Suomalaisten asuntojen arvot romahtavat ennätysvauhtia isossa ossa maata
"Suomen Hypoteekkiyhdistyksen laskelman mukaan yhteensä noin 1,3 miljoonan asunnon arvo laskee Suomessa.
Tämä tarkoittaa lähes joka toista Suomen asuntoa."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b44c2e34-cc13-4bca-9773-f9e133719…
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa. Kohta saa halvalla ja velkaniilot pakkomyy😊
Kauankos olet odottanut tätä onnelaa?
Mä muistan kun kaverit myi omansa 2006, koska kaikki oli silloinkin varmoja, että " kohta rommaa"... n. 5 vuotta odottelivat sitä rommausta, ja makselivat vuokraa, kunnes uskoivat, että ei ne hinnat vaan romahda.
Maaseudulta toki voi saada oikein oivan torpan aivan pikkurahalla. Mutta siitähän ei muuta takaisinpäinkään sitten saa.
Ihmiset muuttavat sinne missä on töitä. Monella eläkeläisellähän on talo tai asunto jo maksettu. Minua enemmän stressaa miten nuorille lapsiperheille käy entäpä vanhuksille joilla jo talo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo asenne tulee vielä kostautumaan...
Siinä taas hyeena saalistaa,,,,,,,,,Oletko onnellinen
Kiinteistöverotuotot on pienenemässä samassa suhteessa eli kunnat jäävät vaille satoja miljoonia. Käytännössä tämä tuloerä korvataan kesämökkejä verottamalla. Mökki Saimaalla (69 neliötä + rantasauna) olisi vuodessa noin 3000 euron kiinteistöveron arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset muuttavat sinne missä on töitä. Monella eläkeläisellähän on talo tai asunto jo maksettu. Minua enemmän stressaa miten nuorille lapsiperheille käy entäpä vanhuksille joilla jo talo maksettu.
Työt voivat olla missä tahansa, etätyö yleistyy ja aika moni asuu mieluummin maaseutumaisesti kuin betonikopperossa. Media rummuttaa sen kanssa, että kaikki kaupunkeihin ja silti maaseudulla on aika usein pienempi työttömyys% kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöasuntoa en tule ottamaan vastaan.
Perintö on joko tai, otat kaikki, tai et ota mitään.
Aina asunnolle ottaja löytyy, kun antaa tarpeeksi halvalla. Pistät sen vaan huutokauppaan nolla hinnalla ja lupauksella että myydään eniten tarjoavalle, niin kyllä sen joku ostaa.
Voi kieltäytyä osastakin.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan te vuokrasääliöt aina luulette. Oikeasti sulla ei ole varaa siihen 300 000 egen kämppään sittenkään kun markkinahinta olisi 200 000.
Ja: ihan sama vaikka laskee, tämä on jo maksettu ja jos tämä halpenee, halpenevat muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kuulostaa erittäin hyvältä. Odotan muutaman vuoden niin saan kämpän puolet halvemmalla kuin jos ostaisin sen nyt. Tämä kehitys palvelee minua siis täysin.
t. 24-v ja juuri siinä iässä että pitäisi ostaa ensimmäinen omistusasunto
Mikä on sinun ideasi ja logiikkasi? Kupla puhkeaa myös omistusasuntojen syliin, koska 50v asuntotuotanto on ollut suurempaa, kuin asuntojen tarvitsevat. Ja tätä vielä heikentää ikärakenne, kun vanhemmat kuolevat ja uusia ei synny tilalle.
Ja vaikka olisi omistusasunto, siitä juoksevat kulut ja päälle huolto- ja korjauskulut.
Jo nyt on vuokralaisten markkinat ja vapaita asuntoja pilvin pimein ja jos tilanne jatkuu samanlaisena, vuokrat tulevat laskemaan ja näin on jo tapahtunut ja vuokra-asuntoja tullaan vuokraamaan, alle omakustannus hinnan. Ja tämä näkyy jo nyt, kun sijoitusasuntojen tuotto on 1-2% ja kun rakennuskanta vanhenee ja remonttien tarve lisääntyy puhutaan jo miinus tuotosta, jolloin vuokralaisena asumiskustannukset ovat halvemmat.
Enkä usko tältä säästyvän myöskään pk-seutu, Tampere tai Turku, mutta se tulee viiveellä.
Ei kait tämä voi tulla kenellekään yllätyksenä, kun huomioi ikärakenteen, kuolevaisuus ja syntyvyyden alentuminen.
Valtio on tukenut viimeiset 50v asuntotuotantoa ja viimeiset 20v ollut erittäin alhaiset korot ja asuntoja on noussut kuin sieniä sateella ja asunnot vaihtaneet omistajaa.
Nyt markkinatalous hoitaa ylitarjonnan, oli sitten vuokra- tai omistusasunto.
Ei ne hinnat kuitenkaan laske, tai laskevat pikkusumman jolla ei ole merkitystä. Jos asuu kaupungissa ja lähellä keskustaa, niin aina niissä asunnoissa raha pysyy.
Olen nyt muutaman viime vuoden seuraillut ja naureskellut kun tavalliset normaalituloiset duunarit ostelevat henkselit paukkuen sijoitusasuntoja, velalla tietenkin. Se on ollut historiassa jokaisessa asuntokuplamaassa pomminvarma signaali siitä, että kupla on puhkeamaisillaan. Nyt tulee hölmöläisten rahoille noutaja.
Olen perimässä isovanhempieni kuivan maan talon lähiaikoina. Ahdistaa jo valmiiksi, mitä teen sen kanssa. Sijaitsee pikkupaikkakunnalla Satakunnassa keskellä ei mitään.
Mökki meillä jo on, joten toista mökkiä en halua. Eikä minulla ole mitään kontaktia tuonne.
Täytyy laittaa nollahuutokaupalla eteenpäin ja olla iloinen jokaisesta eurosta, jonka siitä saa. Kunhan saa vain talon pois käsistäni nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen perimässä isovanhempieni kuivan maan talon lähiaikoina. Ahdistaa jo valmiiksi, mitä teen sen kanssa. Sijaitsee pikkupaikkakunnalla Satakunnassa keskellä ei mitään.
Mökki meillä jo on, joten toista mökkiä en halua. Eikä minulla ole mitään kontaktia tuonne.
Täytyy laittaa nollahuutokaupalla eteenpäin ja olla iloinen jokaisesta eurosta, jonka siitä saa. Kunhan saa vain talon pois käsistäni nopeasti.
Eikös perinnöstä voi kieltäytyä ja mökki menee sitten valtiolle?
Perintö riemastutti kuin lottovoitto - vai jäikö käsiisi rappeutuva talo maalta?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt muutaman viime vuoden seuraillut ja naureskellut kun tavalliset normaalituloiset duunarit ostelevat henkselit paukkuen sijoitusasuntoja, velalla tietenkin. Se on ollut historiassa jokaisessa asuntokuplamaassa pomminvarma signaali siitä, että kupla on puhkeamaisillaan. Nyt tulee hölmöläisten rahoille noutaja.
Huhu kertoo, että poliitikot suunnittelevat asunnoista romutuspalkkiota, jotta saadaan aikaan niukkuutta ja arvonnousua. Onhan sijoittajien rahat pakko pelastaa ja puolalaisille raksamiehille saadaan taas töitä.
Painajaisperinnöistä yksi on ylitse muiden - kukaan ei huoli edes ilmaiseksi
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006274886.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhu kertoo, että poliitikot suunnittelevat asunnoista romutuspalkkiota, jotta saadaan aikaan niukkuutta ja arvonnousua. Onhan sijoittajien rahat pakko pelastaa ja puolalaisille raksamiehille saadaan taas töitä.
Syrjäseutujen "rupuasunnoille" ehdotetaan romutuspalkkiota (linkki alla)
https://yle.fi/uutiset/3-10044762
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt voivat olla missä tahansa, etätyö yleistyy ja aika moni asuu mieluummin maaseutumaisesti kuin betonikopperossa. Media rummuttaa sen kanssa, että kaikki kaupunkeihin ja silti maaseudulla on aika usein pienempi työttömyys% kuin Helsingissä.
Maaseudulla on pienempi työttömyys ,koska osa ihmisistä elää elämäntapaintiaaneina eikä tunne tarvitsevansa tukia, joihin olisi oikeutettu. Näin he eivät näy esim.työttömyystilastoissa. Toisaalta kaikki kynnellekykenevä porukka on sieltä jo koulutuksen ja töiden perässä muuttanut kaupunkeihin.
Minkälaisessa talossa on halvempaa asua kuin vuokralla?
Viime talvena punkkasin erään emännän luona, kerrostalo kolmio, vuokra 600€/kk sisälsi veden, sähkö muutaman kympin/kk, kotivakuutus, puhelin. Siinä suurinpiirtein pakolliset kulut, ruokakauppa talon päässä, päiväkoti ja koulu tien toisella puolella.
Itse maksan ok-taloa 800€/kk, sähkö 300€/kk siirtoineen, vakuutukset, kiinteistövero ja korjausvelka kasvaa jatkuvasti, ei vaan ole rahaa yhtään.
Ehkä vaan pakko vähän takaisin välillä antaa, kun omistusasujat pitää typeränä kun asuu vuokralla.
- Minä en ainakaan pidä. Kun otin asuntolainan, niin koko lainasumman sai lainaa. Nykyisin pitää olla säästöjä ja niitä ei olisi ollut tarpeeksi. Lisäksi vanhempani takasivat lainan, ilman takaajaa en olisi saanut lainaa ja kaikkien vanhemmilla ei ole omaisuutta yhtään tai halua taata laina.
Vaikka olisi tyhmää maksaa tosi kallista vuokraa, niin omaa asuntoa ei niin vain hankita.