En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha
on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.
Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...
Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.
vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta.yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D
Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.
Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.
Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.
Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.
Ne ihmiset jotka kuvittelevat vuokralla ikänsä asumisen olevan kannattavampaa kuin oman ostaminen, ovat todennäköisesti niitä joille ei koskaan kerry juuri mitään omaisuutta ja varallisuutta. Jos älykkyys ja perusmatikka on sillä tasolla niin ei mahda mitään, hyvähän se on asuntosijoittajan näkökulmasta kyllä. Ja ei vuokralla asumisessa ole mitään väärää, mutta vain idiootti luulee siitä hyötyvän ikänsä aikana taloudellisesti enemmän.
Tuossa olet oikeassa: "Joille ei kerry juuri mitään omaisuutta tai varallisuutta" . Me vuokralla-asujat olemme huomanneet, että kuolinpaidassa ei ole taskuja. Kun rahaa on sen verran, että voi maksaa asumisensa, ruokansa ja terveyteen¨sekä vaatetukseen liittyvät menot, rahaa on tarpeeksi. Minne ja kenelle sitä omaisuutta ja varallisuutta pitäisi kuolemamme jälkeen jakaa?
Kuoleman jälkeen on se ja sama, mutta entäs jos elät pitkään huonokuntoisena? Varallisuudella saa paljon paremman hoidon, koska rahalla saa. Minä voin realisoida ne sinunkin minulle maksamat asunnot (kiitosta vaan) ja elää viimeiset vuoteni miten haluan. Se on se, jolle minä annan arvoa!
Mutra toki kukin tyylillään!Sinä saat siellä Attendossa ihan samantasoista "hoivaa" ihan riippumatta entisestä asumismuodostasi.
101
Juu, eivät ole kiinnostuneita entisestä asumismuodosta. Heille riittää, että on riittävän maksukykyinen, viitisen tonnia kuussa taitaa olla sellainen perustasoinen asuntolahuone.
Nimenomaan, ja siihen ei omistusasuntoa tarvita.
101
Vaan kun minun varakkaana ei tarvitse sinne attendoon ihan heti mennä, voin ostaa kaikki palvelut kotiini. Niin tekivät vanhempani ja niin teen minä. Sitten, jos sairaala kutsuu, on eri asia, mutta niinhän se on meillä kaikilla. Mutta inttäkää vaan, mutta maksakaa vuokranne säntillisesti, nostan niitä hiukan taas ensivuonna.
Minä en maksa sinulle senttiäkään, vaan työllistävälle firmalle. Mutta nosta pois, kyllä ne ymmärtävät sitten muuttaa edullisempaan kun menee hermo. :)
101
Niinpä nuo ovat pysyneet, vuokralaiseni ja huomaamatta maksavat minulle taas uusia sijoitusasuntoja, mutta eipä se haittaa!
Niinhän sitä vois kuvitella. :D Sijoitusasuntojen omistajilla on aina yhtä kovat puheet netissä, mutta todellisuudessa vituiksi menee melko usein. Tsemppiä siihen.
101
Kateellisena kiristää. Kiitos tsempeistä, muista edelleen maksaa vuokrasi säntillisesti, tai saat lähteä.
Tseppiä vuokranmaksuun.Toistan; en koskaan maksaisi kaltaisellesi ylimieliselle sijoittajalle senttiäkään. En näe sellaiseen mitään tarvetta.
Jos olisin kateellinen, sijoittaisin itsekin asuntoihin. Ei se ole mikään sinun yksinoikeutesi. Mahdolllista suurimmalle osalle ihmisistä.
101
Toistan, maksa vuokrasi ajallaan, muutoin sinä saat lähteä!
Minä en hyväksy vuokralaisikseni luusereita, joten sinä et minulle vuokraa maksa, jos maksaisit, saisit lähteä, ottaisin vuokralaisekseni fiksun ihmisen, joka maksaa vuokransa ajallaan.
Kyllä se asuntosi omístaja myös vaatii sinua maksamaan säntillisesti tai saat lähteä.Voi raukka. :D Oikeastiko luulet, etten näin vuokra-asujana maksa vuokraani kuten kuuluu?
Taisi mennä sijoitukset vessasta alas, ehkä joku jätti maksamatta, kun noin on hermot piukalla.
Edelleen; muista maksaa vuokrasi ajallaan, muuten joudut lähtemään. Me asuntosijoittajat haluamme rahamme ajallaan. Vuokraorjan osa on maksaa, minä omistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerrostalossa vuokralla asujana voin vaikka huomenna päättää irtisanoa asuntoni ja muuttaa vaikka toiselle puolen Suomea. Tykkään siitä vapauden tunteesta ja siitä että voin vain asua, huolehtimatta muista käytännön jutuista.
Ok-talossa voisin asua jos olis varaa palkata joku tekemään vähintään pihahommat mun puolesta.Mä ajattelin aina just noin, että ikinä en halua ostaa omaa vaan nauttia vapaudesta. Sitten kun muutin neljättä kertaa parin vuoden sisällä, koska kämppä lähti alta sen takia, että omistaja joko myi sen tai halusi muuten siskontytön käyttöön, en jaksanut enää.
Neljännen kämpän ostin itse, kirpaisi kyllä, mutta ajattelin, että nähtävästi kämpän myyminen on sitten just niin helppoa kun olen joutunut toteamaan, että ei tässä isoa riskiä oteta.
Itse en tämän takia vuokraa kuin isoilta vuokrafirmoilta. Nyt 7 vuotta onnellisesti samassa vuokra-asunnossa ja kaikki on toiminut loistavasti. Jos tästä joskus muutan, niin korkeintaan asumisoikeusasuntoon, koska siitäkin pääsee helposti tarvittaessa muuttamaan.
Isojen vuokrafirmojen kämpät yleensä ovat aika persoonattomia, siis tila- ja muilta ratkaisultaan. Olen hakenut aina keskusta-asuntoa, jossa on myös persoonallisuutta. Niitä yleensä on löytynyt sitten helpommin yksityisiltä, jotka ovat itse saaneet asunnon perheen perintönä tms.
Asumisoikeusasunnosta ei kyllä ole helppo lähteä, ellei ole valmis ottamaan takkiin rahallisesti. Sehän perustuu juuri siihen, että asuntoa ei myydä mielijohteesta tai rahallisen hyödyn toivossa.
Tosiaan tuli koettua, että mistä tahansa pääsee helposti muuttamaan, uuden, itselle mieluisan löytäminen onkin sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko liikuntakyvytön vai pelkästään laiska, jos normaaleja pihahommia työleirinä pidät?
En tiedä kenelle kysymyksen esitit mutta minäpä vastaan. Omistin aikoinaan omakotitalon isolla tontilla. Voi hitto sitä nurmikonleikkuuta, vähintään kaksi kertaa viikossa piti ajaa, kaipa sitten olen laiska kun keksin 1 387 658 mukavampaa ajanvietettä kuin nurmikonleikkuu ja lumityöt.
Hyppäämme veneeseemme ja lähdemme iltapurjehdukselle tai filiaroimaan, tai ystävien kanssa johonkin... lista on loputon.
Mutta hyvä kun sinä tykkäät, ei se ole minulta pois.Juu minäkin puolen hehtaarin tontilla ajan kesällä 2 x viikko nurmikon ja kolaan talvella joka päivä lumet :D Todellisuudessa muutamia kertoja talvella lumien kolaus ja kesällä max. kerran viikko nurmikko, piha kun on muutakin kuin nurmikkoa. Ei saa käytettyä aikaa niin paljon ettei ehtisi kaikkea muutakin tekemään mitä haluaa :) Missähän ne täällä ketjussa mainitut työleirit on? Minusta aivan normaaleja asioita siivouksen ja ruuanlaiton rinnalla? Voisihan tuota ostaa robottileikkurin ja naapurilta lumen auraus mutta kun on aktiivinen terve ihminen niin ei tarvitse..
Minä olen niin terve että keksin muutakin tekemistä, lunta olisi täällä tänäkin talvena saanut kolata huolella, onneksi ei enää tarvitse. Jos minä olisin jättänyt leikkuun vain kertaan viikossa, olisi piha ollut ruma, en tykkää siitä että nurmikko ei ole siisti. Sinulle kelpaa, minulle ei.
Mutta kuten sanottu kolatkaa ja leikatkaa te, jotka haluatte, minä matkustan ja vietän aikaa saaressa, ei paina enää pihahuolet, ei kesällä eikä talvella. Kun tulee ikää haluaa jo harrastaa muutakin kuin tylsää nurmikonleikkausta. Robottileikkuri sopii vain tasaiselle tontille ja ne ovat (tontit siis) rumia lättänöitä.
Oman kodin ostaminen os sijoitus todellisuudessa vain 1% ostajista muut maksavat enemmän kuin koskaan saavat siitä. Olen asunut vuokralla ihan koko aikuisikäni. 30 vuotta. Olen voinut vaihtaa kotia sen mukaan mikä tilanne milloinkin on rahan. työn ja perheen kannalta. Mitä tahansa vuokralla olijan ei tarvitse maksaa asumistostaan. Olen aina jo muutama kuukausi aiemmin alkanut katsomaan tarjontaa ja valinnut parhaan päältä. Aina on löytynyt mieleinen ja kohtuullisella hinnalla. Olen asunut sekä Suomessa että ulkomailla. Koskaan en ole maksanut senttiäkään erikseen lämmityskuluista, jätehuollosta tai remontista. Yhden ainuttakaan kodinkonetta en ole hankkinut imuria ja pesukonetta lukuunottamatta (kahdesti 30 vuoden aikana) ja ne ovat olleet myös joissakin kodeissa valmiina.
Joka kuukausi on ollut täysin kiinteät kuukausikulut ( vuokra, sähkö, kuukausilippu)Useimmiten en tarvitse edes kuukausilippua kun kuljen jalan ja pyörällä! Mun sisko osti silloin noin 30 vuotta sitten ekan oman asunnon joka nykyään on muuttunut omakotitaloon jonka itse rakennuttivat. Ovat jatkuvasti joutuneet elämään velalla. Jos haluaa matkustella tms. niin visa vinkumaan. Nyt on loppu edessä sillä talo ei mene kaupaksi ja työt on loppu. Talon arvo on noin kaksi kolmasosaa siitä mitä itse maksoivat siitä. Remppoja ja uudistuksia on tehty vuosien aikana kymmenillä tuhansilla. Et huhheijaa.
Meillä on kummallakin kaksi teiniä. Ainoastaan mulla on varaa hankkia kivoja juttuja kaikille näille neljälle teinille ja teen sen toki mielelläni teinien takia. Heidän äidilleen haluaisin kaataa niskaan kaiken sen ylimielisyyden ja itsekehun jota hän on näiden vuosien aikana mun päälle vuotanut.
Meidän vanhemmat menettivät kaiken 90-luvulla vain siksi että halusivat omistusasunnon koska muillakin oli. Heiltä meni kaikki muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat romahtivat. Sitä ennen olimme eläneet onnellisina vuokralla ja vieläpä KERROSTALOSSA! vanhemmat tienasivat tosi hyvin. Kaikki oli hienoa ja oli mukava lapsuus. Mun vanhempien suhde karahti rahaongelmien ja remppojen myötä kun olin teini-iässä ja toinen vanhemmista kuoli stressin aiheuttamaan sydänkohtaukseen. Monen muun vanhemmat joutuivat vararikkoon myös ja eräs vanhemmista ampui itsensä autoon. Päätin silloin että en ikinä aiheuta omille lapsilleni sellaista nuoruutta! Kun lapset ovat teini-ikäisiä ja valmistautumassa aikuisuuteen niin asioiden pitää olla vanhemmilla silloin kunnossa. Suomessa se menee niin että vanhemmat sinnittelevät asuntolainojen kanssa sinne lasten teini-ikään jolloin korttipakka alkaa kaatua.
