Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää katsomaan kuvia/videoita tuotantoeläinten elinoloista ja tulkaa vasta sitten kirjoittamaan tänne että "eivät ne kärsi". Kyllä muuten kärsivät. Kyse on myös eläinten kohtelusta silloin, kun ovat elossa, ei pelkästään siitä, että miten nopeasti/kivuttomasti eläimet teurastetaan.
Riista on sitten asia erikseen, ja esim. mökkijärvestä kalastaminen (tai ylipäänsä paikallisesti kalastetun kalan syöminen norjalaisen tehotuotantolohen sijaan). Ne eläimet ovat saaneet elää lajinmukaisen elämän kunnes päätyvät ruoaksi. Tämä on sitä täysin luonnollista luonnon kiertokulkua mitä tässäkin ketjussa vouhotetaan.
Tehotuotannossa puolestaan ei ole mitään luonnollista. Tiettyjä eläimiä kohdellaan tuotteina, joita pidetään täysin lajille epätyypillisissä, todella ahtaissa tiloissa joissa ne viettävät hyvin stressaantuneen ja kärsimyksen täyttämän elämän vain siksi että tuotanto saataisiin maksimoitua ja asiakkaat saisi ostettua halpaa jauhelihaa siisteissä muovipakkauksissa kaupan hyllyltä.
Ei tartte katsella videoita kun katselen ihan silmästä silmään omia tuotabtoeläimiäni. Tosin ne laittaa joskus silmät kiinni kun rapsutus tekee niin hyvää.
Tietty käsitän että luonnosta vieraantuneet eivät tiedä mistään mitään ja video on ainut vaihtoehto. Kannattaa varoa menemästä tarkoitushakuisen vedätyksen lankaan, kun ei ole pohjalla faktatietoja joiden valossa tunnistaa aatteelliset vääristelyt.
Pääsevätkö eläimet ulos? Onko sioilla olkia, lehmät syövät ruohoa tms.? Lemät märehtivät, siat tonkivat? Tilaa riittävästi, puhdasta, lämmintä, valoa jne? Jos on niin myydäänkö teidän tilalta tulevaa lihaa halpajauhelihana?
Pääsevät ulos. Ei ole sikoja eikä lehmiä. Olosuhteet muuten ovat kunnossa. Ei myydä halpajauhelihaa. Ihan vaan lihaa.
Kiva kuulla, että teidän tilalla eläimet pääsevät ulos ja olosuhteet ovat ainakin oman kertomasi mukaan kunnossa, mutta tämä ei tarkoita sitä, että näin olisi kaikkialla. Yksittäinen tila ei kerro vielä mitään yleisestä tilanteesta eikä poista tehotuotantoon liittyviä ongelmia.
Nettipalstalla moralisointikaan ei poista tehotuotantoon liittyviä ongelmia.
sapiens sapiens neandertalimus kirjoitti:
Eläinmaailmassa pätee luonnolaki, syö tai tule syödyksi.
MIksi ihminen ei saisi syödä lihaa, syöväthän eläimetkin eikä siitä nosteta meteliä.
Ihminen on eläinkuntaan kuuluva nisäkäs joten lihansyönti kuuluu tämän kädellisten heimoon kuuluvan lajin luontaiseen ruokavalioon. Hampaistoltaan Homo Sapiens kuuluu sekasyöjiin eli liha ja kasvikset ovat ruokavaliossa.
Sinultahan sitä kysytään. Toiset eivät vain halua rahoittaa jatukea eläinten tarkoituksenmukaista kärsimyksen tuottamista ja heidän moraalinsa sanoo että se on väärin. Kaikki eivät syö kuitenkaan riistaa tai kalaa tai luomua vaan pieni osa kuluttajista.
Toiset taas eivät välitä että kärsiiikö broileri syntymästään asti ja mahdollisesti päätyy hukkaan heitettäväksi sen jälkeen.
Kannattaa lukea mitä BBC sanoo kasvissyönnin riskeistä.
https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affe…
Kasvissyönti ei ole erikseen mikään riski. Mikä vaan syöminen on jos sen toteuttaa yksipuolisesti ja huonosti.
Vierailija kirjoitti:
En sinällään vastusta lihan syömistä mutta se määrä mitä ihmiset sitä nykypäivänä syövät on jotain aivan käsittämätöntä. En voi uskoa että joku vetoaa siihen että ihminen on luonnostaan sekasyöjä koska se tapa jolla suurin osa lihasta tuotetaan on niin kaukana luonnollisuudesta. Tätä ei kukaan voi kieltää.
Mutta samalla logiikalla ei se kasvientuotantokaan ole luonnollista. Agrikulttuuri yleensä on kestämätöntä kehitystä, esim. meidän fosforivarannot ovat loppu parissasadassa vuodessa ja pohjavesivarannot kuluvat maanviljelyn takia nopeammin kuin ehtivät palautua. Kaukaisemmassa tulevaisuudessa ihmisten pitää kehitellä jonkinlainen maanviljely- ja metsästäjäkeräilyhybriditiloja, missä massiivisten peltoalueiden sijaan sadonkorjuukasvit kasvavat metsän seassa että maaperä palautuisi tehokkaammin.
Jotakin on jo asialle tehtykin kun eroosio on alkanut olemaan iso ongelma, joitakin peltoja jätetään tahallaan niityiksi että maaperä kerkeää uusiutumaan ja puita on ruvettu istuttamaan lisää peltojen väliin, edistääkseen pölytyseläinten tehokkuutta ja hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään tarvitse perustella syömisiään kenellekkään.
Juurikin näin. Ihan turha on ylentää itseään ja kuvitella että toiset ihmiset ovat jonkun selityksen velkaa siitä mitä syövät. Kukaan täällä ei tiedä millaisia ihmisiä me olemme tai millaisia valintoja elämässämme teemme.
Lisäksi tahtoisin muistuttaa että lemmikkieläimet, eli koirat ja kissat syövät lihapohjaista ravintoa eivätkä voi vegaaneiksi siirtyä. Lemmikkieläinten ruokaan käytettävä liha- ja lihaan verrattavat ainesosat ovat vielä usein peräisin niistä kaikkein epäilyttävimmistä lähteistä. Pitäisikö kaikki koirat ja kissat lopettaa? Tai kuinka vegaani perustelee sen, että ruokkii lemmikkiään lihapitoisella ruoalla? Tässä on täsmälleen sama eettinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
En pysty perustelemaan eettisesti miksi ihminen saa syödä lihaa. En myöskään pysty väittämään että ihminen ei saisi syödä lihaa, koska muutkin eläimet saavat, niin miksi ihminen ei saisi?
Itse harrastan metsästystä ja sen eettisyyttä olen miettinyt ja ajatellut vaan niin että petona minä teen sitä koska pystyn tekemään.
Välillä kyllä huvittaa suuresti kun lihaa syövät tuttavat arvostelevat metsästystä, minusta tuollainen on tavattoman kaksinaismoralistista.
Aika alhainen moraali jos ajattelee että kaikkea voi maailmassa tehdä ihan vain siksi koska minä pystyn. Voisi varastella, alistaa heikompia ihmisiä, kiusata, jopa tappaa ihmisiäkin?
Moraalisesti kehittyneempi ihminen ymmärtää että voi tehdä elämässä valintoja muidenkin elävien olentojen, niin ihmisten kuin eläintenkin osalta. Ja näistä valinnoista kokee saavansa iloa, minä ainakin saan tyydytystä kun voin auttaa muita ja tehdä hyvää. Sinä saat sitten tyydytystä tappamisesta, tämä on asia jota en varmaan koskaan tule ymmärtämään. En itse koe olevani peto enkä haluaisikaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Ihan turha on ylentää itseään ja kuvitella että toiset ihmiset ovat jonkun selityksen velkaa siitä mitä syövät. Kukaan täällä ei tiedä millaisia ihmisiä me olemme tai millaisia valintoja elämässämme teemme.
Lisäksi tahtoisin muistuttaa että lemmikkieläimet, eli koirat ja kissat syövät lihapohjaista ravintoa eivätkä voi vegaaneiksi siirtyä. Lemmikkieläinten ruokaan käytettävä liha- ja lihaan verrattavat ainesosat ovat vielä usein peräisin niistä kaikkein epäilyttävimmistä lähteistä. Pitäisikö kaikki koirat ja kissat lopettaa? Tai kuinka vegaani perustelee sen, että ruokkii lemmikkiään lihapitoisella ruoalla? Tässä on täsmälleen sama eettinen kysymys.
