Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)

Vierailija
09.02.2020 |

Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.

Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!

En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas nähtiin, että selvintä olisi kun jääkaapit ym eivät kuuluisi automaattisesti vuokraan vaan olisivat asukkaan omat.

Tämä olisi kyllä hyvä. Myytiin kämppä ja asutaan tilapäisesti vuokralla kun katsellaan uutta. Voi jeesus mitä kärsimystä on kun jääkaappi on mallia halvin mahdollinen: kurluttaa ja ulisee ja lämpötilat heittelehtii hyllyltä toiselle ja tunnista toiseen aivan naurettavasti. Ja kaasuhellaan tottuneelle tuollainen halpisrautalevy on aikamoinen kokemus...

Ihmisillä on kuitenkin tosi paljon omia mieltymyksiä ja tarpeita jääkaapin ja hellan suhteen, joten en käsitä miksei ne voi olla jokaisen omat. Onhan pyykkikonekin.

No ei ole pyykkikonekaan sen "omempi", kun muutkaan kodinkoneet. Monessa vuokrakämpässä sellanen on valmiiksi. Kämpässä ei ole mitään "perusvarustusta" vaan siellä on se mitä on. Jotkut on tietty myös ihan täysin kalustettuja.

Tuo omien kodinkoneiden rahtaaminen edes takas on vaan aika veemäistä ja juurikin niin, että jos vaikka edellisessä kämpässä oli jääkaappi ja uudessa ei, niin tulee ihan turhaan hankittua niitä vähän väliä. 

Esim. Hollannissa kämpät vuokrataan kolmessa eri tilassa: kalustettu, semi-kalustettu (eli keittiökaapit, yleisimmät kodinkoneet yms ja jostain syystä myös verhot) ja ns. paljaana, eli kämpässä ei ole välttämättä keittiökaappeja tai edes lattiaa. Siis pelkkä betoni paistaa sieltä. Siinä sitten jokanen joutuu remppaamaan kämpän ja tuhoamaan sen uudestaan kun vuokrasopimuksessa sanotaan, että pitää palauttaa samaan kuntoon. Ihan hyvin tilin tekee varmaan kaikki remppafirmat, laminaattikauppiaat yms. kun niitä tehdään varmaan kymmenen kertaa useammin kun täällä. 

Vierailija
162/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea koko ketjua, ja voihan olla, että tilanne on jo ratkennut, mutta tässä neuvo sinulle ap:

ranskalaista parveketta voit näillä keleillä pitkälti hyödyntämään jääkaapin korvikkeena, kun käytät vaikkapa pusseja, jotka kiinnität parvekkeen reunaan. Pakasteet ovat jo sulaneet, jos et ole saanut niitä jonkun tuttavan pakasteeseen.

Asunnon tulee olla sellainen kuin se vuokrasopimusta tehdessä on ollut niiltä osin, kuin vuokraisännän vastuulla olevat toiminnat ovat. Vuokranalennusta voi vaatia jopa liian kuumasta asunnosta kesällä! niin varmasti vielä suuremmalla todennäköisyydellä yli viikon verran puuttuvasta jääkaapista voit saada koko kuukauden vuokran anteeksi. Ainakin pitäisi. Ota yhteyttä vuokranantajaasi ja esitä hänelle tämä vaatimus, niin luulisi lähtevän tapahtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran tälläinen tapaus kun asunnon tiskikone hajosi ja soitin siitä vuokranantajalle. Hän sanoi ettei kuulu heille kun kone on jonkun edellisenedellinen vuokralainen asuntoon jättänyt. No, tiskasin sitten käsin, se ei ollut ongelma. Mutta meidän olisi pitänyt omalla kustannuksella hävittää tämä rikkinäinen tiskikone pois asunnosta 😂. Kotivakuutus ei korvannut kun vuokrasopimuksessa luki varusteisiin kuuluu tiskikone. Eli vuokranantajan vakuutus olisi ehkä korvannut. Hän ei halunnut maksaa omavastuuta ja suuttuneena näpäytti ettei asunnon vuokraan kuulu mm jääkaappikaan. Outo heppu oli.

