Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että vihaan ihmisiä, jotka olettaa kavereiden hoitavan muutot

Vierailija
31.01.2026 |

Mä muutin vuodenvaihteessa Helsingistä keski-Suoneen. Isosta kaksiosta isoon kaksioon. Pakkasin itse, mutta muuton hoiti muuttofirma hintaan 900 euroa. Todella nopeasti siirsivät tavarat, olisiko ollut 45 minuuttia kun kaikki tavarat autossa. Nopea ja helppo muutto.

Nyt kaveripariskunta (bonuslapset ja yksi oma) on muuttamassa pääkaupunkiseudulta pääkaupunkiseudulle ja ovat kyselemässä kavereilta ajankohtaa muuttotalkoisiin. Siis 4h+keittiö kämpästä 5h+k kämppään muuton ajattelivat hoitaa ihan kavereiden avulla ja pakun vuokraamalla. Heillä on ollut vuosia aikaa säästää rahaa muuton kustannuksiin, kun kerran ovat pitkään säästäneet asunnon myyntiin laittamisen ja uuden ostamisen kanssa. 

Voin vaan kuvitella, että kaveriporukasta ja yhdellä pikku pakulla toi heidän muutto on koko päivän tai jopa parinkin projekti. Lisäksi ovat kyselleet apua pakkaamiseen. Edelleenkin, heillä on ollut muutto tiedossa jo pidemmän aikaa, ja pikku hiljaa olisi ollut aikaa pakkailla vaikka muuttolaatikko kerrallaan. 

Mun on tosi vaikea ajatella, mitä tuon pariskunnan päässä liikkuu? Kuitenkin kyse 40+ vuotiaista korkeakoulutetuista ihmisistä, joilla keskivertoa paremmat palkat. Toki ymmärrän, että uusi asuntolaina painaa päälle, mutta musta on jotenkin kohtuutonta ajatella, että kaverit hoitavat jollain pitsapalkalla projektin, joka oikeasti kuuluisi jättää ammattilaisille. Ja sen ymmärtäisin, jos kyseessä olisi tyyliin köyhä työtön, jolla ei yksinkertaisesti ole varaa muuttofirmaan. Mutta heillä varmasti olisi, etenkin jos olisivat jo etukäteen alkaneet laittaa rahaa muuttokassaan, siitä lähtien kun alkoivat katsoa uutta kämppää pari vuotta sitten. 

Anteeksi avautuminen. Mua vaan turhauttaa tämä. En aio itse osallistua. 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä määrätään, että muutto kuuluu jättää ammattilaisille?

Vierailija
2/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt ihan samaa. Hyvätuloiset työssäkäyvät ihmiset kinumassa kavereilta muuttoapua. Itse en kehtaisi edes kysyä, sen verran nolo pyyntö mun mielestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turhauttavaa joo. Itse olen työelämään siirtymisestä lähtien hoitanut muutot aina muuttofirmojen kautta. Helppoa ja ei tarvitse tuttuja kuormittaa. Huvittavinta on, että 8+ tuntia kestävästä muuttoavusta ei viitsitä edes vaivanpalkkaa maksaa esim. illallisen muodossa.

4/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan hauskaa yhteistä aikaa kannella niitä romppeita, ei sen tartte tapahtua sekunnissa 😃

Vierailija
5/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos löytyy halukkaita, niin mikäpä siinä. Mutta yleensä niille kavereille on sitten tapana tarjota myös jotain, muuton aikana juomista ja sitten jälkikäteen safkat. Oman pojan muutot on hoidettu kaveriporukalla, osin me vanhemmat käytiin myös auttamassa, mutta sitten poika on kertonut olleensa vastavuoroisesti apuna kaverilla.

Itse muutimme miehen kanssa kahdestaan, vain paria raskasta huonekalua oli miehen työkaveri kantamassa ja hänelle vaimoineen tarjosimme päivällisen sitten jälkikäteen. 

Vierailija
6/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzapalkalla.

Anteeksi kirjoitusvirhe.

Ap

Vierailija
7/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai avun kysyminen tarkoita sitä, että olettaisi toisten hoitavan muutot. 

Vierailija
8/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aloittajalla on tietysti muuttofirma, haluaa asiakkaita.

Vierailija
9/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen osallistunut tuollaiseen muuttoon. Menin paikalle kantoavuksi, mutta paikan päällä odottikin täysin pakkaamaton asunto, mikä olisi kuulemma pitänyt vielä siivota lopuksi. Lähdin pois puolen tunnin kuluttua. Jäljelle jääneet olivat saaneet palkaksi puolikkaan noutopitsan. Tykkään talkoista, mutta tämä oli kyllä pelkkää hyväksikäyttöä.

