Vaivat jotka hävisivät laihduttamalla?
Mä olen huomannut, että voin kokonaisvaltaisesti paremmin nyt kun olen päässyt normaalipainoon. Listaan tähän konkreettisia juttuja, joita ylipainosta aiheutui mulle ja jotka ovat nyt hävinneet:
1. Kuorsaaminen
2. Väsymys
3. Virtsankarkailu
4. Itsetunto-ongelmat ja siitä seurannut seksielämän virkistyminen
5. Libido
6. Ahdistus ja masentuneisuus
Sen lisäksi iloitsen päivittän uudesta peilikuvastani ja saan jatkuvasti kysymyksiä: olenko rakastunut? Olen kyllä: ITSEENI
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin kymmenen kiloa, tässä lista:
Lähes kaikki ap:n luettelemat vaivat minulla on ollut normaalipainoisena.
Eikö 10kg laihdutus tuonut mitään hyötyä tai iloa vai ootko vaan tollanen negaaja luonteeltasi?
Ei kaikilla ole mitään terveysongelmia vaikka olisi lihava.
Esim. olin 100kg viimeiset 10 vuotta ja nykyään 60kg/165cm ja 60v, eikä vieläkään terveysongelmia.
Joillakin on terveyden kanssa ongelmia vaikka on laiha.
Siinä sulle negat.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä huomasin että nukun paremmin ja hengästyn vähemmän. Sitten hävisi polvi- ja lonkkakivut. Samoin sellainen omituinen "pistely" iholla. Autossa ratti ei enää osu mahaan eikä takeissa kiristä hartiat/käsivarret kun jotain tekee. Peilikuva sen sijaan ei vielä miellytä.
Ylipainoa oli pahimmillaan 30 kiloa ja vielä pitäisi 15kg pudottaa.
163/70
Siis mikä ihmeen juttu toi pistely oikeasti on?! On nimittäin todella omituisen ja oudon tuntoista (alkoi mulla siis aika äskettäin) ja mä on jo ihan kauhuissani ajatellut että jostain naapurista tunkenut jotain luteita tai kirppuja..
Pistely voi liittyä myös vaihdevuosiin. Jalkojen pistely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä huomasin että nukun paremmin ja hengästyn vähemmän. Sitten hävisi polvi- ja lonkkakivut. Samoin sellainen omituinen "pistely" iholla. Autossa ratti ei enää osu mahaan eikä takeissa kiristä hartiat/käsivarret kun jotain tekee. Peilikuva sen sijaan ei vielä miellytä.
Ylipainoa oli pahimmillaan 30 kiloa ja vielä pitäisi 15kg pudottaa.
163/70
Tuo pistely iholla voi olla Diabeteksen tai ainakin esidiabeteksen oire. Hyvä kun sait sen pois.
Ja, mulla pistelee ja labrat olleet hyvät, aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oikein valitettavasti lähtenyt mitään vaivoja, ilmeisesti olen ollut vaan liian kauan liian ylipainoinen. Olen laihduttanut 122 -> 67kg. Toivoin eniten, että jalkaterä-, polvi- ja lonkkakivut vähenisivät. Mutta ei ne ole vähenneet ollenkaan, tai no jalkateräkivut ehkä vähän, muut ei. Närästys on kuin ennenkin. Hormonaalisia vaivoja on ihan siksi koska olen jo esivaihdevuosi-iässä, ihan luonnollista siis kyllä. Uusia vaivoja on tullut jatkuva sietämätön ihon kutina jonka kourissa öisin raavin itseni haavoille, tähän ei ole löytynyt syytä veriarvoista eikä muualta, kuulemma voi liittyä siihen kun iho vielä kutistuu rankan laihtumisen jäljiltä (kutina on kamalinta alueilla joissa on löysää nahkaa kuten kaula, rinnat, roikkuva alavatsa ja reisien yläosa). Lisäksi on jatkuva huutava nälkä ja jatkuva taistleu sitä vastaan etten liho takaisin.
Kutina voi liittyä tosiaan esivaihdevuosiin ja ihon kuivuuteen, mutta toki hyvä tarkistaa veriarvot. Itse aina ollut normaalipainoinen, ja nyt esivaihevuosissa raavin myös itseäni öisin sellaisistakin kohdista, jotka eivät näytä tai tunnu kuivilta. Esim. kyljet rintsikan painauman kohdalta ja kainalot kutisevat yöllä, puhumattakaan nilkoista, jotka ovatkin tosi kuivat. Ahkera rasvaus on auttanut, siis ihan päivittäinen.
Uusi mielenkiintoinen tutkimus:
"Kutinalla on selvä yhteys erilaisiin psyykkisiin oireisiin. Iho kannattaa hoitaa kuntoon, sillä raapiminen voi aiheuttaa hankalan kierteen, sanoo ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Suvi-Päivikki Sinikumpu." /Hesari
Luultavasti asia toimii vähän molempiin suuntiin, esim. kutina voi aiheuttaa masennusta ja masennus kutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ei ole enää niin runsaat ja kivuliaat. Selkäkivut myös helpottaneet eikä enää hengästy muutaman rappusen takia :D - 15kg ja homma jatkuu, hitaasti mutta varmasti!
Ei v.....u KUKAAN voi olla niin tyhmä, että kuvittelee ylipainon vaikuttavan menkkojen runsauteen!!!!!! 😂😂😂😂😂 En enää jaksa teitä, en v.....u jaksa!!!
No itseasiassa kyllä se vaikuttaa, tästä puhuin jokin aika sitten gynekologin vastaanotolla. Asia liittyy jotenkin ruskeaan rasvaan jota ylipainoisilla on runsaasti, se vaikuttaa hormonitasapainoon ja sitä kautta kuukautisiin. Myös itselläni kymmenen kilon laihduttaminen normalisoi vuotoa, joka pahimmillaan oli todella runsasta.
Lihavilla on suhteellisesti vähemmän ruskeaa rasvaa kuin hoikilla. Minkä helvetin lääkärin kanssa olet mukamas keskustellut?
Konitohtorin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oikein valitettavasti lähtenyt mitään vaivoja, ilmeisesti olen ollut vaan liian kauan liian ylipainoinen. Olen laihduttanut 122 -> 67kg. Toivoin eniten, että jalkaterä-, polvi- ja lonkkakivut vähenisivät. Mutta ei ne ole vähenneet ollenkaan, tai no jalkateräkivut ehkä vähän, muut ei. Närästys on kuin ennenkin. Hormonaalisia vaivoja on ihan siksi koska olen jo esivaihdevuosi-iässä, ihan luonnollista siis kyllä. Uusia vaivoja on tullut jatkuva sietämätön ihon kutina jonka kourissa öisin raavin itseni haavoille, tähän ei ole löytynyt syytä veriarvoista eikä muualta, kuulemma voi liittyä siihen kun iho vielä kutistuu rankan laihtumisen jäljiltä (kutina on kamalinta alueilla joissa on löysää nahkaa kuten kaula, rinnat, roikkuva alavatsa ja reisien yläosa). Lisäksi on jatkuva huutava nälkä ja jatkuva taistleu sitä vastaan etten liho takaisin.
Olet laihduttanut hirveän nopeasti. Itselläni meni monta vuotta tuon määrän laihdutukseen suunnillen kilo kuukaudessa vauhdilla.
Yleensä se palkinto, mitä odottaa laihdutuksen jälkeen, ei välttämättä ole niin suuri kuin on odottanut, ja saattaa siksi johtaa uudelleen lihomiseen. Ei laihtuminen muuta paljoakaan asioita, sitä on vain laihempi tai vähemmän lihava. Ja menee kauan, kun se entinen ylipaino vielä asuu päässä. 15 vuoden jälkeenkin saatan kaupassa kävellä XL- vaaterekille, vaikka olen kokoa 38.
Ei se mikään hokkuspokkus ole, eikä kannata hirveitä odotuksia ladata ihanaan elämään laihtumisen jälkeen. Ystävätkään eivät jaksa kauan ihailla tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten tuo kuorsaaminen on sellainen juttu, jonka vuoksi kävin tutkimuksissa ihan yliopistosairaalassa ja kukaan ei sanonut, että laihduta. En tajunnut olevani liian lihava, olin paisunut jotenkin huomaamatta pikkuhiljaa.
Aika jännä juttu. Sulla oli siis ilmeisesti jo merkittävä ylipaino? Mulla lievä ylipaino ja jostakin syystä mulle saarnataan ylipainosta lähes jokaisella lääkärikäynnillä. Ilmeisesti nössölääkärit ei uskalla urputtaa painosta oikeasti lihaville. Kai ne pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten tuo kuorsaaminen on sellainen juttu, jonka vuoksi kävin tutkimuksissa ihan yliopistosairaalassa ja kukaan ei sanonut, että laihduta. En tajunnut olevani liian lihava, olin paisunut jotenkin huomaamatta pikkuhiljaa.
Aika jännä juttu. Sulla oli siis ilmeisesti jo merkittävä ylipaino? Mulla lievä ylipaino ja jostakin syystä mulle saarnataan ylipainosta lähes jokaisella lääkärikäynnillä. Ilmeisesti nössölääkärit ei uskalla urputtaa painosta oikeasti lihaville. Kai ne pelkää.
Mulla pahimmillaan BMI 35, eli obeesi, syöpälääkkeen alettua. Valittelin painoa syöpälääkärille ja rasvamaksaa ja kolesterolia. Hän vain totesi että johtyvat lääkkeestäni eikä laihdutus auta. Toinen lääkäri sanoi noiden johtuvan kilppparin vajauksesta ja lisäsi lääkettä.
Niin, mulla siis kaikki vaivat, kivut jasairaudet alkovat normaalipainossa, ja vasta niiden aiheuttamana tuli ylipaino. Toki hieman laihduttelen ja onhan se kiva kun alkaa vähitellen vanhat vaatteet mahdumaan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää miltä kaikilta terveysongelmilta olette laihduttamalla kokonaan välttyneet noiden parantuneiden lisäksi!
Jos ei itse keksi mitä ne ongelmat voisivat olla niin katsoo Dr. Now ohjelmia
Hyvä ketju! Mutta kertokaas kaikki laihduttajat, MITEN olette saaneet laihdutettua?
Ruokavalio, liikunta ym
Kiitos vinkeistä!
Minusta on ihan järkyttävää kuinka sairaalloista laihuutta ihannoidaan. Laihatkin sairastaa ja sairastuu. Kaikki kuolee joskus. Minulla on jo yli 70v anoppi. Jauhanut laihduttamisesta viimeiset 30 vuotta. Ei ole edes erityisen lihava. Moittii omaa tytärtään, joka ei myöskään ole erityisen lihava. Ihan naurettavaa oman ja muidenkin elämänlaadun heikentämistä. Eläkää, älkää pilatko elämäänne tämän asian pohtimiseen.
Multa on loppuneet sydämentykytykset ja syke on laskenut. Ennen oli päivällä 120 tai yli, nyt ~80. Olo on vahvempi ja reippaampi vaikken ole lisännyt liikuntaa. Ennen en jaksanut edes seistä suorassa. Olen tosin venytellyt paljon enemmän, koska selkä alkoi vaivaamaan. Närästys on myös poissa, mutta se toki johtuu siitäkin, että jätin herkut ja oluen kokonaan pois (toistaiseksi).
Mun pitäisi pystyä samaan. Niin vaikeeta. On jalkavaivoja ja ne vaan pahenevat kun painoa tullut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla katosi veemäinen luonne. Olin ennen lapsia noin 68-74 kg, paino oli hikoillut koko aikuisiän, ja pituutta vain 165 cm. Olin koko ajan jollekin kateellinen ja varmaan sen takia vähän oma asenne pielessä. Kun sain lapsen 12 vuotta sitten, päätin, että nyt ne kilot lähtee. Kävelin vaunulenkkejä joka päivä 1-2 tuntia, myös vesisateella (vaunuihin oli sadesuoja kyllä). Kun pääsin tavoitepainoon 55 kg, tein vakaan päätöksen, että nyt pysyn tässä painossa, koska en enää itsekään jaksanut olla koko ajan kateellinen ja vertailla itseäni muihin. Nyt 12 vuotta myöhemmin painan 58 kg (joojoo, tiedetään, vähän on tullut lisää). Minulle mahtuu edelleen sama vaatekoko kuin silloin äitiysloman lopulla.
Oikea päätös!
Myös seksi on hoikkana viehättävämpää.
Paino tietysti rasittaa niveliä mutta nivelkulumat eivät ole vain lihavien vaiva.
Niin monille vaihdetaan nivelet jo alle viiskymppisenä ja ylipainoa ei tosiaan ole.
Upea juttu, että sinulla oli noin valveutunut lääkäri.
Näinhän se on. Useimmiten vaan ihmiset menee pillerireseptin toivossa lääkäriin ja odottaa, että taikapillerit korjaa kaiken, ,ja itse voi jatkaa passiivista makoilua sohvalla herkkujen äärellä. Pitäisi kuitenkin tajuta, että itse voi vaikuttaa omaan terveyteen kaikkein parhaiten, omilla elämäntavoilla.
Toivottavasti tuollaisia läkäreitä tulee enemmänkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla verenpaineen vaihtelut yli 120/80 loppuivat kun laihduin 6kg.
Kiitos. Olen itse viitisen kiloa ylipainoinen, ja verenpaine on enää tyydyttävää, on lievä uniapnea sun muuta. Kukaan lääkäri ei ole käskenyt laihduttaa, koska ylipainoa on niin vähän, mutta itse olen mietinyt että mitä jos se onkin nimenomaan tuosta pienestä ylipainosta kiinni kaikki?
Elimistöni on muutenkin sellainen, että marginaalit on tosi pieniä, vähän kuin se kolme karhua juttu, että aina on liian kuuma tai kylmä ja sopivaa puuroa ei meinaa löytyä. Ehkä osalla ihmisistä ihan parikin kiloa ylipainoa on liikaa.
Mieheni havaitsi tässä pari kuukautta sitten, että siirtyminen BMI:stä 22 lukemaan 23 on hänelle liikaa. On luonnostaan sellainen maratoonivartaloinen, ja kroppansa ei näköjään siedä YHTÄÄN rasvaa. Varmaan siksi, että se kaikki menee hänellä vatsaonteloon.
Tämä on muuten totta! Mä olen normaalipainon ylärajalla ja täytyy sanoa, että tämä olo on ihan tuskainen. Lääkäri on tosin sanonut mulle, että pitää laihduttaa ja alkaa kaikesta väsymyksestä huolimatta liikkumaan kunnolla ja päivittäin niin katsotaan uudestaan kilpirauhasen lääkityksen säätöä. Närästystä, kuorsausta, uniongelmia, ihme limaisuutta, hengitys on puuskuttavaa, sydän tykyttelee oudosti. vaatteet ei istu ja puristaa, vaikka kuinka koittaisi ostaa sopivia. Lisäksi turvotus on aivan käsittämätöntä. Järkyttävää näin 30-vuotiaana kärsiä tälläisestä ja kaikki muutaman kilon yli omasta normaalipainosta.
Ikuinen laihduttaja? kirjoitti:
Hyvä ketju! Mutta kertokaas kaikki laihduttajat, MITEN olette saaneet laihdutettua?
Ruokavalio, liikunta ym
Kiitos vinkeistä!
Vehnä ja sokeri pois. Säännöllinen ateriarytmi. Riittävästi unta. Riittävästi vettä. Itselle sopivaa liikuntaa pari kolme kertaa viikossa.
Noista on hyvä aloittaa.
-9kg tänä keväänä, ja huomaan eron. Minulla oli 20kg ylimääräistä, yritän saada loputkin pikkuhiljaa pois. Olo oli melko normaali vielä 15kg kohdalla, mutta tuo 20kg oli minulle liikaa. Tunsin eron yleisvoinnissani ja oli pakko tehdä jotain.
En enää kuorsaa, virtsankarkailu loppui, verenpaine laski normaaliarvoihin, sokeriarvot laskivat normaalia lähelle. Saattaa olla, että vältin diabeteksen tällä projektilla. On paljon helpompi olla kaikin tavoin. En aio päästää itseäni enää lihomaan.
Nainen on monimutkainen luomakunnan edustaja. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Viisas on se mies, joka tämän asian ymmärtää. Itselläni on ollut avomies, joka ymmärsi naisen psyykeä. Ei täydellisesti, mutta niin, että oli todella mukava olla samassa huoneessa. Hänellä ei ollut korkeaa koulutusta. Se oli kai vaistomaista.