Ahdistelija/stalkkeri työkaverina. Irtisanoudunko vai siedänkö vaan?
Olen nuori nainen ja eräs minua yli puolet vanhempi naimisissa oleva mies on ottanut minut kohteekseni töissä. Kaikki alkoi syksyllä yhtäkkiä, kun hän pyysi numeroani ja sanoi että haluaisi alkaa käymään kahvilla luonani. Sanoin heti että se ei käy enkä antanut numeroa. Hetken hän jankkasi ja antoi sitten periksi. Hän kuitenkin etsi seuraavana päivänä numeroni jostain ja alkoi viesteillä ruinata käymään tulemista. Hän yritti viestitellä muutakin ja alussa vastailin kohteliaisuudesta (kaduttaa, ei ois pitänyt vastailla ikinä mitään). Emme onneksi ole samassa vuorossa koska hän tekee eri hommaa töissä kuin minä, mutta joudumme olemaan silti välillä samaan aikaan töissä (n. 2 kertaa viikossa, joskus vähemmän) ja taukohuone on sama eli olen joutunut usein olemaan hänen kanssaan tauolla kahdestaan. Silloin hän on jutellut kaikenlaista outoa, kysellyt minulta ihme juttuja ja kertonut tunteistaan minua kohtaan sekä pyydellyt lasilliselle ja jatkanut jankkausta siitä kuinka haluaa mun luo käymään. Olen sanonut useaan otteeseen selkeästi etten ole kiinnostunut ja että en ole häntä ikinä vapaa-ajalla tapaamassa. Hän sanoo esim ”okei, selvä, ollaan normaalisti” ja sitten kuitenkin jatkaa ihmeellisiä juttujaan. Hän on nyt ollut alkuvuoden saikulla mutta tulee tällä viikolla takaisin ja ahdistaa ihan hulluna kun edes mietin koko asiaa. Ovisummeriani on soiteltu öisin ja välillä päivällä ilman että kukaan olisi tulossa käymään, en ole uskaltanut kysyä kuka siellä mutta välillä tuntuu että kyseessä on tuo henkilö, vaikka en todellakaan ole varma eli en nyt siitä syyttäisi. Pari päivää sitten hän ajoi ohitseni autolla kun kävelin taloni lähellä ja teki äkkiä u-käännöksen ja ajoi minua vastaan. Voihan tuo olla sattumaakin, mutta jotenkin tuntuu että tuo oli tahallista. On paljon muutakin mutta jos selitän niin tästä viestistä tulee liian pitkä.
Hänellä on todella hyvät välit johtoportaaseen ja itsekin tuurailee heitä välillä. Esimiehet ja muut eivät ikinä uskoisi hänestä tuollaista, en varmaan ikinä uskalla kertoa. Pitkän harkinnan jälkeen kerroin yhdelle työkaverille ja se kyllä helpotti, koska nyt töissä on edes joku toinen joka tietää, mutta hänkään ei ole enää kanssani samassa vuorossa eli ei tunnu enää niin turvalliselta. Mietin että pitäisikö kertoa vielä jollekin toiselle, mutta en tiedä kenelle uskaltaa kertoa kun kaikki saattaisivat puolustella tuota tyyppiä tai eivät usko tms. Ja en haluaisi tästä mitään hirveää skandaalia, se riittäisi että tämä tyyppi olisi poissa näköpiiristä ja that’s it. Mutta ei se toimi niin, koska töissä on pakko tehdä aamu- ja iltavuoroja, ja hän on päivävuorossa eli arkiaamuisin hänen näkemistään ei voi välttää. Nyt joku varmasti tunnistaa jos esim joku työkaveri lukee tämän, mutta ei voi mitään.
Työ on todella kivaa ja tuntuu että olen löytänyt oman juttuni, muut työkaverit on tosi ihania ja tuntuu että voisin olla vaikka loppuikäni siellä töissä. Ainut joka minua jarruttelee on tuo yksi henkilö, joka pilaa koko ilmapiirin. Pitäisikö vain yrittää kestää kuten tähänkin asti (mikäli hän jatkaa ahdistelua)? Vai pitäisikö irtisanoutua kokonaan ja jättää hyvä työpaikka tuollaisen takia? Olen sitäkin vaihtoehtoa viime aikoina miettinyt. Saa kertoa kokemuksia jos niitä löytyy, mielellään kuulisin jos joku on ollut samankaltaisessa tilanteessa. Voin päivitellä tilannetta jos jotain uutta ilmenee.
Kommentit (63)
Kerro esimiehelle, työsuojelulle ja poliisille.
"Hän on sanonut ettei hänellä ole omatuntoa eikä kiinnijäämisen pelkoa tai itsesuojeluvaistoa ollenkaan olemassa"
Milloin tällasta sanotaan, jollei haluta vain antaa sellaista kuvaa, ettei muka mikään pelottais? Takuulla osaa hikoilla, varsinkin vaimoa ja poliisi ajatellessaan. Ei ole vain vielä jäänyt kiinni, mutta jos joudut tekemään ilmoituksen, sekin tulee tarkistetuksi. Pelkureita nämä on, kun tarvitsee nuoleskelemalla ja valehtelemalla taustansakin varmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaaminen - siitähän tässäkin on kyse - ei koskaan lopu itsestään.
Siihen pitää puuttua HETI jämäkästi. Tuon pitää loppua HETI. Tilanteesi on sairas.
Tyo on kyllä häirintää, seksuaalista häirintää.
Nautoita puheet ja säästä viestit. Kerää niitä viikkoja ja sitten isket. Viet nämä työsuojeluvaltuutetulle ja tarvittaessa poliisille.
Toinen vaihtoehto on, että sanot miehelle suoraan haluaako nauhat viestit vaimon/esimiehen/poliisin tietoon, jo ei niin sanot sille, että elä ikinä enää puhu minulle äläkä edes katso minuun päin tai nauhat menee eteenpäin.
Tuossa on vain sa paha puoli, jos mies on hul.lu niin voi käydä päälle tai varastaa puhelimen tms. eikä sulla ole enää todisteita tai et uskalla niitä tuoda esiin. Parempi on salassa tuoda viestit ja nauhat esimiehelle esille, silloin se ei voi enää tehdä mitään tai väittää pötypuheiksi, kun todisteet on jo pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Tulin tunti sitten töistä ja minulla on tapana käydä tietyssä kaupassa aina aamuvuoron jälkeen. En ole puhunut kenellekään kaupassa käymisistäni. Hän tuli vastaan kaupan pihalla vaimonsa autolla. Nyt mietin vaan että olihan se sattumaa, ei kai se voi mistään tietää että olen just silloin just siellä? Ajateltiin kaverin kanssa huomenna lähteä pyörimään autolla kotini lähettyvillä heti töiden jälkeen, että saatais ukko kiinni itse teossa jos se siellä oikeasti pyörii ja voisin ottaa videoo siitä, vaikka en nyt tiedä kelpaako sellainen todisteeksi mihinkään tai vaarannanko itseäni tuossa vain lisää. Onneksi saikkuun tuli hänellä vähän jatkoa niin saa olla töissä rauhassa edes pari päivää lisää.
- Ap
Älä lähde tuolle tielle, olet kohta itse stalkkerina kusessa.
Nauhoitat vaan kaikki ukon lähestymisyritykset, puheet ja viestit. Ja omat kieltosi.
Ei mitään omaa jahtausta. Jos käy samassa kaupassa kuin sinä, sinua häiritsemättä, niin se on hänelle sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti menet kertomaan tuosta esimiehelle. Oli ukko sitten kuinka hyvissä väleissä johtoportaaseen, niin esimiehen tehtävä on todellakin puuttua tuollaiseen rankalla kädellä. Kyllä todella moni esimies ottaakin hyvin vakavasti tällaiset asiat. Kenenkään ei tule töissä sietää mitään ahdistelua ja häirintää. Jos häirintä tapahtuu vapaa-ajalla, niin yhteys poliisiin.
Ensin on kerättävä todisteet, niitä ei voi ohittaa. Kertomiset ei riitä, mies on suosittu eivät ne silloin usko puheita. Voi olla nauhatkin painetaan villaisella.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot esimiehelle ja työsuojeluvastaavalle. Tänä päivänä monessakaan työpaikassa ei oteta noiden asioiden kanssa yhtään siimaa. Todisteita kehiin, tekstarit, todistajanlausunnot ja tarvittaessa tallennukset.
Ei se kertominen mitään auta tiukassa tilanteessa. Pitää olla TODISTEITA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin sinun pitää kerätä todisteita ja kertoa. Itse asiassa pelkkä kertominenkin pitäisi lain mukaan riittää. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Sinä joudut vaihtamaan työpaikkaa, no ilmeisesti harkitset sitä joka tapauksessa. Tuskin muuten olet vuosien varrella ainoa uhri.
Minulla on paljonkin skenaarioita siitä mikä voisi olla pahinta.. pelkään että jos hän saisi potkut niin hän kostaa ja tekee minulle jotain. Hän on sanonut ettei hänellä ole omatuntoa eikä kiinnijäämisen pelkoa tai itsesuojeluvaistoa ollenkaan olemassa, eli mistä sitä tietää mihin kauheuksiin se pystyy. No joo, olen katsellut liikaa rikossarjoja. Pelkään myös että hän alkaa mustamaalata minua työpaikalla ja saa kaikki muut vihaamaan mua. Mutta katsotaan sitten mihin tilanne etenee, varmaan pakko ruveta toimenpiteisiin tai kertoa edes jollekin vielä jos tämä jatkuu.
- Ap
KERÄÄ NIITÄ TODISTEITA, SE ON SUN PELASTUS JA SE TAKAA SUN SELUSTAN
Vierailija kirjoitti:
Esimiehelle ilmoitus. Minun kohdalla stalkkeri uskoi vasta, kun tein rikosilmoituksen. Asia ei edennyt mihinkään, koska "objektiivisesti tarkasteltuna teot eivät täytä vainoamisen tunnusmerkkejä", mutta stalkkeri sai tiedon tekemästäni rikosilmoituksesta, ja lopetti vainoamiseni. Puhui toki minusta sitten törkeään sävyyn kaikille yhteisille tutuille, mutta enää hän ei lähestynytkään minua.
Pelkäsin kuitenkin vielä kauan jälkeen päin, mutta onneksi hän muutti pois.
Puuttuiko todisteet.
Ap, kerää niitä todisteita. Pahimmassa tapauksessa jos vain kerrot niin se mies voi nostaa kunnianloukkasusyytteen, kun sulle ei ole niitä todisteita. Puheet pitäisi aina pystyä todistamaan tai pian ole käräjillä kunnianloukkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimiehelle, työsuojelulle ja poliisille.
Kertominen ei auta mitään, milläs todistat juttusi. Ne jutut on helppo painaa villaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti menet kertomaan tuosta esimiehelle. Oli ukko sitten kuinka hyvissä väleissä johtoportaaseen, niin esimiehen tehtävä on todellakin puuttua tuollaiseen rankalla kädellä. Kyllä todella moni esimies ottaakin hyvin vakavasti tällaiset asiat. Kenenkään ei tule töissä sietää mitään ahdistelua ja häirintää. Jos häirintä tapahtuu vapaa-ajalla, niin yhteys poliisiin.
Ensin on kerättävä todisteet, niitä ei voi ohittaa. Kertomiset ei riitä, mies on suosittu eivät ne silloin usko puheita. Voi olla nauhatkin painetaan villaisella.
Ei paineta villaisena kun sanot tekeväsi rikosilmoituksen, jos johto ei puutu asiaan.
Toisaalta, saattais olla sun kannalta parasta viedä asia käräjille, ja vaihtaa työpaikkaa. Kylläkin niin, että teet ensin kirjallisen ilmoituksen TJ:lle tai henkilöstöpäällikölle (jonka ilmoituksen tallennat). Jos he painavat asian villaisella, niin vaihdat työpaikkaa ja teet rikosilmoituksen. Tai jos ukko saa pikku nuhtelut, ja sinun työtäsi aletaan vaikeuttamaan, niin sama juttu, työpaikan vaihto ja rikosilmoitus.
Pikku paikkakunnalla tuo järjestys (hyvä veli verkostro). Isommilla, jossa uskot saavasi toisen työpaikan, voit toimia toisessakin järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tulin tunti sitten töistä ja minulla on tapana käydä tietyssä kaupassa aina aamuvuoron jälkeen. En ole puhunut kenellekään kaupassa käymisistäni. Hän tuli vastaan kaupan pihalla vaimonsa autolla. Nyt mietin vaan että olihan se sattumaa, ei kai se voi mistään tietää että olen just silloin just siellä? Ajateltiin kaverin kanssa huomenna lähteä pyörimään autolla kotini lähettyvillä heti töiden jälkeen, että saatais ukko kiinni itse teossa jos se siellä oikeasti pyörii ja voisin ottaa videoo siitä, vaikka en nyt tiedä kelpaako sellainen todisteeksi mihinkään tai vaarannanko itseäni tuossa vain lisää. Onneksi saikkuun tuli hänellä vähän jatkoa niin saa olla töissä rauhassa edes pari päivää lisää.
- Ap
Miten voit olla noin typerä. Vaarannat itsesi ja todisteiden saamiset tuolla. Oletko joku 18v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paineta villaisena kun sanot tekeväsi rikosilmoituksen, jos johto ei puutu asiaan.
Toisaalta, saattais olla sun kannalta parasta viedä asia käräjille, ja vaihtaa työpaikkaa. Kylläkin niin, että teet ensin kirjallisen ilmoituksen TJ:lle tai henkilöstöpäällikölle (jonka ilmoituksen tallennat). Jos he painavat asian villaisella, niin vaihdat työpaikkaa ja teet rikosilmoituksen. Tai jos ukko saa pikku nuhtelut, ja sinun työtäsi aletaan vaikeuttamaan, niin sama juttu, työpaikan vaihto ja rikosilmoitus.
Pikku paikkakunnalla tuo järjestys (hyvä veli verkostro). Isommilla, jossa uskot saavasi toisen työpaikan, voit toimia toisessakin järjestyksessä.
Rikosilmoitukset ei auta mitään. Miten helvetin tyhmiä ja naiiveja ihmiset on. Todisteita tarvitaan siihen rikosilmoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi-ihmiselle tuo voisi tepsia ja säikyttää mutta nyt ei puhuta normi-ihmisestä. Vaan pelottomasta sekaisin olevasta ihmisestä. Tuollaiset venkulat/ihmiset nauraa tuollaisille rikosilmoitusjutuille. Taidat olla aika sinisilmäinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan, höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Hän on sanonut ettei hänellä ole omatuntoa eikä kiinnijäämisen pelkoa tai itsesuojeluvaistoa ollenkaan olemassa, eli mistä sitä tietää mihin kauheuksiin se pystyy.
Mielestäni tämä on vain puhdasta manipulointia ja pelottelua. Hän tietää itsekin häiritsevänsä sinua ja pitää sinua tälläkin tavoin otteessaan. Ole rohkea Ap, älä anna tämän ihmisen hallita sinua, vaan pidä rohkeasti puoliasi. Tässä ketjussa olet saanut jo hyviä ohjeita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitukset ei auta mitään. Miten helvetin tyhmiä ja naiiveja ihmiset on. Todisteita tarvitaan siihen rikosilmoitukseen.
Miten tyhmä sä oot, kun kuvittelet, että suositan rikosilmoituksen tekemistä tai johdolle valittamista ilman todisteita. Ne, siis todisteet, nyt on itsestään selvyys. vasta sen jälkeen muut toimet.
Tosin ap ei näytä tätä ymmärtävän. Siksi tämä lieneekin provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi-ihmiselle tuo voisi tepsia ja säikyttää mutta nyt ei puhuta normi-ihmisestä. Vaan pelottomasta sekaisin olevasta ihmisestä. Tuollaiset venkulat/ihmiset nauraa tuollaisille rikosilmoitusjutuille. Taidat olla aika sinisilmäinen ihminen.
En ole sinisilmäinen. Vankka kokemus sekä esimiestyöstä, että luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun tehtävistä. Ensin todisteet, ja sitten toimeen. Metoo aikana tj:t on aika herkkinä näille. Tosin omistajavetoiset pk yritykset voivat olla aika kovakorvaisia. Mutta kyllä nekin uskoo, kun raha puhuu, tai siis rahan menon uhka.
Yrityksen koosta tai paikkakunnasta riippuen toimien järjestykselläon väliä.
Ap:lta tämä tietysti vaatii paljon. Jos työpaikalta (luottamusmies, työsuojelu) ei löydy apuja, niin sitä varren ovat liitto ja työsuojelupiiri.
Onko tapaukseen tullut uusia käänteitä? Tarinassa voi vielä käydä myös vaihe, jossa mies alkaa väittää naista vainoajaksi, ainakin omalle vaimolleen. Vaimo voi teoriassa alkaa soittelemaan, häiriköimään ja uhkailemaan. Työpaikan nainen on muka alkanut vaania ja saalistaa miestä ja rikkoa perhettä. Voisi väite työpaikallakin jonkun aikaa toimia nuorta naista vastaan.
Onko tapaus selvinnyt tai onko vastaavia ongelmia joillain?
Vierailija kirjoitti:
Onko tapaukseen tullut uusia käänteitä? Tarinassa voi vielä käydä myös vaihe, jossa mies alkaa väittää naista vainoajaksi, ainakin omalle vaimolleen. Vaimo voi teoriassa alkaa soittelemaan, häiriköimään ja uhkailemaan. Työpaikan nainen on muka alkanut vaania ja saalistaa miestä ja rikkoa perhettä. Voisi väite työpaikallakin jonkun aikaa toimia nuorta naista vastaan.
Onko tapaus selvinnyt tai onko vastaavia ongelmia joillain?
Samaa kyselen itsekin. Onko tilanne selvinnyt?
Päästä valtava paukku, kyllä lerpsahtaa.