Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystytte perustelemaan moraalisesti lihansyönnin? Eläimet joutuu kärsimään ja kuolemaan sen yhden pihvin takia.

28.01.2020 |

Ja" liha on hyvää" ei sitten ole moraalinen perustelu.

Kommentit (452)

Vierailija
301/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen itsekäs ja paha ihminen enkä liiemmin välitä siitä kuka joutuu kärsimään sen tähden että saan itse nautintoa.

Vierailija
302/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mukana lihantuotannossa jokaisessa vaiheessa keinosiemennyksestä teurastamoon. Syön hyvällä omallatunnolla suomalaista lihaa. Ilmasto-, ympäristö- ja terveyssyistä olen kuitenkin vähentänyt lihansyöntiä. Tuotantoeläinten olosuhteissa on jatkuvasti menty eteenpäin ja seuranta on tarkkaa. Eläinetiikkaa epäileville suosittelen tutustumiskäyntejä ilman sarvia ja hampaita tiloille avointen ovien päivänä. Veganismiin liittyy yleensä fanaattisuus ja fanaattisilla ihmisillä ei omien havaintojen mukaan ole aina kaikki kotona...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä moraalista, mutta en ole koskaan kuullut että kukaan ihminen olisi lihalle allerginen. Sen sijaan monille viljoille ja esim hedelmille on. Sen vuoksi katson, että ihminen on tarkoitettu lihansyöjäksi. Itse olen sekasyöjä.

Et ole kuullut kala allergiasta? Lihallekkin voi olla allerginen se on harvinaista. Allergiassa yliherkkyyttä aiheuttaa usein proteiinit. 

Vierailija
304/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä perustelenkin lihansyöntini uskonnollisesti:

”kaikki mikä liikkuu ja elää olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä (Jumala) olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.” (1Moos. 9:3)

Kun Jumala on lihansyöntini puolella, kuka voi olla minua vastaan? (Paavalia hiukan muunnellen).

Paras argumentti millä voisi yrittää käännyttää minua uskovaksi. En voi perustella myöskään autoilua, yli kymmenen neliön asuntoa, pesuaineita, muovia, mitään. EIKÄ kiinnosta perustella jollekkin elämässään hukassa olevalle moraalisoijalle. Millä ap perustelee palstailun kun laitteet ja datakeskukset vaikuttavat ilmastoon? Syön tänään kunniaksesi pihvin, ja voin perustella sen vaikka itseni hemmottelulla.

Vierailija
305/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut mukana lihantuotannossa jokaisessa vaiheessa keinosiemennyksestä teurastamoon. Syön hyvällä omallatunnolla suomalaista lihaa. Ilmasto-, ympäristö- ja terveyssyistä olen kuitenkin vähentänyt lihansyöntiä. Tuotantoeläinten olosuhteissa on jatkuvasti menty eteenpäin ja seuranta on tarkkaa. Eläinetiikkaa epäileville suosittelen tutustumiskäyntejä ilman sarvia ja hampaita tiloille avointen ovien päivänä. Veganismiin liittyy yleensä fanaattisuus ja fanaattisilla ihmisillä ei omien havaintojen mukaan ole aina kaikki kotona...

Viimeinen lause ei pidä paikkaansa jos joku valitsee ruokavalion se ei tarkoitat että voit sanoa sen olevan joku syy siihen ettei olisi kaikki kotona. Yhtä hyvin sinusta voi sanoa tismalleen samoin että kun valitsit noin olet fanaattinen eikä sinulla siksi ole kaikki kotona. Hieman avoimuutta ja kunnioitusta siihen keskusteluun. Toki ymmärrään kantasi, jos oma bisness on uhattuna se ei siltikään anna oikeutta valehdella.

Lopulta tuollainen käytös ja vegaaneista kirjoittelu ei palvele tuotantoeläin asiaa ollenkaan todennäköisesti päinvastoin. 

Kaikkiin tuotantolaitoksiin ei pääse katsomaan miten asiat hoituvat, säännöllisesti tulee esiis myös laiminlyöntejä ja broilerit nyt vain alusta asti ovat jo erittäin epäeettisiä. 

