Mikä ihmeen keskikoulu?
Varsinkin jo vanhemmat ihmiset puhuvat välillä keskikoulusta. Itse olen sanonut, että tuo sana ei kerro itselleni sitten yhtään mitään. Kertoisiko joku, että mikä ihmeen keskikoulu?
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ehtona että keski-/oppikouluun pääsi? Mikä oli todistuksen keskiarvo jolla kouluun pääsi vai pääsykokeella?
Ainakin itse olin pääsykokeissa, jotka kestivät kokonaista kaksi päivää kesäkuun alkupäivinä. Jossain vaiheessa tulokset tulivat listalle näytille koulun ilmoitustaululle, josta kävin omat tulokseni katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni sinne pääsi jos keskiarvo oli 7 tai sitten soveltuvuuskokeella jos keskiarvo ei riittänyt.
En tiedä, oliko tässä vaihtelua kouluittain, mutta ainakin meillä oli pelkästään koe. Siinä oli muistaakseni toisena päivänä matemaattisia tehtäviä ja toisena kielellisiä. Muistan, että siellä oli runsaasti tehtäviä mallia Mikä näistä ei kuulu joukkoon eli jonkinlainen älykkyystesti kai oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni sinne pääsi jos keskiarvo oli 7 tai sitten soveltuvuuskokeella jos keskiarvo ei riittänyt.
Minusta kaikkien halukkaiden piti käydä kokeissa,"pyrkiä". Sitten koulun ovessa oli sisäänpäässeiden lista. Muistan, että olin 21. Olen vuosikertaa 1946.
Myös meillä oli näin. Ei mitään todistusvalintaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskikouluun piti pyrkiä kansakoulun neljänneltä luokalta. Keskikoulusta jatkettiin sitten lukioon ja siitä yliopistoon.
Heikompi aines, joka ei päässyt keskikouluun, jatkoi kansakoulua ja sen jälkeen kansalaiskoulua oppivelvollisuusiän loppuun.
Oli myös mahdollista siirtyä keskikouluun vasta kansakoulun viidenneltä luokalta.
Keskikoulun pääsi lahjakkaat ja varakkaiden perheen lapset, sillä se oli maksullinen, maksettiin kirjat, lukukausimaksut jne. eli jos perheellä oli rahaa, lapset saivat käydä keskikoulua ja oppikoulua.
Oli huomattavasti parempi systeemi kuin nykyinen, jossa peruskoulusta "valmistuu" luku-ja kirjoitustaidottomia. Aikoinaan sellaiset pistettiin apukouluun.
Vierailija kirjoitti:
Keskikoulun pääsi lahjakkaat ja varakkaiden perheen lapset, sillä se oli maksullinen, maksettiin kirjat, lukukausimaksut jne. eli jos perheellä oli rahaa, lapset saivat käydä keskikoulua ja oppikoulua.
Minulla on 3 isoveljeä ja kaikki käytiin keskikoulu, vaikka perheemme oli työväenluokkainen.
Vierailija kirjoitti:
Kävin keskikoulun. Se oli 5 v. Sinne piti pyrkiä. Oli kaksipäiväiset kokeet. Oli ilmainen kaikille jotka sinne pääsi. Sieltä jatkoin lukioon ja nyt olen ollut jo eläkkeellä. Lääket tri , pofessori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa peruskoulun luokkia 5-9.
Olen syntynyt vuonna 1960 ja viimeisiä ellei viimeinen ikäluokka joka ei käynyt yhtään peruskoulua.
Joo mun isä syntynyt 1959, ja ehti peruskoulua käydä vain 9.luokan. Keskikoulussa oli ennen sitä.
Ei ollut, kun kansalaiskoulussa.
Keskikoulu ja oppikoulu oli sama asia. Täällä joku inttää kovasti, että ne olisivat olleet eri kouluja. Ehkä hänen paikkakunnallaan oli kaksi oppi/keskikoulua, joita oli totuttu kutsumaan eri tavoin ihan vain erottaakseen ne toisistaan? Minä kävin oppikoulun, jota myös keskikouluksi sanottiin.
Miten se, että keski- ja oppikoulu on sama asia, liittyy tuohon edelliseen? Kyllä minäkin siirryin peruskouluun oppi/keskikoulun 3 luokan jälkeen. Eli kuntaamme tuli silloin peruskoulu ja kävin peruskoulua 8 ja 9 luokan. Opetussuunnitelma ei kuitenkaan vaihtunut peruskoulun opetussuunnitelmaksi pelkästään vaan tuo luokka-aste.
Ihan samaa paskaa se on kuin muutkin koulut ammatit työt ja opiskelut. Mikä ihmeen peruskoulu kysyy 30 vuoden päästä nuoriso ! Mikä se on. Nimet muuttuu yhtenään kun tulee uudistuksia .
No mut ku me on opiskeltu KESÄ yliopistossa . Ja TYÖ väen opistossa ja KANSALAIS opistossa ! Ja Ammattikoulussa mikä se on ? No Ammattikoulu. Amis. Ammatillinen KORKEA koulu Ammatillinen . Niin . Pennut käy nykyään peruskoulun ja yläasteen kanssa usein lukion tai ammattikurssit. No mitähän siellä koulussa sitten opitaan . Jos on käynyt armeijan onko viisas ja hyvä ihminen. Entä jos hoitaa sairaita terveeksi onko tehnyt hyvin. Entä kun korjaa välineitä tai desinfioi onko hyvä.
LUKIO EI OLE AMMATTI . LUKIO EI VALMISTA AMMATTIIN . SE ON YLEIS SIVISTÄVÄ KOULU.
On taidelukio medialukio jne nykyään. Ennen ei.
Monet meni töihin 14-15 vuotiaana suoraan tehtaaseen . Sitten tulee muumaalaiset leikkaamaan nämä eläkevakuutusmaksut että voi siirtää ne venäläisille seuroille ja kouluun. Yhwh potkaisee !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikouluun piti pyrkiä kansakoulun neljänneltä luokalta. Keskikoulusta jatkettiin sitten lukioon ja siitä yliopistoon.
Heikompi aines, joka ei päässyt keskikouluun, jatkoi kansakoulua ja sen jälkeen kansalaiskoulua oppivelvollisuusiän loppuun.
Ei se ihan näin mennyt.
Tuohon aikaan ei sossu jakanut avustuksia ja oli monia, jotka eivät voineet pyrkiä oppikouluun, koska vanhemmilla ei ollut rahaa maksaa lukukausimasuja ja koulutarvikkeita.
Halventvaa puhua heikommasta aineksesta!
Olihan ne heikompaa ainesta, jotka ei päässeet pääsykokeesta keskikouluun. Olin itse varaton, mutta sain vapaaoppilaspaikan. Kirjat piti silti maksaa
Jahve vihaa rosvoja ! Mooses älä varasta väärennä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ehtona että keski-/oppikouluun pääsi? Mikä oli todistuksen keskiarvo jolla kouluun pääsi vai pääsykokeella?
Opettajan suositus kansakoulusta ja pääsykoe.
Minä olisin päässyt oppikouluun pelkällä todistuksella, kun kansakoulun 4. luokan keskiarvo oli tasan 9. Sairastuin vähän ennen pääsykoetta, mutta ehdin parantua sen verran, että menin sitten kokeisiinkin, vaikka ope tosiaan sanoi, ettei mun tarvi mennä. Pääsykokeissa testattiin matikan ja äikän taitoja.