Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!
Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)
Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.
Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.
Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni bruttopalkka 2800e/kk amk tutkinto.
Asun Helsingissä, vuokra 1000e/kk,sähköt ja vedet sekä vakuutus tuohon päälle.
Omaa autoa ei ole, kuljen julkisilla a ja b vyöhykkeellä.
Nuorin lapsista asuu kotona, opiskelee vielä.
Miesystävä maksaa vuokrasta ns oman osuuden eli 1/3, ei osallistu muihin kuluihin.
Ostamme omat ruoat.Lisäksi joudun avustamaan rahallisesti ylivelkaantunutta äitiäni joka asuu hulppeammin kuin minä isossa melkein 100m2 asunnossa, halvempaan ei muuta koska on kiintynyt nykyiseen kotiinsa.
Minulle ei jää itselleni elämiseen montaakaan kymmentä euroa kk, kun ympärilläni olevat läheiseni kauppaavat minut tyhjiin.
Palkaksi kiltteydestäni saan vain haukut, kuittailua siitä miten olen kylmä ja julma ihminen.
Miesystävällä omistusasunto toisella paikkakunnalla ja kallis auto (johon minulla ei ole asiaa), tässä kuitenkin asuu ja viihtyy, kun saa asua noin 300e/kk Helsingissä.
Äitini vanha kiukkuinen kääkkä pitää minua otteessaan henkisesti ja moittii minua päivittäin.Olen vätys, joka oman selkärangattomuuden vuoksi elää nälkää nähden.
Jotain ei mene oikein jos sinä maksat 1000e ja mies 300e.
Voin kertoa mikä siinä meni väärin.
...rumpujen pärinää....
..jännitys tiivistyy....
.
.
.
.
.
.
Kohta paljastuu totuus..
...
...
..
SINÄ ET MAKSA TONNIA!
SINÄ ET MAKSA 1000e VAAN 300e!
Ja lapsesi maksaa kotonaan asumisesta 300e!
Ja sinä leikit jotain laupiasta marttyyria!
Marttyyri ja laupias samarialainen on eri asioita. Marttyyri on uhrautuva ja laupias on auttavainen.
Olen akateeminen mies ja asun akateemisen vaimoni kanssa Tampereella pienemmässä rivarikämpässä kuin missä AP asuu yksin. Ero on se, että minulla jää laskujen jälkeen joka kuu 1500-2000 euroa käteen. Nämä rahat tyypillisesti sijoitan osakkeisiin. Meillä on yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen mies ja asun akateemisen vaimoni kanssa Tampereella pienemmässä rivarikämpässä kuin missä AP asuu yksin. Ero on se, että minulla jää laskujen jälkeen joka kuu 1500-2000 euroa käteen. Nämä rahat tyypillisesti sijoitan osakkeisiin. Meillä on yksi lapsi.
Tälläkin alueella moni on valinnut tuloihinsa nähden aivan liian suuren talon, kolme autoa, kaksi koiraa jne jne. Mutta se on sitten ihan oma valinta ja siitä on turha itkeä kun siellä "unelmatalossa" syö lounaaksi maksumuistutuksia.
Jos on akateemiset paperit taskussa, niin hae töihin norjaan, saksaan, sveitsiin tai emiraatteihin. Kannattaa nostaa kytkintä, ennen kuin teet lapsia tänne. Mieti miten sinulla olisi varaa synnyttää täällä, ei mitenkään. Lähde vielä kun voit ja olet terve. Katsos, kun täällä ei toimi tuo terveydenhoitokaa enään. Pitää lähteä, kun vielä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni bruttopalkka 2800e/kk amk tutkinto.
Asun Helsingissä, vuokra 1000e/kk,sähköt ja vedet sekä vakuutus tuohon päälle.
Omaa autoa ei ole, kuljen julkisilla a ja b vyöhykkeellä.
Nuorin lapsista asuu kotona, opiskelee vielä.
Miesystävä maksaa vuokrasta ns oman osuuden eli 1/3, ei osallistu muihin kuluihin.
Ostamme omat ruoat.Lisäksi joudun avustamaan rahallisesti ylivelkaantunutta äitiäni joka asuu hulppeammin kuin minä isossa melkein 100m2 asunnossa, halvempaan ei muuta koska on kiintynyt nykyiseen kotiinsa.
Minulle ei jää itselleni elämiseen montaakaan kymmentä euroa kk, kun ympärilläni olevat läheiseni kauppaavat minut tyhjiin.
Palkaksi kiltteydestäni saan vain haukut, kuittailua siitä miten olen kylmä ja julma ihminen.
Miesystävällä omistusasunto toisella paikkakunnalla ja kallis auto (johon minulla ei ole asiaa), tässä kuitenkin asuu ja viihtyy, kun saa asua noin 300e/kk Helsingissä.
Äitini vanha kiukkuinen kääkkä pitää minua otteessaan henkisesti ja moittii minua päivittäin.Olen vätys, joka oman selkärangattomuuden vuoksi elää nälkää nähden.
Jotain ei mene oikein jos sinä maksat 1000e ja mies 300e.
Voin kertoa mikä siinä meni väärin.
...rumpujen pärinää....
..jännitys tiivistyy....
.
.
.
.
.
.
Kohta paljastuu totuus..
...
...
..
SINÄ ET MAKSA TONNIA!
SINÄ ET MAKSA 1000e VAAN 300e!
Ja lapsesi maksaa kotonaan asumisesta 300e!
Ja sinä leikit jotain laupiasta marttyyria!
Marttyyri ja laupias samarialainen on eri asioita. Marttyyri on uhrautuva ja laupias on auttavainen.
Missä tuossa mistään samarialaisesta puhuttiin mitään?
Repäisit sen omasta pepustasi tuohon ja sitten tulet sormi pystyssä viisastelemaan. Mene takaisin sinne pyhäkouluusi ja raamattukerhoosi niitä satuja lukemaan.
Nyt ei ihan kaikki täsmää. 2400 € brutto, josta vähennetään työeläkemaksu 7,15% ja työttömyysvakuutusmaksu 1,25% tekee netoksi 2198,40. Vielä pitää vähentää ennakonpidätys, joka ei todellakaan ole 0 2400 brutto/kk ansioilla.