En ymmärrä ok-talohehkuttajien logiikkaa siitä, että "vuokranmaksu on rahan hukkaan heittämistä" mutta taloon joka kk uppoava raha
on itselle maksamista, ja takaa että ihminen kuolee rikkaana. :D
Siis huhhei, eläminen maksaa aina, ja voin vaikka lyödä vetoa että "omassa" omakotitalossa asuminen ja sen huoltaminen ja ylläpitäminen maksaa enemmän kuin minun asumiseni vuokralla rauhallisessa kerrostalossa.
Ei minusta vuokrani mene ollenkaan hukkaan, minulla on koti ja katto pään päällä. Mikä siinä on "hukkaan heittämistä". Miksei elämiskustannukset ok-talossa ole hukkaan heittämistä, ei se ihminen sen halvemmalla pääse kun on vastuussa talon ylläpidosta ja kustannuksista, no, voihan hän pullistella sillä että OMISTAA sen talon, mutta eihän se huoletonta elämää ole, saati ilmaista. Sitäpaitsi vaikka asut ok-talossa, sinulle asetetaan kaikenlaisia sääntöjä mitä siellä voit tehdä, esim pihallasi, joten se harha ok-talon "vapaudesta" on myös yksi illuusio sinänsä. Varsinkin tiiviillä ok-taloalueilla naapurisopu on koetuksella, ja ei ne mitään rauhallisia paratiiseja ole muutoinkaan, millon nähdään vaivaa mistäkin, mitä naapuri tontillaan puuhaa.
Ja siis se kaikki raha mitä esim kymmenessä vuodessa syydät siihen tölliin, millä logiikalla se on tehnyt sinusta varakkaan. Haaveilet siis jo töllisi myymisestä? No, et tule koskaan saamaan siitä niin paljon rahaa takaisin, mitä olet siihen laittanut, joten...
Mutta leikitään vaan että minä "heitän rahani hukkaan" ja sinä "säästät". Jos siitä tulee parempi mieli.
Kommentit (266)
Kaikki ei ajattelekaan, että siitä talosta pitäisi saada rahaa. Jokainen me kuollaan kerran ja rahoja ei voi mukaansa ottaa. Ei kaikki ajattele myymistä ja myyntiarvoja. Useimmilla omakotiasujilla on muut perusteet asumistapaansa.
Omakotitaloon halutaan yleensä siksi, että siinä on itselle mieluisampi asua, kuin kerrostalossa. Minulle ainakin tärkeämpää on se, miten minä asun, kuin se mitä minä tästä saisin jos myisin.
Olen asunut kerrostalossakin ja siis vuokralla. Olin silloin nuori ja perheetön ja se sopi tietenkin minulle hyvin, mutta kyllä siinä tiettyjä miinuspuolia näin jo silloin. Akat riiteli pesutupavuoroista ja yksi valitteli aina toisten tekemisistä, teki mitä vaan. Minullekin laitettiin kerran lappu hakaneulalla kiinni mattooni, jonka olin jättänyt ulos tuulettumaan mattotelineelle siksi aikaa, kun kävin kaupassa. Viivyin n. puolitoista tuntia. Jo oli lappu muistuttamassa, että tätä telinettä käyttää muutkin. Kiva tietää.
En ottanut saunavuoroa lainkaan, kun kävin joka lauantai uimahallissa. Yksi nainen siitäkin minulle kuittaili, en käsittänyt asiaa ollenkaan, miksi. Enkä käsitä tänä päivänäkään.
Talossa asui yksi nuori pari, joilla oli koira. En ikinä kuullut sen haukkuvan sisällä, mutta muut asukkaat kuulivat sitäkin enemmän ja lisäksi kauhea vahtiminen, ettei se koira vaan saa pissiä pihaan eikä varsinkaan siihen lasten hiekkalaatikolle, jossa ei koskaan ollut lapsia, koska talossa ei asunut yhtään lasta.
Nyt saan tuulettaa mattoani vaikka vuoden päivät jos huvittaa. Nyt minullakin on koiria, ai ihanaa, kun saavat juoksennella omassa pihassa mielin määrin ja haukkua niin paljon kuin ääntä lähtee. Oma sauna lämpiää kaksi kertaa viikossa, joskus kolmekin. Saan tehdä pihassa mitä vaan, omia "taideteoksiani" saan levitellä miten tykkään eikä kukaan ole motkottamassa mistään. Kotini on linnani.
Enkä ymmärrä, mitä ne kauhean isot maksut muka ovat, mitkä tästäkin sitten maksetaan. Sähkö, vesi ja jätemaksu. Ne peritään muodossa tai toisessa kaikilta, myös vuokralla asuvilta.
