Vaivat jotka hävisivät laihduttamalla?
Mä olen huomannut, että voin kokonaisvaltaisesti paremmin nyt kun olen päässyt normaalipainoon. Listaan tähän konkreettisia juttuja, joita ylipainosta aiheutui mulle ja jotka ovat nyt hävinneet:
1. Kuorsaaminen
2. Väsymys
3. Virtsankarkailu
4. Itsetunto-ongelmat ja siitä seurannut seksielämän virkistyminen
5. Libido
6. Ahdistus ja masentuneisuus
Sen lisäksi iloitsen päivittän uudesta peilikuvastani ja saan jatkuvasti kysymyksiä: olenko rakastunut? Olen kyllä: ITSEENI
Kommentit (871)
Jyy kyl o kivempi hyppii lasten kans trampoliini, ku ei joka pumpulla ole kuset housussa. Sänky natisee useimmin. Eikä väsytä. Selkä ei oo enää kipee ja lantio liikkuu paremmin. Ärsyttää vaan vähän ku housut tykkää tippua jalasta. Onneks löyty varastosta myymättömiä kirppisverkkareita vuodelta 2006. Pysyy jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ei ole enää niin runsaat ja kivuliaat. Selkäkivut myös helpottaneet eikä enää hengästy muutaman rappusen takia :D - 15kg ja homma jatkuu, hitaasti mutta varmasti!
Ei v.....u KUKAAN voi olla niin tyhmä, että kuvittelee ylipainon vaikuttavan menkkojen runsauteen!!!!!! 😂😂😂😂😂 En enää jaksa teitä, en v.....u jaksa!!!
No itseasiassa kyllä se vaikuttaa, tästä puhuin jokin aika sitten gynekologin vastaanotolla. Asia liittyy jotenkin ruskeaan rasvaan jota ylipainoisilla on runsaasti, se vaikuttaa hormonitasapainoon ja sitä kautta kuukautisiin. Myös itselläni kymmenen kilon laihduttaminen normalisoi vuotoa, joka pahimmillaan oli todella runsasta.
Mihin vaikuttanut? No, selkäkivut hävisi. Polvikivuista pääsin eroon. Närästys on enää hyvin harvinaista, virtsankarkailua ei enää ole ja ummetus on enää satunnaista.
Verenpaine on laskenut ns. normaaliin. Ennen laihtumista lääkäri suositteli verenpainelääkkeiden aloittamista. Nukun nykyään paremmin. Lieneekö sekin laihtumisen ansioita, vai olisiko kuorsaaminen tai joku muu asia muuttunut. Mutta unilääkkeitä en enää tarvitse.
-15 kg. Sen suuremmasta ylimääräisestä massasta ei ollut kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmiiksi lihavat saa vaan syyn lihoa lisää ku ottaa vähä ketiapiinia tai mirtatsapiinia.
Voi olla mutta täytyy muistaa, että liian vähäinen uni aiheuttaa myös lihavuutta.
Jos olet väsynyt ja pinna kireällä valvotun yön jälkeen, stressihormoni- eli kortisolitasosi ovat tapissa, mikä kiihdyttää insuliinitasojen nousua.
Insuliini on "rasvan varastoija" , eli kun "inskaa" on veressä liikaa, se varastoi syömämme ruuan läskinä eikä elimistö pääse hyödyntämään sitä vaan tulee ahmimisen tarve. -Ja juuri sellaisen epäterveellisen ruuan. kukaan ei järsi kaalia stressiinsä vaan pitsaa ym. "lohturuokaa", eli korkeaenergistä ja ladattuna nopeilla hiilareilla, kun elimistö on "taistele tai pakene" - eloonjäämismoodissa.
Ikävä kyllä, tämä ylenmääräinen kortisoli aiheuttaa myös kehon "hiljaista tulehdusta" eli metabolista syndroomaa. eli läski kertyy erityisesti vyötärölle.
Siksi lepo ja hyvä yöuni on huipputärkeää painonhallinnan takia.