En siis koskaan ole omistanut asuntoa tai taloa. Muutaman vuoden päästä mun lapset ovat aikuisia. Tililtä löytyy tarpeeksi rahaa ostaa kolmio haluamaltani alueelta. Tulevaisuudessa ne taitavat olla jopa halvempia. Pystyn myös auttamaan lapsiani kun he sitä eniten tarvitsevat aikuistuessaan. Ilmeisesti tulen auttamaan myös sisareni lapsia. Sisko ei ihan helposti pääse veloistaan eroon. Ja pakokauhua näkyy olevan monella muullakin mun ikäluokassa jotka ovat " sijoittaneet" asuntoonsa. Muistelkaa nyt sitä kun polleana kerroitte raukkaparoille vuokra-asujille kuinka typeriä he ovat. Olen muuten jatkuvasti tienannut paremmin kuin sisareni. Ihan alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.
vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta.yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D
Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.
Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.
Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.
Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.
Ne ihmiset jotka kuvittelevat vuokralla ikänsä asumisen olevan kannattavampaa kuin oman ostaminen, ovat todennäköisesti niitä joille ei koskaan kerry juuri mitään omaisuutta ja varallisuutta. Jos älykkyys ja perusmatikka on sillä tasolla niin ei mahda mitään, hyvähän se on asuntosijoittajan näkökulmasta kyllä. Ja ei vuokralla asumisessa ole mitään väärää, mutta vain idiootti luulee siitä hyötyvän ikänsä aikana taloudellisesti enemmän.
Tuossa olet oikeassa: "Joille ei kerry juuri mitään omaisuutta tai varallisuutta" . Me vuokralla-asujat olemme huomanneet, että kuolinpaidassa ei ole taskuja. Kun rahaa on sen verran, että voi maksaa asumisensa, ruokansa ja terveyteen¨sekä vaatetukseen liittyvät menot, rahaa on tarpeeksi. Minne ja kenelle sitä omaisuutta ja varallisuutta pitäisi kuolemamme jälkeen jakaa?
Kuoleman jälkeen on se ja sama, mutta entäs jos elät pitkään huonokuntoisena? Varallisuudella saa paljon paremman hoidon, koska rahalla saa. Minä voin realisoida ne sinunkin minulle maksamat asunnot (kiitosta vaan) ja elää viimeiset vuoteni miten haluan. Se on se, jolle minä annan arvoa!
Mutra toki kukin tyylillään!Sinä saat siellä Attendossa ihan samantasoista "hoivaa" ihan riippumatta entisestä asumismuodostasi.
101
Juu, eivät ole kiinnostuneita entisestä asumismuodosta. Heille riittää, että on riittävän maksukykyinen, viitisen tonnia kuussa taitaa olla sellainen perustasoinen asuntolahuone.
101
Vaan kun minun varakkaana ei tarvitse sinne attendoon ihan heti mennä, voin ostaa kaikki palvelut kotiini. Niin tekivät vanhempani ja niin teen minä. Sitten, jos sairaala kutsuu, on eri asia, mutta niinhän se on meillä kaikilla. Mutta inttäkää vaan, mutta maksakaa vuokranne säntillisesti, nostan niitä hiukan taas ensivuonna.
Minä en maksa sinulle senttiäkään, vaan työllistävälle firmalle. Mutta nosta pois, kyllä ne ymmärtävät sitten muuttaa edullisempaan kun menee hermo. :)
101
Niinpä nuo ovat pysyneet, vuokralaiseni ja huomaamatta maksavat minulle taas uusia sijoitusasuntoja, mutta eipä se haittaa!
Niinhän sitä vois kuvitella. :D Sijoitusasuntojen omistajilla on aina yhtä kovat puheet netissä, mutta todellisuudessa vituiksi menee melko usein. Tsemppiä siihen.
101
Kateellisena kiristää. Kiitos tsempeistä, muista edelleen maksaa vuokrasi säntillisesti, tai saat lähteä.
