Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistelija/stalkkeri työkaverina. Irtisanoudunko vai siedänkö vaan?

Vierailija
10.02.2020 |

Olen nuori nainen ja eräs minua yli puolet vanhempi naimisissa oleva mies on ottanut minut kohteekseni töissä. Kaikki alkoi syksyllä yhtäkkiä, kun hän pyysi numeroani ja sanoi että haluaisi alkaa käymään kahvilla luonani. Sanoin heti että se ei käy enkä antanut numeroa. Hetken hän jankkasi ja antoi sitten periksi. Hän kuitenkin etsi seuraavana päivänä numeroni jostain ja alkoi viesteillä ruinata käymään tulemista. Hän yritti viestitellä muutakin ja alussa vastailin kohteliaisuudesta (kaduttaa, ei ois pitänyt vastailla ikinä mitään). Emme onneksi ole samassa vuorossa koska hän tekee eri hommaa töissä kuin minä, mutta joudumme olemaan silti välillä samaan aikaan töissä (n. 2 kertaa viikossa, joskus vähemmän) ja taukohuone on sama eli olen joutunut usein olemaan hänen kanssaan tauolla kahdestaan. Silloin hän on jutellut kaikenlaista outoa, kysellyt minulta ihme juttuja ja kertonut tunteistaan minua kohtaan sekä pyydellyt lasilliselle ja jatkanut jankkausta siitä kuinka haluaa mun luo käymään. Olen sanonut useaan otteeseen selkeästi etten ole kiinnostunut ja että en ole häntä ikinä vapaa-ajalla tapaamassa. Hän sanoo esim ”okei, selvä, ollaan normaalisti” ja sitten kuitenkin jatkaa ihmeellisiä juttujaan. Hän on nyt ollut alkuvuoden saikulla mutta tulee tällä viikolla takaisin ja ahdistaa ihan hulluna kun edes mietin koko asiaa. Ovisummeriani on soiteltu öisin ja välillä päivällä ilman että kukaan olisi tulossa käymään, en ole uskaltanut kysyä kuka siellä mutta välillä tuntuu että kyseessä on tuo henkilö, vaikka en todellakaan ole varma eli en nyt siitä syyttäisi. Pari päivää sitten hän ajoi ohitseni autolla kun kävelin taloni lähellä ja teki äkkiä u-käännöksen ja ajoi minua vastaan. Voihan tuo olla sattumaakin, mutta jotenkin tuntuu että tuo oli tahallista. On paljon muutakin mutta jos selitän niin tästä viestistä tulee liian pitkä.

Hänellä on todella hyvät välit johtoportaaseen ja itsekin tuurailee heitä välillä. Esimiehet ja muut eivät ikinä uskoisi hänestä tuollaista, en varmaan ikinä uskalla kertoa. Pitkän harkinnan jälkeen kerroin yhdelle työkaverille ja se kyllä helpotti, koska nyt töissä on edes joku toinen joka tietää, mutta hänkään ei ole enää kanssani samassa vuorossa eli ei tunnu enää niin turvalliselta. Mietin että pitäisikö kertoa vielä jollekin toiselle, mutta en tiedä kenelle uskaltaa kertoa kun kaikki saattaisivat puolustella tuota tyyppiä tai eivät usko tms. Ja en haluaisi tästä mitään hirveää skandaalia, se riittäisi että tämä tyyppi olisi poissa näköpiiristä ja that’s it. Mutta ei se toimi niin, koska töissä on pakko tehdä aamu- ja iltavuoroja, ja hän on päivävuorossa eli arkiaamuisin hänen näkemistään ei voi välttää. Nyt joku varmasti tunnistaa jos esim joku työkaveri lukee tämän, mutta ei voi mitään.