Yksi pehmeä konsti on melatoniini. Tutkimusten mukaan, melatoniini ei välttämättä auta kovin paljoa, jos sen nielaisee. Siitä katoaa 70% tehosta. kannattaa kokeilla, että jättää sen pillerin itsekseen liukenemaa poskeen tai ikeneen. Se imeytyy parhaiten elimistön käyttöön limakalvoilta.
Itse asiassa useimmat tosissaan stressi-jänikset on tosi laihoja. Katsohan vain huippujohtajia, jotka tosissaan on kovassa paineessa. Tai vaikka Marinia.
Stressi ei ole syy ahtaa itseensä pitsaa. Se on, että pitsa on hyvää. Mutta määrä ratkaisee lihomisen, ei laatu.
Ihmissuhteet, sosiaalinen elämä, hormonitoiminta.
Miten on mahdollista että joillakin elämä muuttuu täysin kun laihduttaa ? Ja minulla ei mitenkään.
Kävi sama kuin tupakan polton lopettamisen kanssa ei vaikuttanut mihinkään mitenkään korkeintaan huononsi olotilaa vaikka olin todella ylipainoinen.
Mulla ei oikein valitettavasti lähtenyt mitään vaivoja, ilmeisesti olen ollut vaan liian kauan liian ylipainoinen. Olen laihduttanut 122 -> 67kg. Toivoin eniten, että jalkaterä-, polvi- ja lonkkakivut vähenisivät. Mutta ei ne ole vähenneet ollenkaan, tai no jalkateräkivut ehkä vähän, muut ei. Närästys on kuin ennenkin. Hormonaalisia vaivoja on ihan siksi koska olen jo esivaihdevuosi-iässä, ihan luonnollista siis kyllä. Uusia vaivoja on tullut jatkuva sietämätön ihon kutina jonka kourissa öisin raavin itseni haavoille, tähän ei ole löytynyt syytä veriarvoista eikä muualta, kuulemma voi liittyä siihen kun iho vielä kutistuu rankan laihtumisen jäljiltä (kutina on kamalinta alueilla joissa on löysää nahkaa kuten kaula, rinnat, roikkuva alavatsa ja reisien yläosa). Lisäksi on jatkuva huutava nälkä ja jatkuva taistleu sitä vastaan etten liho takaisin.
momomoa kirjoitti:
Kaikkein järkevintä on laihduttaa kaloreita laskemalla. Netti on pullollaan laskureita, joissa saat kalorimäärän mitä syödä (jos haluat laihduttaa tai pysyä samassa painossa), kun otetaan huomioon miten liikut ja missä ajassa haluat tietyn painomäärän pudottaa. Saat syödä ihan kaikkea, kun laskee kalorit. Appeja kalorien laskuun on tarjolla, mutta nopeasti oppii itsekin laskemaan mitä suustaan alas tunkee.
Itse jätin kaiken lisätyn sokerin, pullat, herkut. Lasken kalorit. Helpolla lähtenyt sen enempää liikuntaa lisäämättä 27kg.
Itselläni refluksi on ilmeisesti muuttunut painonpudotuksen myötä kurkkurefluksiksi, koska nieleskelen koko ajan ja jotain ihme limaa kertyy kurkkuun ja tuntuu ettei mene alas. Verenpaineet heittelevät korkeasta normaaliin, verensokerit ovat laskeneet normaaleiksi. Jaksaminen on kausittaista, mutta pääsääntöisesti energiaa tehdä asioita on enemmän. Nivelkivut ovat ja pysyvät näköjään. Mutta matka jatkuu ja tarkoituksena on pudottaa vielä ainakin 15kg.
Cool. Pudotin alle vuodessa 45 kiloa enkä laskenut kaloreita kertaakaan. Ei edes tulisi mieleen tarkistaa ruoka-aineiden kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ei ole enää niin runsaat ja kivuliaat. Selkäkivut myös helpottaneet eikä enää hengästy muutaman rappusen takia :D - 15kg ja homma jatkuu, hitaasti mutta varmasti!
