Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!
Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)
Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.
Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.
Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!
Kommentit (266)
Vähän sama ongelma. En kyllä ole akateeminen mutta palkkataso sama.
Mitä tuohon asumiseen tulee niin vuokra tuon kokoisessa kämpässä saattaa olla hyvinkin kohtuullinen. Pienemmillä paikkakunnilla noita saa alle 10e/neliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi tarttet noin ison kämpän?
Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap
tommosessa asuu yleensä 4 henkinen perhe.
No me asumme 100 m2 paritalossa, Olohuone, keittiö+ruokailutila, 3 huonetta, sauna ja kodinhoitohuone. Meitä on 2. Näi kehä 3 sisäpuolla on tosiaan vähän tingittävä neliöistä.
Miksi yleisesti kuvitellaan että jos on akateeminen koulutus niin on hyvät tulot koska pääsääntöisesti niin ei ole. Itse olen AMK insinööri ja rakennusliikkeen operatiivisessa johdossa. Tienaan yli 200 k€ vuodessa ja bonukset päälle. Ammatinvalintakysymys mutta tärkeintä on oman uran kehityksessä ollut se että olen aina tehnyt kaikki työt niin hyvin kuin osaan ja niin nopeasti kuin mahdollista muistaen että asiakas on se joka maksaa palkan viime kädessä.
Olen työtön ja joka kuukausi jää pakollisten jälkeen 600-1000e.
"Liian paljon tuloihinsa nähden tuhlaavan elämää Suomessa: jonkun muun pitäisi maksaa asumiseni ja autoni, jotta voin itse tuhlata rahani mihin tykkään ja silti tulisin itkemään palstalle, että palkkani on liian pieni ."
Vierailija kirjoitti:
Hulppeaa ansiosidonnaista saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oisko pienet menot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä huvikseni laskurilla katsomassa minkä verran saisin ansiosidonnaista. Bruttona 2 800 € / kk. Eipä tuolla minun elämäntyyliäni kustanneta joten viisainta pysyä töissä. Hyvä tietää kuitenkin, ehkä tuollakin hengissä pysyisi jos olisi riittävästi tahdonvoimaa luopua kaikesta kivasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleisesti kuvitellaan että jos on akateeminen koulutus niin on hyvät tulot koska pääsääntöisesti niin ei ole. Itse olen AMK insinööri ja rakennusliikkeen operatiivisessa johdossa. Tienaan yli 200 k€ vuodessa ja bonukset päälle. Ammatinvalintakysymys mutta tärkeintä on oman uran kehityksessä ollut se että olen aina tehnyt kaikki työt niin hyvin kuin osaan ja niin nopeasti kuin mahdollista muistaen että asiakas on se joka maksaa palkan viime kädessä.
Ilmankos nuo asunnot ovat niin kalliiita. Sulla on liian isonpalkka! Höpöjuttu.
Ymmärrän täysin Ap:ta.
Minulla on tasan sama kuukausipalkka eli 2800e/kk. Käteen siitä jää 2100e/kk.
Ja melko tiukilla tässä mennään joka kuukausi.
-Asuntolainan lyhennys 500e/kk
-Yhtiövastike 150e/kk
-Sähkö 60e/kk(sähkölämmitys)
-Puhelinlasku ja netti 80e/kk.
-Polttoaineet 200e/kk(tarvin autoa työmatkoihin koska julkiset ei kulje ja matkaa on yhteen suuntaan 10km).
-Autolaina 200e/kk(köyhällä ei ole varaa ostaa hyvää autoa ilman osamaksua).
-Vakuutusmaksut,autonkäyttövero, jne noin 100e/kk.
Loput rahat jää ruokaan,vaatteisiin yms käyttötavaraan. Säästöön ei jää yhtään ja kusessa aina olen kun tulee joku isompi kuluerä.
Suomeen pitäisi saada sellainen hallitus joka keventäisi verotusta huomattavasti.
M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi tarttet noin ison kämpän?
Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap
tommosessa asuu yleensä 4 henkinen perhe.
Mitvit. Meitä on kaksi ja neliöitä 160. Ihan tavallista meillä päin.
Vierailija kirjoitti:
-Yhtiövastike 150e/kk
-Polttoaineet 200e/kk(tarvin autoa työmatkoihin koska julkiset ei kulje ja matkaa on yhteen suuntaan 10km).
Loput rahat jää ruokaan,vaatteisiin yms käyttötavaraan. Säästöön ei jää yhtään ja kusessa aina olen kun tulee joku isompi kuluerä.
Suomeen pitäisi saada sellainen hallitus joka keventäisi verotusta huomattavasti.
M29
Miten kukaan saa menemään nettiin ja puhelimeen 80€/kk? Ei silti, hyvinhän sinulla jää rahaa kaikkeen muuhunkin, mikä on tietysti ihan kiva.
Voi kyynel. Akateemisuus ei tarkoita, että pitäisi olla automaattisesti korkea palkka. Palkkaus on pitkälti ammatinvalintakysymys. Joko pärjäät työelämässä tai et. Miksi opiskelit turhan tutkinnon?
Taas näitä "köyhien" tarinoita. Palkassa ei ole kehumista, mutta sen olet varmaan alaa valitessa tiennyt. Akateemisella voi kyllä olla tuota pienempikin palkka, mikä on ammatinvalintakysymys. Ja esim. minä olen kahden lapsen kanssa asunut tuota pienemmässä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Akateemisuus ei tarkoita, että pitäisi olla automaattisesti korkea palkka. Palkkaus on pitkälti ammatinvalintakysymys. Joko pärjäät työelämässä tai et. Miksi opiskelit turhan tutkinnon?
Tutkinto ei ole turha, jos pitää työstä ja siinä saa jotain merkityksellistä aikaan. Mutta on realismia, että joillain aloilla palkka pysyy alhaalla ja se pitää hyväksyä alaa valitessa, eikä täällä itkeminen auta.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan Li Andersson väitti mestaria loukaten, että tämä on paskapuhetta
Toivottavasti vassarit ootte ylpeitä itsestänne!
Samaa paskaa kuin ap:llä on pääkaupunkiseudullakin. Asumiskulut korkeammat vielä kuin muissa kunnissa.
Samaa paskaa ”duunareilla” ja akateemisilla. Ei liity nyt kyllä vasemmistoon ongelma, eikä landeen.
Oliko tuolla akateemisuuden esiin tuomisella joku pointtikin? Että nimenomaan akateemiselle tämä on jotenkin huutava vääryys, kun on sentään akateeminen. Kyllä akateemiselle pitäisi enemmän rahaa käteen jäädä. Kaikki varmasti ymmärtää, ettei akateeminen voi asua alle 80 neliön kämpässä kun se akateemisuus vie tilaa!
Akateemiset ovat työmaailmaan vegaaneja. Edes kahvia ei voi juoda ilman akateemisuuden esiin tuomista 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhtiövastike 150e/kk
M29
Miten kukaan saa menemään nettiin ja puhelimeen 80€/kk? Ei silti, hyvinhän sinulla jää rahaa kaikkeen muuhunkin, mikä on tietysti ihan kiva.
Helposti, minullakin menee.
Kiinteä netti+mobiilinetti yht 45 euroa, Matkapuhelinliittymät yhteensä 40€. Siihen kun vielä päälle olisi jotain kytky/osamaksupuhelimia niin ei mikään ihme isompikaan lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhtiövastike 150e/kk
M29
Helposti, minullakin menee.
Kiinteä netti+mobiilinetti yht 45 euroa, Matkapuhelinliittymät yhteensä 40€. Siihen kun vielä päälle olisi jotain kytky/osamaksupuhelimia niin ei mikään ihme isompikaan lasku.
Mihin yksi ihminen tarvitsee monta puhelinliittymää? Ja kuka on niin tyhmä, että ostaa osamaksulla puhelimia tai mitään muutakaan.
T. Köyhä, mutta sen verran viisas, että en vähillä rahoillani velkaa osta
Muualla maailmassa akateemisilla on isoja omakotitaloja ja useampikin auto. On varaa syödä ulkona matkustella yms. Eihän Suomeen muuta akateemisia kuin kehitysmaista ja joku hullu rakkauden perässä. AP:e sanon älä jää tuhlaamaan työvuosiasia tänne.