Vierailija
164/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, aika outoa. En ylipäänsä tajua miksi hänen pitää tulla itse paikan päälle toteamaan tilanne. Meidän vuokralainen laittoi viestiä, että hella ei toimi kunnolla. Kävin seuraavana päivänä ostamassa uuden lieden kotiinkuljetuksella ja asennuksella. Ei siinä minua tarvita väliin toteamaan yhtään mitään.

Sinuna ehkä laittaisin viestiä, että et kyllä ilman jääkaappia pärjää koko viikkoa. Pitäisi jokaisen täysjärkisen se ymmärtää.

Minäkin olen yksityinen vuokranantaja. Ja totta kai vuokranantajan pitää tulla paikalle toteamaan onko kodinkone viallinen vai ei, koska hän päättää tarvitseeko uusi kodinkone ostaa vai ei.

Yksi vuokralaisistani soitti että asunnon saunan kiuas ei toimi. Kävin tutkimassa kiukaan paikan päällä ja se oli rikki ja korjauskelvoton. Tilasin uuden kiukaan. Jos kiukaan olisi voinut korjata niin tietysti olisin korjannut vanhan kiukaan enkä olisi ostanut uutta.

Toinen vuokralainen soitti myös minulle, että uuni ei toimi ja ruoka ei paistu kunnolla. Menin paikan päälle ja totesin, että uuni toimii moitteettomasti ja siinä ei ole vikaa. Vika oli uunin käyttäjässä eli vuokralaisessa, joka ei osannut käyttää oikeaa paistolämpötilaa ja aikaa uunin kanssa. En siis ostanut uutta uunia vaan annoin uunin käyttöohjeita.

Lisäksi, varsinkin jos on yksityinen vuokranantaja niin hän ei päivystä vuokralaisten yhteydenottoja kuten vaikka SATO tms. Minäkin teen normaalia päivätyötä ja joskus olen kokonaisen viikon ulkomailla työmatkoilla. Eli vuokralaisen täytyy odottaa Suomeen paluutani ennen kuin voi tulla tutkimaan mahdollisesti viallisia kodinkoneita.

Vierailija
165/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on noin vaikeata, myykää kämpät pois, herrajjumala.

T: hieman järkyttynyt keski-ikäinen vuokralainen joka ei ole eläissään koskenut tupakkaan tai päihteisiin, varastanut, myynyt mitään missään ihmeen toreissa, ollut väkivaltainen enkä hajottanut tahallaan mitään minkä tarkoitus säilyä ehyenä. Toisen omaahan pitää pitää vielä paremmin kuin omaansa, ja kuka hullu nyt omaansa ei pitäisi kuin kukkaa kämmenellä?

Miten edes VOI hajottaa jääkaapin tahallaan? Miksi ihmeessä? Tai ylipäätään hajottaa? En osaa kuvitella.

Ja miten jääkaapin sähköjohto lähtisi itsellään seinästä? Yleensä niitä ei edes näe. En itsekään pääsisi edes käsiksi. Täällä oleva on kuin jollain korokkeella tai sitten siinä on jokin monen sentin levy edessä. En millään pystyisi ottamaan itse ulos paikoiltaan ja sähläämään pistokkeiden kanssa.

Ps. Älkää ostelko jää-pakastinkaappeja vaan kunnon jää-viileät. Voi kun kiva maksaa sähköä turhasta pakkasesta eikä kunnon jääkaappitilaa mihin sopia. Jokainen saa sen oman arkun tai pakastinkaapin ihan itse jos käyttää. Pilaa koko ruokahuollon moinen.

Siis minkäkö takia ? 

No sen takia, että joku köyhä grynderi oli ostanut edelliseen asuntoon jonka ostin jonkun maailman pas.kimma.n jääkaapin (lue halvimman) ja kun sinne laittoi ruuat, niin ne oli pari kertaa jäässä. Palo hermot siihen kaappiin ja h.akk.asin. sen tohj.oksi.  Ja ostin uuden.

Zinc

166/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika laiskalta tai pihiltä vuokraisännältä/emännältä. Luulisi, että olisi voinut vaan hankkia saman tien uuden ja jättää sinun yhteystietosi tavarantoimittajalle. Kotiinkuljetuksella noita yleensä ostetaan siten, että vievät vielä vanhan mennessään. Eivät ole kovin kalliita kodinkoneita mielestäni. Mitä se auttaa, että vuokranantaja tulee pällistelemään rikkinäistä jääkaappia.

Muista ensin varmistaa vuokranantajan suostumus että vanha kuljetetaan poies, tai hakee sen itse vaihtoehtoisesti. Voi muuten syyttää sinua petoksesta&varkaudesta.

Koska eiole todisteita että edellinen olisi ollut viallinen, vaan olisitkin sen härskisti myynyt. (näitäkin tilanteita valitettavasti löytyy)

Vierailija
167/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laittaisin vuokranantajalle viestin, että tarvitsin kyllä uuden jääkaapin mahdollisimman pian. Ja saanko vuokran alennusta, kun joudun elämään ilman jääkaappia kokonaisrn viikon.

Just näin ja kyllä vuokranantajan pitää tietää minkä ikäinen se jääkaappi on, jos ei ole monta vuotta vanha niin soittaa korjaajan paikalle, mutta jos on joku halpa malli niin ei kannata edes korjata vaan uutta tilalle ja äkkiä.

Ja olisi hyvä käyttää myös vähän harkintaa muutenkin niiden tarkistusten suhteen. Jos on ollut monta vuotta sama vuokralainen, vuokra on maksettu aina ajallaan, ei ole tullut mitään valituksia mistään suunnalta, niin tuskinpa silloin lähtee myöskään kuskailemaan kympin tai kahden hyötymisen takia risoja jääkaappeja paikasta toiseen.

Vierailija
168/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pilaantuneet ruuat menee kotivakuutukseen

Vierailija
169/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas nähtiin, että selvintä olisi kun jääkaapit ym eivät kuuluisi automaattisesti vuokraan vaan olisivat asukkaan omat.

Tämä olisi kyllä hyvä. Myytiin kämppä ja asutaan tilapäisesti vuokralla kun katsellaan uutta. Voi jeesus mitä kärsimystä on kun jääkaappi on mallia halvin mahdollinen: kurluttaa ja ulisee ja lämpötilat heittelehtii hyllyltä toiselle ja tunnista toiseen aivan naurettavasti. Ja kaasuhellaan tottuneelle tuollainen halpisrautalevy on aikamoinen kokemus...

Ihmisillä on kuitenkin tosi paljon omia mieltymyksiä ja tarpeita jääkaapin ja hellan suhteen, joten en käsitä miksei ne voi olla jokaisen omat. Onhan pyykkikonekin.

Omilla rahoilla saa ostaa mitä vaan, sinäkin ja AP.

Melkoinen jääkaappi poliisi olet jos seuraat lämpötiloja noin:)

Kaasuhella/uuni on kyl niin last season.

Vierailija
170/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

wtun znesuuri paskapalsta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on noin vaikeata, myykää kämpät pois, herrajjumala.

T: hieman järkyttynyt keski-ikäinen vuokralainen joka ei ole eläissään koskenut tupakkaan tai päihteisiin, varastanut, myynyt mitään missään ihmeen toreissa, ollut väkivaltainen enkä hajottanut tahallaan mitään minkä tarkoitus säilyä ehyenä. Toisen omaahan pitää pitää vielä paremmin kuin omaansa, ja kuka hullu nyt omaansa ei pitäisi kuin kukkaa kämmenellä?

Miten edes VOI hajottaa jääkaapin tahallaan? Miksi ihmeessä? Tai ylipäätään hajottaa? En osaa kuvitella.

Ja miten jääkaapin sähköjohto lähtisi itsellään seinästä? Yleensä niitä ei edes näe. En itsekään pääsisi edes käsiksi. Täällä oleva on kuin jollain korokkeella tai sitten siinä on jokin monen sentin levy edessä. En millään pystyisi ottamaan itse ulos paikoiltaan ja sähläämään pistokkeiden kanssa.

Ps. Älkää ostelko jää-pakastinkaappeja vaan kunnon jää-viileät. Voi kun kiva maksaa sähköä turhasta pakkasesta eikä kunnon jääkaappitilaa mihin sopia. Jokainen saa sen oman arkun tai pakastinkaapin ihan itse jos käyttää. Pilaa koko ruokahuollon moinen.

Siis minkäkö takia ? 

No sen takia, että joku köyhä grynderi oli ostanut edelliseen asuntoon jonka ostin jonkun maailman pas.kimma.n jääkaapin (lue halvimman) ja kun sinne laittoi ruuat, niin ne oli pari kertaa jäässä. Palo hermot siihen kaappiin ja h.akk.asin. sen tohj.oksi.  Ja ostin uuden.

Zinc

Aha nyt paljastit itsesi pesukoneen uloskantaja mave mieheksi.

Vierailija
171/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, aika outoa. En ylipäänsä tajua miksi hänen pitää tulla itse paikan päälle toteamaan tilanne. Meidän vuokralainen laittoi viestiä, että hella ei toimi kunnolla. Kävin seuraavana päivänä ostamassa uuden lieden kotiinkuljetuksella ja asennuksella. Ei siinä minua tarvita väliin toteamaan yhtään mitään.

Sinuna ehkä laittaisin viestiä, että et kyllä ilman jääkaappia pärjää koko viikkoa. Pitäisi jokaisen täysjärkisen se ymmärtää.

Minäkin olen yksityinen vuokranantaja. Ja totta kai vuokranantajan pitää tulla paikalle toteamaan onko kodinkone viallinen vai ei, koska hän päättää tarvitseeko uusi kodinkone ostaa vai ei.

Yksi vuokralaisistani soitti että asunnon saunan kiuas ei toimi. Kävin tutkimassa kiukaan paikan päällä ja se oli rikki ja korjauskelvoton. Tilasin uuden kiukaan. Jos kiukaan olisi voinut korjata niin tietysti olisin korjannut vanhan kiukaan enkä olisi ostanut uutta.

Toinen vuokralainen soitti myös minulle, että uuni ei toimi ja ruoka ei paistu kunnolla. Menin paikan päälle ja totesin, että uuni toimii moitteettomasti ja siinä ei ole vikaa. Vika oli uunin käyttäjässä eli vuokralaisessa, joka ei osannut käyttää oikeaa paistolämpötilaa ja aikaa uunin kanssa. En siis ostanut uutta uunia vaan annoin uunin käyttöohjeita.

Lisäksi, varsinkin jos on yksityinen vuokranantaja niin hän ei päivystä vuokralaisten yhteydenottoja kuten vaikka SATO tms. Minäkin teen normaalia päivätyötä ja joskus olen kokonaisen viikon ulkomailla työmatkoilla. Eli vuokralaisen täytyy odottaa Suomeen paluutani ennen kuin voi tulla tutkimaan mahdollisesti viallisia kodinkoneita.

Sinun työaikasi eivät saa vaikuttaa siihen, onko vuokralaisella asunto käytettävissä sellaisessa kunnossa missä hän on sen vuokrannut. Jos et pääse itse katsomaan, pyydä vaikka huoltomiestä. 

Vierailija
172/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun työaikasi eivät saa vaikuttaa siihen, onko vuokralaisella asunto käytettävissä sellaisessa kunnossa missä hän on sen vuokrannut. Jos et pääse itse katsomaan, pyydä vaikka huoltomiestä. 

Kaksi viikkoa on ihan normaali reklamaatioaika. Ja saagan vuokralainen vaatia vaikka mitä korvauksia, mutta kuka vuokranantaja niihin suostuu, eri kukaan. Ja ihan tosissaanko joku vuokralla-asuja lähtee viemään oikeuteen 600 euron korvausvastimusta, joka ei varmasti mene läpi.