Vierailija
306/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vain sivusta, että huonoimmat keinot kasvisruokavalion markkinointiin ovat:

paheksuminen, syyllistäminen, moralisointi, häpeä-leimaaminen ja Ranskassakin käytetyt uhkaukset hengelle ja terveydelle sekä yleensä kaikki negatiivinen ja tilille vaatiminen.

Vierailija
307/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vain sivusta, että huonoimmat keinot kasvisruokavalion markkinointiin ovat:

paheksuminen, syyllistäminen, moralisointi, häpeä-leimaaminen ja Ranskassakin käytetyt uhkaukset hengelle ja terveydelle sekä yleensä kaikki negatiivinen ja tilille vaatiminen.

Varmasti samaa voi sanoa monestakin asiasta. Lopulta kuitenkin järki on aina voittanut valheen, sitä kautta ihmiskunta kehittyy ja alkaa suhtautumaan loogisesti ajatellen asoihin. Myöhemmin ihmetellään että miksi ennen tupakoitiin noin paljon ja noin yleisesti jne vastavaa.

Kasvissyönnissä on tulevaisuutta kun ihmiset tietoisesti haluavat vähentää lihankulutusta eettisistä sekä terveydellisistä syistä.  

Vierailija
308/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen lause ei pidä paikkaansa jos joku valitsee ruokavalion se ei tarkoitat että voit sanoa sen olevan joku syy siihen ettei olisi kaikki kotona. Yhtä hyvin sinusta voi sanoa tismalleen samoin että kun valitsit noin olet fanaattinen eikä sinulla siksi ole kaikki kotona. Hieman avoimuutta ja kunnioitusta siihen keskusteluun. Toki ymmärrään kantasi, jos oma bisness on uhattuna se ei siltikään anna oikeutta valehdella.

Lopulta tuollainen käytös ja vegaaneista kirjoittelu ei palvele tuotantoeläin asiaa ollenkaan todennäköisesti päinvastoin. 

Kaikkiin tuotantolaitoksiin ei pääse katsomaan miten asiat hoituvat, säännöllisesti tulee esiis myös laiminlyöntejä ja broilerit nyt vain alusta asti ovat jo erittäin epäeettisiä. 

Veganismi on ääriajattelua, sillä siinä kieltäydytään mustavalkoisesti kaikesta eläinperäisestä ja perustelut ovat perustavanlaatuisesti tunteessa eikä järjessä. Vegaani ei kuole eikä vaikuta mihinkään tuotantoeläinketjussa jos hän kyläillessään kaataa tarjotun maitokahvin lavuaarista eikä omasta kurkusta alas. Päinvastoin hän lisää ympäristökuormaa jos erikseen häntä varten ostetaan kaupasta oma kauramaitopurkki.

Vierailija
309/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liha on erinomainen proteiinin lähde ja ihminen saa siitä kaikki tarvitsemansa aminohapot. Lihasta saadaan myös B-vitamiineja, kivennäisaineita, hyvin imeytyvää rautaa, sinkkiä, seleeniä ja magnesiumia.

En tykkää soijasta tai tofusta, liha on hyvää. Syön myös paljon kasviksia ja hedelmiä. En halua olla vegaani, siinä perustelu.

Vierailija
310/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on ääriajattelua, sillä siinä kieltäydytään mustavalkoisesti kaikesta eläinperäisestä ja perustelut ovat perustavanlaatuisesti tunteessa eikä järjessä. Vegaani ei kuole eikä vaikuta mihinkään tuotantoeläinketjussa jos hän kyläillessään kaataa tarjotun maitokahvin lavuaarista eikä omasta kurkusta alas. Päinvastoin hän lisää ympäristökuormaa jos erikseen häntä varten ostetaan kaupasta oma kauramaitopurkki.

Sinä osoitat parhaimmillasi mustavalkoista ääriajattelua vegaaneista ja kerrot heidän yleispätevistä maitokahvien kaatelu seremonioistaan. Vegaani ei käytä maitoa joten miksi hän sellaista kaataisi pois jos ei sellaista ole edes kahviinsa laittanut? Hän varmasti voi ottaa vegaanisen maidon mukaansa jos edes kahvia sinun kanssa haluaa juoda, epäilen tätä kyllä syvästi että syyllistämällä saat heistä kavereita. 

