Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!
Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)
Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.
Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.
Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi tarttet noin ison kämpän?
Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap
Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?
Terv SaksaPitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?
Luetun ymmärtäminen olisi plussaa. Kysymys on siitä, että Suomessa kaikki ns. nomraaliin elämiseen kuuluvat asiat maksaa liikaa ja ihmiset ei edes ymmärrä sitä ongelmana esim. tuon asumisen suhteen. Meillä täällä on tosiaan vallalla ihan kummallinen ajatus, että jos asut yksin, pitää asua yksiössä tai hyvin pienessä kaksiossa. Esim. joskus katselin Tampereelta jotain LUMOn tms. kämppiä ja niissä oli ihan hakuehdoissa rajattu yksin muuttavalta pois tietyn kokoiset asunnot vaikka olisi varaa maksaakin.
Mä olen 46 ja ikäni asunut vuokralla yksin. Joskus parikymppisenä 30 m2 Helsingin Töölössä oli jees, mutta ei kaiken vapaa-aikansa kotona viettävän aikuisen ihmisen kuulu asua samankokoisessa asunnossa kuin kotonaan vaatteita vaihtamassa ja nukkumassa käyvän nuoren. Muualla maailmassa EI OLE luksusta asua jossain muussa kuin yksiössä vaikka asuisikin yksin.
Riippuu aika paljon maasta ja paikasta. Kyllä esim. monet suurkaupungit ovat ihan järkyttävän kalliita ja monet aikuiset asuvat pitkään kimppakämpissäkin kun muuten ei ole varaa. Samoin monissa maissa asutaan pitkään vanhempien kanssa koska yksin asuminen on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap
Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?
Terv SaksaPitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?
Luetun ymmärtäminen olisi plussaa. Kysymys on siitä, että Suomessa kaikki ns. nomraaliin elämiseen kuuluvat asiat maksaa liikaa ja ihmiset ei edes ymmärrä sitä ongelmana esim. tuon asumisen suhteen. Meillä täällä on tosiaan vallalla ihan kummallinen ajatus, että jos asut yksin, pitää asua yksiössä tai hyvin pienessä kaksiossa. Esim. joskus katselin Tampereelta jotain LUMOn tms. kämppiä ja niissä oli ihan hakuehdoissa rajattu yksin muuttavalta pois tietyn kokoiset asunnot vaikka olisi varaa maksaakin.
Mä olen 46 ja ikäni asunut vuokralla yksin. Joskus parikymppisenä 30 m2 Helsingin Töölössä oli jees, mutta ei kaiken vapaa-aikansa kotona viettävän aikuisen ihmisen kuulu asua samankokoisessa asunnossa kuin kotonaan vaatteita vaihtamassa ja nukkumassa käyvän nuoren. Muualla maailmassa EI OLE luksusta asua jossain muussa kuin yksiössä vaikka asuisikin yksin.
Muualla maailmassa palkat on helvetisti paremmat kuin meillä. Se on tabu, jota ei saa ääneen sanoa.
"Muualla maailmassa" on aika lavea ilmaisu. Esim. heti Virossa palkkataso on selvästi alle puolet Suomen vastaavasta.
Onhan tämä siinä mielessä hassua että itselleni jää 502e/kk vuokran, sähkön, veden ja kotivakuutuksen jälkeen. Asun remontoidussa rivitalossa 15min matkan päässä suuresta kaupungista. Lääkkeet, lääkärikäynnit ja muut on "ilmaisia", koska ne kuuluu toimeentulotukeen. Olen työtön (toiv. en kauaa) ja saan työmarkkinatuen, asumistuen ja vähän toimeentulotukea. En ole akateeminen vaan amispohjainen artesaani eli koulutuksellani voi heittää vaikka vesilintua..
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on Suomen työmarkkinoiden palkka”tasa-arvo” eli miesduunarit saa aivan suhteettoman kovaa palkkaa ja vaativaa akateemista työtä tekevät naiset kituuttaa samalla tai jopa pienemmällä palkalla. Joku varastomieskin saattaa ansaita 3000-4000€/kk, puhumattakaan paperityöläisistä. Sairaanhoitajat, lääkärit ja psykologit kituuttaa Itä-Euroopan palkkatasolla.
Taisi tuo varastomiehen palkka ainakin mennä vähän yläkanttiin. En kyllä usko, että joku saisi edes 300 euroa kuussa. Itse olen nainen, mutta en silti ryhdy kadehtimaan ketään miesduunaria, jolla ihan oikeasti pieni palkka jos totuuden sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on Suomen työmarkkinoiden palkka”tasa-arvo” eli miesduunarit saa aivan suhteettoman kovaa palkkaa ja vaativaa akateemista työtä tekevät naiset kituuttaa samalla tai jopa pienemmällä palkalla. Joku varastomieskin saattaa ansaita 3000-4000€/kk, puhumattakaan paperityöläisistä. Sairaanhoitajat, lääkärit ja psykologit kituuttaa Itä-Euroopan palkkatasolla.
Taisi tuo varastomiehen palkka ainakin mennä vähän yläkanttiin. En kyllä usko, että joku saisi edes 300 euroa kuussa. Itse olen nainen, mutta en silti ryhdy kadehtimaan ketään miesduunaria, jolla ihan oikeasti pieni palkka jos totuuden sanoo.
Tarkoitin siis 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä siinä mielessä hassua että itselleni jää 502e/kk vuokran, sähkön, veden ja kotivakuutuksen jälkeen. Asun remontoidussa rivitalossa 15min matkan päässä suuresta kaupungista. Lääkkeet, lääkärikäynnit ja muut on "ilmaisia", koska ne kuuluu toimeentulotukeen. Olen työtön (toiv. en kauaa) ja saan työmarkkinatuen, asumistuen ja vähän toimeentulotukea. En ole akateeminen vaan amispohjainen artesaani eli koulutuksellani voi heittää vaikka vesilintua..
Toki, asuntoni on pieni (32m2). Minulle tämä passaa hyvin, ahdistun isoista asunnoista. :)
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon maasta ja paikasta. Kyllä esim. monet suurkaupungit ovat ihan järkyttävän kalliita ja monet aikuiset asuvat pitkään kimppakämpissäkin kun muuten ei ole varaa. Samoin monissa maissa asutaan pitkään vanhempien kanssa koska yksin asuminen on niin kallista.
Serkkuni on roomalainen ja hän asui vanhempiensa kanssa kolmekymppiseksi, koska pieniä vapaita asuntoja ei juuri ole ja ne ovat superkalliita. Tuntemani Lontoossa asuvat ukrainalaiset elävät kimppakämpässä, koska vuokrat ovat kalliita. Ne jotkut suomalaiset somejulkkikset jakoivat myös kämpän Lontoossa asuessaan eivätkä he edes asuneet millään erityisen hyvällä alueella.
Ihmisillä on huomattavan vääristynyt kuva muista maista.
Suomessa keskimäärin ihmiset ovat rikkaita ja asunnot ovat iso kokoisia ja ihmiset asuvat yksin.
Enemmin ihmiset asuvat aikuisinakin vanhempiensa kanssa tai kämppäkavereiden kanssa. Tai jopa tuntemattomien kanssa, että saadaan asumiskuluja vähemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa palkat on helvetisti paremmat kuin meillä. Se on tabu, jota ei saa ääneen sanoa.
"Muualla maailmassa" on aika lavea ilmaisu. Esim. heti Virossa palkkataso on selvästi alle puolet Suomen vastaavasta.
Mutta näihin matalan palkka- ja hintatason maihin viitataan vain silloin, kun puhutaan elinkustannuksista. Esim. Thaimaassa on halpa elellä, koska asunto maksaa 200 euroa kuussa ja siihen kuuluu uima-allas ja tilaa ponille. Sitä ei muisteta, että siellä se palkkataso on myös paljon matalampi, joten 200 euron kämppä on paikallisille kallis. (Summat arvioitu, koska en oikeasti tiedä palkkatasoa)
Sama toisin päin. Eli kovapalkkaisissa maissa puhutaan vain palkan suuruudesta eikä muisteta, että elinkustannukset ovat yleensä myös suuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni mukaan AP asuu jossain landella tai ei ainakaan Suomen mittapuussa missään isossa kaupungissa. Eli nyt ei vertailla asuntoa Manhattanilla, Madridissa tai Roomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä asuu yksin ja rahan puute ovat ongelma niin silloin se on iso tuloJes suhteessa. Eikö aloituksessa koskenut sitä, että rahaa jää liian vähän pakollisten menojen, esimerkiksi vuokra, maksamisen jälkeen? Tai rahaa tulisi jäädä enemmän.
Ihminen voi ja saa asua vaikka kuinka isossa asunnossa jos on siihen varaa. Mutta jos ei ole siihen varaa niin asumista pitää miettiä riittäisikö pienempikin.
Muuten, aika monelle nykyään jää tuo noin 500 euroa laskujen jälkeen, oli sitten työssä tai ei.
Sillähän pitäisi elää herroiksi ja jäädä säästöönkin, ainakin mitä näitä ketjuja lukee, ainakin köyhille toimeentulotukiasiakkaille näin sanotaan. Toimeentulotuki on ruhtinaallisesti noin 500 euroa ja sitten moni kadehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä asuu yksin ja rahan puute ovat ongelma niin silloin se on iso tuloJes suhteessa. Eikö aloituksessa koskenut sitä, että rahaa jää liian vähän pakollisten menojen, esimerkiksi vuokra, maksamisen jälkeen? Tai rahaa tulisi jäädä enemmän.
Ihminen voi ja saa asua vaikka kuinka isossa asunnossa jos on siihen varaa. Mutta jos ei ole siihen varaa niin asumista pitää miettiä riittäisikö pienempikin.
Muuten, aika monelle nykyään jää tuo noin 500 euroa laskujen jälkeen, oli sitten työssä tai ei.
Sillähän pitäisi elää herroiksi ja jäädä säästöönkin, ainakin mitä näitä ketjuja lukee, ainakin köyhille toimeentulotukiasiakkaille näin sanotaan. Toimeentulotuki on ruhtinaallisesti noin 500 euroa ja sitten moni kadehtii.
No onhan 500 euroa laskujen jälkeen iso summa. Tein osa-aikatöitä opintojen ohessa enkä enää saanut opintotukea. Minulle jäi joskus laskujen ja pakollisten kulujen (känny, bussilippu) rahaa 150 euroa kuussa. Asuin miehen kanssa, joten sossusta ei saanut rahaa. Mies on tarkka rahoistaan, joten maksoin puolet vuokrasta ja kaikista laskuista. Ostin myös usein ruokatarvikkeet. Aika tiukasti sai elää.
Siis onko tuo 2800 sinun bruttopalkka? Olisi kannattanut miettiä toista alaa. Liiton palkkasuositus dippatyön ajalla on 2700 egeä ja aloituspalkka 3800 vastavalmistuneelle. Tokihan verot tasaavat tilannetta huomattavasti, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on köyhä, koska osti uuden auton lainalla. Tt-tuen saaja ei voi ostella mitään autoja, ikinä. Auto ja muu arvokas omaisuus pitää myydä ennen kuin saa tt-tukea. 2000€ nettotuloista 1400€/kk autoon ja asumiseen on liikaa. Ap:n tilanne helpottuisi heti, jos hän muuttaisi lähemmäs työpaikkaa ja vuokraisi pienemmän asunnon. Yksiöiden vuokrat ovat Turussa ja Tampereella noin 500-600€/kk. Julkisen liikenteen kausikortti maksaa 50€/kk. Silloin ap:lla jäisi palkasta käteen 1400€, eli sama summa, jonka ap käyttää nyt autoon ja ylisuureen asuntoonsa.
Suomessa työssäkäyvät(kin) hakevat toimeentulotukea, koska palkat eivät riitä elinkustannuksiin. Kysykää kelan virkailijoilta, ellette usko.
Sulla on tuloihin nähden liian kallis auto jos sen osa-maksut syö liikaa palkasta. ap:n mielestä "kohtuullinen" vuokrakin voi olla todellisuudessa vaikka mitä. Sähkölämmitys?
Nuilla tuloilla, vaikka miten olis maisteri (eikö joka toinen suomalainen ala jo olla), on hulluutta vuokrata yksin iso kolmio etäältä työpaikasta ja ostaa hieno auto siihen kylkeen että voi ajella sinne töihin ja takaisin.
Mulla jää kulujen jälkeen yli 2000 e. Koko ajan pitää sijoittaa johonkin. Olen 37 v diplomi-insinööri.
Ihmisten pitäisi suhteuttaa menot sen hetkisiin tuloihin. Mutta tämä tuntuu olevan ihan vieras ajatus erittäin monelle.
Tämmöiset tapaukset hämmentävät. Jos ap on ollut 8 vuotta työelämässä, niin tuossa ajassa olisi maksanut omaa kämppää jo aika mukavan siivun. Vuokran ja vastikkeen välinen ero on ko. tapauksessa varmaan jotain 500 euron luokkaa. 8 x 12 x 500 euroa tekee 48 000 euroa. Lainaa ei olisi tarvinnut tuota vauhtia lyhentää, jolloin elämiseen olisi jäänyt enemmän.