Itselleen niitä valintoja tuleekin perustella. Tosille voi olla ihan ok että tuotantoeläimet kituu ja hän sitten niitä halvalla ostaa, kaikille kuitenkaan ei. Sellainen viisas sanonta on että sivistyksen mittari on se miten kohtelee eläimiä. Lemmikit otat aiheeksi vain vegaani vihassasi ja ilmaiset selkeästi että niiden kuolema olisi sitten kostoksi oikein, kun syövät lihaa vaikka eivät sitä voi valitakkaan. Ei minusta kovin älykästä vaan lahinnä riidanhaluista ja asioita ymmärtämätöntä.
Jokainen ihminen voi kuitenkin itse valita asioita ja tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Se että ihmettelee miten joku voi perustella itselleen tämän epäeettisen tuotannon suosimisen on ihan relevanttia.
Miten pystytte perustelemaan moraalisesti toisen ihmisen ruokavalioon puuttumisen? Ihmiset joutuu kärsimään ja näkemään nälkää sen yhden porkkanan takia.
https://www.womenshealthmag.com/uk/food/healthy-eating/a705130/5-shocki…
Tässä esimerkkejä, miten huonoja kokemuksia vegaaniruokavaliosta pyritään vaientamaan. Kuten tässäkin ketjussa on nähty.
Vegaaneille kelpaa vain yksi moraali ja yksi ruokavalio. Saapa nähdä, kauanko tämäkään viesti täällä keikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty perustelemaan eettisesti miksi ihminen saa syödä lihaa. En myöskään pysty väittämään että ihminen ei saisi syödä lihaa, koska muutkin eläimet saavat, niin miksi ihminen ei saisi?
Itse harrastan metsästystä ja sen eettisyyttä olen miettinyt ja ajatellut vaan niin että petona minä teen sitä koska pystyn tekemään.
Välillä kyllä huvittaa suuresti kun lihaa syövät tuttavat arvostelevat metsästystä, minusta tuollainen on tavattoman kaksinaismoralistista.
Aika alhainen moraali jos ajattelee että kaikkea voi maailmassa tehdä ihan vain siksi koska minä pystyn. Voisi varastella, alistaa heikompia ihmisiä, kiusata, jopa tappaa ihmisiäkin?
Moraalisesti kehittyneempi ihminen ymmärtää että voi tehdä elämässä valintoja muidenkin elävien olentojen, niin ihmisten kuin eläintenkin osalta. Ja näistä valinnoista kokee saavansa iloa, minä ainakin saan tyydytystä kun voin auttaa muita ja tehdä hyvää. Sinä saat sitten tyydytystä tappamisesta, tämä on asia jota en varmaan koskaan tule ymmärtämään. En itse koe olevani peto enkä haluaisikaan olla.
En usko että juuri kukaan saa tyydytystä tappamisesta. Metsästyksessä tyydytystä saa varmaan kuten kalastamisessa siitä että tuntee sesongit ja pystyy hankkimaan ruokaa itselleen jota ei ole tuotettu keinotekoisessa ympäristössä. Vähän niinkuin sienien tai marjojen poiminnassakin. Ei siinäkään erikseen nauti siitä että irroittaa mustikan varvusta tai nappaa sienen maasta vaan siitä että löytää apajan ja siitä että on omavarainen.
T. eri
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/artikkeli-1.283892
"Lihatonta ruokavaliota noudattavien talouksien määrä on lisääntynyt noin kolmella prosentilla vuodesta 2012 vuoteen 2016. Pääkaupunkiseudulla lihaa syömättömien osuus kasvoi 8:sta 10,5 prosenttiin, mutta suhteellisesti suurempi muutos tapahtui muualla Suomessa, jossa kasvua oli 4,6 prosentista 7,5 prosenttiin. Asia käy ilmi Tilastokeskuksen tekemästä kulutustutkimusten vertailusta."
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkejä, miten huonoja kokemuksia vegaaniruokavaliosta pyritään vaientamaan. Kuten tässäkin ketjussa on nähty.
Vegaaneille kelpaa vain yksi moraali ja yksi ruokavalio. Saapa nähdä, kauanko tämäkään viesti täällä keikkuu.
Vegaaneita on paljon ja tuossa linkkaat jotain ääritapausta tänne. HALOO onko ketään kotona.
Tosiasiahan on, että edes Suomessa eläinten tehotuotanto ruoaksi ei ole eettisesti kestävää. Viimeisimpänä esimerkkinä broilerikanat. Valitettavasti suurin osa ihmisistä sulkee silmänsä muiden eläinten ja luonnon kärsimykseltä oman nautinnonhalunsa tähden.
Luitteko muuten sen uutisen, miten liika eläinproteiini vaikuttaa jo Itämereen? Ihmiset syövät enemmän ja enemmän lihaa ja muuta eläinproteiinia, vaikka tietoa sen haitallisuudesta on saatavilla enemmän kuin koskaan. Kasvissyöjien määrä kasvaa liian hitaasti suhteessa lihalla mässäilyn lisääntymiseen, ja ympäristö on todella vaarassa. Enkä vastusta lihan syöntiä jos eläimiä esimerkiksi kasvatetaan pienimuotoisesti lähitilalla ja ne ovat saaneet elää lajityypillisesti ja teurastus tapahtuu kivuttomasti ja stressiä aiheuttamatta. Marketin makkara-, broileri- ja jauhelihapakettien alkuperä on valitettavasti hyvin kaukana eettisestä. Ei sillä, että tämän maan pirkkoja ja peroja asia kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
"Lihatonta ruokavaliota noudattavien talouksien määrä on lisääntynyt noin kolmella prosentilla vuodesta 2012 vuoteen 2016. Pääkaupunkiseudulla lihaa syömättömien osuus kasvoi 8:sta 10,5 prosenttiin, mutta suhteellisesti suurempi muutos tapahtui muualla Suomessa, jossa kasvua oli 4,6 prosentista 7,5 prosenttiin. Asia käy ilmi Tilastokeskuksen tekemästä kulutustutkimusten vertailusta."
Onkohan tämä kytköksissä siihen että kansa on alkanut tyhmentyä ja PISA-tulokset laskea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneita on paljon ja tuossa linkkaat jotain ääritapausta tänne. HALOO onko ketään kotona.
Jostain syystä olen itsekin saanut kokea näiden ”harvinaisten” ”ääritapausten” vihan. Nimenomaan, koska olen ex-kasvissyöjä ja ex-vegaani, minulle on huudettu ja ruokiani halvennettu elävässä elämässä. Täällä käytännössä jokainen viestini, jossa olen kertonut veganismin aikaisista puutosoireistani on poistettu.
Veganismi ei sovi kaikille. On vegaanienkin etu, että tämä myönnetään. Tiedon lisääntyminen tekee ruokavaliosta turvallisemman.
Ainoa eettinen tai ekologinen vaihtoehto se ei tule koskaan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä kytköksissä siihen että kansa on alkanut tyhmentyä ja PISA-tulokset laskea...
Sinua fiksumpi osaisi itse päätellä. Päättele siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä olen itsekin saanut kokea näiden ”harvinaisten” ”ääritapausten” vihan. Nimenomaan, koska olen ex-kasvissyöjä ja ex-vegaani, minulle on huudettu ja ruokiani halvennettu elävässä elämässä. Täällä käytännössä jokainen viestini, jossa olen kertonut veganismin aikaisista puutosoireistani on poistettu.
Veganismi ei sovi kaikille. On vegaanienkin etu, että tämä myönnetään. Tiedon lisääntyminen tekee ruokavaliosta turvallisemman.
Ainoa eettinen tai ekologinen vaihtoehto se ei tule koskaan olemaan.
Enemmän ja enemmän se sopii nykyään isommalle ja isommalle määrälle ihmisiä ja hyvä niin ei se minuta ole mitään pois vaan antaa uskoa tulevaisuuteen, kun tietoa ruokavalioista on tarpeeksi. Tunnen kasvisyöjiä jo 80 luvulta ja vegaaneita 90 luvulta lähtien. Kukaan ei ole sanonut mitään veganiuden ainoasta vaihtoehdosta paitsi sinä itsekeskeisyydessäsi. Toisin kuin sinä minä ymmärrän heitä sekä osaan laittaa monipuolista ja hyvää ruokaa myös pelkistä kasviksista. Kiitos siitä osin kuuluu juuri siihen että asia on esillä ja niistä keskustellaan avoimesti.
En tiedä moraalista, mutta en ole koskaan kuullut että kukaan ihminen olisi lihalle allerginen. Sen sijaan monille viljoille ja esim hedelmille on. Sen vuoksi katson, että ihminen on tarkoitettu lihansyöjäksi. Itse olen sekasyöjä.