Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa vieläkin ihmisten ylioppilaslakit

Vierailija
30.04.2024 |

Jos olisin saanut lyhyen matematiikan läpi ja päässyt johonkin jatkamaan opiskeluja,saanut ammatin, niin elämä olisi nyt täysin erilaista.

Mutta kai tämä oli Luojan tahto.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, eikö ollut mahdollista yrittää uudelleen että olisit päässyt läpi? Turha kai tuollaisesta ahdistua.

Vierailija
2/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vittunia sillä lakilla tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.  Muualla ei ole enää huussin katoilla valkeaa näkyvissä.

Vierailija
4/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yhä opiskella, on kahdeksankymppisiä jotka tekevät yo-tutkinnon.

Vierailija
5/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi muakin ahdistaa yo-lakki, vaikka kirjoitin 1985 iltakoulusta hyvillä arvosanoilla.

Olisin mennyt lukioon 1972, jos vanhemmat olisivat olleet sitä mieltä. Eivät olleet. Olin kuulemma niin tyhmä, ettei kannata kouluttaa.

Hakeuduin töihin 15-vuotiaana, tein 10 vuotta töitä ja lähdin iltalukioon, jonka siis selvitin.

Se lakki ahdisti mua yli 10 vuotta ja tavallaan vieläkin. Trauma syntyi eikä poistu. Tuntuu vieläkin etten ole oikeutettu käyttämään lakkiani, vaikka olen.

Nyt olen jo vanha ja vaput vietetään kotosalla, hain lakkini esille ja kokeilin sitä, mutta en aio sitä huomennakaan käyttää.

Kuin symboliikkaa - eka lakillinen vappu meni stadissa. Olimme steissillä alkuillasta ja eräs tuntematon kundi kysyi saako kokeilla sitä. Annoin luvan. Hän sanomaan että menee wc:n peilistä katsomaan, miten sopii. Pölli sen samantien.

Yksi lakki meni niin, että lakiton seuralaiseni oli jostain vihainen, tempaisi lakin päästäni ja heitti sen aidatulle tenniskentälle. Sinne jäi. Lukot kiinni. Kiva vappulounas, ei lakkia.

Korvaava kokemus: lauloin kirkkokuorossa ja jokin palvelus osui vapunpäivään. Jätin lakkini autoon mutta eräs henkilö kysyi miksi en käytä. Olin ajatellut että se ei sovi etikettiin, en kuulunut tähän seurakuntaan, kävin vain laulamassa. Hain sen ja puin päähäni. Muistan kuinka eräs pappi tipautti leukansä nähdessään minut. Hänellä oli outo kuva minusta muutenkin. Tuttu yleisö tuntui arvostavan. Lakkeja kuorossa oli vain yhdellä muulla

Vierailija
6/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes opiskellut lukion aikana ja kirjoitin hyviä arvosanoja.

Vierailija
7/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Puhtaalla lahjakkuudella mentiin.

Vierailija
8/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää uudestaan. Lisäksi matikkaa ei ole edes pakko kirjoittaa. Ei pitkää eikä lyhyttä. Ainakin silloin kun itse kauan sitten kirjoitin, sai valita kirjoittaako lyhyen matikan vai valitsemansa lyhyen kielen.

Vierailija
9/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Hieno juttu. Mä kävin töissä samaan aikaan. Kolmeen vuoteen meni, yleisarvosana M.

Vierailija
10/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Hieno juttu. Mä kävin töissä samaan aikaan. Kolmeen vuoteen meni, yleisarvosana M.

Sitten meitä on useampia. Heittämällä yleisarvosana M vaikka en juuri kirjoja aukaissut, ei vaan kiinnostanut.

Vierailija
11/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin lyhkäsen matikan kirjoittamatta ja silti pääsin yliopistoon. 

Vierailija
12/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt ylioppilaslakkia yhtenäkään vappuna. Kirjoitin vuonna 1979. Mun lapsi kirjoitti kaksi vuotta sitten eikä edes ostanut lakkia, ei siis käynyt lakkiaisissakaan.

Vierailija
13/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi ylimääräinen lakki. Käytän tarvittaessa tupsulakkia, sekin kadonnut kyllä jonnekin.

Vierailija
14/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ylppäriarvosanoja voi käydä korottamassa niin pitkään kuin haluaa? Vaikka joku lukiolainen koutsaamaan ja takaisin yrittämään. Vasta sitten on myöhäistä kun on multaa päällä.

Vierailija
15/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Aattele vaikka presidentti Stubbia. - Hänkin aikanaan -vuosikymmeniä sitten sai yo-reaalista hylätyn. Ei lannistunut vaan jatkoi opintojaan. Ja sittemmin suoritti tohtorin tutkinnon. - Tutkinnon, joka ei tietenkään vakuuta ja todista kaiken osaavaa ja tietävää Av:n kirjoittajia, eikä montaa muuta jotka edelleen jaksavat nälviä ja halveksia Stubbin opiskelu -menestystä, joak ei missään miessä voi olla edes tyydyttvää tasoa kun on jsosku vusoikymmeniö sitten reputtanut yhden yo-kokeen, niin on heistä aivan yhdentekevää mitä on sen jälkeen opiskellut tai ollut opiskelematta. Ja mikä aivan eritysien halveksittavaa on mennyt opiskelemaan jossain muualla kuin Suomessa Helsingin Yliopistossa. - Joa tosin ei riitä, koska jos olet tehnyt kuten vaikka Halla-aho niin hänn väitöskirjansa täytyy edottomasti olla samaa tasoa kuin Aaltolan, joka puollusti sitä väärässä paikassa mutta Halla-ahon väitös on korkeintaan heistä wc-paperiksi kelpaavaa, koska se on tehty aivan väärästä oppiaineesta, eikä heidän vain ja ainoastaan oikeana pitämistä oppiaineista josta on ainakin tuhat kertaa vaikeampaa ellei mahdotonta tavallsien kuolevaisen ikinä suorittaa väitöskirjaa tai oikeastaan mitään muutakaan.  

Vierailija
16/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minuakin, muttei samasta syystä. Ne vain ahdistavat, jotenkin.

Vierailija
17/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi saada M paperit jos ei avaaa edes kirjoja? Olen luullut, että lukiosta pitää muistaa ihan kaikki kirjoituksia varten. 

Vierailija
18/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää uudestaan. Lisäksi matikkaa ei ole edes pakko kirjoittaa. Ei pitkää eikä lyhyttä. Ainakin silloin kun itse kauan sitten kirjoitin, sai valita kirjoittaako lyhyen matikan vai valitsemansa lyhyen kielen.

Ei olekaan pakko kirjoittaa. En vaan päässyt yhtään lyhyen matikan kurssia läpi. Niistä olisi pitänyt joka toinen päästä läpi. Otin kyllä tukiopetusta. Ap

Vierailija
19/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan pakko kirjoittaa. En vaan päässyt yhtään lyhyen matikan kurssia läpi. Niistä olisi pitänyt joka toinen päästä läpi. Otin kyllä tukiopetusta. Ap

Hei ap: sinulla on matikkatrauma. Minullakin oli mutta selätin sen kun vaan tahkosin ja tahkosin laskuja kerta toisensa jälkeen. Pääsin lopulta matikan kursseista sen verran läpi että sain lukion suoritetuksi. Tosin matikkaa en kirjoittanut. Mutta ap - yritä vaan uudelleen. Osaat kyllä.

Vierailija
20/26 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa nää keillä ei ole älyä päästä lukiosta läpi ja sitte vappuna riehutaan joku vaaleenpunanen peruukki päässä.;) Ennen kirjotuksia luin edellisen illan ja ällän paperit sain.