Vierailija
10/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään missään, mutta onhan tuo monin tavoin v-mäinen nakki kavereille viettää vapaa-aikaa. Puhumattakaan siitä, että entä jos kaveri loukkaa selkänsä raskasta esinettä kantaessaan. Ja etenkin siis, jos muuttajilla olisi rahaa (ainakin järkevällä rahankäytöllä) muuttofirmaan

-ap

Vierailija
11/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Sehän on ihan hauskaa yhteistä aikaa kannella niitä romppeita, ei sen tartte tapahtua sekunnissa 😃

Ei se ole hauskaa muiden kuin sen asukkaan mielestä.

Vierailija
12/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lupauduin kerran auttamaan kaveria muutossa. Lopputulos oli että muuttopäivä oli yhtä kaaosta ja sähläystä. Mitään ei oltu pakattu, kaveri unohteli asioita, mm. avaimensa siten että jouduttiin kääntymään puolimatkassa takaisin hakemaan yhtä avainta. Sitten uudestaan hukkasi saman avaimen, ja yritti näitä kaikkia toimia relegoida toisille ihmisille, ja mulle. Voi v i t t u sanon mä. Ja kaikki pizzapalkalla, joka ei sekään meinannut kaverin häsläyksestä johtuen edes löytää paikalle, kun uutta osoitettahan ei voi antaa, ettei katkera ex löydä sitä. V I T T U.

Vierailija
13/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On turhauttavaa joo. Itse olen työelämään siirtymisestä lähtien hoitanut muutot aina muuttofirmojen kautta. Helppoa ja ei tarvitse tuttuja kuormittaa. Huvittavinta on, että 8+ tuntia kestävästä muuttoavusta ei viitsitä edes vaivanpalkkaa maksaa esim. illallisen muodossa.

Ja se muuttofirma hoitaisi saman homman huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin 

Vierailija
14/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen osallistunut tuollaiseen muuttoon. Menin paikalle kantoavuksi, mutta paikan päällä odottikin täysin pakkaamaton asunto, mikä olisi kuulemma pitänyt vielä siivota lopuksi. Lähdin pois puolen tunnin kuluttua. Jäljelle jääneet olivat saaneet palkaksi puolikkaan noutopitsan. Tykkään talkoista, mutta tämä oli kyllä pelkkää hyväksikäyttöä.

Ja kyseessä oli keskisuuri lapsiperheen omakotitalo, joka oli jo lähtökohtaisesti aikamoinen sekamelska.

15/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Ei se ole hauskaa muiden kuin sen asukkaan mielestä.

Se varmaan vähä riippuu asenteesta ja porukasta 😃 

Vierailija
16/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään, mutta jos heittäytyy kavereidensa loiseksi, kavereita ei kohta ole. Sullahan ei ole, eikä rahaakaan. Raahaat yksin banaanilaatikkosi 6-8 kpl kerrallaan Taunuksessa.

En mä lähde yli 30-vuotiaita perheellisiä talkoilla muuttamaan. Töissä käydään mm. siksi, että on vara ostaa muuttopalvelut.

Viimeksi muutin kahdessa tunnissa ja maksoin siitä reilun tonnin.

Vierailija
17/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt ihan samaa. Hyvätuloiset työssäkäyvät ihmiset kinumassa kavereilta muuttoapua. Itse en kehtaisi edes kysyä, sen verran nolo pyyntö mun mielestä...

Virke ei ikinä pääty kolmeen pisteeseen. Kun teet niin, vaikutat epävarmalta yli 70-vuotiaalta mummulta.

Vierailija
18/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä kun muutettiin miehen kanssa kahdestaan, me pidettiin asuntoja kuukausi limittäin, niin että saatiin muutettua rauhassa. Yhdeksi päiväksi vuokrattiin paku, pikkutavarat omalla autolla, kun muutettiin saman kaupungin sisällä.  

Vierailija
19/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto kavereiden avustuksella on ihan ok, jos kyseessä nuoret opiskelevat henkilöt, joilla vielä vähän tavaraa. Olemme itse olleet toki auttamassa sisarusten muutoissa, mutta silloin on muuttofirma hoitanut isot kuljetukset ja kantamiset. 

Vierailija
20/58 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttofirma hoiti vaikean muuton, eipä olisi kehdattukaan pyytää ikäihmisiä apuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän