Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.
Ja" liha on hyvää" ei sitten ole moraalinen perustelu.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla sitä lihaa näyttää kaupoissa olevan myynnissä, vaikka minä en sitä söisikkään. Sehän vasta typerää on jos eläin kuolee ja lihat lentää roskiin. Kun kerran on kuollut niin syön. Ei se teurastaja mulle soittele että meinaatkos tällä viikolla lihaa syödä.
Kyllä se määrä siitä lopulta vähenee, jos sitä jää aina paljon myymättä. Moni muukin asia on historian saatossa lakkautettu (en tosin itse aja lihansyönnin lopettamista vaan vähentämistä ja eläinten elämänlaadun ja ravinnon parantamista).
Juurihan joku väitti että lihaa tuotetaan liikaa ja liian halvalla. Jompi kumpi puhuu nyt siis palturia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tajuntaanne mahdu,että ajetaan kokoajan Suomen MAATALOUTTA,omavaraisuutta ahdingolle.Lihakarjan tuottajat ,tilalliset=AMMATTIRYHMÄ.Vastuuta myöskin puheisiin ja toisten tuomitsemiseen.
Älä uhriudu kun ensin valehdellaan sitä sun tätä korvaavista tuotteista tai banaanin tuomisesta laivalla. Kyllä näiden liha on ekoteko tyyppien tuomio on itse aiheutettua. Jos ihan aluksi alettaisiin rehellisesti puhumaan näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A-vitamiinia valmiina saa vain eläinkunnasta.
Sulla taisi mennä kirjaimet sekaisin. A-ta löytyy myös kasvikunnasta, se on se B-12 mitä ei tahdo löytyä kasvisruuasta missään luonnollisesti.
Rakas ihminen. A-vitamiinin esiaste muuntuu monilla ongelmitta vitamiiniksi, mutta ei kaikilla. Varsinaista vitamiinia saa vain eläinkunnasta.
Aika varma kyllä että esim. valtakunnalliset ravintosuositukset vegaaneille suosittaa ainoastaan B-12 lisävalmisteiden käyttöä. Se on siis se mitä ei saa kasvikunnasta missään millään kasvisperäisellä ruualla tai vaihtoehdolla vaan pelkästään eläinperäisestä bakteerikannasta. Sekasyöjä olen itsekin mutta faktat tulee pitää faktoina.
No pidetään nyt sitten ne faktat faktoina. B12-vitamiini on peräisin maaperästä, ei eläimistä. Tehoviljelyn takia maaperä on nykyään niin köyhää, että b12-vitamiinia ei esiinny kuin pieniä määriä esimerkiksi metsäsienissä ja enemmän joissain merilevissä. Monet tuotantoeläimet saavat B12-vitamiinia lisättynä rehuihin.
B12-vitamiina tosiaan suositellaan vegaaneille ja hyvä niin, mutta sen puute on tosi yleistä myös sekasyöjillä, joilla se jää helpommin huomaamatta. Etenkin vanhuksilla!
B12-vitamiini on lähtöisin bakteereista (ja joistakin levistä), ei maaperästä. Näitä bakteereja on sekä maaperässä että eläinten suolistossa, ihmisenkin. Useimmiten, kuten ihmisenkin tapauksessa, bakteerit kuitenkin viihtyvät suoliston loppupäästä, josta B12 ei enää imeydy. Tästä syystä esimerkiksi jänis syö väliläl omia papanoitaan. Märehtijöillä bakteereita majailee myös ruuansulatuskanavan alkupäässä, joten ne ovat B12-vitamiinin suhteen "omavaraisia", lihansyöjillä ensisijainen lähde on muut eläimet, ei suinkaan maaperä.
Nykyään yksi yleisimmistä teolliseen tuotantoon käytetyistä bakteereista taitaa olla e. coli, jota löytyy sinunkin suolistostasi.
Tsemppiä niiden faktojen kanssa...
Mikä se maaperä mielestäsi nyt olikaan kun esität tuon valehtelevan mielestäsi? Onko määperässä bakteereita onko määperässä sienirihmastoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää katsomaan kuvia/videoita tuotantoeläinten elinoloista ja tulkaa vasta sitten kirjoittamaan tänne että "eivät ne kärsi". Kyllä muuten kärsivät. Kyse on myös eläinten kohtelusta silloin, kun ovat elossa, ei pelkästään siitä, että miten nopeasti/kivuttomasti eläimet teurastetaan.
Riista on sitten asia erikseen, ja esim. mökkijärvestä kalastaminen (tai ylipäänsä paikallisesti kalastetun kalan syöminen norjalaisen tehotuotantolohen sijaan). Ne eläimet ovat saaneet elää lajinmukaisen elämän kunnes päätyvät ruoaksi. Tämä on sitä täysin luonnollista luonnon kiertokulkua mitä tässäkin ketjussa vouhotetaan.
Tehotuotannossa puolestaan ei ole mitään luonnollista. Tiettyjä eläimiä kohdellaan tuotteina, joita pidetään täysin lajille epätyypillisissä, todella ahtaissa tiloissa joissa ne viettävät hyvin stressaantuneen ja kärsimyksen täyttämän elämän vain siksi että tuotanto saataisiin maksimoitua ja asiakkaat saisi ostettua halpaa jauhelihaa siisteissä muovipakkauksissa kaupan hyllyltä.
Ei tartte katsella videoita kun katselen ihan silmästä silmään omia tuotabtoeläimiäni. Tosin ne laittaa joskus silmät kiinni kun rapsutus tekee niin hyvää.
Tietty käsitän että luonnosta vieraantuneet eivät tiedä mistään mitään ja video on ainut vaihtoehto. Kannattaa varoa menemästä tarkoitushakuisen vedätyksen lankaan, kun ei ole pohjalla faktatietoja joiden valossa tunnistaa aatteelliset vääristelyt.
Pääsevätkö eläimet ulos? Onko sioilla olkia, lehmät syövät ruohoa tms.? Lemät märehtivät, siat tonkivat? Tilaa riittävästi, puhdasta, lämmintä, valoa jne? Jos on niin myydäänkö teidän tilalta tulevaa lihaa halpajauhelihana?
Pääsevät ulos. Ei ole sikoja eikä lehmiä. Olosuhteet muuten ovat kunnossa. Ei myydä halpajauhelihaa. Ihan vaan lihaa.
Voin paremmin kun syön jonkin verran eläintuotteita. En jaksa omistautua kasvissyönnille. Lisäksi, ei mua oikeestaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee luonnonlakien mukaan, vahvemmat syö heikommat. Ihminen on ravintoketjun huipulla ja kaikista kehittynein eläinlaji. Jos vaikkapa susi olisi yhtä viisas, kyllä sekin oppisi kasvattamaan jäniksiä itselleen ruuaksi.
Maailma ei ole kiltti ja oikeudenmukainen paikka, koittakaa vegaanit tajuta se. Eläimet syövät toisiaan, ovat aina syöneet ja tulevat aina syömään.
Ihmiset eivät elä pelkästään luonnonlakien, vaan erittäin paljon myös moraaliin pohjautuvien lakien maailmassa. Toki niitäkin voi periaatteessa kutsua luonnonlaeiksi. Ne ovat peräisin ihmisestä eli luonnosta.
Niin, ihmisillä on moraali ja normaali ihminen ei anna eläinten kärsiä, vaikka ne olisivatkin vain ruokaa. Muut lajit eivät siihen pysty, ajattele vaikkapa kissaeläimiä, jotka kiduttavat saaliitaan ja leikkivät niillä ennen ruokailua.
Antakaa ihmisten syödä mitä he itse haluavat. Kaikki eivät halua olla vegaaneja, joka on oikein hyvä peruste mennä ja ostaa paketti broileria.
Siis hetkinen. Eikö sinun mielestäsi näillä ole mitään yhteyttä?
Jos hän ei yhtään halua ajattella sitä broilerin kokemaa kipua sen elämän aikana. Täällähän joku kielsi jo eläimiltä tunteetkin.
T. eri.
Lähinnä se on tämä ettei haluta tietoisesti ajatella ikäviä asioita tai kantaa vastuuta teoistaan.
Ei se eläin ole vain yksi pihvi. Koko eläin hyötykäytetään. Esimerkiksi yhdestä possusta menee syötävän lihan lisäksi raaka-ainetta vajaaseen pariinsataan eri tuotteeseen; bissestä karkkeihin.
Fun fact: Kosmetiikan kollageeni? Lehmän luita tai kalan nahkaa.
Syön pääosin riistaa. Paikalliset metsästäjät tuovat hirven ja peuranlihaa, kun niitä ammutaan maillamme. Huomattavasti ekologisempaa kuin jostain lentokoneilla rahdatut lihankorvikkeet ja avocadot. Peuroja on myös ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se eläin ole vain yksi pihvi. Koko eläin hyötykäytetään. Esimerkiksi yhdestä possusta menee syötävän lihan lisäksi raaka-ainetta vajaaseen pariinsataan eri tuotteeseen; bissestä karkkeihin.
Fun fact: Kosmetiikan kollageeni? Lehmän luita tai kalan nahkaa.
Kyllä se eläin kärsii jos siitä otetaan pihvikin. Luulen että vegaanit tietää aika tarkkaan muutkin eläinkunnasta tulevat tuotteet. Bisseen en sikaa laittaisi kun se ei mitäenkään auta kirkasteena se liivate. Muslimitkin tietää aika tarkaan mihin sikaa käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia luonnon kiertokulkua.
Normaalia kiertokulkua ei todellakaan ole Karjan tehokasvattaminen, kanalat jne.
Leijonat tekisivät ihan samoin jos osaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Syön pääosin riistaa. Paikalliset metsästäjät tuovat hirven ja peuranlihaa, kun niitä ammutaan maillamme. Huomattavasti ekologisempaa kuin jostain lentokoneilla rahdatut lihankorvikkeet ja avocadot. Peuroja on myös ihan liikaa.
Avocadon tai lihankorvikkeen voi syödä ihan huoletta vaikka ilmeisesti sinulla on jotain näitä tuotteita vastaan kun osoitat agressioitasi noin voimakkasti. Niitä ei myöskään tuoda lentokoneilla tänne.
Epäilen että pääosin riistaakin on niin ja näin jutussasi.
Vierailija kirjoitti:
Söin viime viikonloppuna pitkästä aikaa. Miesystävän pyytämää riistaa. Olin mukana yhdellä metsästysteissulla, mielestäni metsästys on eettisintä lihatuotantoa. Eläin saa elää muutoin vapaana, lopuksi suht nopea ja kivuton kuolema. Eläintä kunnioitetaan ja kaikki osat käytetään.
Tämä. Syön punaista lihaa kerran kuussa, lintua kahdesti vkossa, myös kalaa kahdesti. Punainen liha on useimmiten hirveä. Toisinaan poroa. Joskus lammasta, samoja eläimiä, joita oon käynyt syöttämässä ja moikkaamassa laitumella. Tiedän, että ne ovat eläneet hyvän elämän myös.
Lihansyönti ei tarkoita sitä, että lihaa on pakko vetää puoli kiloa päivittäin. Monien sekasyönti on paljon vähälihaisempaa, kuin mitä vastustajat haluavat nähdä., ja monet miettivät etiikkaa.
Syön lihoista pelkkää kalaa... Kananmunaa silloin tällöin... Pääasiassa kasvisruokaa. Olen kyllä hyvin eläinrakas ihminen, mutta en ajattele, että eläin kärsisi silloin, kun sillä on hyvät ja puhtaat olot. Meidän naapurissa karjatilalla on eläimillä todella hyvät olot ja niitä eläimiä arvostetaan ja välitetään.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä perustelenkin lihansyöntini uskonnollisesti:
”kaikki mikä liikkuu ja elää olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä (Jumala) olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.” (1Moos. 9:3)
Kun Jumala on lihansyöntini puolella, kuka voi olla minua vastaan? (Paavalia hiukan muunnellen).
Surkein perustelu ikinä 💩ja olen lihansyöjä, satukirjan sanomiset eivät vaikuta.
Eipä yllätä että ketju koostuu lähinnä näistä perinteisistä: salaatillakin on tunteet, b12 sitä ja tätä, ja kehonkuvahäiriöisistä ”olen leijona” tyypeistä. Ainiin ja sitten nämä ”koska luonnollinen kiertokulku” tyypit. Teurastamoon ei moni halua katselemaan, eikä edes päästetä, mutta esim. eviran ohjeet teurastukseen kannattaa jokaisen lukaista. Siellä kerrotaan mm. keinot miten huijataan pelkäävät ja ahdistuneet eläimet kulkemaan teuraslinjaa pitkin. ohjeistetaan miten kuljetuksissa vaurioituneimmat, ja kesken kuljetuksen poikineet pitää teilata ensin, ja myös epäonnistuneiden tainnutusten varalle on kivat ohjeet, siinä alkuun sitä luonnollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.
Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.
Sanoisin että tuo leijona vertaus on huonoin ja epätodellisin ehkä ikinä.
Eikä ole, ihminen vain on keksinyt tavan jolla saalis kärsii vähemmän, tainnutus tapahtuu nopeasti.
Ei revitä elävänä kappaleiksi niinkuin petoeläimillä on tapana.
Leijona ja ihminen ovat täysin erilaisa eivätkä tässä merkityksessä mitenkään verrattavissa, älä tee naurettavammaksi itseäsi enää enempää.
Eläimet ovat alempia, siksi niitä voikin syödä. Jos ne olisivat tasaveroisia, niin kuka meistä katsoisi päältä toisten yksilöiden tappaessa toisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää katsomaan kuvia/videoita tuotantoeläinten elinoloista ja tulkaa vasta sitten kirjoittamaan tänne että "eivät ne kärsi". Kyllä muuten kärsivät. Kyse on myös eläinten kohtelusta silloin, kun ovat elossa, ei pelkästään siitä, että miten nopeasti/kivuttomasti eläimet teurastetaan.
Riista on sitten asia erikseen, ja esim. mökkijärvestä kalastaminen (tai ylipäänsä paikallisesti kalastetun kalan syöminen norjalaisen tehotuotantolohen sijaan). Ne eläimet ovat saaneet elää lajinmukaisen elämän kunnes päätyvät ruoaksi. Tämä on sitä täysin luonnollista luonnon kiertokulkua mitä tässäkin ketjussa vouhotetaan.
Tehotuotannossa puolestaan ei ole mitään luonnollista. Tiettyjä eläimiä kohdellaan tuotteina, joita pidetään täysin lajille epätyypillisissä, todella ahtaissa tiloissa joissa ne viettävät hyvin stressaantuneen ja kärsimyksen täyttämän elämän vain siksi että tuotanto saataisiin maksimoitua ja asiakkaat saisi ostettua halpaa jauhelihaa siisteissä muovipakkauksissa kaupan hyllyltä.
Ei tartte katsella videoita kun katselen ihan silmästä silmään omia tuotabtoeläimiäni. Tosin ne laittaa joskus silmät kiinni kun rapsutus tekee niin hyvää.
Tietty käsitän että luonnosta vieraantuneet eivät tiedä mistään mitään ja video on ainut vaihtoehto. Kannattaa varoa menemästä tarkoitushakuisen vedätyksen lankaan, kun ei ole pohjalla faktatietoja joiden valossa tunnistaa aatteelliset vääristelyt.
Pääsevätkö eläimet ulos? Onko sioilla olkia, lehmät syövät ruohoa tms.? Lemät märehtivät, siat tonkivat? Tilaa riittävästi, puhdasta, lämmintä, valoa jne? Jos on niin myydäänkö teidän tilalta tulevaa lihaa halpajauhelihana?
Pääsevät ulos. Ei ole sikoja eikä lehmiä. Olosuhteet muuten ovat kunnossa. Ei myydä halpajauhelihaa. Ihan vaan lihaa.
Kiva kuulla, että teidän tilalla eläimet pääsevät ulos ja olosuhteet ovat ainakin oman kertomasi mukaan kunnossa, mutta tämä ei tarkoita sitä, että näin olisi kaikkialla. Yksittäinen tila ei kerro vielä mitään yleisestä tilanteesta eikä poista tehotuotantoon liittyviä ongelmia.
Eläinmaailmassa pätee luonnolaki, syö tai tule syödyksi.
MIksi ihminen ei saisi syödä lihaa, syöväthän eläimetkin eikä siitä nosteta meteliä.
Ihminen on eläinkuntaan kuuluva nisäkäs joten lihansyönti kuuluu tämän kädellisten heimoon kuuluvan lajin luontaiseen ruokavalioon. Hampaistoltaan Homo Sapiens kuuluu sekasyöjiin eli liha ja kasvikset ovat ruokavaliossa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä että ketju koostuu lähinnä näistä perinteisistä: salaatillakin on tunteet, b12 sitä ja tätä, ja kehonkuvahäiriöisistä ”olen leijona” tyypeistä. Ainiin ja sitten nämä ”koska luonnollinen kiertokulku” tyypit. Teurastamoon ei moni halua katselemaan, eikä edes päästetä, mutta esim. eviran ohjeet teurastukseen kannattaa jokaisen lukaista. Siellä kerrotaan mm. keinot miten huijataan pelkäävät ja ahdistuneet eläimet kulkemaan teuraslinjaa pitkin. ohjeistetaan miten kuljetuksissa vaurioituneimmat, ja kesken kuljetuksen poikineet pitää teilata ensin, ja myös epäonnistuneiden tainnutusten varalle on kivat ohjeet, siinä alkuun sitä luonnollisuutta.
Mikä teurastuksessa vikana? Perheeni piti karjaa kun olin lapsi, EU tosin kaatoi sen. Sitten olen metsästänyt ja nylkenyt eläimiä. Kalastuksessa lienee monella nykyäänkin kokemusta. Kasvatimme itse joulukinkkumme.
Luonnosta vieraantuneet ovat lähinnä vegaaneja. Kuinka moni vegaani itse on viljellyt maata taikka ollut mukana metsästyksessä/teurastuksessa sekä kalastanut? Minä olen tehnyt kaikkia noita.
B12-vitamiini on lähtöisin bakteereista (ja joistakin levistä), ei maaperästä. Näitä bakteereja on sekä maaperässä että eläinten suolistossa, ihmisenkin. Useimmiten, kuten ihmisenkin tapauksessa, bakteerit kuitenkin viihtyvät suoliston loppupäästä, josta B12 ei enää imeydy. Tästä syystä esimerkiksi jänis syö väliläl omia papanoitaan. Märehtijöillä bakteereita majailee myös ruuansulatuskanavan alkupäässä, joten ne ovat B12-vitamiinin suhteen "omavaraisia", lihansyöjillä ensisijainen lähde on muut eläimet, ei suinkaan maaperä.
Nykyään yksi yleisimmistä teolliseen tuotantoon käytetyistä bakteereista taitaa olla e. coli, jota löytyy sinunkin suolistostasi.
Tsemppiä niiden faktojen kanssa...