Laihojen nimittely
Mittani ovat 173/48.
Olen ollut koko elämäni alipainoinen ja kuullut siitä aina.
Jo aikoinaa mummoni yritti pakkosyöttää minua ja koulun terveydenhoitaja "syytteli" anorektikoksi.
Minä siis tosiaankin syön, mutta paino ei nouse.
Aikuisiällä olen saanut kuulla milloin näyttäväni syöpäpotilaalta, milloin keskitysleirin vangilta.
Suurin osa kommenteista on tullut päin näköä, josta oletan että ihmisten mielestä on ok kommentoida laihan painoa negatiiviseen sävyyn, kun taas ylipainosta ei sovi puhua negatiiviseen sävyyn ja se on vain voimaannuttavaa ja kehopositiivista.
Eräs tuttavanikin oli sitä mieltä, ettei laihuutta ole sopivaa yhdistää kehopositiivisuuteen.
Miksi laihoja saa haukkua sairaan näköisiksi päin kasvoja, mutta ylipainosta saman sanominen johtaisi joukkolynkkaukseen?
Kertokaa te, jotka puhutte hoikille rumasti.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Koska hoikkuus yhdistetään automaattisesti kauneuteen ja lihavuus rumuuteen ja elämänhallinnan ongelmiin.
Itseäni vituttaa sinun kaltaisesi ruikuttajat. Oikeasti nautit alipainostasi ja pidät ylipainoisia alempi-arvoisina.
Toki olen tyytyväinen siihen, ettei tarvitse miettiä mitä suuhunsa laittaa. Kukapa ei nyt olisi?
Se ei ollutkaan aloituksetko pointti, vaan se miten ihmisten mielestä on normaalia kommentoida ikävästi laihan painoa.
Ja ei, en pidä itseäni ketään parempana.
Kerran eräs sukulaisnainen totesi, että " sä et kyllä ratkaisu helpolla". Totesin, että ei väliä, koska ei ole aikomus muutenkaan koskaan.
Olen myös syntymähoikka.
170/49
Mutta ethän sinä ole laiha. Olet anorektikko ja kärsit vaikeasta alipainosta. Denialismia on myös havaittavissa.
En mä ainakaan ymmärrä miksi kenenkään ulkonäköä haukutaan negatiivisesti päin naamaa (sitä tehdään kyllä edelleen myös lihaville), sehän on vaan yksinkertaisesti huonotapaista.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs sukulaisnainen totesi, että " sä et kyllä ratkaisu helpolla". Totesin, että ei väliä, koska ei ole aikomus muutenkaan koskaan.
Olen myös syntymähoikka.
170/49
* raskaudu
Vierailija kirjoitti:
Mutta ethän sinä ole laiha. Olet anorektikko ja kärsit vaikeasta alipainosta. Denialismia on myös havaittavissa.
0/5
Ei ole ok haukkua ketään mistään. Vaikka olisi muuten kritisoitavaa jostain ihmisestä, ei ole ok haukkua, vaan tulisi keskittyä vain kritisoitavaan asiaan. Mutta kysymys ei ollutkaan minulle. En tiedä saatko asiallisia vastauksia haukkujilta. Good luck.
Kyllä lihavuus on paljon pahempi ongelma kuin laihuus jo terveysnäkökulmastakin, jos ei syömishäiriöitä ole taustalla. En missään nimessä vähättele ongelmaasi ap kuitenkaan ja uskon, että tässä rumasti sanottuna läskien länsimaalaisten joukossa erotut selkeästi joukosta. Itseltäni on kilpirauhanen poistettu kasvaimen vuoksi ja lihoin sen jälkeen huomattavasti. Ennen olin melkolailla normaalipainoinen. Muut perheestäni ovat hoikkia ja yksi lapseni on juuri tällainen, joka syö paljon, mutta ei liho millään. Ei hän alipainoinen ole, mutta hyvin hoikka. Kun hän oli pienempi, tunsin syyllisyyttä, kun häntä sanottiin hoikaksi, vaikka tiesin, että hän syö paljon. Mutta tutkimustenkin mukaan väestöstä noin 10% on niitä, jotka eivät liho millään, 10 % niitä, jotka lihovat geenien vuoksi epäreilusti ja loput eli valtaosalla paino on energian saannin ja kulutuksen suhteessa. Sitten on sairaudet, jotka lihottavat tai laihduttavat epäreilusti.
Vierailija kirjoitti:
Koska hoikkuus yhdistetään automaattisesti kauneuteen ja lihavuus rumuuteen ja elämänhallinnan ongelmiin.
Itseäni vituttaa sinun kaltaisesi ruikuttajat. Oikeasti nautit alipainostasi ja pidät ylipainoisia alempi-arvoisina.
Kiitoksia, kerroit itsestäsi juuri aika paljon.
Mä olen itse lihava ja mun mielestä ei oo kyl oikein et lihavat on omineet kehopositiivisuuden. Kyllä siihen pitäisi lukea myös sirommat ihmiset. Kai jotkut ihmiset ajattelee että se laihuus on se kaikkien päämäärä ja kaikki noi ilkeät kommentit tulee kateudesta. :( Inhottavaa ja toivon että asia muuttuu. Olet kaunis just semmosena kun olet!<3
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni anorektikot käyvät oksentamassa syömänsä ruuan ja kärsivät vääristyneestä ruumiinkuvasta, ap ei ainakaan kertonut moisista oireista vaan syövänsä runsaasti kuitenkaan lihoamatta. Kyse lienee siis jostain muusta aineenvaihdunnan häiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok haukkua ketään mistään. Vaikka olisi muuten kritisoitavaa jostain ihmisestä, ei ole ok haukkua, vaan tulisi keskittyä vain kritisoitavaan asiaan. Mutta kysymys ei ollutkaan minulle. En tiedä saatko asiallisia vastauksia haukkujilta. Good luck.
Mikä oikeus kenelläkään on antaa "kritiikkiä" toisen ulkonäöstä, jos toinen ei sitä pyydä?
Minullle tämäkin on tehtävä ja haaste. Kun rahat tuleee ostan moottorisahan, vedän kasvoni auki, siirrrän silmiäöni ja ehkä yritäään tehdä myös vartaloooni muutoksia. Se on tehtävä joka on suoritetttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni anorektikot käyvät oksentamassa syömänsä ruuan ja kärsivät vääristyneestä ruumiinkuvasta, ap ei ainakaan kertonut moisista oireista vaan syövänsä runsaasti kuitenkaan lihoamatta. Kyse lienee siis jostain muusta aineenvaihdunnan häiriöstä.
Sekoitat bulimiaan, missä syödään normaalisti tai ahmitaan ja sitten oksennetaan ulos. Anoreksiassa syödään aivan liian vähän. Pahimmassa tapauksessa päivät selvitään pelkällä vedellä ja yhdellä maissinjyvällä.