Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistelija/stalkkeri työkaverina. Irtisanoudunko vai siedänkö vaan?

Vierailija
10.02.2020 |

Olen nuori nainen ja eräs minua yli puolet vanhempi naimisissa oleva mies on ottanut minut kohteekseni töissä. Kaikki alkoi syksyllä yhtäkkiä, kun hän pyysi numeroani ja sanoi että haluaisi alkaa käymään kahvilla luonani. Sanoin heti että se ei käy enkä antanut numeroa. Hetken hän jankkasi ja antoi sitten periksi. Hän kuitenkin etsi seuraavana päivänä numeroni jostain ja alkoi viesteillä ruinata käymään tulemista. Hän yritti viestitellä muutakin ja alussa vastailin kohteliaisuudesta (kaduttaa, ei ois pitänyt vastailla ikinä mitään). Emme onneksi ole samassa vuorossa koska hän tekee eri hommaa töissä kuin minä, mutta joudumme olemaan silti välillä samaan aikaan töissä (n. 2 kertaa viikossa, joskus vähemmän) ja taukohuone on sama eli olen joutunut usein olemaan hänen kanssaan tauolla kahdestaan. Silloin hän on jutellut kaikenlaista outoa, kysellyt minulta ihme juttuja ja kertonut tunteistaan minua kohtaan sekä pyydellyt lasilliselle ja jatkanut jankkausta siitä kuinka haluaa mun luo käymään. Olen sanonut useaan otteeseen selkeästi etten ole kiinnostunut ja että en ole häntä ikinä vapaa-ajalla tapaamassa. Hän sanoo esim ”okei, selvä, ollaan normaalisti” ja sitten kuitenkin jatkaa ihmeellisiä juttujaan. Hän on nyt ollut alkuvuoden saikulla mutta tulee tällä viikolla takaisin ja ahdistaa ihan hulluna kun edes mietin koko asiaa. Ovisummeriani on soiteltu öisin ja välillä päivällä ilman että kukaan olisi tulossa käymään, en ole uskaltanut kysyä kuka siellä mutta välillä tuntuu että kyseessä on tuo henkilö, vaikka en todellakaan ole varma eli en nyt siitä syyttäisi. Pari päivää sitten hän ajoi ohitseni autolla kun kävelin taloni lähellä ja teki äkkiä u-käännöksen ja ajoi minua vastaan. Voihan tuo olla sattumaakin, mutta jotenkin tuntuu että tuo oli tahallista. On paljon muutakin mutta jos selitän niin tästä viestistä tulee liian pitkä.

Hänellä on todella hyvät välit johtoportaaseen ja itsekin tuurailee heitä välillä. Esimiehet ja muut eivät ikinä uskoisi hänestä tuollaista, en varmaan ikinä uskalla kertoa. Pitkän harkinnan jälkeen kerroin yhdelle työkaverille ja se kyllä helpotti, koska nyt töissä on edes joku toinen joka tietää, mutta hänkään ei ole enää kanssani samassa vuorossa eli ei tunnu enää niin turvalliselta. Mietin että pitäisikö kertoa vielä jollekin toiselle, mutta en tiedä kenelle uskaltaa kertoa kun kaikki saattaisivat puolustella tuota tyyppiä tai eivät usko tms. Ja en haluaisi tästä mitään hirveää skandaalia, se riittäisi että tämä tyyppi olisi poissa näköpiiristä ja that’s it. Mutta ei se toimi niin, koska töissä on pakko tehdä aamu- ja iltavuoroja, ja hän on päivävuorossa eli arkiaamuisin hänen näkemistään ei voi välttää. Nyt joku varmasti tunnistaa jos esim joku työkaveri lukee tämän, mutta ei voi mitään.

Työ on todella kivaa ja tuntuu että olen löytänyt oman juttuni, muut työkaverit on tosi ihania ja tuntuu että voisin olla vaikka loppuikäni siellä töissä. Ainut joka minua jarruttelee on tuo yksi henkilö, joka pilaa koko ilmapiirin. Pitäisikö vain yrittää kestää kuten tähänkin asti (mikäli hän jatkaa ahdistelua)? Vai pitäisikö irtisanoutua kokonaan ja jättää hyvä työpaikka tuollaisen takia? Olen sitäkin vaihtoehtoa viime aikoina miettinyt. Saa kertoa kokemuksia jos niitä löytyy, mielellään kuulisin jos joku on ollut samankaltaisessa tilanteessa. Voin päivitellä tilannetta jos jotain uutta ilmenee.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole kuulleet toisen osapuolen näkemystä asiasta?

Millainenkohan saattaa olla ahdistelijan näkökulma? Olisiko jotain sellaista, että "kyllähän se siitä tykkää, kun tällainen vähän varttuneempi setämies vähän puristaa tissiä röhröh"? Tai kokee, että hänellä on muka jonkinlainen oikeus päästä nuorempien naisten henkilökohtaiselle alueelle...

Vierailija
22/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehelle ilmoitus. Minun kohdalla stalkkeri uskoi vasta, kun tein rikosilmoituksen. Asia ei edennyt mihinkään, koska "objektiivisesti tarkasteltuna teot eivät täytä vainoamisen tunnusmerkkejä", mutta stalkkeri sai tiedon tekemästäni rikosilmoituksesta, ja lopetti vainoamiseni. Puhui toki minusta sitten törkeään sävyyn kaikille yhteisille tutuille, mutta enää hän ei lähestynytkään minua.

Pelkäsin kuitenkin vielä kauan jälkeen päin, mutta onneksi hän muutti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauhoita teidän keskustelut, jos taukohuoneessa kohtaatte ja alkaa tuleen taas juttua. Lisäksi jos tulee tekstareita yms, älä poista.

Kerää siis todistusaineistoa. Lähestymiskielto, työnantajalle ilmianto, jne...

Eikös tuollainen nauhoituskin ole rikos?

Vierailija
24/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauhoita teidän keskustelut, jos taukohuoneessa kohtaatte ja alkaa tuleen taas juttua. Lisäksi jos tulee tekstareita yms, älä poista.

Kerää siis todistusaineistoa. Lähestymiskielto, työnantajalle ilmianto, jne...

Eikös tuollainen nauhoituskin ole rikos?

Lähtökohtaisesti julkisella paikalla saa kuvata ja nauhoittaa, sanoo Lapin yliopiston informaatio-oikeuden professori Rauno Korhonen. Lisäksi henkilö voi salaakin toisille ilmoittamatta nauhoittaa keskustelun, johon hän itse osallistuu.

– Muilta osin voi tulla kyseeseen tapauskohtaisesti rikoslain salakatselu tai salakuuntelu, joista seuraa rangaistuksia, professori Rauno Korhonen muistuttaa.

Kuvatun tai nauhoitetun materiaalin käsittely ja levittäminen on sitten asia erikseen, Korhonen täsmentää.

– Jälleen tapauskohtaisesti voi tulla kyseeseen joko kunnianloukkaus tai yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.

Lähde: netti

Vierailija
25/63 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän kuitenkin etsi seuraavana päivänä numeroni jostain ja alkoi viesteillä ruinata käymään tulemista. Hän yritti viestitellä muutakin ja alussa vastailin kohteliaisuudesta (kaduttaa, ei ois pitänyt vastailla ikinä mitään)."

Normaaliin vuorovaikutukseen lukeutuva kohteliaisuus unohdetaan silloin, kun toinen osapuoli on rajoja kunnioittamaton jankkaaja. Älä koskaan, milloinkaan vastaile yhtään mitään (se vain lietsoo vastapuolta entistä röyhkeämmäksi ja tungettelevammaksi) vaan katkaise viestittely heti alkuunsa. Nyt opit sen valitettavasti kantapään kautta. Tyyppihän selvästi kokee, että voi kävellä nuoren naisen yli miten tykkää eikä hänen mielipiteitään tarvitse huomioida.  

Vierailija
26/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin sinun pitää kerätä todisteita ja kertoa. Itse asiassa pelkkä kertominenkin pitäisi lain mukaan riittää. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Sinä joudut vaihtamaan työpaikkaa, no ilmeisesti harkitset sitä joka tapauksessa. Tuskin muuten olet vuosien varrella ainoa uhri.

