Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)
Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.
Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!
En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?
Kommentit (205)
Monet liikkeet ovat sunnuntaisin auki. Asian olisi saanut tänään jo vireille. Ei kukaan voi oikeasti olettaa, että toinen elää viikon ilman jääkaappia. Jos on noin epäluuloinen olisi voinut vaikka videopuhelulla todeta asian, että rikki on. Vuokranalennusta vain pyytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ruuat parvekkeelle.
Ei ole valitettavasti parveketta, pelkkä ranskalainen parveke. Muuten tuo olisikin helppo ratkaisu.
Onhan ranskalaisella parvekkeella sen verran jalansijaa, että siihen saa esim. kestokassin mahtumaan. Tai sitten virittelee siihen kaiteen ja oven väliin roikkumaan.
Mulle vuokranantaja sanoi samassa tilanteessa, että korjaaja tulee aamulla. Tulikin joo, joku 70-80v ukkeli, joka rassasi aikansa jääkaappia (pakastinta ei ollut, onneksi) ja lähti jääkaappi oli edelleen rikki. Olin tuolloin yksin asuva nuori enkä ollut kovin hermona. Söin kotona vain hedelmiä ja leipää ja kahvia mustana, muuten söin ulkona. Vuokranantaja ei millään suostunut uskomaan että vanha ukkeli ei korjannut sitä jääkaappia. Onneksi löysin nopeasti uuden asunnon mutta yli kuukauden elin ilman jääkaappia. Silloin kyllä mietin, että tämä homma ei onnistuisi esim. lapsiperheeltä. En ymmärtänyt silloin pyytää vuokranalennuksia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Ap on kolme vuotta asunut asunnossa ja jos on kunnollinen vuokralainen, en alkaisi pelleilemään hänen kanssaan. Jos vuokranantaja haluaa kaapin omin simmuin syynätä, on parasta toimia nopeasti. Ei vuokralaisen elämää saa ehdoin tahdoin hankaloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kartan yksityisiä vuokranantajia kuin ruttoa, kaupungin kämpässä talkkari toisi uuden jo seuraavana päivänä.
Yksityiset on joskus syvältä.
Kaveri joutui ostamaan oman jääkaapin vuokra-asuntoon kun vuokranantaja ei sellaista halunnut hankkia.
Se asunto oli muutenkin tosi ankea. Kylppärin seinissä ja katossa oli runsaasti homepilkkuja ja maalit varisivat irti seinistä.
Onneksi kaveri sai asunnon muualta. Vuoden joutui kuitenkin siinä läävässä asumaan.
Taas nähtiin, että selvintä olisi kun jääkaapit ym eivät kuuluisi automaattisesti vuokraan vaan olisivat asukkaan omat.
Jatkossa kannattaa muuten ilmoittaa sille vuokranantajalle jo siinä vaiheessa, kun jääkaappi alkaa pitämään normaalista poikkeavaa ääntä. Harvoin ne lasahtavat kuin taikaiskusta, yleensä alkavat hurista tai vinkua jo hyvän aikaa ennen hajoamista.
Olen yksityinen vuokranantaja, ja voin sanoa että olisin yrittänyt ratkaista ongelman jo silloin illalla, ehkä koittanut toimittaa jonkun tilapäisen kaapin vaikka tori.fi kautta, tai vähintään kylmälaukkuja, ja olisin koittanut sopia uuden kaapin toimituksen niin että saisit sen heti seuraavana päivänä. Ilman jääkaappia ei voi elää! Vuokranalennusta kuuluu ainakin saada.
Minä koen olevani palveluntarjoaja, ja vuokralaiset ovat minulle tärkeitä asiakkaita!
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kannattaa muuten ilmoittaa sille vuokranantajalle jo siinä vaiheessa, kun jääkaappi alkaa pitämään normaalista poikkeavaa ääntä. Harvoin ne lasahtavat kuin taikaiskusta, yleensä alkavat hurista tai vinkua jo hyvän aikaa ennen hajoamista.
Mulla ei yksikään 3 hajonneesta ole pitänyt poikkeavaa ääntä. Yhtäkkiä vaan huomattu, että on lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksityinen vuokranantaja, ja voin sanoa että olisin yrittänyt ratkaista ongelman jo silloin illalla, ehkä koittanut toimittaa jonkun tilapäisen kaapin vaikka tori.fi kautta, tai vähintään kylmälaukkuja, ja olisin koittanut sopia uuden kaapin toimituksen niin että saisit sen heti seuraavana päivänä. Ilman jääkaappia ei voi elää! Vuokranalennusta kuuluu ainakin saada.
Minä koen olevani palveluntarjoaja, ja vuokralaiset ovat minulle tärkeitä asiakkaita!
Olisikin kaikki vuokranantajat noin fiksuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kartan yksityisiä vuokranantajia kuin ruttoa, kaupungin kämpässä talkkari toisi uuden jo seuraavana päivänä.
Kaveri joutui ostamaan oman jääkaapin vuokra-asuntoon kun vuokranantaja ei sellaista halunnut hankkia.
Se asunto oli muutenkin tosi ankea. Kylppärin seinissä ja katossa oli runsaasti homepilkkuja ja maalit varisivat irti seinistä.
Onneksi kaveri sai asunnon muualta. Vuoden joutui kuitenkin siinä läävässä asumaan.
Arvatenkin pois muuttaessaan vuokranantaja olisi halunnut kuitenkin pitää sen kaverin hankkiman jääkaapin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrassa pitää huomioida alennuksena tuhoutuneet ruoat ja ulkona syöminen niiltä päiviltä kun jääkaappia ei ole. Ja et syö mitään mäkkimättöä.
Luulisi tulevan vauhtia vuokraisäntään.
Vuokralaisen vakuutuksesta tämä.
Vuokranantaja ei maksa ruokia.
Siis oikeasti pässit kuvittelette että vuokralainen oikeasti viitsii alkaa myymään jotain kämäistä jääkaappia? Ymmärrättekö että hyvä vuokralainen on teillekin hyvä asia? Ette ilmeisesti. Laittakaapa nyt vähän linkkejä näihin useisiin tapauksiin missä jääkaappi on myyty.
Vuokranantajan kuuluu järjestää joku tilapäisratkaisu, kuten matkajääkaappi tai töpseliin laitettava kylmälaukku, jos ei pysty heti tilaamaan oikeaa jääkaappia.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi uutta ennen rikkinäisen näkemistä. Aina ei pääse heti paikalle, eli asap on tälle vuokranantajalle viikko. Ainahan voit ottaa riskin ja ostaa itse uuden, mutta vanha on oltava tsekattavana. Aika monta tapausta olen nähnyt, jossa ostetaan uusi rikkinäisen tilalle ja se rikkinäinen onkin ehjä ja se myydään eteenpäin. Ikävää.
Komppaan. Itse olen vuokranantajana ja asun samassa kaupungissa kuin vuokralaiseni. Jos jotain hajoaa, pyrin menemään paikanpäälle parin pvn sisään. Vuoktanantajan kannattaa aina itse nähdä laite ja todeta että on tosiaan hajonnut. Vuokranantajan ei tarvitse ostaa uuttauutta, riittää että hommaa torista käytetyn. Kunhan on samantasoinen kuin hajonnut.
Kaikkinainen laitteiden hajoaminen muuten loppui, kun sovin vuokralaisten kanssa, että laitteet eivät kuulu vuokraan. Että saavat kyllä käyttää jääkaappiani, tiskariani ja liettäni, mutta jos hajoavat, niin itse hommaavat uudet ja voivat lähtiessään viedä mennessään. 8v vuokralaisia, mitään ei ole hajonnut. Ja vuokralaisia aina löytynyt.
Homma perustuu siihen, että niitä laitteita käytetään varovaisemmin, jos vuokralaiset tietävät ettei uutta tule vuokranantajan puolelta jos hajoaa. Tämä taas mahdollistaa matalamman vuokratason.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti pässit kuvittelette että vuokralainen oikeasti viitsii alkaa myymään jotain kämäistä jääkaappia? Ymmärrättekö että hyvä vuokralainen on teillekin hyvä asia? Ette ilmeisesti. Laittakaapa nyt vähän linkkejä näihin useisiin tapauksiin missä jääkaappi on myyty.
Joo, siis tässä kontekstissa minkä ap kertoi (vuoden 1998 talon alkuperäinen jääkaappi) pitäisin ihmeenä, jos tuollainen jääkaappi menisi "kaupaksi" edes roskalavaryhmässä. Toki jossain uudiskohteessa saattaisi ihan oikeasti ollakin ongelma, mutta tuollaisessa talossa ei. Hyvin vaikea kuvitella, mikä ihmisryhmä olisi kiinnostunut ostamaan käytetyn jääkaapin vuodelta 1998. Vuokralaiset saavat vuokranantajansa kautta jääkaapit (tai no heh, pitäisi saada...) ja omistusasujilla on toivottavasti sen verran rahaa, että hakevat kaupasta uuden 500 eurolla tai ostavat Torista pari vuotta vanhan satasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti se, kun usean vuoden mallikkaasti asuttuani alkoi loordi ykskaks myymään kämppää alta, eräs päivä oli vain ovella ostajaehdokkaan kanssa että tultiin kämppää katsomaan. Kämppä ei kuitenkaan kelvannut ja sitten hehetellen loordi minulta kysymään, että kiinnostaisikos minua ostaa se kämppä. Oli kuitenkin huomattavan ylihintainen joten jätin ostamatta ja tuntuihan tuo myyntitaktiikka muutenkin vähän ikävältä. No sitten alkoi se välittäjärumba ja voin sanoa, että vuokralaiselle ei ole mitään nöyryyttävämpää, kuin että ajetaan kämpästä ulos ja tempaistaan etuovi selälleen jotta kaikki kylän väki pääsee sisälle katsomaan miten siellä asustelen. Ei koskaan enää yksityiselle, p*rkele.
Minä ainakin haluaisin mennä katsomaan sitä vanhaa jääkaappia ensin. Tsekkaisin sulakkeen ja onko pistoke kunnolla seinässä.
Sitten ottaisin tilasta mitat ja lähtisin katsomaan uutta jääkaappia gigantista ja Prismasta.
Ei voi odottaa, että vuokranantaja pääsee aivan heti paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin haluaisin mennä katsomaan sitä vanhaa jääkaappia ensin. Tsekkaisin sulakkeen ja onko pistoke kunnolla seinässä.
Sitten ottaisin tilasta mitat ja lähtisin katsomaan uutta jääkaappia gigantista ja Prismasta.
Ei voi odottaa, että vuokranantaja pääsee aivan heti paikalle.
Mutta voi olettaa, että ihminen elää viikon ilman jääkaappia?
Ei kai sitä vanhaa nyt vuokralaiselle anneta, vaikka uusi ostettaisiinkin, sissos soikoon?