Tseppiä vuokranmaksuun.Toistan; en koskaan maksaisi kaltaisellesi ylimieliselle sijoittajalle senttiäkään. En näe sellaiseen mitään tarvetta.
Jos olisin kateellinen, sijoittaisin itsekin asuntoihin. Ei se ole mikään sinun yksinoikeutesi. Mahdolllista suurimmalle osalle ihmisistä.
101
Minä en hyväksy vuokralaisikseni luusereita, joten sinä et minulle vuokraa maksa, jos maksaisit, saisit lähteä, ottaisin vuokralaisekseni fiksun ihmisen, joka maksaa vuokransa ajallaan.
Kyllä se asuntosi omístaja myös vaatii sinua maksamaan säntillisesti tai saat lähteä.Voi raukka. :D Oikeastiko luulet, etten näin vuokra-asujana maksa vuokraani kuten kuuluu?
Taisi mennä sijoitukset vessasta alas, ehkä joku jätti maksamatta, kun noin on hermot piukalla.
Edelleen; muista maksaa vuokrasi ajallaan, muuten joudut lähtemään. Me asuntosijoittajat haluamme rahamme ajallaan. Vuokraorjan osa on maksaa, minä omistan.
Jäi levy päälle. :D Vaikutat ahdistuneelta.
101
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
101
101
101
101
101
101
Ohiksena totean että juuttunut on sinunkin levysi.
Jos sinua ei vuokralla asuminen ahdista, niin miksi jankkaat? Olet niin tyhmä, ettet huomaa, että sinua vedätetään. Liekö vuokralla asujan perusominaisuus, tyhjän todistelu? Ja tyhmyytensä mainostaminen? Tätä mietin kun jankkaustasi luen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhemmat menettivät kaiken 90-luvulla vain siksi että halusivat omistusasunnon koska muillakin oli. Heiltä meni kaikki muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat romahtivat.
Minun vanhempieni talo valmistui juuri 80-luvun lopussa. Eivät menettäneet mitään vaikka lama iskikin. Olisivat aina saaneet talostaan enemmän kuin sen rakennuskulut olivat. Asuvat siinä tyytyväisinä edelleen, eikä toistaiseksi ole mitään suunnitelmia myydä. Ainoa suurempi tässä menoerä tässä 30v aikana on ollut kattoremppa.
90-luvun lama oli aika poikkeuksellinen tilanne, eikä sitäkään voi yleistää niin, että kaikille omistusasujille kävi huonosti. Heikosti kävi lähinnä kahden asunnon loukkuun joutuneille, jotka ostivat varomattomasti uuden ennen kuin entinen oli myyty.
Vierailija kirjoitti:
Oman kodin ostaminen os sijoitus todellisuudessa vain 1% ostajista muut maksavat enemmän kuin koskaan saavat siitä. Olen asunut vuokralla ihan koko aikuisikäni. 30 vuotta. Olen voinut vaihtaa kotia sen mukaan mikä tilanne milloinkin on rahan. työn ja perheen kannalta. Mitä tahansa vuokralla olijan ei tarvitse maksaa asumistostaan. Olen aina jo muutama kuukausi aiemmin alkanut katsomaan tarjontaa ja valinnut parhaan päältä. Aina on löytynyt mieleinen ja kohtuullisella hinnalla. Olen asunut sekä Suomessa että ulkomailla. Koskaan en ole maksanut senttiäkään erikseen lämmityskuluista, jätehuollosta tai remontista. Yhden ainuttakaan kodinkonetta en ole hankkinut imuria ja pesukonetta lukuunottamatta (kahdesti 30 vuoden aikana) ja ne ovat olleet myös joissakin kodeissa valmiina.
Joka kuukausi on ollut täysin kiinteät kuukausikulut ( vuokra, sähkö, kuukausilippu)Useimmiten en tarvitse edes kuukausilippua kun kuljen jalan ja pyörällä! Mun sisko osti silloin noin 30 vuotta sitten ekan oman asunnon joka nykyään on muuttunut omakotitaloon jonka itse rakennuttivat. Ovat jatkuvasti joutuneet elämään velalla. Jos haluaa matkustella tms. niin visa vinkumaan. Nyt on loppu edessä sillä talo ei mene kaupaksi ja työt on loppu. Talon arvo on noin kaksi kolmasosaa siitä mitä itse maksoivat siitä. Remppoja ja uudistuksia on tehty vuosien aikana kymmenillä tuhansilla. Et huhheijaa.
Meillä on kummallakin kaksi teiniä. Ainoastaan mulla on varaa hankkia kivoja juttuja kaikille näille neljälle teinille ja teen sen toki mielelläni teinien takia. Heidän äidilleen haluaisin kaataa niskaan kaiken sen ylimielisyyden ja itsekehun jota hän on näiden vuosien aikana mun päälle vuotanut.
Meidän vanhemmat menettivät kaiken 90-luvulla vain siksi että halusivat omistusasunnon koska muillakin oli. Heiltä meni kaikki muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat romahtivat. Sitä ennen olimme eläneet onnellisina vuokralla ja vieläpä KERROSTALOSSA! vanhemmat tienasivat tosi hyvin. Kaikki oli hienoa ja oli mukava lapsuus. Mun vanhempien suhde karahti rahaongelmien ja remppojen myötä kun olin teini-iässä ja toinen vanhemmista kuoli stressin aiheuttamaan sydänkohtaukseen. Monen muun vanhemmat joutuivat vararikkoon myös ja eräs vanhemmista ampui itsensä autoon. Päätin silloin että en ikinä aiheuta omille lapsilleni sellaista nuoruutta! Kun lapset ovat teini-ikäisiä ja valmistautumassa aikuisuuteen niin asioiden pitää olla vanhemmilla silloin kunnossa. Suomessa se menee niin että vanhemmat sinnittelevät asuntolainojen kanssa sinne lasten teini-ikään jolloin korttipakka alkaa kaatua.
En siis koskaan ole omistanut asuntoa tai taloa. Muutaman vuoden päästä mun lapset ovat aikuisia. Tililtä löytyy tarpeeksi rahaa ostaa kolmio haluamaltani alueelta. Tulevaisuudessa ne taitavat olla jopa halvempia. Pystyn myös auttamaan lapsiani kun he sitä eniten tarvitsevat aikuistuessaan. Ilmeisesti tulen auttamaan myös sisareni lapsia. Sisko ei ihan helposti pääse veloistaan eroon. Ja pakokauhua näkyy olevan monella muullakin mun ikäluokassa jotka ovat " sijoittaneet" asuntoonsa. Muistelkaa nyt sitä kun polleana kerroitte raukkaparoille vuokra-asujille kuinka typeriä he ovat. Olen muuten jatkuvasti tienannut paremmin kuin sisareni. Ihan alusta asti.
Olen asunut omistusasunnossa koko aikuisikäni, velaton olen ollut jo 40 vuotta, aina olen vaihtanut tarpeen mukaan, kun lapset olivat kotona, tilaa oli hulppeasti, nyt yksinasuen riittää tämä 90 neliötä. Viimeisestä talomyynnistä jäi huomattava summa voittoa. Toki omaisuutta on karttunut muutaman Helsingin keskustan sijoitusasunnon verran kiitos uskollisten vuokralaisten, jotka arvostavat asumista siellä ja ovat valmiita maksamaan hävyttömän ison vuokran. Kolmesta minulle jää vain yhtiövastike, kaikki muu on puhdasta voittoa, kahdesta on vielä hiukan maksettavaa, pari vuotta niin asia on ok. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vetoat siis omistusasunnon ostamisen hölmöyteen siksi, koska siskosi on ollut huono rahankäyttäjä. Pitää osata suhteuttaa tulot menoihin ja hän ei sitä ilmeisesti ole osannut tehdä, valitettavasti. Visalla matkoille ynnä muuta.
Aivan ääritapaus. Suurin osa asunnon ostavista osaa käyttää rahat viisaasti.
Omakotitalon voi myös myydä, jos tarvitsee rahaa johonkin mieluisaa, vaikka purjeneneeseen ja vuosien purjehtimiseen seitsämällä merellä.
Tietysti vuokranantajiltakin voi yrittää pyytää vuokria takaisin tai lainaa, mutta tokkopa onnistuu.
Ap on kitisijä. En jaksanut lukea koko vuodatusta mielipideasiasta.
Mitä sitten, kun eläkkeellä tulot puoliintuvat, mutta vuokrat vaan nousevat? Vai luuleeko, että aina tulee olemaan nykyinen asumistuki?
Omassa asunnossa pärjää pienelläkin eläkkeellä. Ja jää rahaa muuhunkin elämään.
Asunnon voi aina myydä, aina pääsee vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa ajatus että omistaja voi koska tahansa irtisanoa vuokrasopimuksen ja joudun lähtemään omasta kodistani muualle. Kodin lähellä on myös päiväkoti/koulu ja lasten ystävät. Tämä on suurinsyy, miksi meillä on asuntolaina ja omistusasunto. Kukaan ei häädä meitä pois omastamme.
Toisekseen, onko olemassa ap mielestä vain vuokrakerrostalot ja omakotitalot? Entä raivarit, paritalot jne? Tai omakotitalot vuokralla?
Omakotitalossa asumme ja isolla tontilla. Ei tarvitse naapureista välittää ja heidän mielipiteitään kuunnella jos haluamme omaamme rempata jne. Ei yhtiökokouksia, mikä myös iso plussa.
Meistä on myös kiva ajatus, että lapsillemme jää jotain perintöä. Talo on hyväkuntoinen halutulta alueelta jonka arvo ei tule tippumaan juurikaan. Maalämpö on laitettu ja modernit tekniikat. Alueelle rakennetaan jatkuvasti lisää.
Tässä meidän syyt asua omistusasunnossa ja omakotitalossa.
Tyttäreni asui 10 v edullisessa vuokrakämpässä. Taloyhtiöön tehtiin putkiremppa ja samassa yhteydessä uusittiin keittiö ja kylppäri. Pari kuukautta myöhemmin tuli irtisanomisilmoitus! Syy se ettei tyttären vuokraa voi korottaa tarpeeksi (sopparissa indeksiehto ja laillinen maksimikin 20% kerrallaan).
Nyt sitten haetaan lainaa ja ihmetellään mihin pääsee asumaan, vuokra tulee olemaan kerrostalokolmiossa sama kuin oman rivarasunnon asumiskulut ja laina. Pankit on vain kovin nihkeitä pienipalkkaisten kohdalla vaikka vakuudet löytyykin eikä maksuhäiriöitä ole
Lainan lyhennys+vastike vajaa 1300 euroa kuussa. Vuorat tässä kaupungissa tämän kokoisissa asunnoissa 1200-1500 euroa kuussa. Mikäli vuokra-asuntoon tehtäisiin esim. keittiöremppa, niin eiköhän se vuokrassa näkyisi, vai?
Asunut tässä asunnossa reilu 11 vuotta ja ellei jotain yllättävää tapahdu, niin ajatus asua noin 10 vuotta, että lapset muuttavat kotoa. Asunnon arvolla on minusta merkitystä myyntivaiheessa ja jos tämän hinta romahtaa, niin oletettavasti romahtaa muidenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
101
101
101
101
101
101
Ohiksena totean että juuttunut on sinunkin levysi.
Jos sinua ei vuokralla asuminen ahdista, niin miksi jankkaat? Olet niin tyhmä, ettet huomaa, että sinua vedätetään. Liekö vuokralla asujan perusominaisuus, tyhjän todistelu? Ja tyhmyytensä mainostaminen? Tätä mietin kun jankkaustasi luen.Mikäs sinulle nyt tuli? Miksi minä en saa kommentoida mutta sinä saat?
En minä ole todistellut yhtään mitään. Outo kommentti.
101
Prööt sanoi aivopieru kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhemmat menettivät kaiken 90-luvulla vain siksi että halusivat omistusasunnon koska muillakin oli. Heiltä meni kaikki muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat romahtivat.
Minun vanhempieni talo valmistui juuri 80-luvun lopussa. Eivät menettäneet mitään vaikka lama iskikin. Olisivat aina saaneet talostaan enemmän kuin sen rakennuskulut olivat. Asuvat siinä tyytyväisinä edelleen, eikä toistaiseksi ole mitään suunnitelmia myydä. Ainoa suurempi tässä menoerä tässä 30v aikana on ollut kattoremppa.
90-luvun lama oli aika poikkeuksellinen tilanne, eikä sitäkään voi yleistää niin, että kaikille omistusasujille kävi huonosti. Heikosti kävi lähinnä kahden asunnon loukkuun joutuneille, jotka ostivat varomattomasti uuden ennen kuin entinen oli myyty.
En ymmärrä väitettä "meni kaikki muutamassa vuodessa kun asuntojen hinnat romahtivat". Niin kävi, että hinnat muutamaksi vuodeksi laskivat. Ostettiin muistaakseni vuonna -90 asunto, jonka myimme vuonna -96. Aika yhdentekevää, mikä asunnon arvo tuossa välissä oli. Eka sijoitusyksiö ostettiin -93 ja sen sai kyllä jälkeenpäin ajatellen naurettavan halvalla.
Asun vuokralla ja kyllä olen tyytyväinen. Ei tarvinnut sitäkään itse maksaa, kun on pari kertaa täytynyt kutsua putkimies. Asuin ennen tätä vanhempieni kanssa ok-talossa ja kyllä meni rahaa, kun muuttaessa tehtiin ensin täysi sisätilaremontti. Sitten saunaremontti ja ammatilaisten toimesta katto- ja ikkunaremontti. Ei se ok-asuminen niin halpaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla ja kyllä olen tyytyväinen. Ei tarvinnut sitäkään itse maksaa, kun on pari kertaa täytynyt kutsua putkimies. Asuin ennen tätä vanhempieni kanssa ok-talossa ja kyllä meni rahaa, kun muuttaessa tehtiin ensin täysi sisätilaremontti. Sitten saunaremontti ja ammatilaisten toimesta katto- ja ikkunaremontti. Ei se ok-asuminen niin halpaa ole.
No jos heti muuton jälkeen on pitänyt tehdä noin paljon remppaa, niin se on väistämättä näkynyt talon myyntihinnassa. Eli vanhempasi ilmeisesti ostivat halvalla talon ja lisäsivät sen arvoa remontoimalla sen parempaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole itsekään koskaan putkimiehestä maksanut vaikka omistusasunnossa asunkin. Taloyhtiöllä on aika laaja kunnossapitovastuu.
Mitä tulee remontteihin, ostaessa täytyy katsoa että hinta on alhaisempi jos remontteja on tekemättä. Ei siinä sen kummempaa ole. Meillä kaikki suuret remontit on tehty ja taloyhtiöllä on niin paljon vuokratuloja ettei pienempiin remontteihin tarvitse kaivaa omaa kuvetta. Toki maksamme jos haluamme uusia jotain asunnon sisältä.
Me asumme tällä hetkellä Helsingin kantakaupungissa omassa osakkeessa suunnilleen samoilla asumiskuluilla kuin vastaava vuokra-asunto maksaisi. Kun asunto on maksettu, maksamme kantakaupungissa kolmiossa asumisesta vain parisataa kuussa. Antaa kummasti luottoa siihen että pärjää hyvin taloudellisesti jatkossa ja varsinkin eläkkeellä.
Ei ole paljonkaan noussut tänä aikana. Mieluummin maltilliset vuokrannousut kuin pallo jalassa ;) Kukin tyylillään. Kaikille ei sovi massiivilainat ja sen mukana tuleva epävarmuus, kuten onko työtä jatkossakin ja jos täytyy muuttaa työn perässä, niin jääkö asuntoloukkuun jne. Jos näitä asioita miettii ja murehtii, niin vuokrakoti voi olla parempi vaihtoehto. On ainakin sitä meille.