Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha

Vierailija
12.02.2020 |

on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.

Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...

Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.

Kommentit (266)

Vierailija
181/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kerrostalossa vuokralla asujana voin vaikka huomenna päättää irtisanoa asuntoni ja muuttaa vaikka toiselle puolen Suomea. Tykkään siitä vapauden tunteesta ja siitä että voin vain asua, huolehtimatta muista käytännön jutuista.

Ok-talossa voisin asua jos olis varaa palkata joku tekemään vähintään pihahommat mun puolesta.

Mä ajattelin aina just noin, että ikinä en halua ostaa omaa vaan nauttia vapaudesta. Sitten kun muutin neljättä kertaa parin vuoden sisällä, koska kämppä lähti alta sen takia, että omistaja joko myi sen tai halusi muuten siskontytön käyttöön, en jaksanut enää.

Neljännen kämpän ostin itse, kirpaisi kyllä, mutta ajattelin, että nähtävästi kämpän myyminen on sitten just niin helppoa kun olen joutunut toteamaan, että ei tässä isoa riskiä oteta.

Vierailija
182/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko menee rahaa kulkemisiin ? ja aikaa ? harvoin talot keskustassa.

auto vai kaks vaikko kolme?   niiden kulut .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.

Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.

Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.

Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.

Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.

No ei ole mikään automaatio tuo, että saa myydessä rahat takaisin. Pätee vain kaupungeissa.

Vierailija
184/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös kovasti tätä asunnon omistavien ihmisten asennetta vuokralla asuvia kohtaan. Aina se vuokralla asuminen on muka köyhien ihmisten hommaa ja on hullua maksaa vuokraa, kun voisi ostaa asunnon ja maksaa sitä itselleen.

Miksi ihmiset kuvittelevat että jokaiselle se asunnon omistaminen olisi maailman tärkein asia? Aina kaikki pitäisi vaan omistaa ja omistaa, jos et omista niin oot joku luuseri. En tajua tätä.

Itse asun maalla 130neliön ok-talossa vuokralla. Vuokra 600€/kk. Ei naapureita häiritsemässä. Iso tontti niin on koirillakin tilaa. Mikäpä tässä asuessa. Tällänen talo maksaa hunajaa jossain isommassa kaupungissa. 

Joka kuukausi jää palkasta säästöönki rahaa. Joten mikähän tässä vuokralla asumisessani on ongelma? Mitä kamalaa ja kauheaa tämä on? 

Mulla on vakituinen, hyvä työpaikka ja saisin lainaa taloa varten jos haluaisin. Mutta en halua. En halua omistaa seiniä. Mulla on mielenkiinnon kohteet aivan muissa asioissa kuin talon omistamisessa.

Vierailija
185/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tietämättömälle että miten käy jos sen talon haluaa myydä mutta kukaan ei osta, edes pilkkahintaan? Joutuuko loppuelämänsä maksamaan talosta, pitääkö maksaa talon romutus ja myydä pelkkä tontti?

Tuli vaan mieleen kun Simpsoneissa eivät saaneet taloaan myytyä ja laudoittivat vaan ikkunat ja jättivät "hylätty"-kyltin pihalle, ei taitaisi täällä toimia. :D

No miksei toimisi, onhan tuolla hylättyjä taloja maa täynnä joita Lonely Urbanex käy tutkiskelemassa. Ei taida niistä mörskistä tai lääneistä kukaan maksella minkäänlaista summaa ja siellä vaan mätänevät pystöön.

Vierailija
186/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muistaa näinä päivinä sekin, että vuokra-asuminen mahdollistaa helpommin työpaikan perässä muuttamisen. Joillakin käy tosi hyvä tuuri eikä tarvitse muuttaa. Itse rakennetusta talosta voi olla vaikea luopua ja muuttotappiokunnassa ostajia ei jonoksi asti ole. Sisko on myynyt taloaan vuosikausia. Ei ole mennyt kaupaksi eikä sijainti ihan korvessa ole. Kyseessä on rempattu talo isolla tontilla. 

Minä olen myynyt 13 vuoden aikana 6 asuntoa, kun olen työn perässä joutunut muuttamaan.  Melkein aina on ollut helppo myydä, eikä yhtään kaduta vaikka kaksi kämppää olen myynyt n. 30k tappiolla. Yhdessä muuttotappiokunnassa minulla on yhä myymättä oleva (2 vuotta kaupan) sijoituskaksio, jossa itse asuin vähän aikaa töiden takia. Lisäksi omistan 8 muuta sijoitusasuntoa ja olen vasta 34-vuotias. En ole koskaan asunut vuokralla, ostin ekan 18-vuotispäivänäni vanhempieni antamilla säästöillä. 

Ostaminen on aina kannattavampaa. Vuokralla asuminen on aina se järjettömin asumismuoto, mutta me sijoittajat vaurastutaan ihmisten typeryydestä, itse olen jo lopettanut työnteon :) 

Vierailija
187/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muistaa näinä päivinä sekin, että vuokra-asuminen mahdollistaa helpommin työpaikan perässä muuttamisen. Joillakin käy tosi hyvä tuuri eikä tarvitse muuttaa. Itse rakennetusta talosta voi olla vaikea luopua ja muuttotappiokunnassa ostajia ei jonoksi asti ole. Sisko on myynyt taloaan vuosikausia. Ei ole mennyt kaupaksi eikä sijainti ihan korvessa ole. Kyseessä on rempattu talo isolla tontilla. 

Minä olen myynyt 13 vuoden aikana 6 asuntoa, kun olen työn perässä joutunut muuttamaan.  Melkein aina on ollut helppo myydä, eikä yhtään kaduta vaikka kaksi kämppää olen myynyt n. 30k tappiolla. Yhdessä muuttotappiokunnassa minulla on yhä myymättä oleva (2 vuotta kaupan) sijoituskaksio, jossa itse asuin vähän aikaa töiden takia. Lisäksi omistan 8 muuta sijoitusasuntoa ja olen vasta 34-vuotias. En ole koskaan asunut vuokralla, ostin ekan 18-vuotispäivänäni vanhempieni antamilla säästöillä. 

Ostaminen on aina kannattavampaa. Vuokralla asuminen on aina se järjettömin asumismuoto, mutta me sijoittajat vaurastutaan ihmisten typeryydestä, itse olen jo lopettanut työnteon :) 

Sinähän nyt melkoinen Trumppi olet. Ettei isi vipannut vähän enemmänkin kuin alkupääoman...

Vierailija
188/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?

M

Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)

Just tämä on vinksahtanutta. Teillä on omistuksessa kaksi kiinteistöä, eli varallisuutta löytyy. Samaan aikaan veronmaksajat maksavat sinun ja vuokralaisesi asumisen asumistuen muodossa. Toisinsanoen sinä itse veronmaksajana maksat vuokralaisesi asumisen.

Vierailija
189/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, on ihan eri asia "ostaa" asunto, kun sen saa isukilta. Toisekseen, olen omistanut ja myynyt 2 asuntoa. Nytkin katseltiin omaa pitkään. Haluan EHDOTTOMASTI asua keskustan lähettyvillä, mutta tällä hetkellä maksan asumiskustannuksia n. 300 euroa kuussa. En tiedä, että onko mitään järkeä lähteä tässä tilanteessa omaan, kun se maksaisi väkisellä enemmän. 

Vierailija
190/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää lapsillenne asuntoon jo syntymästä asti. Jos asp-säästämisen aloittaa vaikka 18-vuotiaana, ei ole mitään mahdollisuuksia ostaa omaa asuntoa ennen kuin täyttää 25. 

Kiitos äidilleni, että olin velaton omistusasuja jo 27-vuotiaana ja olen sitä yhä 8 vuotta myöhemmin <3 Muut kaverini taistelevat asp-säästämisen ja 30 vuoden asuntolainojen kanssa.  

Vierailija
191/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman talon saa sisältä sisustaa miten haluaa, maalata tai tapetoida, tai paneloida.

Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.2

Vuokralla täytyy tyytyä siihen mitä asunnossa on, ei ole vaihtoehtoja. Ei voi laitella itse mitään.

Ja omakotitalon valitsevat asumismuodoksi ihmiset, jotka pitävät puuhailusta, pihanhoidosta ja muusta.

Ja asunto on vieläkin myös sijoitus. Myydessä saa rahat takaisin, vuokralla heittää rahat tuuleen, niistä ei jää koskaan mitään näkyvää.

Meillä saa tässö tehdä remonttia niin oaljon kun lystätään ja saadaan jokaiset maalit/tapetit ym vuokranalennuksena. Eli kaikki mitä teemme, saamme kuitteja vastaan pois vuokrasta.

Maksamme vain sähkön ja kotivakuutuksen, joka on muuten halvempi kuin ok-talossa. Emme kaipaa omistussuhdetta siihen asuntoon jossa asumme. Emme saisi mistään lainaa niin pienellä korolla, että kuussa lyhentäisimme onaa asuntoa pois sillä hinnalla mitä nyt maksamme vuokraa. On alueemme halvimpi vuokra-asuntoja.

Me asumme vuokralla ja matkustelemme paljon, ei kaivata sitä omistettavaa materiaa niin paljoa. Pakko myöntää, että olisimme myös liian laiskoja pitääksemme onakotitaloa kunnossa, emme kumpikaan viihdy pakolla pihanhoidoissa/talon maalauksissa ym puuhatelussa. Kukin tyylillään! :)

Vierailija
192/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäkää lapsillenne asuntoon jo syntymästä asti. Jos asp-säästämisen aloittaa vaikka 18-vuotiaana, ei ole mitään mahdollisuuksia ostaa omaa asuntoa ennen kuin täyttää 25. 

Kiitos äidilleni, että olin velaton omistusasuja jo 27-vuotiaana ja olen sitä yhä 8 vuotta myöhemmin <3 Muut kaverini taistelevat asp-säästämisen ja 30 vuoden asuntolainojen kanssa.  

Kaikilla (ehkä n. 90% ihmisistä) ei ole rikasta äitiä ja/tai isää. 

Ostin oman Helsingistä 29-vuotiaana säästettyäni 2 vuotta aspiin, että kyllä se voi onnistua... 

Vierailija
193/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi valita just sellaiset materiaalit lattioihin kuin haluaa, samoin kaapistot ja terassit ja kaiken.

Saa vuokrakämpänkin. Me ollaan maalattu täällä seinät ja uusittu kaapistot vuokranantajan laskuun kun muutettiin. Tää oli silloin sellainen aito 70-luvun kämppä ja vuokranantajakin halus päivittää. Hän antoi budjetin kaikkeen, että tuolla summalla tehkää mitä tykkäätte. Täällä on nyt meidän valitsema lattia, kaapit, värit seinissä ja kaikki. Saatiin täysin vapaat kädet. Sit ollaan tietysti sisustettu tämä kuten ollaan haluttu, seinillä on asioita kiinni nauloilla sun muuta.

Vierailija
194/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap on oikeassa, moni ei ketjussa tajua vieläkään, ettei ok-asumisessa säästä, päinvastoin.

vuokranmaksu on ihan normaalia elämää, ei siinä rahaa tuhlata, vaan maksetaan asumisesta. 

yhtälailla asumisestaan maksavat omassa asuvat, eivätkä ne rahat lisäänny kun "itselleen maksavat". vähän sama kuin hölmöläiset, halusivat pidemmän viltin, joten leikkasivat etupäästä ja ompelivat palan jalkopäähän... sellaista on omakotiasujien logiikka rahan säästämisestä, ja jopa "voitolle jäämisestä". :D

Olen asunut omassa talossa lähes 20 vuotta ja pidän tarkkaa kirjaa kaikesta, joten minulla on aika hyvä käsitys asumisen todellisista kuluista.

Fakta on se, että kuukausille jaettuna taloni hankinta-, huolto- ja ylläpitokulut ovat olleet paljon edullisemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon kulut. Lisäksi toki omistan talon ja tontin, jolla se seisoo. Laina on maksettu loppuun noin kahdeksan vuotta sitten, eli olen voinut säästää jo pitkän pennin mahdollisia tulevia korjauksia varten (=aiempi lainanlyhennys menee nyt omalle säästötililleni). Ja silti minulle jää kuukaudessa palkastani enemmän käteen kuin jos asuisin vuokralla.

Näytä se logiikka, jonka mukaan tämä ei olisi edullisin tapa asua? Ja huomaa, ettet voi mitenkään verrata keskenään vuokrayksiötä ja vuonna 2000 rakennettua tilavaa omakotitaloa.

Vaikka taloni arvo olisi laskenut puoleen ostohinnasta (mitä ei ole tapahtunut), olen siis laskennallisesti yhä ”voitolla” , koska pienempien asumiskulujen vuoksi olen voinut sijoittaa palkastani enemmän kuin vastaavassa (kalliimmassa) vuokra-asunnossa asuja. Ja edelleen omistan tämän tontin ja talon. Oli niillä sitten arvoa X tai Y euroa.

Ne ihmiset jotka kuvittelevat vuokralla ikänsä asumisen olevan kannattavampaa kuin oman ostaminen, ovat todennäköisesti niitä joille ei koskaan kerry juuri mitään omaisuutta ja varallisuutta. Jos älykkyys ja perusmatikka on sillä tasolla niin ei mahda mitään, hyvähän se on asuntosijoittajan näkökulmasta kyllä. Ja ei vuokralla asumisessa ole mitään väärää, mutta vain idiootti luulee siitä hyötyvän ikänsä aikana taloudellisesti enemmän.

Tuossa olet oikeassa: "Joille ei kerry juuri mitään omaisuutta tai varallisuutta" . Me vuokralla-asujat olemme huomanneet, että kuolinpaidassa ei ole taskuja. Kun rahaa on sen verran, että voi maksaa asumisensa, ruokansa ja terveyteen¨sekä vaatetukseen  liittyvät menot, rahaa on tarpeeksi. Minne ja kenelle sitä omaisuutta ja varallisuutta pitäisi kuolemamme jälkeen jakaa?

Kuoleman jälkeen on se ja sama, mutta entäs jos elät pitkään huonokuntoisena? Varallisuudella saa paljon paremman hoidon, koska rahalla saa. Minä voin realisoida ne sinunkin minulle maksamat asunnot (kiitosta vaan) ja elää viimeiset vuoteni miten haluan. Se on se, jolle minä annan arvoa!

Mutra toki kukin tyylillään!

Sinä saat siellä Attendossa ihan samantasoista "hoivaa" ihan riippumatta entisestä asumismuodostasi.

101

Juu, eivät ole kiinnostuneita entisestä asumismuodosta. Heille riittää, että on riittävän maksukykyinen, viitisen tonnia kuussa taitaa olla sellainen perustasoinen asuntolahuone.

Nimenomaan, ja siihen ei omistusasuntoa tarvita.

101

Vaan kun minun varakkaana ei tarvitse sinne attendoon ihan heti mennä, voin ostaa kaikki palvelut kotiini. Niin tekivät vanhempani ja niin teen minä. Sitten, jos sairaala kutsuu, on eri asia, mutta niinhän se on meillä kaikilla. Mutta inttäkää vaan, mutta maksakaa vuokranne säntillisesti, nostan niitä hiukan taas ensivuonna.

Minä en maksa sinulle senttiäkään, vaan työllistävälle firmalle. Mutta nosta pois, kyllä ne ymmärtävät sitten muuttaa edullisempaan kun menee hermo. :)

101

Niinpä nuo ovat pysyneet, vuokralaiseni ja huomaamatta maksavat minulle taas uusia sijoitusasuntoja, mutta eipä se haittaa!

Niinhän sitä vois kuvitella. :D Sijoitusasuntojen omistajilla on aina yhtä kovat puheet netissä, mutta todellisuudessa vituiksi menee melko usein. Tsemppiä siihen.

101

Kateellisena kiristää. Kiitos tsempeistä, muista edelleen maksaa vuokrasi säntillisesti, tai saat lähteä.

Tseppiä vuokranmaksuun.

Toistan; en koskaan maksaisi kaltaisellesi ylimieliselle sijoittajalle senttiäkään. En näe sellaiseen mitään tarvetta.

Jos olisin kateellinen, sijoittaisin itsekin asuntoihin. Ei se ole mikään sinun yksinoikeutesi. Mahdolllista suurimmalle osalle ihmisistä.

101

Toistan, maksa vuokrasi ajallaan, muutoin sinä saat lähteä!

Minä en hyväksy vuokralaisikseni luusereita, joten sinä et minulle vuokraa maksa, jos maksaisit, saisit lähteä, ottaisin vuokralaisekseni fiksun ihmisen, joka maksaa vuokransa ajallaan.

Kyllä se asuntosi omístaja myös vaatii sinua maksamaan säntillisesti tai saat lähteä.

Voi raukka. :D Oikeastiko luulet, etten näin vuokra-asujana maksa vuokraani kuten kuuluu?

Taisi mennä sijoitukset vessasta alas, ehkä joku jätti maksamatta, kun noin on hermot piukalla.

101

Vierailija
195/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kerrostalossa vuokralla asujana voin vaikka huomenna päättää irtisanoa asuntoni ja muuttaa vaikka toiselle puolen Suomea. Tykkään siitä vapauden tunteesta ja siitä että voin vain asua, huolehtimatta muista käytännön jutuista.

Ok-talossa voisin asua jos olis varaa palkata joku tekemään vähintään pihahommat mun puolesta.

Mä ajattelin aina just noin, että ikinä en halua ostaa omaa vaan nauttia vapaudesta. Sitten kun muutin neljättä kertaa parin vuoden sisällä, koska kämppä lähti alta sen takia, että omistaja joko myi sen tai halusi muuten siskontytön käyttöön, en jaksanut enää.

Neljännen kämpän ostin itse, kirpaisi kyllä, mutta ajattelin, että nähtävästi kämpän myyminen on sitten just niin helppoa kun olen joutunut toteamaan, että ei tässä isoa riskiä oteta.

Itse en tämän takia vuokraa kuin isoilta vuokrafirmoilta. Nyt 7 vuotta onnellisesti samassa vuokra-asunnossa ja kaikki on toiminut loistavasti. Jos tästä joskus muutan, niin korkeintaan asumisoikeusasuntoon, koska siitäkin pääsee helposti tarvittaessa muuttamaan.

Vierailija
196/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Tampereella tässä osassa kaupunkia aika moni talo olla remontin tarpeessa.

Eikä taida pelkkä julkisivuremontti riittää. Kyllähän WC:t rempatkin pitää tehdä 10 v välein.

Keittiöremonttikin on kallis...

Ei niissä taloissa vain asuta vaan niitä pitää jatkuvasti huoltaa.

Sekä kerrostaloja että omakotitaloja pitää huoltaa. Mulla on tiilitalo, joten julkisivuremonttia ei ole tarvittu ja kattokin menee vielä 15-20 vuotta, mutta muut remontit ovat ihan samoja missä tahansa asumismuodossa. Okt:ssa ne vain voi tilata keneltä haluaa ja vertailla hintoja (usein yllättävän paljon halvempaa kuin kerrostalossa) ja putket saa uusittua ehkä 5-10%:lla siitä hinnasta, mitä kerrostalon putkiremontti maksaa.

Vuokralainen maksaa nämä samat kulut sitten hitaammin vuokrankorotusten muodossa, koska jokuhan sen vuokrattavan asunnonkin omistaa, eikä hän hyvää hyvyyttään maksele remontteja vuokralaistensa iloksi. Ja keittiöremonttia ei tietenkään tule jos ei vuokranantaja halua sitä tehdä.

Eipä täällä näytä kyllä että tehtäis noita remontteja vaikka ne kuulostavat kovin helpoilta ja mukavilta kun ne noin esittää.

Koiralenkillä näen näitä rintamamiestaloja, joissa asuu joku vanhus yms. Katto, julkisivu ja sisätilat voi vain arvata.

Valtion pitäisi taata joku remonttilaina tai vastaava.

Kyllä siinä eläkeläisen on laskettava tarkkaan mihin remppaan eläkkeensä laittaa.

Mutta jokainen tyylillään.

Vierailija
197/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?

Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)

eikä ole, vuokralla asuja korkeintaan olet. Ja nyt pikkupaavo hammaspesulle ja nukkumaan. Huomenna on uusi päivä rakentaa kuvailemaasi unelmaa....

Vierailija
198/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa vuokrakämpänkin. Me ollaan maalattu täällä seinät ja uusittu kaapistot vuokranantajan laskuun kun muutettiin. Tää oli silloin sellainen aito 70-luvun kämppä ja vuokranantajakin halus päivittää. Hän antoi budjetin kaikkeen, että tuolla summalla tehkää mitä tykkäätte. Täällä on nyt meidän valitsema lattia, kaapit, värit seinissä ja kaikki. Saatiin täysin vapaat kädet. Sit ollaan tietysti sisustettu tämä kuten ollaan haluttu, seinillä on asioita kiinni nauloilla sun muuta.

Minä en lähtisi ainakaan yksityisen vuokranantajan kämppää ilmaiseksi remppaamaan. Sehän saa siinä ilmaiset työt, ei varmasti anna mitään vuokranalennusta edes ja sitten kun remppa on valmis, niin voikin ajaa vuokralaiset kuuseen ja muuttaa vaikka itse asumaan siihen. Enpä kyllä toisaalta lähtisi kaupunginkaan kämppää remppailemaan itse.

Vierailija
199/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tämän takia vuokraa kuin isoilta vuokrafirmoilta. Nyt 7 vuotta onnellisesti samassa vuokra-asunnossa ja kaikki on toiminut loistavasti. Jos tästä joskus muutan, niin korkeintaan asumisoikeusasuntoon, koska siitäkin pääsee helposti tarvittaessa muuttamaan.

Jokavuotiset vuokrankorotukset tekee varmaan gutaa noilla ahneilla vuokrafirmoilla. Tiedän myös pariskunnan, joka on asunut samassa vuokrakämpässä 20-30 vuotta. Kuinkahan hitosti niiden vuokra on noussut tuona aikana, huh.

Vierailija
200/266 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras asumismuoto riippuu paikkakunnasta, sijainnista, hinnasta, asumisajasta ja omista mieltymyksistä.

Ei mikään vaihtoehto ole automaattisesti huono!