Työ on todella kivaa ja tuntuu että olen löytänyt oman juttuni, muut työkaverit on tosi ihania ja tuntuu että voisin olla vaikka loppuikäni siellä töissä. Ainut joka minua jarruttelee on tuo yksi henkilö, joka pilaa koko ilmapiirin. Pitäisikö vain yrittää kestää kuten tähänkin asti (mikäli hän jatkaa ahdistelua)? Vai pitäisikö irtisanoutua kokonaan ja jättää hyvä työpaikka tuollaisen takia? Olen sitäkin vaihtoehtoa viime aikoina miettinyt. Saa kertoa kokemuksia jos niitä löytyy, mielellään kuulisin jos joku on ollut samankaltaisessa tilanteessa. Voin päivitellä tilannetta jos jotain uutta ilmenee.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhoita teidän keskustelut, jos taukohuoneessa kohtaatte ja alkaa tuleen taas juttua. Lisäksi jos tulee tekstareita yms, älä poista.

Kerää siis todistusaineistoa. Lähestymiskielto, työnantajalle ilmianto, jne...

Vierailija
2/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaaminen - siitähän tässäkin on kyse - ei koskaan lopu itsestään.

Siihen pitää puuttua HETI jämäkästi. Tuon pitää loppua HETI. Tilanteesi on sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En varmaan ikinä uskalla kertoa."

Päinvastoin. Sinun pitää nimenomaan kertoa suorastaan huutaa ääneen! Usko pois, muu ei auta.

Vierailija
4/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät kiistattomat todisteet ja näytön. Käännyt työsuojeluvaltuutetun ja esimiesten puoleen. Jos häirintä ei lopu, teet rikosilmoituksen ja vaadit korvauksia. Voit myös pyytää jotain tarpeeksi pelottavaa karjua vähän kopistelemaan tuota ukkoa.

Vierailija
5/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntä kehiin!

Kiusaajat ja muut oudot tyypit haluavat ympärilleen hiljaisuutta (hovin ja enemmistön), se nimenomaan ravitsee heidän sairasta touhuiluaan.

Vierailija
6/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, joku on tonkin miehen huolinut kun kerran naimisissa on. Hullu, elää kaksoiselämää. Kotona varmaan esittää vaimolleen kultamiestä ja todellisuus on toi; ahdistelee naisia häpeämättä yhtään.

Vierailija
7/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ukko sinua stalkkaa jos ohi ajelee ja tekee U-käännöksenkin vielä ja ajaa vastaan. Kuten jo mainittu, tekstarit ym. viestit talteen. Suomessa kun on tämä "oikeus"käytäntö mitä on, niin tuollaiset ikävä kyllä saavat piinata ihmisiä hyvinkin pitkään ja käytännössä tuollaisesta ei tässä maassa rangaistusta saa. Jotkin nuhteet (eli korkeintaan lähestymiskielto) ja sehän ei noita hidasta. Pienemmällä paikkakunnalla saattavat olla poliisienkin ystäviä , tiedän tuollaisen tapauksen.

Vierailija
8/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti menet kertomaan tuosta esimiehelle. Oli ukko sitten kuinka hyvissä väleissä johtoportaaseen, niin esimiehen tehtävä on todellakin puuttua tuollaiseen rankalla kädellä. Kyllä todella moni esimies ottaakin hyvin vakavasti tällaiset asiat. Kenenkään ei tule töissä sietää mitään ahdistelua ja häirintää. Jos häirintä tapahtuu vapaa-ajalla, niin yhteys poliisiin.

Vierailija
9/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää edes jonkun verran todisteita a) siitä että olet pyytänyt häntä lopettamaan, ja b) siitä että moinen touhu kuitenkin jatkuu tämän jälkeenkin. Sen jälkeen marssit henkilöstöjohtajan puheille, tai jos ei sellaista ole, niin sitten toimitusjohtajan, ja teet selväksi että tähän tulee välittömästi loppu, tai muuten asiaa puidaan seuraavaksi rosiksessa. Ainakin minun tuntemani henkilöstöpuolen ihmiset ovat hyvin jämptejä eivätkä varmaan katsoisi tuollaista sormien läpi, vaikka olisi äijä miten hyvissä väleissä johtoportaan kanssa. Ja toimarilla on viime kädessä juridinen(kin) vastuu moisesta, ja harva TJ haluaa ruveta leikkimään moisella asialla koska se helposti räjähtää käsiin.

Vierailija
10/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin sinun pitää kerätä todisteita ja kertoa. Itse asiassa pelkkä kertominenkin pitäisi lain mukaan riittää. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Sinä joudut vaihtamaan työpaikkaa, no ilmeisesti harkitset sitä joka tapauksessa. Tuskin muuten olet vuosien varrella ainoa uhri.

Vierailija
11/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korotat äänesi työpaikallasi, asia tulee näkyviin. Kaikki eivät ehkä halua nähdä sitä työpaikan virtahepoa, mutta kyllä se näkyväksi tulee. Mitään muuta keinoa sinulla ei ole käytössäsi.

Tietenkin esimiesporras, hallitus ja työsuojelu ovat myös niitä keinoja. Tuon pervon miehen toiminta on kuitenkin ehdottomasti saatava loppumaan.

Vierailija
12/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimarilla on viime kädessä juridinen(kin) vastuu moisesta, ja harva TJ haluaa ruveta leikkimään moisella asialla koska se helposti räjähtää käsiin."

Näin on!

Vierailija
13/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen eräs entinen kollega hoitoalalta, jolla oli tapana ahdistella nuorempia naistyökavereitaan... Puhui todella limaisia ja oksettavia juttuja, kävi joidenkin selkien takana hieromassa niskoja, yritti käyttää valtaansa nuoriin naiskollegoihin jne. Kyseessä naimisissa oleva keski-ikäinen mies. Asiasta tehtiin monta valitusta esimiehille ja lopulta sai lähtöpassit.

Vierailija
14/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot esimiehelle ja työsuojeluvastaavalle. Tänä päivänä monessakaan työpaikassa ei oteta noiden asioiden kanssa yhtään siimaa. Todisteita kehiin, tekstarit, todistajanlausunnot ja tarvittaessa tallennukset.

Vierailija
15/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelläkään TJ:llä tässä maassa ei ole varaa katsella sormiensa läpi tällaisia keissejä. Juridisen vastuun taakka on hänellä niin painava.

Jos ei muu auta, niin siitä vain suoraan hänelle kertomaan kokemastasi ahdistelusta.

Vierailija
16/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro esimiehelle. Jos pelkäät, että sinua ei uskota, kerää todisteita (viestit, äänitä taukohuonekeskustelut). Jos esimies ei hoida asiaa, kerro hr:ään, esimiehen esimiehelle tai työterveyteen.

Vierailija
17/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan tyttö, kukaan ei sinua usko.

Vierailija
18/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan tyttö, kukaan ei sinua usko.

Kyllä vaan oikeassa elämässä todella moni uskoo :) vaikka joskus tuntuisikin siltä, että ei esimies kuitenkaan välitä ja on niin hyvissä väleissä vaikka työpaikkakiusaajan kanssa, niin yllätys on suuri, kun esimies ihan oikeasti välittää ja ottaa vakavasti.

Vierailija
19/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole kuulleet toisen osapuolen näkemystä asiasta?

Vierailija
20/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin sinun pitää kerätä todisteita ja kertoa. Itse asiassa pelkkä kertominenkin pitäisi lain mukaan riittää. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Sinä joudut vaihtamaan työpaikkaa, no ilmeisesti harkitset sitä joka tapauksessa. Tuskin muuten olet vuosien varrella ainoa uhri.

Minulla on paljonkin skenaarioita siitä mikä voisi olla pahinta.. pelkään että jos hän saisi potkut niin hän kostaa ja tekee minulle jotain. Hän on sanonut ettei hänellä ole omatuntoa eikä kiinnijäämisen pelkoa tai itsesuojeluvaistoa ollenkaan olemassa, eli mistä sitä tietää mihin kauheuksiin se pystyy. No joo, olen katsellut liikaa rikossarjoja. Pelkään myös että hän alkaa mustamaalata minua työpaikalla ja saa kaikki muut vihaamaan mua. Mutta katsotaan sitten mihin tilanne etenee, varmaan pakko ruveta toimenpiteisiin tai kertoa edes jollekin vielä jos tämä jatkuu.

- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme