Aikuinen ystävä haukkuu selän takana? Neuvoja?
Olen tuntenut ystäväni teinistä asti ja olemme olleet ystäviä 30 vuotta. Viime vuosien aikana on kuitenkin tullut ilmi sellaisia asioita, jotka ovat saaneet miettimään millainen ystävä tämä ystäväni onkaan. Hän on kertonut yksityisasioitani omalle kaverilleen, jota en tunne, jo pitkään ja haukkunut minua selän takana parille yhteisellekin tuttavalle. Hän on kritisoinut avioliittoani, väittänyt minun sanoneen ja tehneen asioita joita en ole, ja mustamaalannut minua selän takana samalla esittäen empaattista ja välittävään ystävää.
Olen mielestäni ollut aina hyvä ystävä, kuunnellut hänen monia ongelmiaan ja tsempannut silloinkin kun hän on tehnyt sellaisia tekoja joita en hyväksy. Hän on ollut toinen nainen usealle miehelle ja tarkoituksella hakeutunut tilanteisiin joissa voi ”voittaa” miehen oikean vaimon. Yksikään mies ei ole vaimoaan kuitenkaan jättänyt ja ystävä on asiaa itkenyt minulle ja minä olen kuunnellut ja lohduttanut, ja sanonut myös suoraan että satuttaa vaan itseään varattujen miesten kumppaniksi pyrkiessään. Hän puhuu rumasti perheestään mitä en myöskään voi hyväksyä, ajattelen sen johtuvan siitä että on itse lapseton eikä ehkä ymmärrä miten arvokas oma äiti ja muu perhe ovat. Hänen vanha äitinsä elättää ystävääni ja siitäkin olen sanonut että kyllä nyt jo nelikymppisenä pitää itse pärjätä. Olen ollut aina asiallinen ja ymmärtäväinen kun olen sanonut näitä mielipiteitäni, en ole töksähtelevä enkä tuomitseva. Mieleeni ei myöskään ole tullut että ystäväni kohtelisi minua selän takana samoin kuin omaa äitiään ja nyt mietin yritätkö vielä ymmärtää vai katkaisenko välit pysyvästi. Antakaa perspektiiviä ja kertokaa näkemyksiä miten kannattaisi toimia tässä tulehtuneessa tilanteessa?
Kommentit (16)
Sinähän se nyt levitteet "ystäväsi" asioita ja puhut hänestä pahaa. En löytänyt kirjoituksestasi yhden yhtä hyvää sanaa, joten veikkaan, että sinä olet koko jutun ongelma.
Ensinnäkin, älä kutsu tuollaista ihmistä ystäväksi. Ystävät ei toimi noin.
Se joka toista haukkuu,on itse se=selkäänpuukottaja
Vierailija kirjoitti:
Jep, se joka toista haukkuu sen napa pyörii ja paukkuu. Vanha viisaus. :)
Eli ap lopettaa nyt sen toisen ihmisen kyyläämisen.
En ole kyylännyt ketään enkä kyylää. Ystävyys tosiaan on sitä että tykkää ihmisestä aidosti eikä hauku selän takana. Pitää pystyä sanomaan asiat suoraan kasvotusten. Soitin tälle ystävälle ja kysyin suoraan miksi on toiminut niin kuin teki. Yritti ensin kieltää puhuneensa minusta valheita ja kertoneensa yksityisasioistani ulkopuolisille. Ilman tämän ulkopuolisen yhteydenottoa messenger kuvakaappauksineen en tietäisi asiasta vieläkään mitään, joten kiitos kuuluu hänelle. Ystäväni itki puhelimessa ja myönsi lopulta tekonsa, sanoi että on vähän kateellinen kun minulla on pitkä parisuhde ja työpaikka, hänellä ei ole sanojensa mukaan mitään. En voi hyväksyä hänen toimintaa ja katkaisin välit koska en voi luottaa häneen enää. Harmi että yli 30 vuoden ystävyys, tai luulemani ystävyys, on nyt ohi. Meillä oli paljon hyvää ja onhan tämä omanlainen shokki kun pitkä historia katkeaa näin. Suren suruni ja jatkan elämääni. Ja teille parille vastanneelle suosittelen peiliin katsomista, hyvä ystävyys on kuin avioliitto ja ystävyyteen ei kuulu sanat kyyläminen tai pahan puhuminen. -AP
Kerrot 'kaverillesi' että moinen toiminta loppuu, tai sen auto/asunto palaa. Ja tämä oli viimeinen varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, se joka toista haukkuu sen napa pyörii ja paukkuu. Vanha viisaus. :)
Eli ap lopettaa nyt sen toisen ihmisen kyyläämisen.
Tyypillinen narsistien käyttämä tapa häpäistä uhri, eli kieltää uhrin kokemus ja siitä puhuminen, sekä syyllistää uhri kokemistaan täysin valideista tunteistaan. Ap on tässä joutunut asiattoman käytöksen kohteeksi eikä hänen tarvitse vaieta kokemastaan loukkauksesta, vaan saa puhua siitä aivan vapaasti ilman palstanarsistien väliintuloa.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se nyt levitteet "ystäväsi" asioita ja puhut hänestä pahaa. En löytänyt kirjoituksestasi yhden yhtä hyvää sanaa, joten veikkaan, että sinä olet koko jutun ongelma.
On täysin eri asia kysyä neuvoa täällä anonyyminä ilman tunnistettavia tietoja kuin haukkua minua nimellä tuttaville selän takana ja levitellä valheita. Kerroin ystävälleni puhelussa myös tästä aloituksestani, minulla ei ole mitään salattavaa sillä en ole toiminut kenenkään selän takana. Ystävälleni olen suoraan sanonut etten pidä siitä tyylistä millä puhuu äidistään enkä pidä siitäkään että tahallisesti iskee varattuja miehiä ja sotkeentuu toisten parisuhteisiin pönkittääkseen itsetuntoaan. Jos ystäväni tämän ketjun löydät ja sen luet niin olen todella pahoillani siitä etten ole huomannut miten huonosti olet voinut. Olen sinua tukenut ja ymmärtänyt, auttanut, ja piristänytkin. Olet ollut minulle todella tärkeä ihminen, kuin sisko, ja siksi olen sinuun luottanut. Älä enää koskaan kohtele ketään niin kuin minua, ystävät eivät nekään ole ikuisia ja lopulta jäät täysin yksin jos kohtelet läheisiäsi huonosti. Nyt on aika ottaa opiksi ja jatkaa elämää. Toivon sinulle kaikkea hyvää omasta mielipahastani huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin eri asia kysyä neuvoa täällä anonyyminä ilman tunnistettavia tietoja kuin haukkua minua nimellä tuttaville selän takana ja levitellä valheita. Kerroin ystävälleni puhelussa myös tästä aloituksestani, minulla ei ole mitään salattavaa sillä en ole toiminut kenenkään selän takana. Ystävälleni olen suoraan sanonut etten pidä siitä tyylistä millä puhuu äidistään enkä pidä siitäkään että tahallisesti iskee varattuja miehiä ja sotkeentuu toisten parisuhteisiin pönkittääkseen itsetuntoaan. Jos ystäväni tämän ketjun löydät ja sen luet niin olen todella pahoillani siitä etten ole huomannut miten huonosti olet voinut. Olen sinua tukenut ja ymmärtänyt, auttanut, ja piristänytkin. Olet ollut minulle todella tärkeä ihminen, kuin sisko, ja siksi olen sinuun luottanut. Älä enää koskaan kohtele ketään niin kuin minua, ystävät eivät nekään ole ikuisia ja lopulta jäät täysin yksin jos kohtelet läheisiäsi huonosti. Nyt on aika ottaa opiksi ja jatkaa elämää. Toivon sinulle kaikkea hyvää omasta mielipahastani huolimatta.
Tämä siis AP, unohtui tunnekuohussa kirjoittaessani
Hän ei ole ystäväsi. Sinuna alkaisin ottaa hajurakoa. Älä ainakaan enää kerro hänelle yksityisasioita. Jos jaksat, kysy mikä oikein on meininki. Ystävyyden loppua tuokin keskustelu kuitenkin käytännössä merkitsee. Kun luottamus katoaa, loppuu myös ystävyys. On sinusta kiinni, jääkö jonkinlainen kaveruus jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole ystäväsi. Sinuna alkaisin ottaa hajurakoa. Älä ainakaan enää kerro hänelle yksityisasioita. Jos jaksat, kysy mikä oikein on meininki. Ystävyyden loppua tuokin keskustelu kuitenkin käytännössä merkitsee. Kun luottamus katoaa, loppuu myös ystävyys. On sinusta kiinni, jääkö jonkinlainen kaveruus jäljelle.
Soitin hänelle ja kysyin suoraan. Asiat selvisivät vaikka alkuun hän kielsikin kaiken. Katkaisin ystävyyden luottamuspulan takia. Vihainen en jaksa olla, surullinen kylläkin. Kaikella näköjään on parasta ennen -päiväyksensä ja tämän ystävyyden aikaraja tuli täyteen.
Oikea ystävä ei koskaan loukkaa tahallaan, eikä aikakaan selän takana, muistakaa se! -AP
Mitä ystäväsi kertoi syyksi teoilleen? Oma ex-ystäväni selitys oli ainoastaan, että "kaikista puhutaan pahaa". En minä ainakaan puhu ystävistäni pahaa. Ex-ystäväni ei osoittanut mitään pahoittelua, eikä myötätuntoa, vaikka olin jopa järkyttynyt omien henkilökohtaisten asioitteni repostelusta ympäriinsä. Kehtasi vielä kysyä, että eikö voitaisi silloin tällöin olla yhteydessä, kun kerroin etten voi olla enää hänen kanssaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin hänelle ja kysyin suoraan. Asiat selvisivät vaikka alkuun hän kielsikin kaiken. Katkaisin ystävyyden luottamuspulan takia. Vihainen en jaksa olla, surullinen kylläkin. Kaikella näköjään on parasta ennen -päiväyksensä ja tämän ystävyyden aikaraja tuli täyteen.
Oikea ystävä ei koskaan loukkaa tahallaan, eikä aikakaan selän takana, muistakaa se! -AP
Miksi vingut tällä sitten asiasta, jos olet jo katkaissut ystävyytesi? Ihmettelen aina näitä jälkeen päin vinkujia ja uhreja. On myös ihmeellinen asia, että itsessä ei nähdä koskaan mitään vikaa, vaan vain toinen on syyllinen ihan kaikkeen. Nytkin ap on ilmeisesti jo vuosia lörpötellyt kaiken mahdollisen toisen niskaan, arvostellut tätä ihan naamatusten ja kertonut kuinka ei tykkää tämän tekemisistä vaikka äitinsa kanssa yhtään, mutta kaverin pitäisi ilmeisesti vain ottaa kaikki ap:n arvostelut hyvänä neuvona, hohhoijaa taas.
Tarinalla on myös aina kaksi puolta ja täällä ap pääsi nyt uhriutumaan ja kertomaan sen oman versionsa asiasta. Kaverin tarina voisi olla täydellisen erilainen, samoin myös niiden muiden kavereiden, joille tämä ap:n silmätikkukaveri on asioita kertonut. On typerää uskoa puusilmäisenä ihmisenä vain yhtä tarinankertojaa ja sen myötä alkaa kotkottaa samaa kotkotusta kuin ap.
Noloa on myös tuo ainainen narsistikortin heiluttelu... Jos joku ei samaa mieltä kanssasi, niin narsistikortti heiluu heti, wau miten aikuismaista... :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä ystäväsi kertoi syyksi teoilleen? Oma ex-ystäväni selitys oli ainoastaan, että "kaikista puhutaan pahaa". En minä ainakaan puhu ystävistäni pahaa. Ex-ystäväni ei osoittanut mitään pahoittelua, eikä myötätuntoa, vaikka olin jopa järkyttynyt omien henkilökohtaisten asioitteni repostelusta ympäriinsä. Kehtasi vielä kysyä, että eikö voitaisi silloin tällöin olla yhteydessä, kun kerroin etten voi olla enää hänen kanssaan tekemisissä.
Ystäväni sanoi että hänen oli pakko saada purkaa pahaa oloaan ulos ja siksi levitteli asioitani ja valehteli selkäni takia. Pyysi vielä että yrittäisin ymmärtää miten vaikeaa hänellä on, hänellä kun ei ole miestä eikä juuri nyt töitäkään (ei edes hae töitä vaan viihtyy työttömänä nauttimassa arjestaan kun äitinsä maksaa kahviloiden kahvit, ruoat kaupasta ja antaa taskurahaakin shoppailuun). Hän on aina ollut kilpailuhenkinen ja sen olen tiennytkin, se piirre ei kuitenkaan ole aikaisemmin kohdistunut minuun (tai ainakaan en tiennyt siitä kuin vasta nyt). Mitään selkeää syytä ei siis ole, hän voi huonosti ja kokee että minun haukkumiseni parantaa hänen oloaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vingut tällä sitten asiasta, jos olet jo katkaissut ystävyytesi? Ihmettelen aina näitä jälkeen päin vinkujia ja uhreja. On myös ihmeellinen asia, että itsessä ei nähdä koskaan mitään vikaa, vaan vain toinen on syyllinen ihan kaikkeen. Nytkin ap on ilmeisesti jo vuosia lörpötellyt kaiken mahdollisen toisen niskaan, arvostellut tätä ihan naamatusten ja kertonut kuinka ei tykkää tämän tekemisistä vaikka äitinsa kanssa yhtään, mutta kaverin pitäisi ilmeisesti vain ottaa kaikki ap:n arvostelut hyvänä neuvona, hohhoijaa taas.
Tarinalla on myös aina kaksi puolta ja täällä ap pääsi nyt uhriutumaan ja kertomaan sen oman versionsa asiasta. Kaverin tarina voisi olla täydellisen erilainen, samoin myös niiden muiden kavereiden, joille tämä ap:n silmätikkukaveri on asioita kertonut. On typerää uskoa puusilmäisenä ihmisenä vain yhtä tarinankertojaa ja sen myötä alkaa kotkottaa samaa kotkotusta kuin ap.
Noloa on myös tuo ainainen narsistikortin heiluttelu... Jos joku ei samaa mieltä kanssasi, niin narsistikortti heiluu heti, wau miten aikuismaista... :D
Kaverini tarina on todellakin erilainen. Hänen mielestään minun tavallinen arki on häneltä pois. Minulla ei ole elämässäni vaikeaa, parisuhde on vakaa (joku kuvaisi sanalla tylsä), työ on tavanomaista, tulot keskivertoa, omaisuutta ei juurikaan, terveys ok eli ei vakavia sairauksia. Kaverini mielestä minun elämäni on erinomaista koska en valita koskaan. Hän vuorostaan valittaa jatkuvasti eikä näe että valinnoillaan pahentaa oloaan. Minä en ole heilutellut narsistikorttia, en usko että ystäväni on narsisti vaikka piirteenä oma erinomaisuus joskus korostuukin. Jokaisella meistä on myös narsistin piirre, sairaudeksi se muuttuu vasta kun se ottaa vallan. -AP
Aika moni, ellei jopa suurin osa, ihmisistä on k.päitä. Ylimielisiä, kaksinaamaisia, selkään puukottavia, valehtelevia, ilkeitä, pahantahtoisia, katkeria jne. ja tämä kaikki puretaan toisiin ihmisiin. Varsinkin jos olet kiltti tai herkkä, olet täydellinen uhri.