Narsistien "huvittavimmat" tempaukset
Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.
Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.
Kommentit (1968)
Minun tuntemani narsisti hallitsi seksillä. Alussa lempiminen oli kyllä todella ihanaa. Toisaalta jouduin jo silloin tekemään yhtä sun toista omasta mielestäni epämukavaa, sillä hän halusi kokeilla kaikkea, mitä oli p-rnosta nähnyt. Kun kieltäydyin osasta, sain kuulla olevani estynyt. Nuorena ja miellyttämishaluisena minäkin raukka alistuin kaikenlaiseen, mihin nykyisin olisin vetänyt tiukan rajan.
No, homma toimi kuitenkin hyvin aikansa, mutta sitten seks i loppui kuin seinään. Kun olin kiimaisena hänen kimpussaan, hän kylmästi kieltäytyi joka kerta. Aloin kokea itseni todella vastenmielisenä, koska jatkuvat pakit ja himokkaaksi lu tkaksi sekä rumaksi haukkuminen söivät itsetuntoani. Olen siis oikeasti ihan OK näköinen nainen, ja moni mies minua olisi hoitanut mielellään. Kun kerran turhautuneena tästä vihjaisin, niin jo oli piru irti ja siitä saikin sitten nujerrusta kerrakseen.
Yritin toki keskustella hänen kanssaan asiallisesti, mistä vuosien kuiva kausi suhteessamme johtuu. Syitä löytyi: stressiä, väsy, vatsa täynnä, muuta miettimistä jne. Eräs huvittava selitys oli myös että TV:stä kerran tuli ohjelma nyrkkeilijöistä jotka elivät ennen tärkeitä otteluitaan selibaatissa. Mieheni uskoi, että tässä on järkeä. Tästä syystä hänkään ei enää sekstaillut kanssani, koska laukeaminen muka vei keholta energiaa. Oikeasti tuo hyötyjä-paska ei halunnut kuluttaa sitä minuun eikä nähdä enää mitään vaivaa. Sanoikin se ksin loppumista edeltävässä vaiheessa usein, että voisiko hoitaa homman ihan vain omalta osaltaan ja minä hoidan sitten itse itseni. No, aloin itsekin elää ilman seksuaalista kanssakäyntiä. Se oli hänelle ihan fine, koska hän pyöritti kai toistakin naista tai useampaa sivussa.
Nyt tämä kullannuppu ja sexmachine on ollut entinen jo viiden vuoden ajan. Ero ei ollut mikään helppo, todellakaan. Mutta kyllä se vaikutti itsetuntooni jonkin verran. Onneksi olen löytänyt ihanan, aidon ja lämpimän miehen, joka arvostaa minua oikeasti. Varokaa hyvät ihmiset näitä sekopäitä. Ovat kyllä huijaamistaidoissaan huippuja, mutta sisäisesti niin tyhjiä. Säälittäviä, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin tulossa baarista ja narsisti olisi halunnut kebabia yöpizzeriasta. Sanoin, että minulla ei ole nälkä, mutta minulle kyllä sopii, että haetaan hänelle. Tästä seurasikin hillitön raivonpurkaus, jonka päätteksi narsku heittäytyi istumaan keskelle tietä, niin kuin joku uhmaikäinen. Jätin hänet siihen ja suuntasin kotiin. Parin tunnin päästä tuli kotiin ja sitten syytteli minua, kuinka olin taas saanut riidan aikaiseksi.
Miehen tai kummankin ollessa humalassa meille tuli aina riitaa. Kerran sitten tein kokeen, päätin etten provosoidu yhtään mistään enkä sano mitään erityistä ja katson tuleeko riita. Mies tuli illalla kaljoissa kotiin, olin itse selvinpäin nukkumaan menossa. Mentiin petiin samaan aikaan ja mies alkoi jankuttaa jostain, vastailin vaan ihan neutraalisti puoliunisena. Kyllä se vaan sai itse psyykkailtua itsensä riitelemään :D
Aika pian tuosta muuttuikin exäksi.Puhutte kuin minun suullani! Olemme varmasti seurustelleet sen saman tyypin kanssa! Onko tämä ihanuus itä- Suomesta?
Nämäkin on ilmeisen yleisiä. Mun exä myös "riiteli yksin" eli aukoi niin saakelin kauan päätä, että ärähdin jotain takasin ja siitä alkoi huuto miten minä aina haastan riitaa jne. vaikka en mitään miuta ees ois sanonut.
Voiko joku selittää miksi ihminen jää mahdollisesti narsistisen ihmisen lähelle? Jos jonkun lähellä on epämukava tai suorastaan ahdistava olo, jos hän tekee olon huonoksi niin miksi siihen jää? Oli kyse sitten puoliso, sukulainen, ihminen työyhteisössä.
Joku kertoi olevansa sammakko, ei huomannut kun lämpöä lisättiin vesitynnyriin vähitellen vaan kitui ja kiehui kuoliaaksi. Luulisi senkin sammakon huomanneen olevansa vesitynnyrissä ja kaivanneen vihreämpää ruohoa.
Miksi et helvetti soikoon lähde, ajattele, arvioi, plussat ja miinukset, päätä ja lähde. Täytyy olla huono itsetunto, että almuilla jää ottamaan turpaansa ja kestää sen kaiken paskan. Koska välillä on tai on ollut hyviä hetkiä.
Koska narsku osaa olla välillä ah niin fiksu ja tervejärkinen. Narsku saa ihmiset uskomaan että hänessä ei ole mitään vikaa ja että kaikki on ihan hyvin,
Miksi uskoa mitä toinen ihminen sanoo, hyvät puhujat pystyy puhumaan ummet ja lammet.
Jos tarkastelee teot, unohtaa mitä ikinä on sanottu ja vain listaa paperille plussat ja miinukset - eikö jokainen tervejärkinen ihminen silloin näe millaista elämää elää, ja voi siitä tehdä tarvittavat johtopäätökset. Missä tilanteessa elää, mihin suuntaan haluaa mennä - ja kenen kanssa, tai ketä ilman.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskoa mitä toinen ihminen sanoo, hyvät puhujat pystyy puhumaan ummet ja lammet.
Jos tarkastelee teot, unohtaa mitä ikinä on sanottu ja vain listaa paperille plussat ja miinukset - eikö jokainen tervejärkinen ihminen silloin näe millaista elämää elää, ja voi siitä tehdä tarvittavat johtopäätökset. Missä tilanteessa elää, mihin suuntaan haluaa mennä - ja kenen kanssa, tai ketä ilman.
Tottakai näkee. Mutta kun ihminen ei toimi pelkästään järjellä, etenkään ihmissuhteissa. Sen x-häiriöisen kaksi eri "persoonaa" kun ovat usein vielä niin kaukana ja todellakin erilliset toisistaan, että lähteminen on todella vaikeaa. Kuin riivaaja iskisi siihen omaan rakkaaseen.
Eksäni oli iltaa viettämässä omien kavereidensa kanssa ja minä toisaalla omien serkkutyttöjeni. Mainittakoon tähän väliin vielä että asumme serkkujeni kanssa eri paikkakunnilla, joten tämä illanvietto oli harvinaista herkkua. Eksän ilta loppui syystä tai toisesta lyhyeen ja hän tuli kotiin aiemmin. Siinä vaiheessa olimme juuri serkkutyttöjeni kanssa siirtymässä kotoa baariin. Eksä alkoi vaatia, että jään hänen kanssaan kotiin ja kun en suostunut, haukkui huoraksi minut ja serkkuni.
Ei oo ikävä häntä ja hänen kanssaan elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mies murjotti. Ignoorasi, tuhahteli puheillani, vaihtoi huonetta kun tulin samaan tilaan.
Anelin häntä kertomaan että mitä olin tehnyt että hän näin loukkaantui. ( Sehän oli siis jo selvää, että jokin minun tekemiseni oli ollut väärin ja loukkaavaa)
Äijä puuskahtaa :” Enhän MINÄ sitä ala sinulle selvittämään! Sinun pitää se ihan ITSE TAJUTA!”
Selvää oli ettei sitä kukaan normaalilla järjellä pystynyt ymmärtämään. Eli ikinä et voi pärjätä, aina häviät sille.
Yllättävän moni nainen käyttäytyy ihan samalla lailla.
Vietin narsistieksäni kanssa valitettavasti kolme vuotta nuoruuteni parhaimmista vuosista. Ainaista tappelua asiasta kuin asiasta, alistamista, lyttäämistä ja arvostelua. Seuraavat jutut jääneet kuitenkin parhaiten mieleen:
- Olen ammatiltani luokanopettaja ja se oli asia, jonka mies koki jostain syystä jatkuvasti uhkana (ei ollut itse käynyt kouluja paljon, joten ehkä siksi tms.) ja aina kun olimme jostain asiasta eri mieltä ja syntyi keskustelua, hän rupesi jossain kohtaa kiljumaan, että ”älä yritä opettaa mua, mä en oo sun oppilas!” vaikka keskustelu olisi sujunut ihan suhteellisen rauhallisesti ja vain eriäviä mielipiteitä kuunnellen ja vaihdellen. Siinä vaiheessa en tiennyt, pitäisikö itkeä tai nauraa. Sama ”opettajakortti” vedettiin siinä kohtaa esille, jos pyysin häntä vaikka siivouspäivänä vähän auttamaan ja pesemään esim. vessanpöntön, koska olin itse tehnyt kaiken muun. Tällaisissa tilanteissa alkoi myös kiljuminen: ”Mulla on auktoriteettiongelma, älä käskytä!!!!!!!” Pesinpä siis aika monta kertaa sen pöntön ihan itse, jotta ei tarvinnut kuulla väninää auktoriteettiongelmasta.
- Karaokessa hän lauloi samat biisit joka kerta. Esityksen jälkeen piti hurrata ja taputella selkään joka kerta, kehua kuinka hän on niin taitava, koska muuten tuli itkupotkuraivari. Kerran esityksen aikana eräs vanha opiskelukaverini, jota en ollut nähnyt yli viiteen vuoteen, koputti olkaani ja jälleennäkemisen innossa unohdin täysin kaiken muun. Eksä palasi lavalta naama norsunvitulla ja hänen iltansa oli pilalla. Sain kuulla tästä epäkohteliaasta käytöksestäni suhteen loppuun asti. Jäivät ne opiskelukaverin kanssa juttelutkin aika vähälle sinä iltana, koska hän pakeni eksäni kiukuttelua iloisempaan seuraan.
- Pääsin vapautumaan eksästäni lopulta hänen itsensä takia. Hän haki tietämättäni työpaikkaa pääkaupunkiseudulta, jonne olin jo aikaisemmin ilmaissut haluttomuuteni muuttaa. Sitten juhannusjuhlissa ison ruokapöydän ääressä hänen ystävänsä ottivat puheeksi työn ja kysyivät eksältäni työkuvioista. Hän ilmoitti allekirjoittavansa työsopimuksen seuraavalla viikolla. En ollut tietoinen asiasta. Hän oli omassa päässään ajatellut, että tottakai minä muutan perästä, vaikka en haluaisikaan.
- Pääkaupunkiseudulla asuessaan päätti kihlauksemme omin päin. Näin facebookin kuvista, ettei pidä enää sormusta.
Jälkeenpäin ajateltuna tuo hänen muuttotempauksensa oli parasta, mitä minulle on tapahtunut. Elin kolme vuotta helvetissä. Erosta on nyt kolme vuotta ja olen hiljalleen kasaillut itsetuntoani kaiken sättimisen ja varpaillaan elelyn jälkeen. Jos tähän olisi kirjoittanut kaikki hänen tempauksensa, olisi niistä saanut varmasti kirjan aikaiseksi. Edellä olevat tapaukset eivät olleet kammottavia, mutta huvittavia kylläkin.
Pian pääkaupunkiseudulle muuttamisen jälkeen hän löysi ns. uuden uhrin ja meni hänen kanssaan naimisiin suhteellisen nopeasti. Somessa elävät kulissielämää, mutta olen kuullut yhteisiltä ystäviltämme, että todellisuus on jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mekanismi josta oon lukenut on se että narsisti on ensin tosi ihana, suorastaan liian hyvä ollakseen totta, niin kuin onkin. Siksi narskulla on usein kova kiire sitouttaa nainen, koska ei jaksa kauan teeskennellä. Sitten jossain vaiheessa kun narsku katsoo olevan turvallista, hän lopettaa näyttelemisen ja kun kumppani protestoi, hän sanoo että jos sinä olisit toisenlainen, minäkin palaisin siihen mitä oli aluksi. Ja jos nainen yrittää lähteä, mies palaakin hetkeksi ja kelaa naisen takaisin kunnes taas mennään. Tuttavan mies jaksoi olla maailman ihanin puolitoista vuotta kunnes muuttivat vuokralta omakotitaloon. Sitten kaikki muuttui kuin sormia napsauttamalla, riitelyä, viinaa, muita naisia. Olisi vaikea uskoa jollen tietäisi että on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai näkee. Mutta kun ihminen ei toimi pelkästään järjellä, etenkään ihmissuhteissa. Sen x-häiriöisen kaksi eri "persoonaa" kun ovat usein vielä niin kaukana ja todellakin erilliset toisistaan, että lähteminen on todella vaikeaa. Kuin riivaaja iskisi siihen omaan rakkaaseen.
Tottakai tilanne on vaikea, siksi se pitää yksinkertaistaa. Jos on huono olo siinä ihmissuhteessa niin plussat ja miinukset paperille ja päätökset. Moni on sanonut, että kirjoita asiat paperille tai keskustelupalstalle, katso miltä se näyttää ulkopuolisen silmin ja miten neuvoisit siinä tilanteessa olevaa ihmistä.
Ei pidä pohtia kuka on syyllinen, miksi ollaan siinä tilanteessa, miten sitä tilannetta voisi parantaa vaan lähteä pois siitä tilanteesta. Talo palaa, ja aika äkkiä huomaa jos palo ei ole sammutettavissa omin voimin, sitten vaan äkkiä pois talosta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tapauksista on mustasukkaisuutta eikä oikeaa narsismia.
T:oikean narsistin uhti
Sairaallonen mustasukkaisuus on narsistinen piirre. Ei se tee toki kenestäkään narsistia ja välttämättä suurimman osan narsistit eivät omaa narsistapersoonallisuushäiriötä. Tosin tässä piti mainita huvittavimpia tempauksia, eikä esitellä esim exänsä kaikkia tempauksia, eikä esitellä käytöstä sen enempää.
Ja itse aloitukseen:
Itselleni ei tule mitään huvittavia tempauksia mieleen, koska niissä ei ole ollut mitään huvittavaa. Itsensä pussiin puhuminen on kyllä hieman huvittanut...
Narsisti kihisee kateudesta jos joku muu saa huomiota hänen sijaan. Näitä tilanteita on hauska seurata.
Kerrankin narsisti lähti vihoissaan kahvihuoneesta kun tsempattiin toiseen työpaikkaan lähtevää työntekijää. Puhuttiin hänelle lämpimästi ja positiivisesti.
Narsistin mielestä vain hän ja hänen asiansa ovat merkittäviä ja mahtavia. Muiden naurettavan vähäpätöisiä. Tällainen vertailu on koko ajan hänen mielessään päällimmäisenä.
- Kattila oli "väärällä" levyllä hellan vasemmassa yläkulmassa, joten vaimolta meni ruokahalu.
- Grillikatosta ei voinut tehdä ruotaiseen maahan tammikuussa, joten sitä ei tarvinnut tehdä lainkaan.
- Joulukuusi lähti olohuoneesta takapihalle, koska punaisia koristeita oli alhaalla enemmän kuin ylhäällä
- Olin liian iloinen saamastani bonuksesta töissä
- En saa pitää vaatteita, joista itse pidän, mutta vaimo ei.
- Väärin imuroitu, siivottu jne.
- Hengitän liian epärytmikkäästi
- Istuin sohvalla väärällä tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tilanne on vaikea, siksi se pitää yksinkertaistaa. Jos on huono olo siinä ihmissuhteessa niin plussat ja miinukset paperille ja päätökset. Moni on sanonut, että kirjoita asiat paperille tai keskustelupalstalle, katso miltä se näyttää ulkopuolisen silmin ja miten neuvoisit siinä tilanteessa olevaa ihmistä.
Ei pidä pohtia kuka on syyllinen, miksi ollaan siinä tilanteessa, miten sitä tilannetta voisi parantaa vaan lähteä pois siitä tilanteesta. Talo palaa, ja aika äkkiä huomaa jos palo ei ole sammutettavissa omin voimin, sitten vaan äkkiä pois talosta.
Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä, olen siis tuo, jolle vastasit. Silti itse tein plus-miinus-listoja kuusi vuotta ennen kuin sain lähdettyä. Vaikka erittäin hyvin näin, että suhteessa ei ollut mitään järkeä, tuntui helpommalta vain ajatella, että ehkä mies löytää jonkun toisen tai itse vaikka sairastun syöpään ja kuolen, että se h**vetti loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä, olen siis tuo, jolle vastasit. Silti itse tein plus-miinus-listoja kuusi vuotta ennen kuin sain lähdettyä. Vaikka erittäin hyvin näin, että suhteessa ei ollut mitään järkeä, tuntui helpommalta vain ajatella, että ehkä mies löytää jonkun toisen tai itse vaikka sairastun syöpään ja kuolen, että se h**vetti loppuu.
Päätökset on vaikeita. En ihmettele mutta lopulta ne päätökset on tehtävä.
Tällainen tilanne juuri nyt päällä. Mies ei ole lukenut vuorokauteen viestiäni, kun hermostui siitä, että ihmettelin kun hän ei vastaa minulle asiassa, jonka olin itse kertonut olevan kovin tärkeä ja jossa osoitin myötätuntoani.
Onneksi olen nähnyt tämän aiemminkin. Arvaan, että hän vastaa noin kahden päivän päästä ihan kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Tietää hyvin, että ihmettelen ja odotan.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, olenko tekemisissä narsistimiehen kanssa. Emme seurustele, mutta tapailemme. Jos huomautan hänelle jostain esim. ihmettelen viestiteltäessä miksei vastannut kysymykseeni tai hävisi kesken keskustelun johonkin (eikä vastausta ole tullut esim päivään,), niin hän suuttuu ja loukkaantuu niin paljon, ettei esim lue seuraavaa viestiäni moneen päivään.
Kuulemma arvostelen hänen viestintätyyliään, vaikka ihan aidosti kysyn asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että riitaan tarvitaan aina kaksi... Mun eksä suuttui ihan puskista joskus. Saatoin istua hiljaa keittiön pöydän ääressä ja hänhän keksi jotain huutamisen arvoista.
Hän valitti esim siitä että asuntomme ei ole tarpeeksi siisti vaikka olisin vasta siivonnut. Kerran kysyin häneltä että näyttää jonkun paikan missä ei ole tarpeeksi siistiä. MIES OSOITTI OMIA LEIVÄNMURUJAAN PÖYDÄLLÄ! Hän oli siis syömässä leipää siinä huutaessaan!
Ja ei, hän ei olettanut että minun pitäisi pyyhkiä hänen leivänmurusia samalla kun hän syö. Hän halusi vain olla oikeassa joka asiassa. Joojoo, teknisesti ottaen juuri tuo kohta tässä talossa ei ollut siisti...
Hän suuttui myös siitä että istuin sohvalla hänen tullessaan töistä. Olin tullut töistä kotiin kymmennen minuuttia aikaisemmin. Taas alkoi huutaminen kun olen laiskotellut koko päivän.
Eli siis riidan aiheet narsisteille tulee usein ihan ilman provosointia toiselta osapuolelta. Hän vain päätti että joku asia oli väärin ja minun olisi pitänyt aina tietää se. Esim se etten saisi istua sohvalla koska häntä ärsyttää se.
Provosointiin ja raivoamiseen ei tarvita kahta mutta riitaan kylläkin. Yksin ei voi väitellä. Kun poistuu paikalta asia jää siihen. Ei se niin helppoa ole, mutta jos siihen jää väittelemään niin silloin molemmat riitelee. Käytännössä jos tiedät että tuo on hänen tapa, taas alkaa riidanhaastaminen ja aivan sama mistä kunhan saa riidellä, niin silloin sinä teet valinnan jäädä siihen tai voit valita lähteä pois tai olla menemättä mukaan.
Entä, kun tyyppi kulkee perässä ja jää vaikka lukitun oven taaksen huutamaan? Kun tyyppi on jo valmiiksi (alitajuisesti?) päättänyt, miten vastapuoli reagoi ja jatkaa riitaansa oman käsikirjoituksensa mukaan riippumatta siitä, mitä vastapuoli todellisuudessa tekee?
eri
Mun mies sahasi moottorisahalla vessan oveen reiän etten päässyt lukkojen taakse pakoon. Ja tosiaan kulki aina perässä jatkamassa riitaa. Metsään piti juosta ja pitkälle jos meinasi saada aikalisän. Onneksi kuoli, pääsin siis lopulta helpolla eroon.
Siis hän itse itse kertonut järkyttävästä asiasta lähipiirissään ja sanoi, ettei kykene ajattelemaan muuta. Seuraavana päivänä asia olikin jo vähän eri ja kun tästä kysyin, niin ei vastannut mitään. Nyt sitten mykkäkoulu.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen tilanne juuri nyt päällä. Mies ei ole lukenut vuorokauteen viestiäni, kun hermostui siitä, että ihmettelin kun hän ei vastaa minulle asiassa, jonka olin itse kertonut olevan kovin tärkeä ja jossa osoitin myötätuntoani.
Onneksi olen nähnyt tämän aiemminkin. Arvaan, että hän vastaa noin kahden päivän päästä ihan kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Tietää hyvin, että ihmettelen ja odotan.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, olenko tekemisissä narsistimiehen kanssa. Emme seurustele, mutta tapailemme. Jos huomautan hänelle jostain esim. ihmettelen viestiteltäessä miksei vastannut kysymykseeni tai hävisi kesken keskustelun johonkin (eikä vastausta ole tullut esim päivään,), niin hän suuttuu ja loukkaantuu niin paljon, ettei esim lue seuraavaa viestiäni moneen päivään.
Kuulemma arvostelen hänen viestintätyyliään, vaikka ihan aidosti kysyn asiasta.
Tältä reppanalta aika naisvihamielinen kannanotto. Ainut nainen jota tää pelle sietää on Laura huhtasaari