Minulla on paljonkin skenaarioita siitä mikä voisi olla pahinta.. pelkään että jos hän saisi potkut niin hän kostaa ja tekee minulle jotain. Hän on sanonut ettei hänellä ole omatuntoa eikä kiinnijäämisen pelkoa tai itsesuojeluvaistoa ollenkaan olemassa, eli mistä sitä tietää mihin kauheuksiin se pystyy. No joo, olen katsellut liikaa rikossarjoja. Pelkään myös että hän alkaa mustamaalata minua työpaikalla ja saa kaikki muut vihaamaan mua. Mutta katsotaan sitten mihin tilanne etenee, varmaan pakko ruveta toimenpiteisiin tai kertoa edes jollekin vielä jos tämä jatkuu.

- Ap

Nuo omatuntohöpinät ja muut pelottelut kannattaa jättää omaan arvoonsa. Todennäköisesti äijä on ahdistellut vuosien mittaan muitakin (jäämättä kiinni, toistaiseksi), et taatusti ole ainoa pommituksen kohteeksi joutunut. Ties vaikka edeltäjäsi olisi vaihtanut työpaikkaa juuri tästä syystä. Yleensä tuon tason uhoilijat ovat kuin puhkaistu ilmapallo siinä vaiheessa, kun nalli napsahtaa ja jäävät kiinni tekosistaan. Esimiesten mielipide hyvästä tyypistä kokee myös ison kolauksen tässä vaiheessa. Se pelaa sinun pussiisi. Paljon tsemppiä ja uskallusta hoitaa homma pois alta!

Vierailija
27/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rupeaisin myös puhumaan ihan avoimesti kaikille työpaikalla asiasta. Ei siis välttämättä koko stooria kaikille vaan vaikka palasia siellä ja täällä. Eli eilen N.N. lähetti minulle viestejä, ja halusi tulla kahville. Mitä ihmettä onko tällä työpaikalla tällainen kahvittelukulttuuri jne. Näytät viestit. Siis vaan raportoit ympäriinsä mitä tapahtuu koko ajan kun tapahtuu. Se helpottaa myös esimiehelle kertomista.

Vierailija
28/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää ensin todistusaineisto. Äänitä outoja puheita. En jaksa tarkistaa oletko jo suoraan sanonut että seuraamuksia tulee jos ei häirintä lopu? Itse uhkaisin lähettää jokaisen kahvikutsun vaimolle.

Vierailija
29/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et uskalla vielä kertoa eteenpäin, niin pitäisin miehelle erittäin tiukkaan sävyyn puhuttelun, kerro että hän täyttää ahdistelun, häirinnän ja kotirauhanrikkomisen tunnusmerkit ja jos jatkaa vielä päivääkään eteenpäin, niin lähetät jokaikisen viestin vaimollensa, kerrot esimiehelle ja poliisille sekä asiasta tehdään julkinen työpaikalla. Luulisi ukko heräävän tai jos ei herää niin asioita eteenpäin. Jämäkkyyttä peliin!

Vierailija
30/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan tyttö, kukaan ei sinua usko.

Jaa, onko Aloittajan ahdistelijakin jo löytänyt tiensä tälle sivustolle?

Vierailija
31/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan tyttö, kukaan ei sinua usko.

Jaa, onko Aloittajan ahdistelijakin jo löytänyt tiensä tälle sivustolle?

Piti vielä lisätä tähän, että olet säälittävä raukka! Kukaan ei tuu uskomaan sua teidän työpaikalla sitten kun aloittaja puhuu ja likainen pelisi selviää kaikille.

Vierailija
32/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti et ole eka, jota ahdistelee. Osaa vaan pelata korttinsa niin, että kukaan ei uskoisi.

Tee ihmeessä kuten tässä ketjussa neuvottu!

Vierailija
33/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdestaanko olette tauoilla? Jos ette, niin puhu isoon ääneen, niin että muut kuulevat, kun kiellät häntä. Säilytä viestit todistusaineistona. Kerro, että ehdottelu ja viestittely häiritsee. Vaadi lopettamaan, ja ilmaise myös, että aiot viedä asian eteenpäin. Pidä puolesi!!

Vierailija
34/63 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ainakin jollekin työkaverille, että olisi seuranasi tauoille, että sinun ei tarvitsisi olla hyypiön kanssa kahden.

Vierailija
35/63 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen limanuljaska sinulla kollegana, hänelle olisi erittäin hyvä muistuttaa että seksuaalinen ahdistelu on rikollista toimintaa. Röyhkeä ja päällekäyvä käytös viestittää, että äijä on harrastanut tätä stalkkaamista ennenkin. Oletko kautta rantain kysellyt talossa pidempään olleilta, että onko sinua edeltävissä työntekijöissä ollut vaihtuvuutta viime aikoina ja kuinka usein. Vastauksesta voi päätellä jo paljon.

Vierailija
36/63 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää todistusaineistoa, ota yhteyttä HR:ään, esimieheen, luottamushenkilöön. Kerro kaikille luotettaville tyypeille töissä, jotta voisivat pitää tilannetta silmällä.

Ilmoita poliisille, jos alkaa tuntua että olet vaarassa. Yritä saada nauhalle jos tyyppi myöntää olevansa omatuntoa ym. vailla.

Vierailija
37/63 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tunti sitten töistä ja minulla on tapana käydä tietyssä kaupassa aina aamuvuoron jälkeen. En ole puhunut kenellekään kaupassa käymisistäni. Hän tuli vastaan kaupan pihalla vaimonsa autolla. Nyt mietin vaan että olihan se sattumaa, ei kai se voi mistään tietää että olen just silloin just siellä? Ajateltiin kaverin kanssa huomenna lähteä pyörimään autolla kotini lähettyvillä heti töiden jälkeen, että saatais ukko kiinni itse teossa jos se siellä oikeasti pyörii ja voisin ottaa videoo siitä, vaikka en nyt tiedä kelpaako sellainen todisteeksi mihinkään tai vaarannanko itseäni tuossa vain lisää. Onneksi saikkuun tuli hänellä vähän jatkoa niin saa olla töissä rauhassa edes pari päivää lisää.

- Ap

Vierailija
38/63 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin tunti sitten töistä ja minulla on tapana käydä tietyssä kaupassa aina aamuvuoron jälkeen. En ole puhunut kenellekään kaupassa käymisistäni. Hän tuli vastaan kaupan pihalla vaimonsa autolla. Nyt mietin vaan että olihan se sattumaa, ei kai se voi mistään tietää että olen just silloin just siellä? Ajateltiin kaverin kanssa huomenna lähteä pyörimään autolla kotini lähettyvillä heti töiden jälkeen, että saatais ukko kiinni itse teossa jos se siellä oikeasti pyörii ja voisin ottaa videoo siitä, vaikka en nyt tiedä kelpaako sellainen todisteeksi mihinkään tai vaarannanko itseäni tuossa vain lisää. Onneksi saikkuun tuli hänellä vähän jatkoa niin saa olla töissä rauhassa edes pari päivää lisää.

- Ap

en usko että on sattumaa. Onko sulla ketään miespuolista henkilöä joka vois vähän kovistella tota lieroa? Kuulostaa nimittäin aika vaaralliselta tapaukselta,hommaa ainakin turvalukko oveen

Vierailija
39/63 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös vihjaista, että lähettää viestit ja nauhoitteet vaimolle, jos homma jatkuu. Mitä enemmän niitä on, sitä "parempi". Tämä saattaa myös ehkäistä häntä puhumasta sinusta kakkaa johtoportaalle, mutta mene tiedä. Muista säilyttää myös omat selkeät käskysi lopettaa ja ettet ole kiinnostunut.

Vierailija
40/63 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita metoo-rintanappi rintaan aina, kun olette kahden. Työpaikalla ei ehkä saa asiaa noin yleisesti mainostaa, mutta yksityisest, varoitukseksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan