Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijänalku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mikä on oikea diagnoosi, jotain vähän kummallista eksässä kuitenkin oli. Hillittömin tempaus oli kun ukko jäi kiinni pettämisestä, hän sitten loukkaantui siitä että minä olin asiasta surullinen. Kertoi että hänelle tuli kauhean paha mieli ja vaati että minä lohdutan. Lopulta suuttui kun ilmoitin että en todellakaan oo lohduttamassa tyyppiä joka just oli pettänyt mua. Olin kuulemma hirveä, tunnevammainen ja kylmä, hän olisi kaivannut silitystä ja halaamista pahassa olossaan.
Minun ex petti mua myös yhteisellä lomamatkallamme ja meni siitä niin huonoksi, että kävi terapiassa eheyttämässä itseään. Parin viikon terapian jälkeen oli voimaantunut ja valmis "päästämään irti syyllisyydestään", ja minun kaunainen asenteeni kuulemma haittasi hänen toipumistaan.
Oli myös pettämiskriisin takia sairaslomalla ja kävi hengittelemässä ensiavussa paperipussiin. Niin kovin se hänen pettäminen häntä itseään järkytti.
Tässä loistava esimerkki siitä miten pershäiriöinen saa terapeutitkin manipuloitua puolelleen.
Oikein pershärö paperipussiin hengitti:D tämäkin mies ansaitsisi kultamitalin hyvästä näyttelijän taidoista
Luultavasti iso osa tuosta oli ihan totta. En nyt puolustele pershäröyttä tai pettämistä. Mutta nämä pershäröt ovat muutenkin jo huteria ihmisiä; itsetunto nollissa, tunnemaailma sekaisin, ja käyttäytyvät oudosti sekä itselleen, läheisilleen ja suhteilleen haitallisesti ”vammansa” vuoksi ja sitä peitelläkseen. Kun tulee takaiskuja, se voi vaikuttaa voimakkaasti. Tässä takaisku saattoi olla pettämisestä kärähtäminen. Jos se ei kuulu siihen julkikuvaan, mitä narsku yrittää ympärilleen kaikin keinoin luoda, vahvan ja hyvän ihmisen auraa siis, petoksesta käryäminen paljastaa kulissit, avaa reiän salattuun sisimpään. Se on henkinen kriisi se. Uusi stressaava tilanne joka murentaa ehkä koko eliniän ajan rakennetut defenssit ja lavasteet. Narskun elämän pohja putoaa pois ja on alettava rakentamaan ihan uutta tarinaa ympärilleen. Varmasti tulee paniikkia ja terapiantarvetta. Terapiaahan ne nyt tarvitsisivat joka tapauksessa.
Vaikka narskut tekevät paljon tuhoa, niin yrittäkää muistaa etteivät he valitse olla pahoja ja ilkeitä. Heissä on vikaa, kuin syntymävamma, eikä se yleensä ole heidän oma vikansa. He eivät saa vastuuvapautta teoistaan siksi mutta kärsivät viastaan ja tekojensa serurauksista myös itse. Siksi en oikein pidä liian ivallisesta kommentoinnista. He kuuluvat terapiaan tai vaikka vankilaan teoistaan riippuen, mutta heidän pilkkaaminen on vähän samaa tasoa kuin vammaisille naureskelu.
Joo, just tuli vastaan juttu jossa puhuttiin tästä. Että muissa pershäiriöissä ihmisille sanotaan että sulla on mielenterveysongelma, mutta narskuilla katsotaan että se on valinta ja että pitäisi muuttaa käytöstä mikä on eri tasolla tavallaan. Näin narskut itsekään ei hahmota että heillä on syvempi ongelma.
Minä olen kyllä eri mieltä. Narsistit käyttäytyvät laskelmoivasti ja käyttävät uhrejaan häikäilemättömästi hyväkseen kaikkien tavoitteidensa saavuttamiseksi. He osaavat hallita käytöstään, koska se ei ole lainkaan samanlaista kaikille ihmisille eikä kaikissa tilanteissa. Uhrillekin hän on osannut esittää kilttiä ja huomaavaista usein kuukausiakin. Hän kostaa silmät leimuten. Hän ei koskaan hyväksy avun hakemista, vaan se on syvä loukkaus, jonka esittäjän on jälleen kärsittävä.
Eivät nämä ansaitse minkäänlaista ymmärrystä. Heidän uhrinsa ymmärtävät jo lähtökohtaisesti aina aivan liikaa. Siitä ongelman laajuus ja uhrien vakavat posttraumaattiset oireetkin johtuvat.
Psykopaattejakin pitää ymmärtää? Annetaan touhuta vaan, kun ovat sairaudentunnottomia. Kyllä näitä täytyy opetella karttamaan ja opetella antamaan itselleen oikeus vihata aikansa ja karttaa koko loppuelämänsä. Uhrien syyllistämisen on loputtava, myös tältä osin että sääliä pitäisi. Ei tarvitse.
Sotket nyt pahasti eri asioita. Ymmärtäminen ei ole sama kuin hyväksyminen saati alistuminen.
Narsistit hallitsevat käyttäytymistään vähän samalla tavoin kuin alkoholisti hallitsee. Hän voi käydä töissä ja esittää julkisesti olevansa normaali, mutta juomistaan hän ei hallitse. Useimmiten hän ei täysin itsekään tiedosta sitä, että viina vie ja juoppo vaan vikisee, ennenkuin kaikki on jo liian pitkällä ja romahtaa. Hän rationalisoi juomisensa ja elää harhassa, että muka tekisi tietoisia valintoja ja haluaisi itse juopotella.
Narsisti on rikki ja narsistinen käytöksensä on sen rikki olevan paikkaamista, peittämistä, kätkemistä. Tavallinen ehjä persoonallisuus ei voi sitä ymmärtää intuitiivisesti. Sinä voit tehdä valintoja, että et valehtele, et uhkaa väkivallalla, et loukkaa toista. Sinä luulet että narsisti voi tehdä samoin. Se ei ihan pidä paikkaansa. Sinä et jaa narsistin kokemusmaailmaa, jossa noiden asioiden tekemättä jättäminen narsismin lähteelle on hänen olemassaolonsa uhka. Hänen on pakko tehdä niin pysyäkseen jotenkin koossa. Jollain lailla narsistille jokainen alistava sikailu on kuin alkoholistin seuraavat kännit. Ajan, tavan ja paikan voi ehkä jossain määrin itse päättää, mutta se tulee vääjäämättä aina vaan.
Olen elämässäni hajottanut itseni ymmärtämällä alkoholistivanhempia loputtomasti ja tämän jälkeen ymmärtämällä narsistia. Kaikki on ollut minun syytäni samaan aikaan kun kenenkään näistä ei tarvinnut hakea apua, myöntää ongelmia itselleen, vaan pohjaton itsekkyys sai tekemään valintoja päivästä toiseen.
En todellakaan ymmärrä enää, en hyväksy, enkä alistu. Nämä ihmiset hajottavat säälimättä ihmisiä ympärillään, myös lapsiaan. Tämä pitäisi ymmärtää, koska he eivät muuten itse pysyisi koossa?! Sairaudentunnoton ihminen, joka aiheuttaa vakavaa tuhoa ympärillään on vaarallinen ja sitä vaarallisempi mitä enemmän hän saa sitä rajattomasti tehdä. Pakkohoitoonkaan heitä yleensä ei saa ja jos hoitoon näyttelee menevänsäkin, on sekin yksi osa kokonaismanipulaatiota omien tavoitteidensa saavuttamisessa.
Järkyttävää.
Kuules nyt. Edelleenkin ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen tai alistuminen, eikä niitä tarvitse liittää millään tavoin yhteen. Ymmärtäminen tarkoittaa sitä, että tiedostamme, käsitämme, mitä ja miksi se narsisti tekee ja miten tämä poikkeaa normaalista. Kieltäytyä ymmärtämästä sen sijaan johtaa helpommin juurikin hyväksymiseen tai alistumiseen. Jos ei ymmärrä, että narsisti poikkeaa täysin normaalista ihmisestä, eikä häneen voi vaikuttaa kuten normaaliin voi, jää juurikin siihen jumiin, että kuvittelee parantavansa tämän tai että sopeutumalla narskun julmuuteen pääsisi helpommalla ja kaikki muuttuisi siedettäväksi tai että odottamalla vaan josko se lamppu sittenkin hitaasti syttyisi, varmaan asiat korjaantuvat. Pitää ottaa ja ymmärtää, että ei. Että näin ei tule koskaan tapahtumaan.
Ihan samaan tapaan kuin halvaantuneen ihmisen vamma pitää ymmärtää, ja se, miten se vaikuttaa elämään. Häntä ei voi maanitella, lahjoa tai pakottaa kävelemään. Hän on elinikäisesti pyörätuolinsa vanki. Siksi hän kulkee eri reittejä ja näkee asiat vähän eri tavoin. Analogia on huono, mutta vammautunut keho vammautuneen mielen vertauskuvana kuitenkin ehkä ymmärrettävä. Fyysinen vamma on helppo jokaisen ymmärtää, koska se näkyy ja on niin konkreettinen. Henkinen vamma vaatii ajattelun notkeutta ymmärtää niin ettei sovella normaalin ihmisen psyyken viitekehystä. Pitää ensin astua ulos siitä omasta itsestään jonka kautta normaalisti kaikkea heijastelemme.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti valehtelee ja manipuloi itsensä kaikista "koneistoista" ulos voittajana. Hän nauttii ollessaan tapahtumien keskipiste ja saadessaan tuntee siitä, että pystyy todellakin hajottamaan ja hallitsemaan. Hänen sairas halunsa kostaa ja tuhota se, joka on koskaan uskaltanut häntä vastustaa tai on "karannut" narsistin lähteenä olemisesta ei pääty koskaan ennen jomman kumman kuolemaa.
Nämä ihmiset ovat oikeasti aidosti äärimmäisen vaarallisia. Väkivaltaiset saattaat saada joskus jopa tuomioita teoistaan, joku saattaa jopa hakea sen vuoksi apuakin, mutta narsistit eivät juuri koskaan edes joudu syytteeseen, koska tekevät sekä väkivallan (henkinen, fyysinen, sosiaalinen, taloudellinen, seksuaalinen) taitavasti ja ovelasti sekä manipuloivat kaikki puolelleen. Uhri tuskin koskaan saa mistään mitään tukea tai apua.
On äärimmäisen vaarallista yhteiskunnankin tasolla, että on ihmisiä, jotka syyllistävät kokemuksiaan prosessoivia ihmisiä muistuttamalla, että nämä ihmiset olisivat rikki. He ovat syvästi pahoja. Julmia. Ilkeitä. Kostonhimoisia. Pohjattoman itsekkäitä. Täysin syyttömiä. Täynnä vihaa ja katkeruutta. Lain ja järjestyksen yläpuolella. NÄMÄ OVAT OIKEASTI VAARALLISIA!
Ihminen voi olla sekä rikki että vaarallinen, nämä eivät millään lailla sulje pois toisiaan. Eikä sen ymmärtäminen että ihminen on rikki tarkoita sitä että hyväksyy tai vaatii tälle jotain sääliä. Kirjoitin tuossa kuinka oma läheiseni vietti vuosikymmeniä narsistin höykkyytettävänä ja hän sai apua tuntemuksiinsa sitten vasta kun joku rauhallisesti kävi hänen kanssaan läpi mitä narisistille oli lapsena tapahtunut (todella traagisia asioita) ja käsiteltiin sitä miksi narsisti käyttäytyy miten käyttäytyy ja ennen kaikkea opeteltiin ottamaan henkistä etäisyyttä ja olemaan ottamatta henkilökohtaisesti. Ja tietenkin, ennen kaikkea, ottamaan narsistiin niin paljon fyysistä etäisyyttä kuin vain pystyy. Mun mielestä narsistin kanssa pärjämisessä tärkeintä on TIETO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijänalku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mikä on oikea diagnoosi, jotain vähän kummallista eksässä kuitenkin oli. Hillittömin tempaus oli kun ukko jäi kiinni pettämisestä, hän sitten loukkaantui siitä että minä olin asiasta surullinen. Kertoi että hänelle tuli kauhean paha mieli ja vaati että minä lohdutan. Lopulta suuttui kun ilmoitin että en todellakaan oo lohduttamassa tyyppiä joka just oli pettänyt mua. Olin kuulemma hirveä, tunnevammainen ja kylmä, hän olisi kaivannut silitystä ja halaamista pahassa olossaan.
Minun ex petti mua myös yhteisellä lomamatkallamme ja meni siitä niin huonoksi, että kävi terapiassa eheyttämässä itseään. Parin viikon terapian jälkeen oli voimaantunut ja valmis "päästämään irti syyllisyydestään", ja minun kaunainen asenteeni kuulemma haittasi hänen toipumistaan.
Oli myös pettämiskriisin takia sairaslomalla ja kävi hengittelemässä ensiavussa paperipussiin. Niin kovin se hänen pettäminen häntä itseään järkytti.
Tässä loistava esimerkki siitä miten pershäiriöinen saa terapeutitkin manipuloitua puolelleen.
Oikein pershärö paperipussiin hengitti:D tämäkin mies ansaitsisi kultamitalin hyvästä näyttelijän taidoista
Luultavasti iso osa tuosta oli ihan totta. En nyt puolustele pershäröyttä tai pettämistä. Mutta nämä pershäröt ovat muutenkin jo huteria ihmisiä; itsetunto nollissa, tunnemaailma sekaisin, ja käyttäytyvät oudosti sekä itselleen, läheisilleen ja suhteilleen haitallisesti ”vammansa” vuoksi ja sitä peitelläkseen. Kun tulee takaiskuja, se voi vaikuttaa voimakkaasti. Tässä takaisku saattoi olla pettämisestä kärähtäminen. Jos se ei kuulu siihen julkikuvaan, mitä narsku yrittää ympärilleen kaikin keinoin luoda, vahvan ja hyvän ihmisen auraa siis, petoksesta käryäminen paljastaa kulissit, avaa reiän salattuun sisimpään. Se on henkinen kriisi se. Uusi stressaava tilanne joka murentaa ehkä koko eliniän ajan rakennetut defenssit ja lavasteet. Narskun elämän pohja putoaa pois ja on alettava rakentamaan ihan uutta tarinaa ympärilleen. Varmasti tulee paniikkia ja terapiantarvetta. Terapiaahan ne nyt tarvitsisivat joka tapauksessa.
Vaikka narskut tekevät paljon tuhoa, niin yrittäkää muistaa etteivät he valitse olla pahoja ja ilkeitä. Heissä on vikaa, kuin syntymävamma, eikä se yleensä ole heidän oma vikansa. He eivät saa vastuuvapautta teoistaan siksi mutta kärsivät viastaan ja tekojensa serurauksista myös itse. Siksi en oikein pidä liian ivallisesta kommentoinnista. He kuuluvat terapiaan tai vaikka vankilaan teoistaan riippuen, mutta heidän pilkkaaminen on vähän samaa tasoa kuin vammaisille naureskelu.
Joo, just tuli vastaan juttu jossa puhuttiin tästä. Että muissa pershäiriöissä ihmisille sanotaan että sulla on mielenterveysongelma, mutta narskuilla katsotaan että se on valinta ja että pitäisi muuttaa käytöstä mikä on eri tasolla tavallaan. Näin narskut itsekään ei hahmota että heillä on syvempi ongelma.
Minä olen kyllä eri mieltä. Narsistit käyttäytyvät laskelmoivasti ja käyttävät uhrejaan häikäilemättömästi hyväkseen kaikkien tavoitteidensa saavuttamiseksi. He osaavat hallita käytöstään, koska se ei ole lainkaan samanlaista kaikille ihmisille eikä kaikissa tilanteissa. Uhrillekin hän on osannut esittää kilttiä ja huomaavaista usein kuukausiakin. Hän kostaa silmät leimuten. Hän ei koskaan hyväksy avun hakemista, vaan se on syvä loukkaus, jonka esittäjän on jälleen kärsittävä.
Eivät nämä ansaitse minkäänlaista ymmärrystä. Heidän uhrinsa ymmärtävät jo lähtökohtaisesti aina aivan liikaa. Siitä ongelman laajuus ja uhrien vakavat posttraumaattiset oireetkin johtuvat.
Psykopaattejakin pitää ymmärtää? Annetaan touhuta vaan, kun ovat sairaudentunnottomia. Kyllä näitä täytyy opetella karttamaan ja opetella antamaan itselleen oikeus vihata aikansa ja karttaa koko loppuelämänsä. Uhrien syyllistämisen on loputtava, myös tältä osin että sääliä pitäisi. Ei tarvitse.
En ole niin perehtynyt narsismiin, mutta epävakailla vastaava käytös ei kyllä niinkään ole laskelmointia eikä teatteria. Heidän maailmansa vain on niin hutera ja mustavalkoinen, että sama ihminen voi heidän silmissään vuoroin olla taivaan enkeli ja vuoroin alinta saastaa, jota pitää puolustautuakseen loukata kaikin keinoin. Vaikka se toinen ei siis muuttuisi tässä välissä lainkaan, vaikka se toinen käyttäytyisi miten.
Eikä alun rakkaushehkutus ja jalustalle nostaminenkaan yleensä ole mitään hiottua teatteria, vaan se epävakaa todella on sitä mieltä ja on silmittömän rakastunut. Sitten jokin vain alkaa yhtäkkiä aktivoida pelkoja ja epävarmuuksia, ja rakkauden kohde "paljastuukin" kaikin puolin huonoksi ja epäluotettavaksi. Kunnes seuraavana hetkenä epävakaa kokeekin taas toisin, ja mylly jauhaa...
Juuri näin.
Mun mielestä narsistin kanssa pärjämisessä tärkeintä on TIETO.
TÄRKEINTÄ ON MENNÄ POIS, KADOTA JOS MAHDOLLISTA.
NARSISTI EI KOSKAAN LOPETA TUHOAMISPROSESSIAAN.
Miten suojella lasta, joka on tuhossa välikappale? Narsisti tietää, että äiti rakastaa lasta enemmän kuin mitään. Laittamalla lapsen kärsimään, hän satuttaa äitiä eniten.
Kaikki tämä pitäisi ymmärtää kuten fyysisiä vammojakin ymmärretään tai masennusta, kun ei tämä narsisti voi mitään. Ei voi olla totta. Ilmeisesti näiden neuvojen kirjoittajalla ei ole kokemusasiantuntijuutta asiasta.
Alkoholistin läheinen on oikeutettu sanomaan alkoholistille: jos et hae apua, pelastan edes itseni, enkä ole koskaan tekemisssä kanssasi. tämä on liian raskasta. mutta jos haet apua, olen vierelläsi aina. Narsistin kanssa tämä ei toimi, koska kyllä, hän lakkaa olemaan sellainen, jos hän hyväksyy itsessään olevan jotakin korjattavaa.
..."kuulepas nyt" ... Todella pahasti sanottu ihmiselle, joka on hajottanut itsensä nimenomaan toisen pahaa oloa ymmärtäen ja hirveää käytöstä selitellen. Eihän hän muuta voi.
Minun isälläni on narsistinen persoonallisuushäiriö, vaikuttaa muhun vieläkin vaikka olen 30. Määräilee, alistaa, saa raivokohtauksia, saattaa hetken päästä olla kuin ei mitään, en koskaan elämäni aikana ole kuullut että anteeksi pyytänyt, kontrolloi, manipuloi, liioittelee asioita mieleisekseen vaikka asia ei olisi mennyt niin, odottaa myös että joku lukisi ajatukset jos tarvitsee apua jossain asiassa
Niin että oma valinta vai syntymävamma?
Jos ukko on 60 eikä ole hakenut apua jatkuviin raivareihin niin tuskin tulee hakemaankaan, kuolema voisi tulla ja armahtaa , pääsis siitäkin äijästä eroon, äiti sairastunut muistisairauteen, narsisti ei hyväksy jos joku jota on kontrolloinut ja manipuloinut ei pysty enää oikein toimimaan sillä tavalla kun narsisti haluaa
Vierailija kirjoitti:
Miten suojella lasta, joka on tuhossa välikappale? Narsisti tietää, että äiti rakastaa lasta enemmän kuin mitään. Laittamalla lapsen kärsimään, hän satuttaa äitiä eniten.
Kaikki tämä pitäisi ymmärtää kuten fyysisiä vammojakin ymmärretään tai masennusta, kun ei tämä narsisti voi mitään. Ei voi olla totta. Ilmeisesti näiden neuvojen kirjoittajalla ei ole kokemusasiantuntijuutta asiasta.
Alkoholistin läheinen on oikeutettu sanomaan alkoholistille: jos et hae apua, pelastan edes itseni, enkä ole koskaan tekemisssä kanssasi. tämä on liian raskasta. mutta jos haet apua, olen vierelläsi aina. Narsistin kanssa tämä ei toimi, koska kyllä, hän lakkaa olemaan sellainen, jos hän hyväksyy itsessään olevan jotakin korjattavaa.
..."kuulepas nyt" ... Todella pahasti sanottu ihmiselle, joka on hajottanut itsensä nimenomaan toisen pahaa oloa ymmärtäen ja hirveää käytöstä selitellen. Eihän hän muuta voi.
Kuulepas nyt. Sinulla on tarve ymmärtää tahallasi väärin ja uhriutua yhden sanan vuoksi. Miten vaan. Mutta edelleenkään narsismin ja narsistin ymmärtäminen ei tarkoita mitään itsensä hajottamista. Kukaan ei ole sellaista esittänyt. Kyse on ihan eri asioista. Lopeta turha meuhkaamisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas nyt. Sinulla on tarve ymmärtää tahallasi väärin ja uhriutua yhden sanan vuoksi. Miten vaan. Mutta edelleenkään narsismin ja narsistin ymmärtäminen ei tarkoita mitään itsensä hajottamista. Kukaan ei ole sellaista esittänyt. Kyse on ihan eri asioista. Lopeta turha meuhkaamisesi.
Ei koskaan neljän vuoden aikana psykoterapeuttikaan sanonut taikka psykologit ennen häntä, että pitäisi ymmärtää narsismia sairautena tai hänen mielenmaisemaansa taikka syyntakeettomuuttaan, pahaa oloaan. Itse kyllä sitä tein ja yksi tärkeimmistä tavoitteista omassa hoidossani oli oppia laittamaan rajat, suojella itseäni ja perhettäni ja lopettaa ymmärtäminen, pelastaa se, mikä pelastettavissa oli. Opettelin raivoamaan ja vihaamaan myös. Koskaan yksikään työntekijä turvakodissa ei myöskään tehnyt niin enkä ole yhdessäkään kirjassa löytänyt ohjeistusta tällaiseen.
Narsisti on vaarallinen. Hengenvaarallinen.
Sinun mielestäsi nämä henkilöt ehkä sitten olivat ammattitaidottomia kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan neljän vuoden aikana psykoterapeuttikaan sanonut taikka psykologit ennen häntä, että pitäisi ymmärtää narsismia sairautena tai hänen mielenmaisemaansa taikka syyntakeettomuuttaan, pahaa oloaan. Itse kyllä sitä tein ja yksi tärkeimmistä tavoitteista omassa hoidossani oli oppia laittamaan rajat, suojella itseäni ja perhettäni ja lopettaa ymmärtäminen, pelastaa se, mikä pelastettavissa oli. Opettelin raivoamaan ja vihaamaan myös. Koskaan yksikään työntekijä turvakodissa ei myöskään tehnyt niin enkä ole yhdessäkään kirjassa löytänyt ohjeistusta tällaiseen.
Pyysin lopettamaan meuhkaamisen, mutta haluat vain lyödä lisää löylyä. Ei minun sanoistani tarvitse mieltään noin pahoittaa, että pitää yrittää keksiä mulle mielipiteitä ja väitteitä, jollaisia en ole esittänyt ja joita ei ole mitään perusteita olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko exäsi Maisa Torppa? 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko exäsi Maisa Torppa? 😂😂
mietin samaa kun ton luin!! :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kun taitaa kaikki nämä tarinat olla miehistä, niin onko narsistisuus pelkästään miesten sairaus? Vai ilmeneekö se jotenkin erilailla naisissa?
Kävin uteliaisuudesta katsomassa. Tämän hetken tiedon mukaan noin 17% ihmisistä on narsisteja, eli noin 1/6. Vanhan tiedon mukaan se olisi vähemmän, mutta kyseistä häiriötä tunnetaan nyt paremmin ja toisaalta narsismin määrä ei ole vakio. Perimä voi altistaa eli lisätä todennäköisyyttä saada, mutta häiriö on enemmän ns. opittu sairaus (esim. hylkäämiskokemukset, lapsuus narsistin käsittelyssä jne).
Narsisteista noin 2/3 on miehiä ja noin 1/3 naisia.
Narsismin määrä vaihtelee, mutta äärimmäisiä tapauksia oletetaan olevan noin 1/6 narsisteista.
Narsismin ilmenemiseen vaikuttavat mm. persoonallisuuspiirteet esim. introverttiys/ekstroverttiys. Introverteistä tulee helposti niitä pahimpia, koska mm. eristäytyminen ja sosiaalisen kontaktin minimoiminen vahvistaa kyseistä ongelmaa ja lisää helposti sen päälle monia muita mielen ongelmia.
Narsismin määrä henkilössä voi vaihdella ajan mittaan johtuen esim. elämäntilanteista ja juuri siitä tilanteesta missä kulloinkin olet riippuen.
Narsistien määrä riippuu myös yhteiskunnasta, jossa elät. Esim. Yhdysvalloissa on arviolta 7,7% miehistä ja 4,8% naisista kyseistä vaivaa eläviä.
Lähteitä: SANE Australia, Cambridge, HRF ja useat psykologien lehdet.
Voitko vielä hieman tarkentaa lähdettä SANE YMS..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tällaisesta ihmisestä tee hengenvaarallisen juuri se, että hän on lopulta enemmän tunteella kuin kylmän suunnitelmallisesti toimiva. Kun itsetunto ja maailma romahtaa (toistuvasti), hän voi hyvinkin ajatella, ettei millään ole enää väliä ja tehdä toiselle jotakin fyysisesti peruuttamatonta vahinkoa. Kylmän suunnitelmallinen ihminen taas harvemmin tekee mitään, mistä voi jäädä kiinni ja saada rangaistuksen - ellei sitten todella osaa toteuttaa suunnitelmaansa jäämättä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee sellainen tunne että ainoa joka vaatii sua ymmärtämään merkityksessä hyväksymään olet sinä itse, etkä ole päässyt sinuiksi asian kanssa vielä. Ja nyt sitten olet näkevinäsi hyväksymiseen pakottamista joka puollella ja raivoat sitä vastaan, vaikka sitä ei oikeasti ole ja laitat koko ajan sellaisia sanoja toisten suuhun jotka heijastaa eniten sun omia syviä uskomuksia.
Liisa P kirjoitti:
Kun jätän vahingossa verisiä terveyssiteitä ja tamppooneja pitkin kylppäreitä ja pesualtaita joista taaperoikäiset niitä nyt vahingossa ottaa ja puristelee, niin mies tulee minulle joka kerta sanomaan että voisitko laittaa nuo roskiin!!!! Miksei itse siivoa niitä samantien ja lopeta valittamista? Melkoinen narsisti josta haen varmasti eroa. Itsekin jättää joskus astianpesukoneen tyhjentämättä ja on sitten tuossa ihan joustamaton.
Ihme settiä, mahtaako olla tottakaan. Suosittelen että oot vähän tarkempi siteidesi ja tamponien kanssa, en yhtään ihmettele jos muut perheenjäsenet ei niihin halua koskea.
Noh, appiukon veli taisi olla narsisti tai jonkin sortin psykopaatti. Minä tajusin heti mikä on miehiään, kun mieheni, silloinen poikaystävä, kertoi setänsä inhottavista tempauksista. Pysyttelin kaukana tästä ihmisestä, meille ei häntä kutsuttu ja jos sattui ähkimään kutsumatta kylään, laitoin käsilaukut ja lompakot piiloon ja "oltiin just lähdössä".
Ei onnistunut pitämään yhtäkään työpaikkaa, erottuaan halusi lapsen itselleen ja sitten jätti 6 v. poikansa 4 päiväksi yksin (naapurit ilmoitti lastensuojeluun) mm. en viitsi yksityiskohtaisemmin selostaa, tulee romaani, mutta tämän elämäntarinaan kuuluu huijauksia, vankilareissu, eläinrääkkäystä, varkauksia, naistenhakkausta, lasten laiminlyöntiä, työnteon välttelyä ym. Appiukko otti veljensä 6 v. pojan itselleen ja tämä kasvoi mieheni veljenä. Siitä tiedän kaiken tämän sedän tekemisistä.....
Tämä meni jo huvittavaksi: Kerran heitti appiukon ulos, kun tällä oli parempi verenpaine kuin hänellä mitattaessa, testasivat kotimittaria. Sai raivarin, kun toisen lukemat oli terveemmällä tolalla ja heitti pihalle. Siinä vaiheessa appiukko teki lopullisen pesäeron veljeensä.
Kuoli viiskymppisenä. Poikansa kirosi että vielä haudatakin se pitää, kun olisi muitakin menoja. Kerättiin arkulle ja tuhkaamiselle miehen suvun kesken kolehti, muistotilaisuutta ei pidetty ja tuhkat siroteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Noh, appiukon veli taisi olla narsisti tai jonkin sortin psykopaatti. Minä tajusin heti mikä on miehiään, kun mieheni, silloinen poikaystävä, kertoi setänsä inhottavista tempauksista. Pysyttelin kaukana tästä ihmisestä, meille ei häntä kutsuttu ja jos sattui ähkimään kutsumatta kylään, laitoin käsilaukut ja lompakot piiloon ja "oltiin just lähdössä".
Ei onnistunut pitämään yhtäkään työpaikkaa, erottuaan halusi lapsen itselleen ja sitten jätti 6 v. poikansa 4 päiväksi yksin (naapurit ilmoitti lastensuojeluun) mm. en viitsi yksityiskohtaisemmin selostaa, tulee romaani, mutta tämän elämäntarinaan kuuluu huijauksia, vankilareissu, eläinrääkkäystä, varkauksia, naistenhakkausta, lasten laiminlyöntiä, työnteon välttelyä ym. Appiukko otti veljensä 6 v. pojan itselleen ja tämä kasvoi mieheni veljenä. Siitä tiedän kaiken tämän sedän tekemisistä.....
Tämä meni jo huvittavaksi: Kerran heitti appiukon ulos, kun tällä oli parempi verenpaine kuin hänellä mitattaessa, testasivat kotimittaria. Sai raivarin, kun toisen lukemat oli terveemmällä tolalla ja heitti pihalle. Siinä vaiheessa appiukko teki lopullisen pesäeron veljeensä.
Kuoli viiskymppisenä. Poikansa kirosi että vielä haudatakin se pitää, kun olisi muitakin menoja. Kerättiin arkulle ja tuhkaamiselle miehen suvun kesken kolehti, muistotilaisuutta ei pidetty ja tuhkat siroteltiin.
Usein on niin, että nimenomaan haluavat olla sairaimpia. Heidän oireensa ovat tärkeimpiä. Kenelläkään ei ole oikeutta sairastaa saati pyytää apua narsistin seurassa. Se vähentää hänen huomiotaan. Tyyppillistä ovat myös mitä erikoisimmat oireet ja diagnoosit, joiden varmuudesta ei kuitenkaan yleensä voi olla varma. Aitoja todisteita harva narsisti esittää. Heitähän ei saa epäillä koskaan.
Mieheni sai raivarit siitä, kun sanoin että olin pettänyt häntä ja että tein sen sen takia kun hän ei ole pitkään aikaan enää oikeasti kiinnostanut minua. Sanoin että yritin sillä piristää parisuhdettamme ja tein sen hänen takiaan. Se narsisti ei edes suostunut olemaan puolestani onnellinen kun olin saanut siitä iloa elämääni! Ei mitään kykyä empatiaan tai myötätuntoon, ei kykyä antaa anteeksi ja mennä eteenpäin, ei kiitollisuutta siitä että yritin piristää parisuhdettamme, on varmasti kateellinen minulle eikä tajua että pettämiseni johtui hänestä. Varmasti joku tarkkaavaisuushäiriö kun ei edes tajunnut mitään vaikka vihjailin. Haen varmasti eroa ja huoltajuutta. Vaihdevuodet tulossa ja ei ole haluja haaskata elämää tuollaisen negatiivisessa rypevän kanssa!
Oltiin menossa konserttin ja kysyin mihin aikaan meidän pitää olla perillä. Heitti puhelimensa maahan, koska suuttui kun olin kysynyt tätä jo kerran aimmin. Puhelin tottakai meni paiskaisusta rikki ja mies vaati minua ostamaan uuden puhelimen koska se oli kuulemma mun syy. Ainoa uusi asia minkä tuon jälkeen hankin oli uusi mies...
Kannattaa hakea eroa ennemmin kuin jäädä epätyydyttävään suhteeseen. Miehesi negatiivisuuden ei kannata antaa olla onnesi tiellä. Miehelläsi on luultavasti jotain karmavelkaa tai ongelmia lapsuudessa koska ei pysty olemaan onnellinen parisuhteessa.
En ole niin perehtynyt narsismiin, mutta epävakailla vastaava käytös ei kyllä niinkään ole laskelmointia eikä teatteria. Heidän maailmansa vain on niin hutera ja mustavalkoinen, että sama ihminen voi heidän silmissään vuoroin olla taivaan enkeli ja vuoroin alinta saastaa, jota pitää puolustautuakseen loukata kaikin keinoin. Vaikka se toinen ei siis muuttuisi tässä välissä lainkaan, vaikka se toinen käyttäytyisi miten.
Eikä alun rakkaushehkutus ja jalustalle nostaminenkaan yleensä ole mitään hiottua teatteria, vaan se epävakaa todella on sitä mieltä ja on silmittömän rakastunut. Sitten jokin vain alkaa yhtäkkiä aktivoida pelkoja ja epävarmuuksia, ja rakkauden kohde "paljastuukin" kaikin puolin huonoksi ja epäluotettavaksi. Kunnes seuraavana hetkenä epävakaa kokeekin taas toisin, ja mylly jauhaa...