Vuokralla asuminen on rahallisesti järkevämpää jos silloin jää rahaa sijoitettavaksi muulla tavalla (osakkeet/ rahastot). Jos elää täysin kädestä suuhun eikä saa yhtään mitään asumiskulujen jälkeen säästöön, kannattaa lyhentää asuntolainaa vuokranmaksun sijaan, koska silloin saa edes jotain omaisuutta pahan päivän varalle. Jossainhan on jokatapauksessa asuttava, joten jos kaikki raha menee tavalla tai toisella asumiseen, on silloin parempi että se asunto joskus on oma, jolloin pelkkä vastike tai omassa talossa ylläpito kulut jäävät maksettavaksi. Vuokra kun tuppaa aina vaan nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat vuokrakämpästä mukaan muuttaessasi? Entä oman myydessä?
Meillä velattoman okt asumiskulut on luokkaa 250€/kk, meillä on vuokrattuna velaton yksiö josta jää verojen ja kulujen jälkeen nettona käteen 230€. Eli vuokralainen maksaa oman ja mun perheen asumisen :)
No jo on halpaa asumista kun iltalehdessa juuri joku kitisi että sähölasku asumattomassa ok-talossa on 250€
Tähän päälle kun laitetaan vesi- ja jätemaksut, kiinteistöverot muut pikkukulut (omakotitalossa jos jokin hajoaa se maksetaan omasta pussita oli se sitten uuni, jääkaappi, vesiputki tms.)
Lisäksi jos haluaa arvon säilyttää on syytä uusia pintoja 10 vuoden välein, keittiöremontti imee kepeästi 10000, samoin kylppäri- ja sauna.
Mä en kyllä ymmärrä miten joku selviää tuolla summalla kuukaudessa kun mulla menee se jo kesäkuukausina pihanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas vahvistaa kokemustani siitä että KAIKKI vuokralla asujat on tolloja. Jopa sellaiset jotka asuvat omassa, mutta ovat joskus asuneet vuokralla. Mä olen asunut omassa armeijasta pääsyn jälkeen, ihan lapsilisistä ja kesätöistä säästetyillä rahoilla ostin.
Kommentoin johonkin jo aiemmin, että olen omistanut 2 asuntoa. Uusi omakotitalo ja vanha rivari. Jälkimmäinen oli muuten meille parempi. Nyt asun keskustassa ja maksan asumisesta alle 300. En näe mitään järkeä ostaa omaa tässä vaiheessa, koska haluan ehdottomasti asua täällä kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuokralla rivitalo-osakkeessa jossa vuokra oli 800e/kk. Ostin asunnon pois vuokranantajalta ja otin 26 vuoden laina-ajan. Lainaa maksan 1000e/kk + yhtiövastike + vesi joka kuului vuokraan = 1400e. Nyt lisäksi maksan joka vuosi erillisiä korjauskuluja mitä tehdään omassa asunnossa + naapureitten isot remontit. Niitä ei vuokrassa tullut päälle.
Jos olisin sijoittanut alkupääoman 26 000e hajautetusti osakkeisiin ja pumpannut osakkeisiin tuon 600e erotuksen jika kuukausi (ei huomioi remontteja) ja jatkanut vuokralla, olisin 7% keskiarvo tuotolla 26 vuoden aikana tuottanut 422 647, 06 euroa. Tuo 7% on koko maailman osakkeiden keskiarvonousu ja Suomessa osakkeet ovat nousseet 1990 alusta alkaen yli 10% vuosittain. Olisin jättänyt salkun jatkamaan kasvua 26 vuoden jälkeen ja saanut 5 % vuodessa osinkoja joka tekisi tuolla salkulla yli 21 000e vuodessa. Mietippä kuinka suuri salkku olisi 36 vuoden päästä vaikka et 26 vuoden jälkeen enää sijoittaisi siihen lisää ja mikä osinko tuotto olisi tällöin?
Me rakensimme ensimmäisen talomme 24 v sitten, alkupääoma 115000 mk. Nyt asumme 3. talossamme ja maksettujen lainojen ja myyntivoittojen yhteissumma eli netto omaisuus on n 570000€. Aika paljon enemmän kuin sinun sijoituksillasi. Tästä on kiva lähteä viettämään eläkepäiviä etelän lämpöön
No teillä oli joku vanha rotisko, ei uusissa ole mitään "työleiriä".
Meillä on 3. talo menossa, edellisessä asuttiin 12 vuotta ja ainoat hommat oli terassien öljyäminen 2 v välein, uima-altaan siivous viikoittain (siis lehtien kerääminen haavilla), nurmikko 20m2 leikattiin 2-3x kesässä ja kukkapenkeissä möyriminen mitä rakastin. Ja joo, mustikoiden poimiminen loppukesällä takapihalta:) Rahaa em meni n 100-150€/vuosi.
Nykyinen talo on 3v vanha ja jatkan kesällä pihan tekoa. Nautin äärettömästi kun saan istuttaa kukkia, marjoja ja hedelmiä toisin kuin edellisessä talossa. 99% taimista (satoja) sain ilmaiseksi joten kulu oli vain kivituhka käytäville. Tulevana kesänä laitetaan kivetykset ja asfaltti valmiiksi, kolmisen tonnia on varattu niihin. Kasvihuoneen ostin ja maksoin jo, se pystytetään huhtikuun alussa:)