Ei v.....u KUKAAN voi olla niin tyhmä, että kuvittelee ylipainon vaikuttavan menkkojen runsauteen!!!!!! 😂😂😂😂😂 En enää jaksa teitä, en v.....u jaksa!!!
No itseasiassa kyllä se vaikuttaa, tästä puhuin jokin aika sitten gynekologin vastaanotolla. Asia liittyy jotenkin ruskeaan rasvaan jota ylipainoisilla on runsaasti, se vaikuttaa hormonitasapainoon ja sitä kautta kuukautisiin. Myös itselläni kymmenen kilon laihduttaminen normalisoi vuotoa, joka pahimmillaan oli todella runsasta.
Lihavilla on suhteellisesti vähemmän ruskeaa rasvaa kuin hoikilla. Minkä helvetin lääkärin kanssa olet mukamas keskustellut?
Vauvat, jotka hävisivät laihduttamalla! Jee!
Jossain vaiheessa onnistuvaa laihiintumista huomaa, että pystyy leikkaamaan varpaankynnet ihan helposti. Ja wc-pytylle istuessa tila riittää niin, että kikuli ei enää pussaa sen pöntön sisäpinnan etuosaa. Tietysti tosi paljon muutaki- polvet, selkä tykkää keveydestä, kävely ei ole enää urheilusuoritus raskaudessaan, joskus kaupan jonossa seisoessaan ei kylvekään hiessä, ääh näitä on liikaa. Ei jaksa kerralla enempää.
Nosto, jos vaikka joku tarttee motivaatiota laihdutukseen!
Mulle oli muuten yllätys, miten paljon paino vaikutti mulla virtsankarkailuun. Tai ehkä siihen auttoi eniten listääntynyt liikunta ja paranut lihaskunto, mutta paino siis vaikutti siihenkin.
Reumatulehdukset loppui kuin seinään kun jätin vehnän pois ja aloitin pätkäpaaston.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oikein valitettavasti lähtenyt mitään vaivoja, ilmeisesti olen ollut vaan liian kauan liian ylipainoinen. Olen laihduttanut 122 -> 67kg. Toivoin eniten, että jalkaterä-, polvi- ja lonkkakivut vähenisivät. Mutta ei ne ole vähenneet ollenkaan, tai no jalkateräkivut ehkä vähän, muut ei. Närästys on kuin ennenkin. Hormonaalisia vaivoja on ihan siksi koska olen jo esivaihdevuosi-iässä, ihan luonnollista siis kyllä. Uusia vaivoja on tullut jatkuva sietämätön ihon kutina jonka kourissa öisin raavin itseni haavoille, tähän ei ole löytynyt syytä veriarvoista eikä muualta, kuulemma voi liittyä siihen kun iho vielä kutistuu rankan laihtumisen jäljiltä (kutina on kamalinta alueilla joissa on löysää nahkaa kuten kaula, rinnat, roikkuva alavatsa ja reisien yläosa). Lisäksi on jatkuva huutava nälkä ja jatkuva taistleu sitä vastaan etten liho takaisin.
Kutina voi liittyä tosiaan esivaihdevuosiin ja ihon kuivuuteen, mutta toki hyvä tarkistaa veriarvot. Itse aina ollut normaalipainoinen, ja nyt esivaihevuosissa raavin myös itseäni öisin sellaisistakin kohdista, jotka eivät näytä tai tunnu kuivilta. Esim. kyljet rintsikan painauman kohdalta ja kainalot kutisevat yöllä, puhumattakaan nilkoista, jotka ovatkin tosi kuivat. Ahkera rasvaus on auttanut, siis ihan päivittäinen.
Minä en ole huomannut tämän -20 kg:n jälkeen oikeastaan mitään muutoksia muuta kuin, että vyötä pitää vetää tiukemmalle, että housut pysyy jalassa.
Labrakokeissakaan ei oikeastaan ole muuta muutoksia kuin maksa-arvon tippuminen. Kolesterolit sun muut on samoissa arvoissa kuin ennenkin ja verenpainekin samoissa lukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla verenpaineen vaihtelut yli 120/80 loppuivat kun laihduin 6kg.
Kiitos. Olen itse viitisen kiloa ylipainoinen, ja verenpaine on enää tyydyttävää, on lievä uniapnea sun muuta. Kukaan lääkäri ei ole käskenyt laihduttaa, koska ylipainoa on niin vähän, mutta itse olen mietinyt että mitä jos se onkin nimenomaan tuosta pienestä ylipainosta kiinni kaikki?
Elimistöni on muutenkin sellainen, että marginaalit on tosi pieniä, vähän kuin se kolme karhua juttu, että aina on liian kuuma tai kylmä ja sopivaa puuroa ei meinaa löytyä. Ehkä osalla ihmisistä ihan parikin kiloa ylipainoa on liikaa.
Mieheni havaitsi tässä pari kuukautta sitten, että siirtyminen BMI:stä 22 lukemaan 23 on hänelle liikaa. On luonnostaan sellainen maratoonivartaloinen, ja kroppansa ei näköjään siedä YHTÄÄN rasvaa. Varmaan siksi, että se kaikki menee hänellä vatsaonteloon.
Ruskeaa rasvaa nimenomaa on enemmän normaalipainoisilla ei ylipainoisilla. Sen määrä lisääntyy viileässä. Se on ns.ei haitallista rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun gynekologini on niin tyhmä. Tehnyt alan töitä varmaan 40 vuotta ja seuraa tiukasti uusinta tutkimusta. Tosin kyse ei hänen mukaansa ole niinkään ylipainosta, ylipaino vaan on oire insuliiniresistenssistä. Hänen mielestään suurin osa hormoniperäisistä vuotohäiriöistä korjaantuu sillä, että jättää sokerin ja vehnän pois. Ruokavalio ei tietenkään vaikuta, jos vuodot johtuvat esim. myoomista.
Itselläni kuukautiset normalisoitui pätkäpaaston myötä, vaikka paino ei pudonnutkaan. Ilmeisesti insuliiniresistenssi sitten korjaantui sen verran.
Gyneni mielestä käytännössä kaikilla länsimaisilla on insuliiniresistenssi, myös hoikilla ja näennäisen terveillä. Valitteli sitä, että Suomessa ei mitata pitkää insuliinia, joka kertoisi asian, vaan pelkästään verensokeri, sokerihemoglobiini (pitkä sokeri) ja perusinsuliini (en muista sen kokeen nimeä, mutta kertoo joka tapauksessa vain sen hetkisen tason).
Kaikkein järkevintä on laihduttaa kaloreita laskemalla. Netti on pullollaan laskureita, joissa saat kalorimäärän mitä syödä (jos haluat laihduttaa tai pysyä samassa painossa), kun otetaan huomioon miten liikut ja missä ajassa haluat tietyn painomäärän pudottaa. Saat syödä ihan kaikkea, kun laskee kalorit. Appeja kalorien laskuun on tarjolla, mutta nopeasti oppii itsekin laskemaan mitä suustaan alas tunkee.
Itse jätin kaiken lisätyn sokerin, pullat, herkut. Lasken kalorit. Helpolla lähtenyt sen enempää liikuntaa lisäämättä 27kg.
Itselläni refluksi on ilmeisesti muuttunut painonpudotuksen myötä kurkkurefluksiksi, koska nieleskelen koko ajan ja jotain ihme limaa kertyy kurkkuun ja tuntuu ettei mene alas. Verenpaineet heittelevät korkeasta normaaliin, verensokerit ovat laskeneet normaaleiksi. Jaksaminen on kausittaista, mutta pääsääntöisesti energiaa tehdä asioita on enemmän. Nivelkivut ovat ja pysyvät näköjään. Mutta matka jatkuu ja tarkoituksena on pudottaa vielä ainakin 15kg.