Siis voiko oikeasti mennä näin??? (vuokra-asunto ja rikkinäinen jääkaappi)
Huomasin eilen illalla, että jääkaappi on lämmennyt. Valo oli sammunut ja kaikki ruoka selkeästi lähtenyt lämpenemään, pakasteet sulamaan. En saanut asialle mitään tehtyä, huolellinen imurointi, johdon poistaminen ja takaisin laittaminen ei auttanut, nappuloilla ei saanut säädettyä. Sulakkeessa ei ole vikaa. Laitoin asiasta heti tekstiviestin vuokranantajalle (kello oli silloin 19.30). Yritin soittaa hänelle useamman kerran tämän päivän mittaan, mutta hän ei vastannut. Nyt sain tekstiviestin, että hän pääsee ensi viikon lauantaina tarkistamaan tilanteen ja sitten tarvittaessa tilaamaan uuden jääkaapin.
Siis mitä! Voiko oikeasti olla niin, että olen kokonaisen viikon ilman jääkaappia (plus että tuleeko se sitten heti tilauksestakaan)? Talo on rakennettu vuonna 1998 ja jääkaappi on ulkonäön perusteella todennäköisesti alkuperäinen, ei kai se mikään yllätys ole että sellaiset hajoaa? Olen asunut samassa asunnossa kolme vuotta eikä ole ikinä ollut mitään moittimisen aihetta, tuntuu melko p:lta että nyt ei luoteta ja oletetaan, että elän viikon täysin ilman jääkaappia!
En ole vielä vastannut mitään, ajattelin ensin kysyä, että eikö mulla tosiaan ole oikeutta saada jääkaappia aiemmin?
Kommentit (205)
Voi voi kun ei se vuokranantaja voi sulle jääkaapiksi ryhtyä.
Hän tarkastaa kun ehtii, sinä keksit väliaikaisen säilytystavan ruuillesi, vaikka matkajääkaapin.
Ja kuten tuossa jo todettiin, voit vaatia vuokranalennusta siltä ajalta kun skobe on ollut rikki.
Mitään ulkona syömisiä tai pilaantuneita ruokia ei vuokranantaja korvaa. Ne voit pistää kotivakuutuksen piikkiin, mutta siinä on omavastuu.
Mulla on alkuperäinen jääkaappi vuodelta 1976 tässä kerrostaloasunnossa missä asun :D Välillä jäätyy takaosasta ja alkaa sulattamaan, mutta ei vielä ainakaan ole mennyt rikki, saa nähdä josko tänä vuonna pitää soittaa vuokranantajalle :D
Ööh, miten vuokralainen voisi myydä jääkaapin, jos vanha viedään pois samalla kun uusi tuodaan???
mikset osta kaappia sovitte sitten jälkeen päin.
Vuokranantaja tietää, että usein kaapit rikotaan silä, että kärsimätön vuokralainen sulattamisen sijaan hakkaa jäitä irti jollain veitsellä tai muulla välineellä. Siksi kaappi ja rikkoutumisen syy on aina syytä tarkistaa, että lasku menee oikealle maksajalle.
Ei vuokranantajakaan mikään kroisos ole ja hän voi olla vaikka jossain kesämökillä. Vuokranantajalla voi olla vain 1 sijoitusasunto ja jäätävästi velkaa siten, että hän joutuu käymään leipäjonossa. Käy siinä nyt sitten ostamassa vielä uusia laitteita vuokralaiselle sitä mukaan, kun hän kerkee myymään vanhat ja toimivat pois tori.fi
Asiat voi mennä mitenkä vain. Ei kukaan määrää niitä menemään aina ilman ongelmia.
Kerran nuorena muutin töihin vieraalle paikkakkunnalla.
Oli syksyistä aikaa ja minulla oli lähes kuukauden ajan pikkuyksiössäni valoina vain vessan lamppu ja keittiönkaappien alalamppu. Muita lamppuja ei ollut. Ei ollut rahaa ostaa yhtään mitään.
Hyvin pärjäsin. Jääkaappi kylläkin toimi, mutta ei siellä juuri ruokaa ollut, kun ensimmäinen tili tuli toisiaan vasta 3 vkoa työhön menemisen jälkeen.
Vierailijax kirjoitti:
Ei vuokranantajakaan mikään kroisos ole ja hän voi olla vaikka jossain kesämökillä. Vuokranantajalla voi olla vain 1 sijoitusasunto ja jäätävästi velkaa siten, että hän joutuu käymään leipäjonossa. Käy siinä nyt sitten ostamassa vielä uusia laitteita vuokralaiselle sitä mukaan, kun hän kerkee myymään vanhat ja toimivat pois tori.fi
Sehän ei kuulu vuokralaisen mietittäväksi onko mun vuokranantaja rikas vai köyhä, ihan yks ja sama se mulle on jos esim. jääkaappi hajoaa. Silloin ei varmaan kannata olla vuokranantajana jos ei ole varaa hommata uutta jääkaappia vuokralaiselle edellisen hajotessa. Ja tiedoksi, yksikään järkevä / normaali vuokralainen ei mitään vanhoja rikkinäisiä jääkaappeja lähde myymään :D Mistä te keksitte näitä.
Vuosia sitten asuin Saton kämpässä ja ikivanha jääkaappi hajosi juuri ennen joulua. 3 viikkoa olin ilman jääkaappia ja sitten vihdoin tuotiin ilmiselvästi käytetty jääkaappi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi myydä jääkaapin ja väittää vanhan hajonneen. Vuokranantajana haluaisin todeta jääkaapin todella olevan rikki. Jotain kompensaatiota parin viikon jääkaapittomuudesta voi pyytää.
Ei kai sitä vanhaa nyt vuokralaiselle anneta, vaikka uusi ostettaisiinkin, sissos soikoon?
VAikka tilaisi uuden vanhan poisviennillä, niin eihän kuljetus tiedä millainen jääkaappi haetaan. Nokkela vuokralainen toisi tilalle vanhan raadon, antaa sen vastineeksi uudestas ja myy edellisen toimivan jääkaapin. Jos nyt haluaa olettaa ihmisistä pahinta.
Sitten kun vielä kerrot, miksi kukaan näkisi tuollaista vaivaa jonkun ysärin jääkaapinraadon takia.
Kiitos, ketjun vuokranantajat. Osaan taas olla kiitollinen omasta vuokraisännästäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on noin vaikeata, myykää kämpät pois, herrajjumala.
T: hieman järkyttynyt keski-ikäinen vuokralainen joka ei ole eläissään koskenut tupakkaan tai päihteisiin, varastanut, myynyt mitään missään ihmeen toreissa, ollut väkivaltainen enkä hajottanut tahallaan mitään minkä tarkoitus säilyä ehyenä. Toisen omaahan pitää pitää vielä paremmin kuin omaansa, ja kuka hullu nyt omaansa ei pitäisi kuin kukkaa kämmenellä?
Miten edes VOI hajottaa jääkaapin tahallaan? Miksi ihmeessä? Tai ylipäätään hajottaa? En osaa kuvitella.
Ja miten jääkaapin sähköjohto lähtisi itsellään seinästä? Yleensä niitä ei edes näe. En itsekään pääsisi edes käsiksi. Täällä oleva on kuin jollain korokkeella tai sitten siinä on jokin monen sentin levy edessä. En millään pystyisi ottamaan itse ulos paikoiltaan ja sähläämään pistokkeiden kanssa.Ps. Älkää ostelko jää-pakastinkaappeja vaan kunnon jää-viileät. Voi kun kiva maksaa sähköä turhasta pakkasesta eikä kunnon jääkaappitilaa mihin sopia. Jokainen saa sen oman arkun tai pakastinkaapin ihan itse jos käyttää. Pilaa koko ruokahuollon moinen.
Miten jääkaapin voi rikkoa? No minulla on vuosien varrella muutama vuokralainen onnistunut hajottamaan jääkaapin ihan siivoamalla. Takaseinään kerääntynyttä jäätä hakataan veitsellä irti, tiivisteet kuuratan irti / repaleiseksi.
En ole lukenut koko ketjua, mutta ei jääkaappia saa kotiinkuljetuksella välttämättä päivässä tai kahdessa. Itse en käy katsomassa hajonneita kodinkoneita, mutta kotiinkuljetus/asennusfirma katsoo pyydettäessä, mikä on vialla. Jos on vuokralaisen aiheuttama, vuokralainen maksaa uuden.
Itseltäni hajosi oma jääkaappi ja kyllä siinä meni useampi päivä kylmälaukkuelämää, ennen kuin uusi kaappi oli ostettu ja toimitettu. Samanlaiseen aikatauluun viukralaisenkin pitää tyytyä, kaikki ei aina tapahdu sormia napsauttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: hieman järkyttynyt keski-ikäinen vuokralainen joka ei ole eläissään koskenut tupakkaan tai päihteisiin, varastanut, myynyt mitään missään ihmeen toreissa, ollut väkivaltainen enkä hajottanut tahallaan mitään minkä tarkoitus säilyä ehyenä. Toisen omaahan pitää pitää vielä paremmin kuin omaansa, ja kuka hullu nyt omaansa ei pitäisi kuin kukkaa kämmenellä?
Miten edes VOI hajottaa jääkaapin tahallaan? Miksi ihmeessä? Tai ylipäätään hajottaa? En osaa kuvitella.
Ja miten jääkaapin sähköjohto lähtisi itsellään seinästä? Yleensä niitä ei edes näe. En itsekään pääsisi edes käsiksi. Täällä oleva on kuin jollain korokkeella tai sitten siinä on jokin monen sentin levy edessä. En millään pystyisi ottamaan itse ulos paikoiltaan ja sähläämään pistokkeiden kanssa.Ps. Älkää ostelko jää-pakastinkaappeja vaan kunnon jää-viileät. Voi kun kiva maksaa sähköä turhasta pakkasesta eikä kunnon jääkaappitilaa mihin sopia. Jokainen saa sen oman arkun tai pakastinkaapin ihan itse jos käyttää. Pilaa koko ruokahuollon moinen.
Miten jääkaapin voi rikkoa? No minulla on vuosien varrella muutama vuokralainen onnistunut hajottamaan jääkaapin ihan siivoamalla. Takaseinään kerääntynyttä jäätä hakataan veitsellä irti, tiivisteet kuuratan irti / repaleiseksi.
En ole lukenut koko ketjua, mutta ei jääkaappia saa kotiinkuljetuksella välttämättä päivässä tai kahdessa. Itse en käy katsomassa hajonneita kodinkoneita, mutta kotiinkuljetus/asennusfirma katsoo pyydettäessä, mikä on vialla. Jos on vuokralaisen aiheuttama, vuokralainen maksaa uuden.
Itseltäni hajosi oma jääkaappi ja kyllä siinä meni useampi päivä kylmälaukkuelämää, ennen kuin uusi kaappi oli ostettu ja toimitettu. Samanlaiseen aikatauluun viukralaisenkin pitää tyytyä, kaikki ei aina tapahdu sormia napsauttamalla.
Aloittajan tapauksessa menee viikko, ennen kuin uutta kaappia edes tilataan. Se on kohtuutonta.
paljonko sait myydessäsi jää kaapin olis pitäny miettiä
Vierailija kirjoitti:
Taas nähtiin, että selvintä olisi kun jääkaapit ym eivät kuuluisi automaattisesti vuokraan vaan olisivat asukkaan omat.
Tämä olisi kyllä hyvä. Myytiin kämppä ja asutaan tilapäisesti vuokralla kun katsellaan uutta. Voi jeesus mitä kärsimystä on kun jääkaappi on mallia halvin mahdollinen: kurluttaa ja ulisee ja lämpötilat heittelehtii hyllyltä toiselle ja tunnista toiseen aivan naurettavasti. Ja kaasuhellaan tottuneelle tuollainen halpisrautalevy on aikamoinen kokemus...
Ihmisillä on kuitenkin tosi paljon omia mieltymyksiä ja tarpeita jääkaapin ja hellan suhteen, joten en käsitä miksei ne voi olla jokaisen omat. Onhan pyykkikonekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä laittaisin vuokranantajalle viestin, että tarvitsin kyllä uuden jääkaapin mahdollisimman pian. Ja saanko vuokran alennusta, kun joudun elämään ilman jääkaappia kokonaisrn viikon.
Just näin ja kyllä vuokranantajan pitää tietää minkä ikäinen se jääkaappi on, jos ei ole monta vuotta vanha niin soittaa korjaajan paikalle, mutta jos on joku halpa malli niin ei kannata edes korjata vaan uutta tilalle ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, miten vuokralainen voisi myydä jääkaapin, jos vanha viedään pois samalla kun uusi tuodaan???
Vuokralainen ostaa tilalle jääkaapin. Mitä halvempi, sen parempi toimivuudella ei ole väliä. Kun Gigantin tai vastaavan firman kuljetus tuo uuden kaapin he ottavat vuokralaisen ostaman jääkaapin mukaansa ja vuokralainen myy omassa käytössään olleen kaapin tai hän myy saamansa uuden kaapin, toivoen ettei edellinen kaappi hajoa oikeasti lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
No, aika outoa. En ylipäänsä tajua miksi hänen pitää tulla itse paikan päälle toteamaan tilanne. Meidän vuokralainen laittoi viestiä, että hella ei toimi kunnolla. Kävin seuraavana päivänä ostamassa uuden lieden kotiinkuljetuksella ja asennuksella. Ei siinä minua tarvita väliin toteamaan yhtään mitään.
Sinuna ehkä laittaisin viestiä, että et kyllä ilman jääkaappia pärjää koko viikkoa. Pitäisi jokaisen täysjärkisen se ymmärtää.
Täällä oli av:lla joku kertonut, että oma vuokralainen oli myynyt jääkaapin kaverilleen ja vaatinut "rikkoutuneen" tilalle uutta :D Eli kai tällasten syiden takia haluaa tulla kastomaan, että on oikeasti rikki.
Tosin vois tässäkin vähän tilanteen mukaan kattoa, jos ei kerran pääse aiemmin, kun viikon päästä.
onko uusikin jo torissa kirjoitti:
paljonko sait myydessäsi jää kaapin olis pitäny miettiä
Mitä ihmettä selität? Eihän ap ole mitään jääkaappia myynyt!
Ja miten jääkaapin sähköjohto lähtisi itsellään seinästä? Yleensä niitä ei edes näe. En itsekään pääsisi edes käsiksi. Täällä oleva on kuin jollain korokkeella tai sitten siinä on jokin monen sentin levy edessä. En millään pystyisi ottamaan itse ulos paikoiltaan ja sähläämään pistokkeiden kanssa.
Ps. Älkää ostelko jää-pakastinkaappeja vaan kunnon jää-viileät. Voi kun kiva maksaa sähköä turhasta pakkasesta eikä kunnon jääkaappitilaa mihin sopia. Jokainen saa sen oman arkun tai pakastinkaapin ihan itse jos käyttää. Pilaa koko ruokahuollon moinen.