Ap: ota valokuvat/videokuvaa ja tarjoudu itse ostamaan uusi jääkaappi toki vuokrasta vähentäen. Pääset nopeiten asiassa eteenpäin.

Vierailija
173/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä lykyssä se vuokrantanaja tuo oman vanhan jääkaappinsa ja ostaa itselleen uuden, ja pistää kuitit verovähennyksiin.

174/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä lykyssä se vuokrantanaja tuo oman vanhan jääkaappinsa ja ostaa itselleen uuden, ja pistää kuitit verovähennyksiin.

Toi onkin hyvä idea! Kiitti muuten vinkistä.

Vierailija
175/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä todellisuudessa nämä mammat oukeinbelävät? Viikko on carsin kohluullinen kodinkoneem vaihtoon. Kuljetus- ja asennusliikkeillä saattaa olla viikon jono, näin ainakin isommissa kaupungeissa.

Kuviteltu esimerkki: vuokralainen huomaa maanantaina, että jääkaappi ei toimi. Hän ottaa yhteyttä vuokranantajaan, joka ottaa asian hoitaakseen. Vuokranantaja ei ehdi tiistaina hoitamaan asiaa, vaan menee keskiviikkona kodinkoneliilkeesseeb ja ostaa uuden laitteen. Seuraava vapaa kuljetus- ja asennusaika on seuraavan viikon tiistaina. Ihan normaalia elämää. Sama aikataulu olisi omistusasunnokin.

Mitään vupkranalennusta tuollaisesta ei saa, toki 10% alennus niiltä päiviltä, kun jääkaappia ei ole, voisi olla ihan reilua.

Vierailija
176/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-helle-tehnyt-asuntoon-tukalat-…

https://yle.fi/uutiset/3-10890266

Muistakaahan vuokralaiset ensi kesänä tämä.

https://omaaikalehti.fi/artikkeli/vuokrasuhteen-kompastuskivet-6.147.12…;

''Muu­tet­tu­aan asun­toon vuok­ra­lai­nen saat­taa ha­vai­ta, et­tä huo­neis­to ei ole so­vi­tus­sa kun­nos­sa tai sii­hen tu­lee puut­tei­ta vuok­ra­suh­teen ai­ka­na. Jos asun­non kun­nos­sa­pi­toa ei ole so­vit­tu vuok­ra­lai­sen vas­tuul­le, hä­nen tu­lee pi­kai­ses­ti il­moit­taa vuok­ra­nan­ta­jal­le ha­vait­se­mis­taan puut­teis­ta. Näi­tä ovat esi­mer­kik­si on­gel­mat läm­mi­tyk­ses­sä tai jää­kaa­pin tai kiu­kaan rik­kou­tu­mi­nen il­man vuok­ra­lai­sen syy­tä.

Mi­kä­li vuok­ra­nan­ta­ja ei ke­ho­tuk­sen saa­tu­aan vii­vy­tyk­set­tä tai so­vi­tus­sa ajas­sa kor­jaa puu­tet­ta tai sitä ei voi kor­ja­ta, vuok­ra­lai­sel­la on oi­keus pur­kaa vuok­ra­so­pi­mus.

Jos vika on kor­jat­ta­vis­sa, mut­ta vuok­ra­nan­ta­ja ei sitä ke­ho­tuk­ses­ta huo­li­mat­ta tee, vuok­ra­lai­nen saa pur­ka­mi­sen si­jas­ta kor­ja­ta asi­an vuok­ra­nan­ta­jan kus­tan­nuk­sel­la, eli vaa­tia vuok­ra­nan­ta­jal­ta Kor­jaus­kus­tan­nuk­sia jäl­ki­kä­teen.''

Eli nyt vaan ap kalleinta konetta kaupasta ostamaan! 

''Oikeus vuokranalennukseen ja vahingonkorvaukseen

Vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokraa kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jona huoneistoa ei ole voitu käyttää tai se ei ole ollut sovitussa kunnossa. Jos huoneistossa ei esimerkiksi remontin vuoksi voi lainkaan asua, on vuokralaisella oikeus saada vapautus koko vuokran maksamisesta. Vuokranantajalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää vuokralaiselle sijaisasuntoa remontin ajaksi. Vuokran alentamista ei suoraan voi laskea käytöstä poissaolevien neliöiden perusteella, sillä huoneistossa esimerkiksi saunan tai wc:n käyttökiellolla on erilainen merkitys. Huomiota onkin kiinnitettävä myös tilojen käyttötarkoitukseen ja niiden merkitykseen asumisen kannalta.

Vuokranalennusta voidaan vaatia vasta siitä ajankohdasta, josta vuokranantaja on tullut virheestä tietoiseksi. Merkitystä ei ole sillä, mistä tieto vuokranantajalle on tullut. Kanne vuokran alentamiseksi voidaan tehdä vuokrasuhteen päätyttyäkin, mutta viimeistään kolmen vuoden kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä.''

Vierailija
177/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-helle-tehnyt-asuntoon-tukalat-…

https://yle.fi/uutiset/3-10890266

Muistakaahan vuokralaiset ensi kesänä tämä.

https://omaaikalehti.fi/artikkeli/vuokrasuhteen-kompastuskivet-6.147.12…;

''Muu­tet­tu­aan asun­toon vuok­ra­lai­nen saat­taa ha­vai­ta, et­tä huo­neis­to ei ole so­vi­tus­sa kun­nos­sa tai sii­hen tu­lee puut­tei­ta vuok­ra­suh­teen ai­ka­na. Jos asun­non kun­nos­sa­pi­toa ei ole so­vit­tu vuok­ra­lai­sen vas­tuul­le, hä­nen tu­lee pi­kai­ses­ti il­moit­taa vuok­ra­nan­ta­jal­le ha­vait­se­mis­taan puut­teis­ta. Näi­tä ovat esi­mer­kik­si on­gel­mat läm­mi­tyk­ses­sä tai jää­kaa­pin tai kiu­kaan rik­kou­tu­mi­nen il­man vuok­ra­lai­sen syy­tä.

Mi­kä­li vuok­ra­nan­ta­ja ei ke­ho­tuk­sen saa­tu­aan vii­vy­tyk­set­tä tai so­vi­tus­sa ajas­sa kor­jaa puu­tet­ta tai sitä ei voi kor­ja­ta, vuok­ra­lai­sel­la on oi­keus pur­kaa vuok­ra­so­pi­mus.

Jos vika on kor­jat­ta­vis­sa, mut­ta vuok­ra­nan­ta­ja ei sitä ke­ho­tuk­ses­ta huo­li­mat­ta tee, vuok­ra­lai­nen saa pur­ka­mi­sen si­jas­ta kor­ja­ta asi­an vuok­ra­nan­ta­jan kus­tan­nuk­sel­la, eli vaa­tia vuok­ra­nan­ta­jal­ta Kor­jaus­kus­tan­nuk­sia jäl­ki­kä­teen.''

Eli nyt vaan ap kalleinta konetta kaupasta ostamaan! 

''Oikeus vuokranalennukseen ja vahingonkorvaukseen

Vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokraa kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jona huoneistoa ei ole voitu käyttää tai se ei ole ollut sovitussa kunnossa. Jos huoneistossa ei esimerkiksi remontin vuoksi voi lainkaan asua, on vuokralaisella oikeus saada vapautus koko vuokran maksamisesta. Vuokranantajalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää vuokralaiselle sijaisasuntoa remontin ajaksi. Vuokran alentamista ei suoraan voi laskea käytöstä poissaolevien neliöiden perusteella, sillä huoneistossa esimerkiksi saunan tai wc:n käyttökiellolla on erilainen merkitys. Huomiota onkin kiinnitettävä myös tilojen käyttötarkoitukseen ja niiden merkitykseen asumisen kannalta.

Vuokranalennusta voidaan vaatia vasta siitä ajankohdasta, josta vuokranantaja on tullut virheestä tietoiseksi. Merkitystä ei ole sillä, mistä tieto vuokranantajalle on tullut. Kanne vuokran alentamiseksi voidaan tehdä vuokrasuhteen päätyttyäkin, mutta viimeistään kolmen vuoden kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä.''

Summa summarum:

- mikäli huoneiston lämpö helteillä nousee +32, on oikeus saada vuokrasta alennusta 10-20%

- mikäli huoneisto ei ole ollut sovitussa kunnossa, vuokranalennusta voi hakea

Vierailija
178/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä todellisuudessa nämä mammat oukeinbelävät? Viikko on carsin kohluullinen kodinkoneem vaihtoon. Kuljetus- ja asennusliikkeillä saattaa olla viikon jono, näin ainakin isommissa kaupungeissa.

Kuviteltu esimerkki: vuokralainen huomaa maanantaina, että jääkaappi ei toimi. Hän ottaa yhteyttä vuokranantajaan, joka ottaa asian hoitaakseen. Vuokranantaja ei ehdi tiistaina hoitamaan asiaa, vaan menee keskiviikkona kodinkoneliilkeesseeb ja ostaa uuden laitteen. Seuraava vapaa kuljetus- ja asennusaika on seuraavan viikon tiistaina. Ihan normaalia elämää. Sama aikataulu olisi omistusasunnokin.

Mitään vupkranalennusta tuollaisesta ei saa, toki 10% alennus niiltä päiviltä, kun jääkaappia ei ole, voisi olla ihan reilua.

Aloittaja joutuu ensin odottamaan viikon, että vuokranantaja tulee katsomaan jääkaappia, vasta sen jälkeen mahdollisesti sen varsin kohtuullisen viikon uuden kaapin toimittamista. Se tässä on ongelma. Käsitätkö?

Vierailija
179/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikoinaan hajosi kans jääkaappi. Soitin vuokranantajalle ja sovittiin, että käyn ostamassa uuden kotiinkuljetuksella ja laitan laskun hänelle. Otin kännykällä videon hajonneesta jääkaapista ja lähetin sen vuokranantajalle, niin pystyi todeta sen tosiaan olevan rikki. Sitten linkki Gigantin jääkaappiin jonka aioin ostaa , että sopiiko se (hinta ok).

Homma hoitui näin helposti 2 arkipäivässä. Ei tullut mieleenkään, että vuokranantajan olisi pitänyt tulla kylään itse tarkistamaan tilanne :D näin oli helpompaa kummallekin....

Ihmettelen ap sun vuokranantajaa. Mitäs jos koittaisit ehdottaa tällaista järjestelyä kuin minulla oli?

Vierailija
180/205 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aikoinaan hajosi kans jääkaappi. Soitin vuokranantajalle ja sovittiin, että käyn ostamassa uuden kotiinkuljetuksella ja laitan laskun hänelle. Otin kännykällä videon hajonneesta jääkaapista ja lähetin sen vuokranantajalle, niin pystyi todeta sen tosiaan olevan rikki. Sitten linkki Gigantin jääkaappiin jonka aioin ostaa , että sopiiko se (hinta ok).

Homma hoitui näin helposti 2 arkipäivässä. Ei tullut mieleenkään, että vuokranantajan olisi pitänyt tulla kylään itse tarkistamaan tilanne :D näin oli helpompaa kummallekin....

Ihmettelen ap sun vuokranantajaa. Mitäs jos koittaisit ehdottaa tällaista järjestelyä kuin minulla oli?

Minun ei tarvinnut laittaa edeskuvaa tai videota, ilmoitin vain että jääkaappi hajosi, vuokranantaja kysyi mitat ja kummalla puolella sarana on ja osti uuden, kuljetusliikkeestä ottivat minuun yhteyttä milloin tuovat uuden ja vievät vanhan pois. Sama homma silloinkin, kun saman puolen vuoden sisään meni suunnilleen yhtä vanhat hella, tiskikone ja kiuas. Pieneni muuten sähkölaskut aika reilusti sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi