Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.
Kommentit (452)
Noh. Rehellisesti... Perustelen itselleni kaiken moraalisesti arvelluttavan sillä, että en ole päässyt etenemään urallani siten kuin olisi kuulunut. Siksi minulla on tavallaan oikeus olla erityisasemassa. Kuulostaapa oudolta näin auki kirjoitettuna. Mutta selvennettynä: koska itse en ole päässyt ns. helpolla, mutta enemmistö on, minulla kuuluu olla erityisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihansyönti sinällään ole paha.
Joidenkin eläinten oloissa sensijaan voi olla korjaamisen varaan, siihen pitää puuttua.
Toisekseen ei meidän tarvitse niin paljon sitä lihaa syödä, kasatolkulla.
Kohtuus kaikessa, se kun opittais niin ei olis liikalihavuuttakaan niin paljoa!
Tämä, tämä ja tämä.
Ei lihalla ole hirveämmin tekemistä lihavuuden kanssa, vaan hiilihydraateilla.
No eipä, juuri tänään uutisoitiin, miten itämerikin on paskottu, tai oikeammin kustu pilalle, kun liian proteiinipitoiset kuset päätyy lopulta sinne. Kivan läsäri kansamme trendinä kun on vähentää ympäristön kannalta parempia hiilareita, että voisi vetää vielä enemmän sitä lihaa lihomatta.
Mun maha ei kestä useimpia kasviksia -> kasvisruokavaliolla olisin puutostautinen ja jatkuvasti niin kipeä, etten voisi poistua vessasta 5 metriä kauemmaksi. Kovin olisi ankea elämä. Viljatuotteita en voi syödä ollenkaan. Tiivistettynä: syön lihaa oman hyvinvointini vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.
Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.
Sanoisin että tuo leijona vertaus on huonoin ja epätodellisin ehkä ikinä.
Eikä ole, ihminen vain on keksinyt tavan jolla saalis kärsii vähemmän, tainnutus tapahtuu nopeasti.
Ei revitä elävänä kappaleiksi niinkuin petoeläimillä on tapana.
Leijona ja ihminen ovat täysin erilaisa eivätkä tässä merkityksessä mitenkään verrattavissa, älä tee naurettavammaksi itseäsi enää enempää.
Sinä tässä itsesi naurunalaiseksi teit jo kauan sitten. Moraalisaarnaat muille, etkä osaa käydä keskustelua. Tulee mieleen joku angstinen teinityttö, joka on just omaksunut ensimmäisen periaatteensa ja harjoittelee kommunikoimaan. Jos niin on, se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos olet aikuinen ihminen, niin tunnen suurta myötähäpeää puolestasi
Ohis
Taitaa vähän viirata tuolla silmien ja takaraivon välissä. Jos koet olevasi leijona niin ei muuta kun savannille metsästämään paljain käsin niitä eläimiä syötäväksi, hyväksyt varmaan myös sen, että se leijona syö sinut eikä senkään tarvitse sitä pyydella anteeksi. Saat syödä kyllä lihaa kunhan sen itse juokset kiinni ja paljain käsin tapat, äläkä jätä likaista työtä metsästäjille ja karjankasvattajille ja odota valmista palaa.
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi metsästää paljain käsin ja juosta elukat kiinni kuin leijonan? Leijonalla on hommaan soveltuvat kynnet, hampaat ja muu fysiikka, ihmisellä taas aivot joilla suunnitella työkaluja ja näppärät kätöset joilla niitä työkaluja voi käyttää.
Höpinäsi ovat ihan naurettavia, sama kuin julistaisit että kotkan pitäisi juosta saaliinsa kiinni kun leijonakin niin tekee.
Siksi kun olette niin sutta ja leijonaa mielestänne mitä lihansyöntiin tulee. Todellisuudessa juuri kukaan ei pistä tikkua ristiin sen liha-ateriansa eteen, vaikka ollaan muka niin ”luonnollisia petoeläimiä”. Lähiön kebabbila vaan on se useimpien saalistusreviiri, ja nekin jotka ihan metsästä metsästää saaliinsa ”itse”, tarvitsevat siihen vähintään koiran ja aseen. Lopettakaa siis itse vertaamasta itseänne kys eläimiin, niin ehkä muutkaan ei sitten vertaa teitä niihin.
Jokainen eläin pyrkii minimoimaan ravinnonhankintaan käyttämänsä energian ja energiankulutuksensa ylipäätään mahdollisuuksien mukaan. Leijonan tapauksessa se tarkoittaa sitä että suurin osa vuorokaudesta vedetään lonkkaa ja tilaisuuden tullen ryöstetään mieluummin jonkun muun tappama haaska kuin metsästetään itse, ihmisen tapauksessa taas mm. tehotuotantoa, ja koirien ja aseiden kanssa metsästämistä.
Sinänsä tämä idioottimainen tahalliseen väärinymmärtämiseen perustuva nillityksesi eli ns olkinukkeilu lienee ketjun turhimpia sivujuonteita (saavutus sinänsä, toivottavasti olet siitä ylpeä!), joten omalta osaltani jätän aiheen tähän. Jos kovasti yrität trollailla niin ehkä vielä joku muu innostuu perustelemaan sinulle hieman syvällisemmin, miksi ihmiset eivät enää länsimaissa painele Tarzanina pitkin savannia vaikka leijonat niin tekevätkin. Onnea matkaan!
Paitsi mehän puhumme tässä ketjussa moraalista, siksi onkin mielenkiintoista että suurin osa ihmisapinoista syö lihaa, mutta juuri kukaan heistä ei kykene itse ottamaan henkeä edes pikkulinnulta. Siinä on luultavasti aika paljon enemmän syytä järkyttävälle lihansyönnin määrälle, kuin sinun ”säästetään vaan energiaa” logiikallasi. Ja kukaan ei varmaan menetä mitään jos et enää osallistu keskusteluun, joten käytä itsemääräämisoikeuttasi ihan vapaasti.
Mistä tiedät etteivät kykene? Nykyään tietysti ei tarvitse, mutta eipä tarvitse kovinkaan pitkälle historiaan mennä kun se oli ihan arkipäivää. Luuletko että se kyky on alle vuosisadassa yhtäkkiä hävinnyt, kuolisivat nälkään jos vaihtoehtona olisi eläimen tappaminen? Hohhoi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihansyönti sinällään ole paha.
Joidenkin eläinten oloissa sensijaan voi olla korjaamisen varaan, siihen pitää puuttua.
Toisekseen ei meidän tarvitse niin paljon sitä lihaa syödä, kasatolkulla.
Kohtuus kaikessa, se kun opittais niin ei olis liikalihavuuttakaan niin paljoa!
Tämä, tämä ja tämä.
Ei lihalla ole hirveämmin tekemistä lihavuuden kanssa, vaan hiilihydraateilla.
No eipä, juuri tänään uutisoitiin, miten itämerikin on paskottu, tai oikeammin kustu pilalle, kun liian proteiinipitoiset kuset päätyy lopulta sinne. Kivan läsäri kansamme trendinä kun on vähentää ympäristön kannalta parempia hiilareita, että voisi vetää vielä enemmän sitä lihaa lihomatta.
Onks ne soijaproteiinit parempia proteiineja, etteivät kuormita Itämerta?
Veikkaisinpa että Itämeren kannalta on parempi syödä kotimaista lehmää kuin sitä muualta tuotua soijaa. Jos mietit ravinteiden kiertokulkua hetken niin tuskin pystyt olemaan eri mieltä..
En puolla ajatusta lopettaa eläinten syönti, koska kohtuullisesti nautittuna se on terveellistä ja tuottaa monille nautintoa. Eläinten syönti on ollut ominaista ihmislajille kymmeniä tuhansia vuosia, se on mahdollistanut meille suuret aivot ja täten myös älykkyyden sekä kehittyneemmän sivilisaation kuin yksikään toinen eläinlaji on saavuttanut maapallolla. Ihminen on kehittynyt Telluksen älykkäimmäksi olennoksi, saanut sijan ravintoketjun huipulla, on dominoivin laji ja voi päättää täten päättää oman lajinsa, muiden lajien ja myöhemmin koko planeetan tulevaisuudesta. Tämän planeetan menestyneimpänä eläinlajina olemme saavuttaneet mahdollisuuden syödä muita lajeja ja itse aion käyttää tätä mielestäni erinomaista mahdollisuutta hyväkseen koko elämäni loppuun asti. Suosittelen myös muita kokeilemaan eläinten syöntiä. Kohtuullisesti harjoitettuna se on terveellistä ja nautinnollista ja kohtuullisella käytöllä ei horjuteta planeettamme ekologista tasapainoa eikä käytetä sen luonnonvaroja liiaksi.
MMS85 kirjoitti:
Ihminen on sekasyöjä.
Kyllä ne eläimetkin syö toisiaan metikössä ihan brutaalisti, eli vahvempi valitsee.
Älähän nyt, se lintu joka nokkii myyrältä aivot on suloinen.
Samaten oravat... ne vain kantaa linnunpoikasia turvaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläin eläinten joukossa. Ei leijonakaan kysy antiloopilta lupaa sen syömiseen.
Söisitkö raakana leikkien ensin saaliillasi, niin että saaliin poikaset ja puoliso suraavat vieressä.
Eikä ole, ihminen vain on keksinyt tavan jolla saalis kärsii vähemmän, tainnutus tapahtuu nopeasti.
Leijona ja ihminen ovat täysin erilaisa eivätkä tässä merkityksessä mitenkään verrattavissa, älä tee naurettavammaksi itseäsi enää enempää.
Sinä tässä itsesi naurunalaiseksi teit jo kauan sitten. Moraalisaarnaat muille, etkä osaa käydä keskustelua. Tulee mieleen joku angstinen teinityttö, joka on just omaksunut ensimmäisen periaatteensa ja harjoittelee kommunikoimaan. Jos niin on, se on ihan ymmärrettävää. Mutta jos olet aikuinen ihminen, niin tunnen suurta myötähäpeää puolestasi
Ohis
Taitaa vähän viirata tuolla silmien ja takaraivon välissä. Jos koet olevasi leijona niin ei muuta kun savannille metsästämään paljain käsin niitä eläimiä syötäväksi, hyväksyt varmaan myös sen, että se leijona syö sinut eikä senkään tarvitse sitä pyydella anteeksi. Saat syödä kyllä lihaa kunhan sen itse juokset kiinni ja paljain käsin tapat, äläkä jätä likaista työtä metsästäjille ja karjankasvattajille ja odota valmista palaa.
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi metsästää paljain käsin ja juosta elukat kiinni kuin leijonan? Leijonalla on hommaan soveltuvat kynnet, hampaat ja muu fysiikka, ihmisellä taas aivot joilla suunnitella työkaluja ja näppärät kätöset joilla niitä työkaluja voi käyttää.
Höpinäsi ovat ihan naurettavia, sama kuin julistaisit että kotkan pitäisi juosta saaliinsa kiinni kun leijonakin niin tekee.
Siksi kun olette niin sutta ja leijonaa mielestänne mitä lihansyöntiin tulee. Todellisuudessa juuri kukaan ei pistä tikkua ristiin sen liha-ateriansa eteen, vaikka ollaan muka niin ”luonnollisia petoeläimiä”. Lähiön kebabbila vaan on se useimpien saalistusreviiri, ja nekin jotka ihan metsästä metsästää saaliinsa ”itse”, tarvitsevat siihen vähintään koiran ja aseen. Lopettakaa siis itse vertaamasta itseänne kys eläimiin, niin ehkä muutkaan ei sitten vertaa teitä niihin.
Jokainen eläin pyrkii minimoimaan ravinnonhankintaan käyttämänsä energian ja energiankulutuksensa ylipäätään mahdollisuuksien mukaan. Leijonan tapauksessa se tarkoittaa sitä että suurin osa vuorokaudesta vedetään lonkkaa ja tilaisuuden tullen ryöstetään mieluummin jonkun muun tappama haaska kuin metsästetään itse, ihmisen tapauksessa taas mm. tehotuotantoa, ja koirien ja aseiden kanssa metsästämistä.
Sinänsä tämä idioottimainen tahalliseen väärinymmärtämiseen perustuva nillityksesi eli ns olkinukkeilu lienee ketjun turhimpia sivujuonteita (saavutus sinänsä, toivottavasti olet siitä ylpeä!), joten omalta osaltani jätän aiheen tähän. Jos kovasti yrität trollailla niin ehkä vielä joku muu innostuu perustelemaan sinulle hieman syvällisemmin, miksi ihmiset eivät enää länsimaissa painele Tarzanina pitkin savannia vaikka leijonat niin tekevätkin. Onnea matkaan!
Paitsi mehän puhumme tässä ketjussa moraalista, siksi onkin mielenkiintoista että suurin osa ihmisapinoista syö lihaa, mutta juuri kukaan heistä ei kykene itse ottamaan henkeä edes pikkulinnulta. Siinä on luultavasti aika paljon enemmän syytä järkyttävälle lihansyönnin määrälle, kuin sinun ”säästetään vaan energiaa” logiikallasi. Ja kukaan ei varmaan menetä mitään jos et enää osallistu keskusteluun, joten käytä itsemääräämisoikeuttasi ihan vapaasti.
Mistä tiedät etteivät kykene? Nykyään tietysti ei tarvitse, mutta eipä tarvitse kovinkaan pitkälle historiaan mennä kun se oli ihan arkipäivää. Luuletko että se kyky on alle vuosisadassa yhtäkkiä hävinnyt, kuolisivat nälkään jos vaihtoehtona olisi eläimen tappaminen? Hohhoi...
Juuri näin. Se, ettei nykyihminen tapa eläimiä huvikseen ei tarkoita sitä, ettei hän voisi tarvittaessa tappaa ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Jos kykenisivät ja sellainen vietti lajillamme olisi, niin varmaan se jossain näkyisikin, ja jokainen osannee arvioida montako ruokansa tappanutta tuntee lihansyöjien todelliseen määrään verrattuna. Nälkäkuolema ei ole nykyisin mikään vaihtoehto eläinten tappamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A-vitamiinia valmiina saa vain eläinkunnasta.
Sulla taisi mennä kirjaimet sekaisin. A-ta löytyy myös kasvikunnasta, se on se B-12 mitä ei tahdo löytyä kasvisruuasta missään luonnollisesti.
Rakas ihminen. A-vitamiinin esiaste muuntuu monilla ongelmitta vitamiiniksi, mutta ei kaikilla. Varsinaista vitamiinia saa vain eläinkunnasta.
Aika varma kyllä että esim. valtakunnalliset ravintosuositukset vegaaneille suosittaa ainoastaan B-12 lisävalmisteiden käyttöä. Se on siis se mitä ei saa kasvikunnasta missään millään kasvisperäisellä ruualla tai vaihtoehdolla vaan pelkästään eläinperäisestä bakteerikannasta. Sekasyöjä olen itsekin mutta faktat tulee pitää faktoina.
Tämä varmasti osasyy miksi niin moni vegaani sairastuu ruokavalionsa takia. Että ei tunnusteta ettei kasviperäinen ruoka riitä pitämään ihmistä terveenä ja hyvinvoivana.