Huom siitä kauramaidostakin saa aikaiseksi vaikka mitä vaikka ei olisikaan vegaani. 

Vierailija
311/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vain itse metsästämääni lihaa. Muun lihan jätät kaupan hyllylle.

Eli, ei tehotuotantoa, ei ylimääräistä eläinten kärsimystä. Puhdasta, onnellisen eläimen lihaa.

Mitäs tähän sanotte?

Vierailija
312/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ SYÖN LIHAA KOSKA LIHA ON HYVÄÄ! JA TYKKÄÄN NUORISTA NAISISTA! AAMEN!

313/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsämies kirjoitti:

Eli, ei tehotuotantoa, ei ylimääräistä eläinten kärsimystä. Puhdasta, onnellisen eläimen lihaa.

Mitäs tähän sanotte?

En itse näe metsästämisessä samanlaista moraalista ongelmaa kuin tehotuotannossa. Se on myös ekologista. Hyväksyn siis itse metsästämisen vaikken lihaa syökään.

Vierailija
314/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsämies kirjoitti:

Mitäs tähän sanotte?

Et edusta valtaosaa kuluttajista, enkä kyllä niele tuota väitettä ettet ikinä ostaisi lihaa, tuollaisenaan.

T. lihaa syövä kalastaja. 

Kumma että näitä, syön vain metsästämääni lihaa tyyppejä on maaima yhtäkkiä pullollaan. 

Vierailija
315/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voi imeä sykkivää !

Miten työnantajat perustelevat että työntekijöiden tarvii kärsiä niiden mulkvistien vuoksi nälkäpalkoista ?

Ja ei, osingot ei ole kurantti vastaus.

Vierailija
316/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse metsästetty (ei koske prisman hyllystä metsästettyä..) liha on ok. Kaikki muu on teeskentelyä. Selluliittireisinen äityli Kontulasta ei uskalla edes laittaa matoa koukkuun, kauriin paloittelusta puhumattakaan.

Vierailija
317/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sinällään vastusta lihan syömistä mutta se määrä mitä ihmiset sitä nykypäivänä syövät on jotain aivan käsittämätöntä. En voi uskoa että joku vetoaa siihen että ihminen on luonnostaan sekasyöjä koska se tapa jolla suurin osa lihasta tuotetaan on niin kaukana luonnollisuudesta. Tätä ei kukaan voi kieltää.

Mutta samalla logiikalla ei se kasvientuotantokaan ole luonnollista. Agrikulttuuri yleensä on kestämätöntä kehitystä, esim. meidän fosforivarannot ovat loppu parissasadassa vuodessa ja pohjavesivarannot kuluvat maanviljelyn takia nopeammin kuin ehtivät palautua. Kaukaisemmassa tulevaisuudessa ihmisten pitää kehitellä jonkinlainen maanviljely- ja metsästäjäkeräilyhybriditiloja, missä massiivisten peltoalueiden sijaan sadonkorjuukasvit kasvavat metsän seassa että maaperä palautuisi tehokkaammin.

Jotakin on jo asialle tehtykin kun eroosio on alkanut olemaan iso ongelma, joitakin peltoja jätetään tahallaan niityiksi että maaperä kerkeää uusiutumaan ja puita on ruvettu istuttamaan lisää peltojen väliin, edistääkseen pölytyseläinten tehokkuutta ja hyvinvointia.

Sillä erotuksella että jolle vastasit tuo ei sanonut olevansa kasvis-syöjä tai kieltämässä lihansyontiä jolle vastasit. Eikä hän puolustanut kasvis-syöntiä luonnollisista syistä.

Viljelymaasta yli puolet on valjastettu lihantuotannon tarpeiden tyydyttämiseen.

Vierailija
318/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsämies kirjoitti:

Mitäs tähän sanotte?

Jos kaikki tekisi samoin tällä maapallolla ei olisi enää yhtään villieläintä.

Vierailija
319/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut luopumaan jo niin paljosta tässä elämässä että syön hyvällä omalla tunnolla lihaa.

Vierailija
320/452 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään eläin kuole yhden pihvin takia, kyllä siitä useampi pihvi saadaan ja muutkin ruhon osat käytetään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme