Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!
Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)
Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.
Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.
Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi tarttet noin ison kämpän?
Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap
Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?
Terv SaksaPitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?
Luetun ymmärtäminen olisi plussaa. Kysymys on siitä, että Suomessa kaikki ns. nomraaliin elämiseen kuuluvat asiat maksaa liikaa ja ihmiset ei edes ymmärrä sitä ongelmana esim. tuon asumisen suhteen. Meillä täällä on tosiaan vallalla ihan kummallinen ajatus, että jos asut yksin, pitää asua yksiössä tai hyvin pienessä kaksiossa. Esim. joskus katselin Tampereelta jotain LUMOn tms. kämppiä ja niissä oli ihan hakuehdoissa rajattu yksin muuttavalta pois tietyn kokoiset asunnot vaikka olisi varaa maksaakin.
Mä olen 46 ja ikäni asunut vuokralla yksin. Joskus parikymppisenä 30 m2 Helsingin Töölössä oli jees, mutta ei kaiken vapaa-aikansa kotona viettävän aikuisen ihmisen kuulu asua samankokoisessa asunnossa kuin kotonaan vaatteita vaihtamassa ja nukkumassa käyvän nuoren. Muualla maailmassa EI OLE luksusta asua jossain muussa kuin yksiössä vaikka asuisikin yksin.
Terveisiä Hollannista, jossa on ihan normaalia aikuisten akateemisten ihmisten asua kimppakämpissä. Samoin on ainakin espanjassa, ja tuskin ovat ainoita. Väittäisin että päinvastoin suomi on niitä harvoja maita, jossa pidetään oletuksena että pienipalkkainen sinkku asuu yksin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän.
T. Alipalkattu kääntäjä
Kääntäminenhän ei kannata oikeastaan ollenkaan, ellei ole ansiosidonnaisella jostain muusta työstä.
Eikö se keskimääräinen tulotaso ole jotain samaa tai alle kuin mitä saa toimeentulotukena tai työttömyystukena. Jos päälle laittaa asumistuen niin kääntäjänä jää tappiolle. Onneksi siihen päälle saa sen asumistuen kuitenkin.
Aika surkeaa on. Ja tämä on gloobaaliuden syy.
Firmat jotka tarjoaa töitä on ympäri maailmaa ja palkkataso on aivan hälyyttävän naurettava. Työtä mainostetaan eräällä tavalla lisätyönä. Sellaisena pikkukivana että voi vähän harrastella sivussa.
Tosiasiassa kääntäminen on yli 8h työtä. Ne jotka tienaa sen tonnin kuussa tekee töitä arkisin ja viikonloppuisin vähintään 14h päivä.
Sairasta kapitalismia parhaimmillaan. Kääntäjillä ei myöskään ole mitään liittoa joka puolustaa heitä. Ovat täysin riistettäviä.
Itselläni bruttopalkka 2800e/kk amk tutkinto.
Asun Helsingissä, vuokra 1000e/kk,sähköt ja vedet sekä vakuutus tuohon päälle.
Omaa autoa ei ole, kuljen julkisilla a ja b vyöhykkeellä.
Nuorin lapsista asuu kotona, opiskelee vielä.
Miesystävä maksaa vuokrasta ns oman osuuden eli 1/3, ei osallistu muihin kuluihin.
Ostamme omat ruoat.
Lisäksi joudun avustamaan rahallisesti ylivelkaantunutta äitiäni joka asuu hulppeammin kuin minä isossa melkein 100m2 asunnossa, halvempaan ei muuta koska on kiintynyt nykyiseen kotiinsa.
Minulle ei jää itselleni elämiseen montaakaan kymmentä euroa kk, kun ympärilläni olevat läheiseni kauppaavat minut tyhjiin.
Palkaksi kiltteydestäni saan vain haukut, kuittailua siitä miten olen kylmä ja julma ihminen.
Miesystävällä omistusasunto toisella paikkakunnalla ja kallis auto (johon minulla ei ole asiaa), tässä kuitenkin asuu ja viihtyy, kun saa asua noin 300e/kk Helsingissä.
Äitini vanha kiukkuinen kääkkä pitää minua otteessaan henkisesti ja moittii minua päivittäin.
Olen vätys, joka oman selkärangattomuuden vuoksi elää nälkää nähden.
Akateemiset on nykyään suosittuja työntekijöitä matalapalkka-alan hommissa.
Ovat amiksia välkympiä ja kiltimpiä. Alistuvat ylitöihin kiltisti ja eivät uskalla oikein nurista oikeuksistaan. Osa ei edes tajua kuulua liittoonkaan.
Ajattelevat että tekevät tätä vain vähän aikaa, mutta totuus on että töitä on tarjolla aina ja aina te takaisin töihin tulette nollatuntisopimukselle :)
8e tunti.
Mun mielestä hyvä työntekijä on aina koulunsa käynyt ja ei se tarkoita että pitäisi maksaa parempaa palkkaa etenkin, kun on ylitarjontaa akateemisista.
Työväen taso on vain noussut samalla kun korkeastikoulutettujen inflaatio on päällä.
Se tarkoittaa että työntekijä osaa ainakin varmasti sen kertotaulun ja tehdä jonkun yksinkertaisen raportin erikseen ohjaamatta :D Sormia napauttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin Ap:ta.
Minulla on tasan sama kuukausipalkka eli 2800e/kk. Käteen siitä jää 2100e/kk.
Ja melko tiukilla tässä mennään joka kuukausi.
-Asuntolainan lyhennys 500e/kk
-Yhtiövastike 150e/kk
-Sähkö 60e/kk(sähkölämmitys)
-Puhelinlasku ja netti 80e/kk.
-Polttoaineet 200e/kk(tarvin autoa työmatkoihin koska julkiset ei kulje ja matkaa on yhteen suuntaan 10km).
-Autolaina 200e/kk(köyhällä ei ole varaa ostaa hyvää autoa ilman osamaksua).
-Vakuutusmaksut,autonkäyttövero, jne noin 100e/kk.
Loput rahat jää ruokaan,vaatteisiin yms käyttötavaraan. Säästöön ei jää yhtään ja kusessa aina olen kun tulee joku isompi kuluerä.
Suomeen pitäisi saada sellainen hallitus joka keventäisi verotusta huomattavasti.
M29
Miten kukaan saa menemään nettiin ja puhelimeen 80€/kk? Ei silti, hyvinhän sinulla jää rahaa kaikkeen muuhunkin, mikä on tietysti ihan kiva.
Helposti, minullakin menee.
Kiinteä netti+mobiilinetti yht 45 euroa, Matkapuhelinliittymät yhteensä 40€. Siihen kun vielä päälle olisi jotain kytky/osamaksupuhelimia niin ei mikään ihme isompikaan lasku.
Mihin yksi ihminen tarvitsee monta puhelinliittymää? Ja kuka on niin tyhmä, että ostaa osamaksulla puhelimia tai mitään muutakaan.
T. Köyhä, mutta sen verran viisas, että en vähillä rahoillani velkaa osta
Puhelimet ovat ehkä ainoita kestokulutustavaroita, joita kannattaa hankkia nimenomaan osamaksulla. Kaikki 3 operaattoria tarjoaa rahoituksen kuluitta, ja hinnatkin ovat ihan samaa kuin muissa liikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
-Yhtiövastike 150e/kk
-Polttoaineet 200e/kk(tarvin autoa työmatkoihin koska julkiset ei kulje ja matkaa on yhteen suuntaan 10km).
Loput rahat jää ruokaan,vaatteisiin yms käyttötavaraan. Säästöön ei jää yhtään ja kusessa aina olen kun tulee joku isompi kuluerä.
Suomeen pitäisi saada sellainen hallitus joka keventäisi verotusta huomattavasti.
M29
Käytät 500e kuussa autoiluun, 10km matkan takia. Tekee noin 25 euroa jokaisena työpäivänä. 10km ajaa kevyesti pyörällä (been there done that), ja vielä kevyemmin sähköpyörällä jos ei kunto riitä. Kahden kuukauden autoilun kuluilla saisit hyvän sähköpyörän, ja pahimpina lumimyrskypäivinä taksi ei tule juuri nykyistä autoiluasi kalliimmaksi. Vuoden säästö luokkaa 4000e (budjetoidaan takseihin tonni), seuraavina vuosina tonni enemmän kun pyörä on jo hommattu.
Millä ihmeella siis perustelet tuon auton pitämisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap
Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?
Terv SaksaPitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?
Luetun ymmärtäminen olisi plussaa. Kysymys on siitä, että Suomessa kaikki ns. nomraaliin elämiseen kuuluvat asiat maksaa liikaa ja ihmiset ei edes ymmärrä sitä ongelmana esim. tuon asumisen suhteen. Meillä täällä on tosiaan vallalla ihan kummallinen ajatus, että jos asut yksin, pitää asua yksiössä tai hyvin pienessä kaksiossa. Esim. joskus katselin Tampereelta jotain LUMOn tms. kämppiä ja niissä oli ihan hakuehdoissa rajattu yksin muuttavalta pois tietyn kokoiset asunnot vaikka olisi varaa maksaakin.
Mä olen 46 ja ikäni asunut vuokralla yksin. Joskus parikymppisenä 30 m2 Helsingin Töölössä oli jees, mutta ei kaiken vapaa-aikansa kotona viettävän aikuisen ihmisen kuulu asua samankokoisessa asunnossa kuin kotonaan vaatteita vaihtamassa ja nukkumassa käyvän nuoren. Muualla maailmassa EI OLE luksusta asua jossain muussa kuin yksiössä vaikka asuisikin yksin.
Höpö höpö, huomaa ettei sulla ole oikeasti mitään käsitystä, mitä ”muualla maailmassa” tapahtuu. Olen asunut eurooppalaisista suurkaupungeista Pariisissa, Lontoossa ja Tukholmassa, eikä missään niistä alle keskituloinen (kuten ap) yksinasuva asu yleensä yksiötä suuremmassa kämpässä keskikaupungilla. Lontoossa on jo luksusta asua ilman kämppiksiä, Pariisissa pariskunnatkin asuvat koirankopeissa. Kyse ei ole siitä, mitä ”kuuluu” tehdä. Jos 46-vuotiaalla ei riitä raha maksaa tietynlaista asuntoa, sitten se ei riitä, oli ikä ja koulutustaso mikä hyvänsä. Ei siihen tule mitään jumalallista oikeutusta ylhäältä. Isoissa kaupungeissa kysynnän ja tarjonnan laki nostaa asumisen hintaa iha kaikkialla maailmassa.
Toisaalta jos lähdetään kehäkolmoselta ulommas, yksinasuva voi helposti Suomessakin ostaa vaikka omakotitalon.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni bruttopalkka 2800e/kk amk tutkinto.
Asun Helsingissä, vuokra 1000e/kk,sähköt ja vedet sekä vakuutus tuohon päälle.
Omaa autoa ei ole, kuljen julkisilla a ja b vyöhykkeellä.
Nuorin lapsista asuu kotona, opiskelee vielä.
Miesystävä maksaa vuokrasta ns oman osuuden eli 1/3, ei osallistu muihin kuluihin.
Ostamme omat ruoat.Lisäksi joudun avustamaan rahallisesti ylivelkaantunutta äitiäni joka asuu hulppeammin kuin minä isossa melkein 100m2 asunnossa, halvempaan ei muuta koska on kiintynyt nykyiseen kotiinsa.
Minulle ei jää itselleni elämiseen montaakaan kymmentä euroa kk, kun ympärilläni olevat läheiseni kauppaavat minut tyhjiin.
Palkaksi kiltteydestäni saan vain haukut, kuittailua siitä miten olen kylmä ja julma ihminen.
Miesystävällä omistusasunto toisella paikkakunnalla ja kallis auto (johon minulla ei ole asiaa), tässä kuitenkin asuu ja viihtyy, kun saa asua noin 300e/kk Helsingissä.
Äitini vanha kiukkuinen kääkkä pitää minua otteessaan henkisesti ja moittii minua päivittäin.Olen vätys, joka oman selkärangattomuuden vuoksi elää nälkää nähden.
Kuten itsekin sanot, sinun pitää oppia pitämään puolesi ja sanoa EI kaikille loisille, kuten miehellesi. Jos hän asuu samassa asunnossa, hän maksakoon puolet vuokrasta tai muuttakoon pois. Yksinkertaista. Äidille ei ole mitään syytä antaa rahaa asuntoon, joka on hänelle liian kallis. Jos on muiden kynnysmatto, tulee tallotuksi jalkoihin.
Matalapalkka-alan raksalla ei jää käteen edes viittäsataa. Hyvä jos jää edes parisataa voitolle siitä mitä tukien varassa saisi. Asumistukea tarvitsee palkan päälle.
Ihme itkua akateemisilta. Miten paljon teille pitäisi sitten maksaa?
Itse olisin tyytyväinen jos jäisi 500e käteen laskujen jälkeen.
Menee vain plus miinus nolla.
Pk seudulla tuo 19 km on normaali työmatka pyörällä.
Mitenkä kuvittelet ihmisten muualla kulkevan ja elävän?????Elämä on jatkuvia valintoja,valintojen perään.Ei koko ikänsä työskenneelle tavan immeiselle jää yhtään ton enempää.Aina on jostain tingittävä,tai haettava säästöt,vaikka puolukka mettästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhtiövastike 150e/kk
M29
Miten kukaan saa menemään nettiin ja puhelimeen 80€/kk? Ei silti, hyvinhän sinulla jää rahaa kaikkeen muuhunkin, mikä on tietysti ihan kiva.
Helposti, minullakin menee.
Kiinteä netti+mobiilinetti yht 45 euroa, Matkapuhelinliittymät yhteensä 40€. Siihen kun vielä päälle olisi jotain kytky/osamaksupuhelimia niin ei mikään ihme isompikaan lasku.
Täysin järjettömiä hintoja!! Vaihdoin operaattoria juuri. Rajaton 4G netti, sis.puhelut ja tekstiviestit, EU alueella 10 G/kk nettiä ja hinta 18,90 e/kk 24 kk ajan! Kilpailuttakaa hyvät ihmiset liittymänne, älkääkö uskoko niiden nettisivuja. Jaan netin puhelimen kautta tablettiin yms. Kiinteätä nettiä ollut koskaan. Puhelimen ostan aina käteisellä, kun tarve on.
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle jää saman verran kun kelan asiakkaalle kun maksat itse tuosta lääkkeet ja hammaslääkärit sun muut, kuten hajonneet kodinkoneet. Hirveen kannustavaa!
Ei Kela maksa mitään hajoneita kodinkoneita.
Yksinasuvalle liian iso ja kallis kämppä. Auto on aina huono sijoitus!! Vaihda halvempaan. Nettiliittymät liian kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yksinkö asut tuon kokoisessa kämpässä? Paljon vuokra? Ihan hullua maksaa pelkistä neliöistä joka kuukausi rahaa hukkaan. Jos olisin sinä, muuttaisin heti pienempään ja säästäisin hetkessä omatakauksen asuntolainaan.
Me asutaan nelihenkisellä perheellä tuon kokoisessa asunnossa, koska olen itse pienipalkkainen akateeminen ja ymmärrän täydellisesti sen, etten maksa vuokraa pelkillä maisterinpapereilla. Valintojen maailma.
Asutaanko Suomessa 2010-luvulla ihan oikeesti noin ahtaasti? 4 henkeä 3 huonetta ja avokeittiö? Varmaan sitten teillä on vain yksi kylppäri ja vessa? Terv saksa
Kyllä seinät hyppis silmille, jos minun pitäisi asua noin pienessä asunnossa ja vielä 4 henkilöä.
Amis tässä live-lähetyksessä kirjoitti:
Matalapalkka-alan raksalla ei jää käteen edes viittäsataa. Hyvä jos jää edes parisataa voitolle siitä mitä tukien varassa saisi. Asumistukea tarvitsee palkan päälle.
Ihme itkua akateemisilta. Miten paljon teille pitäisi sitten maksaa?
Itse olisin tyytyväinen jos jäisi 500e käteen laskujen jälkeen.
Menee vain plus miinus nolla.
Näin on.
Ap on hyväosainen ja nurisee kun palkasta jää jopa jotain säästöön heh.
Absurdilta kuulostaa mutta totta täällä Suomessa.
Ja turha toivoa että jos tuet poistettaisi, niin ostovoima kohoaisi mihinkään. Ne rahat vain siirtyisi jonnekin turvatileille suureen maailmaan.
Miksi noin kallis auto jos kerta osamaksulla pitää maksaa? Tokihan autoon saa menemään vaikka 2000e kuukaudessa jos niin haluaa. Itse ostanut aina sen hintaisen auton mihin tilillä rahat riittäneet. Kuukaudessa menee vain polttoaine, verot, vakuutukset. Muutaman kerran vuodessa huoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Heikkoa! Ainoa kiinnostava kysymys, joka herää, on se, tuottaako näin heikkoja trollauksia persujen vai kokkareiden puoluetoimisto.
Ei kun kepulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on Suomen työmarkkinoiden palkka”tasa-arvo” eli miesduunarit saa aivan suhteettoman kovaa palkkaa ja vaativaa akateemista työtä tekevät naiset kituuttaa samalla tai jopa pienemmällä palkalla. Joku varastomieskin saattaa ansaita 3000-4000€/kk, puhumattakaan paperityöläisistä. Sairaanhoitajat, lääkärit ja psykologit kituuttaa Itä-Euroopan palkkatasolla.
Varastoilla bruttopalkka 1600-2300e/kk vuorotyönä kylläkin ollut... T. Varastotyöntekijä
Oikeasti tällaisia "akateemisia" on vain av:lla ja lehtien yleisönosastoilla. Mieleen jäi yksi tapaus, joka oli itse opiskelija hoitovapaalla ja valitti lehdessä, miten he _akateemisina_ joutuivat asumaan kerrostalossa, kun insinöörimiehen palkka ei riittänyt parempaan.