Mikä ihmeen keskikoulu?
Varsinkin jo vanhemmat ihmiset puhuvat välillä keskikoulusta. Itse olen sanonut, että tuo sana ei kerro itselleni sitten yhtään mitään. Kertoisiko joku, että mikä ihmeen keskikoulu?
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ehtona että keski-/oppikouluun pääsi? Mikä oli todistuksen keskiarvo jolla kouluun pääsi vai pääsykokeella?
Opettajan suositus kansakoulusta ja pääsykoe.
Meillä opettaja laittoi pyrkijät todistuksen mukaan järjestykseen, parhaalle eniten pisteitä jne. Muistan sen siitä, että itse olin listan kakkonen, mutta keskikoulun ovella olleessa nimilistassa oli myös kokonaispisteet ja minulla oli enemmän pisteitä kuin meidän koulun ykkösellä. Se ykkönen oli opettajan oma tytär, mikä saattoi hyvinkin vaikuttaa hänen lähtöpisteisiinsä. Oli varmaan myös tarkoituksella laitettu hänet toiseen luokkaan kuin me muut saman koulun oppilaat, jotka ängettiin samaan luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulun pääsi lahjakkaat ja varakkaiden perheen lapset, sillä se oli maksullinen, maksettiin kirjat, lukukausimaksut jne. eli jos perheellä oli rahaa, lapset saivat käydä keskikoulua ja oppikoulua.
Kävin keskikoulun. Se oli 5 v. Sinne piti pyrkiä. Oli kaksipäiväiset kokeet. Oli ilmainen kaikille jotka sinne pääsi. Sieltä jatkoin lukioon ja nyt olen ollut jo eläkkeellä. Lääket tri , pofessori.
Kyllä meillä oli lukukausimaksu + kirjat ja ruoka maksoivat.
Meillä ei, koska sattui olemaan kunnallinen keskikoulu. Oli muuttunut siksi paria vuotta aiemmin maksullisesta yhteiskoulusta kunnan järjestämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikouluun piti pyrkiä kansakoulun neljänneltä luokalta. Keskikoulusta jatkettiin sitten lukioon ja siitä yliopistoon.
Heikompi aines, joka ei päässyt keskikouluun, jatkoi kansakoulua ja sen jälkeen kansalaiskoulua oppivelvollisuusiän loppuun.
Oli myös mahdollista siirtyä keskikouluun vasta kansakoulun viidenneltä luokalta.
Tuo "heikompi aines" on rumasti sanottu. Kaikki eivät päässeet kouluun, koska perheellä ei ollut rahaa tai kouluun oli niin pitkä matka, että olisi pitänyt muiden koulumaksujen lisäksi maksaa "kortteeripaikka".
Syynä on voinut olla myös se, että kotona on tarvittu työvoimaa. Tämä maahan on ollut erittäin maatalousvaltainen vielä tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikouluun piti pyrkiä kansakoulun neljänneltä luokalta. Keskikoulusta jatkettiin sitten lukioon ja siitä yliopistoon.
Heikompi aines, joka ei päässyt keskikouluun, jatkoi kansakoulua ja sen jälkeen kansalaiskoulua oppivelvollisuusiän loppuun.
Asiaan vaikutti myös perheen varallisuus.
Sitäkin enemmän vanhempien koulutustaso.
Höpö höpö. Meillä äiti käynyt kansakoulun ja isä samoin, mutta osittain puutteellisena eli sota-aikaan joutui välillä kesken koulujen tekemään töitä. Silti heillä oli selkeä periaate, että lapset saivat käydä kouluja, jos halusivat. Ja mehän haluttiin.
Vierailija kirjoitti:
Keksikoulu oli koulu kansakoulun ja lukion/ammttikoulun välissä ennen peruskoulu-uudistusta 1970-luvulla. Keksikoulu kattoi nykyisestä peruskoulusta luokat 5-9. Ne jotka ei menneet keskikouluun kävi kansakoulussa 6 luokka-astetta, ja sen jälkeen kaksi vuotta kansalaiskoulua. Peruskoulun tultua tämäkin muuttui kolmivuotiseksi, eli kansalaiskouluissa ollelle tuli yksi oppivuosi lisää. Koski siis siirtymäaikaa, sittenhän kaikki oli peruskoulussa.
Peruskoulun tultua keskikoulun jo aloittaneet kävi koulunsa loppuun noudattaen keskikoulun opetussuunnitelmaa (kops) ja peruskoulussa 5. luokan aloittaneet siirtyi opiskelemaan peruskoulun opetusuunnitelman (pops) mukaan.
Vaikka siis peruskoulu tuli alueelleni kun olin ollut keskikoulussa kaksi vuotta, niin nimellisesti olin peruskoulussa luokalla 7. , mutta opetusuunnitelma oli keskikoulun. Eli olen käynyt keskikoulun.
Kansalaiskoulu oli 7-9 lukat. Jos ei vuonna 1978 hakenut tai päässyt ammattikouluun tai johonkin vastaavaan oli pakko käydä 9 luokka. Näin Helsingissä. Tätä ennen 9 luokka ei ollut vielä pakollinen ja tosiaankin lukuvuonna -78-79 oli ns puoli pakollinen ja sen jälkeen kaikille pakollinen
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka muuttui, taikka siihen tuli oikeastaan uusia juttuja.
Se muuttui jo kansakoululaisilla v 1970. Sillä asialla ei sinänsä ole erikseen peruskoulun kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
usko koko suomen koulu järjestelmään meni kun keski koulusta väkisin väännettiin perus koulu. typeykset siirrettiin häiritsemään keskarin tunteja piti oikein nyrkein opettaa tapoja. perus koululla pilattiin erittäin hyvin toimiva koulu järjestelmä ja tulokset näkyvät bisa tuloksissa. vanha keskari järjestelmä takaisin.
No, sinulla on koulut menneet joka tapauksessa niin vihkoon, että kannattaisi olla täysin vaiti koko kouluasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa peruskoulun luokkia 5-9.
Olen syntynyt vuonna 1960 ja viimeisiä ellei viimeinen ikäluokka joka ei käynyt yhtään peruskoulua.
Olen juuri saman ikäinen ja ehdin käydä vuoden peruskoulua (siirryin siis keskikoulun neljänneltä peruskoulun yhdeksännelle). Sain kuitenkin käydä koko keskikoulun keskikoulun opintosuunnitelman mukaan, joten en käytännössä ole käynyt päivääkään peruskoulua.
MInä olen -63 syntynyt enkä ole käynyt päivääkään peruskoulua. Kansalaiskoulusta sain päästötodistuksen -79.
Vierailija kirjoitti:
Milloin keski-/oppikoulu tuli maksuttomaksi? Tapahtuiko se koko maassa yhtäaikaa?
Ei se koskaan ole ollut maksuton tietääkseni.
Kyllä oli olemassa kunnallisia keskikouluja, jotka olivat oppilaille maksuttomia. Niissä tosin oli pelkkä keskikoulu, eli jos halusi lukioon, niin sinne piti mennä jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Entä oppikoulu ?
Sen luokat I - V ovat yhtä kuin keskikoulu. Oletko sinä lukutaidoton eli lukemaasi ymmärtämätön, kun tämä asia on selitetty jo moneen kertaan?
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaas jos nykyään ylä-asteelle päästäkseen pitäisi osata riittävästi? Se vielä testattaisiin pääsykokeilla! Jos ei läpäise kokeita, jatkaa siellä ala-asteella vaikka täysi-ikäisyyteen asti.
Mihin helkutin ylä-asteelle? Ensiksikin se pitäisi kirjoittaa kokonaan yhteen ja toisekseen, ei tuollaisia kouluja ole ollut vuosikausiin. Ne ovat yläkouluja.
Heikompi aines, haistapa kuule paska. Oli varallisuudesta ja vanhempien tahdosta kiinni
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli olemassa kunnallisia keskikouluja, jotka olivat oppilaille maksuttomia. Niissä tosin oli pelkkä keskikoulu, eli jos halusi lukioon, niin sinne piti mennä jonnekin muualle.
Se kunnallinen keskikoulu, jossa itse aloitin, oli vielä muutama vuosi aiemmin ollut yheiskoulu lukioineen. Jos olisin asunut koko ajan tuolla paikkakunnalla, olisin jatkanut samassa rakennuksessa toimivaan yhteislukioon. Me vaan satuttiin muuttamaan toiselle paikkakunnalle kesken keski-peruskoulu-uraani.
Nuoremmatkin puhuu yläkoulusta. Mikä sekin on? Kävin peruskoulun 70 80 luvulla ja minulle ne on ala-aste, yläaste ja lukio tai ammattikoulu. En tiedä kuka puhuu yläkoulusta.
Keskikoulu oli tuohon aikaan sama kuin yhteiskoulu, nimi oli vain tuollainen, sinne piti pyrkiä kokeella. Monet jäi ulkopuolelle. Nykyään on yläaste, josta voi jatkaa/ pyrkiä lukioon tai muuhun koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa peruskoulun luokkia 5-9.
Olen syntynyt vuonna 1960 ja viimeisiä ellei viimeinen ikäluokka joka ei käynyt yhtään peruskoulua.
Olen juuri saman ikäinen ja ehdin käydä vuoden peruskoulua (siirryin siis keskikoulun neljänneltä peruskoulun yhdeksännelle). Sain kuitenkin käydä koko keskikoulun keskikoulun opintosuunnitelman mukaan, joten en käytännössä ole käynyt päivääkään peruskoulua.
MInä olen -63 syntynyt enkä ole käynyt päivääkään peruskoulua. Kansalaiskoulusta sain päästötodistuksen -79.
Olet sinä väkisinkin käynyt peruskoulua. Helsingin seutu siirtyi viimeisimpänä peruskouluun 1.1.1978. Tsekkaapa uudelleen, mitä siinä sinun päästötodistuksessa lukeekaan.
Niin, mutta jos ehti ennen uudistusta keskikoulun toiselle tai kansakoulun kuudennelle luokalle, niin silloin suoritti kuitenkin koulun loppuun keskikoulun tai kansa-/kansalaiskoulun opetussuunnitelman mukaisesti, vaikka hallinnollisesti siirtyikin peruskouluun. Joten ei silloin ole käytännössä käynyt päivääkään peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmatkin puhuu yläkoulusta. Mikä sekin on? Kävin peruskoulun 70 80 luvulla ja minulle ne on ala-aste, yläaste ja lukio tai ammattikoulu. En tiedä kuka puhuu yläkoulusta.
Nykyiset viralliset nimitykset ovat alakoulu ja yläkoulu. Näin on ollut jo vuosikausia, oletko sinä pitänyt päätäsi pensaassa, vai mistä tuollainen tietämättömyys?
Taidelukioita on ollut ainakin vuosikymmeniä Suomessa jo viime vuosituhannen puolella, eli mitä sinä horiset?