Mikä ihmeen keskikoulu?
Varsinkin jo vanhemmat ihmiset puhuvat välillä keskikoulusta. Itse olen sanonut, että tuo sana ei kerro itselleni sitten yhtään mitään. Kertoisiko joku, että mikä ihmeen keskikoulu?
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikouluun piti pyrkiä kansakoulun neljänneltä luokalta. Keskikoulusta jatkettiin sitten lukioon ja siitä yliopistoon.
Heikompi aines, joka ei päässyt keskikouluun, jatkoi kansakoulua ja sen jälkeen kansalaiskoulua oppivelvollisuusiän loppuun.
Ei se ihan näin mennyt.
Tuohon aikaan ei sossu jakanut avustuksia ja oli monia, jotka eivät voineet pyrkiä oppikouluun, koska vanhemmilla ei ollut rahaa maksaa lukukausimasuja ja koulutarvikkeita.
Halventvaa puhua heikommasta aineksesta!
Olihan ne heikompaa ainesta, jotka ei päässeet pääsykokeesta keskikouluun. Olin itse varaton, mutta sain vapaaoppilaspaikan. Kirjat piti silti maksaa
Nousiko kaikilla keskikouluun päässeille keltainen neste päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa peruskoulun luokkia 5-9.
Olen syntynyt vuonna 1960 ja viimeisiä ellei viimeinen ikäluokka joka ei käynyt yhtään peruskoulua.
Vähän riippuu, missä sattui asumaan. Peruskoulu tuli vuosina 1972-77 pohjoisesta lähtien ja viimeisenä pk-seutu.
Itse myös 1960 syntynyt. Omassa oppikoulussa ja lukiossa muistan jonakin syksynä luokkien oviin tulleeen uusi numerointi. Luokat 5-9 korvasivat luokat 1-5, tuolloin olin jo lukiossa.
Tietenkin se peruskoulun tulo riippui asuinpaikasta, mutta ihan ylipäätään Suomessa ei enää kukaan vuonna 1961 tai myöhemmin syntynyt enää välttänyt täysin peruskoulua.
Peruskoulu alkoi pohjoisesta ja valui alas.
Siksi etelän vetelät on vieläkin tyhmiä kun peruskoulu ei ole vielä saapunut perille, onko se postin vika vai idiootti päättäjien jotka siellä kukkoilee , tiiä sitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikouluun piti pyrkiä kansakoulun neljänneltä luokalta. Keskikoulusta jatkettiin sitten lukioon ja siitä yliopistoon.
Heikompi aines, joka ei päässyt keskikouluun, jatkoi kansakoulua ja sen jälkeen kansalaiskoulua oppivelvollisuusiän loppuun.
Ei se ihan näin mennyt.
Tuohon aikaan ei sossu jakanut avustuksia ja oli monia, jotka eivät voineet pyrkiä oppikouluun, koska vanhemmilla ei ollut rahaa maksaa lukukausimasuja ja koulutarvikkeita.
Halventvaa puhua heikommasta aineksesta!
Olihan ne heikompaa ainesta, jotka ei päässeet pääsykokeesta keskikouluun. Olin itse varaton, mutta sain vapaaoppilaspaikan. Kirjat piti silti maksaa
Monet päässeet saivat e
Monet pilkkasivat ja kiusasivat kansakoululaisia. Tällaista väkeä, että ei ihme kun Suomen asiat menee miten menee nykyään.
Pääsin keskikouluun mutta vanhempien varallisuuden vuoksi en voinut mennä. Kouluttauduin aikuisena itse paremaan työhön kuin monet ylioppilaat.
kansalais koulun id... kessel.. lykättiin samoihin luokkiin kaikki kärsivät. opettajat täysin pihalla miten toimia. uudistus täysin pyllystä. matkittiin ruotsia jossa se jo oli todettu täysin pieleen menneeksi.
Matematiikka muuttui, taikka siihen tuli oikeastaan uusia juttuja.
Olin onnellinen kun meidän luokan kiusaajat ja häiriköt lähti toiseen kouluun. Todistukseni keskiarvo nousi heti ja pääsin kauppikseen ja jatko-opintoihin saaden hyvän työpaikan. Tämä tie oli parempi.
usko koko suomen koulu järjestelmään meni kun keski koulusta väkisin väännettiin perus koulu. typeykset siirrettiin häiritsemään keskarin tunteja piti oikein nyrkein opettaa tapoja. perus koululla pilattiin erittäin hyvin toimiva koulu järjestelmä ja tulokset näkyvät bisa tuloksissa. vanha keskari järjestelmä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitämitä?
onko keskikoulu = oppikoulu ?
Mikä oli kansalaiskoulu?
Keskikoulu oppikoulun viisi ensimmäistä luokkaa. Siitä jatkettiin lukioon tai ei. Siihen aikaan opistotason koulutukseen riitti keskikoulu.
Kansakoulu oli 8 vuotta. Kaksi (tai kuntakohtaisesti) viimeistä luokkaa oli käytännöllispainotteista kansalaiskoulua. Kuitenkin pakollista oppivelvollisuutta.
Meillä oli kansalaiskoulussa normaalia kirjaopiskelua 8 vuotta sitten sai hakea ammattikouluun, kauppaoppilaitokseen ym, jos ei päässyt piti käydä 9. luokka.
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulu tarkoitti nykyisiä luokkia 5-9, siis oppikoulun luokat ennen lukiota.
oppikoulu tai vaihtoehtoisesti kansalaiskoulu
Vierailija kirjoitti:
usko koko suomen koulu järjestelmään meni kun keski koulusta väkisin väännettiin perus koulu. typeykset siirrettiin häiritsemään keskarin tunteja piti oikein nyrkein opettaa tapoja. perus koululla pilattiin erittäin hyvin toimiva koulu järjestelmä ja tulokset näkyvät bisa tuloksissa. vanha keskari järjestelmä takaisin.
Häiriköt oli ilmeisimmin niitä jotka olis jatkaneet vanhan kaavan mukaan sinne keskariin.
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulussa kyllä oppi paremmin äidinkielen, yhdyssanat, pilkut ja pisteet ja isot kirjaimet. Olen käynyt 8 vuotisen supistetun kansakoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulussa kyllä oppi paremmin äidinkielen, yhdyssanat, pilkut ja pisteet ja isot kirjaimet. Olen käynyt 8 vuotisen supistetun kansakoulun.
Oli myös apukoulu heille jotka eivät kansakoulussa pärjänneet. Nykyään kaikki ovat siellä peruskoulussa yhdessä.
Oppikoulun luokat ennen lukiota, vastasi nykyisiä peruskoulun luokkia 5-9. Sinne piti pyrkiä (viimeisinä vuosina ennen peruskouluun siirtymistä saattoi päästä myös pelkän todistuksen perusteella). Keskikouluun menemättömät kävivät kansakoulun loppuun ja sen jälkeen vielä kaksi- tai kolmevuotisen kansalaiskoulun. Keskikouluja oli sekä kunnallisia, valtiollisia että yksityisiä. Kunnalliset olivat oppilaille maksuttomia, mutta niissä oli yleensä pelkästään keskikoulu, eli lukioon piti mennä niiden jälkeen jonnekin muualle. Kaikki oppikouluun päässeet eivät kuitenkaan jatkaneet lukioon asti, vaan osa kävi pelkän keskikoulun.
Vierailija kirjoitti:
Entä oppikoulu ?
Oppikoulu oli keskikoulu ja lukio.
Oppikouluun pyrittiin normaalisti kansakoulun 4. luokan jälkeen. Oli pääsykoe, johon eivät kaikki edes päässeet heikon kansakoulutodistuksen takia. Jotkut pyrkivät 5. tai 6. luokan jälkeenkin oppikouluun, jos eivät olleet päässeet 4. luokan jälkeen. Eri oppikouluihin oli omat pääsykokeensa. Joihinkin oli hyvinkin vaikea päästä.
Ajatelkaas jos nykyään ylä-asteelle päästäkseen pitäisi osata riittävästi? Se vielä testattaisiin pääsykokeilla! Jos ei läpäise kokeita, jatkaa siellä ala-asteella vaikka täysi-ikäisyyteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa peruskoulun luokkia 5-9.
Olen syntynyt vuonna 1960 ja viimeisiä ellei viimeinen ikäluokka joka ei käynyt yhtään peruskoulua.
Joo mun isä syntynyt 1959, ja ehti peruskoulua käydä vain 9.luokan. Keskikoulussa oli ennen sitä.
Ei ollut, kun kansalaiskoulussa.
Keskikoulu ja oppikoulu oli sama asia. Täällä joku inttää kovasti, että ne olisivat olleet eri kouluja. Ehkä hänen paikkakunnallaan oli kaksi oppi/keskikoulua, joita oli totuttu kutsumaan eri tavoin ihan vain erottaakseen ne toisistaan? Minä kävin oppikoulun, jota myös keskikouluksi sanottiin.
Miten se, että keski- ja oppikoulu on sama asia, liittyy tuohon edelliseen? Kyllä minäkin siirryin peruskouluun oppi/keskikoulun
Minä raukka se aloitin peruskoulun kaksi kertaa, kun olin keskikoulussa:) Sattui muutto siinä seiskan ja kasin välissä, muuttopaikkakunnalla alkoi peruskoulu vasta tuon kasin alussa, kun edellisellä paikkakunnalla oltiin jo vuosi oltu peruskoululaisia. Päästötodistuksessa lukee peruskoulun päästötodistus keskikoulun oppimäärän mukaan. Nuo todistukset olivat vielä siinä vaiheessa päästötodistuksia, ei päättötodistuksia.
Joku pääsi jopa 7,5 keskiarvolla.