Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte motivaatiota iänikuiseen ruoanlaittoon?

Vierailija
17.01.2020 |

Mitään muuta ehtisi elämässä tehdä kuin olla keittiössä, jos päättäisin syödä terveellisesti. Miten motivoidutte kokkaamaan? Tiedän että jotkut nauttivat siitä - en ymmärrä - mutta te jotka ette nauti ja silti laitatte joka päivä ruokaa, miten jaksatte? Jos mulla olisi rahaa sikana, palkkaisin itselleni kokin tekemään viikon ruoat jääkaappiin. :D

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yleensä jo tänään, että huomenna teen lihapullia. Teen lihapullataikinan tekeytymään jääkaappiin. Seuraavana päivät potut kiehumaan ja pyörittelen lihapullat, jotka paistuvat pannulla ja potut kiehuvat kattilassa. Näiden valmistumista odottaessa putsaan salaattia, pilkon vihanneksia ja teen salaattikastikkeen. Kun potut ovat kypsiä, n. 20 min. - kaikki muukin on valmista. Tänään laitan paistopussiin kananrintaa, porkkanaa, pottuja ja paprikaa. Siellä muhii uunissa eikä aikaa kulu kuin 5 min, ehkä 7 min. sen paistopussin valmiiksi laittamiseen. Eineksiä en syö koskaan, ovat pirun pahoja ja epäterveellisiä sanokoon kuka mitä tahansa. Kovin monelta puuttuu organisaatiokyky, tänään ei ajatella yhtään mitä ruokaa huomenna. En siis yleistä, mutta sen mitä olen nähnyt ja mitä tälläkin palstalla saa lukea on satumaisen ihmeellistä. 

Vierailija
82/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yleensä jo tänään, että huomenna teen lihapullia. Teen lihapullataikinan tekeytymään jääkaappiin. Seuraavana päivät potut kiehumaan ja pyörittelen lihapullat, jotka paistuvat pannulla ja potut kiehuvat kattilassa. Näiden valmistumista odottaessa putsaan salaattia, pilkon vihanneksia ja teen salaattikastikkeen. Kun potut ovat kypsiä, n. 20 min. - kaikki muukin on valmista. Tänään laitan paistopussiin kananrintaa, porkkanaa, pottuja ja paprikaa. Siellä muhii uunissa eikä aikaa kulu kuin 5 min, ehkä 7 min. sen paistopussin valmiiksi laittamiseen. Eineksiä en syö koskaan, ovat pirun pahoja ja epäterveellisiä sanokoon kuka mitä tahansa. Kovin monelta puuttuu organisaatiokyky, tänään ei ajatella yhtään mitä ruokaa huomenna. En siis yleistä, mutta sen mitä olen nähnyt ja mitä tälläkin palstalla saa lukea on satumaisen ihmeellistä. 

Enpä ole huomannut. Mitähän liet lukenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?

Esimerkki:

sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.

Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.

Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.

Tiistain ruoka on jo valmis. Samoin salaattiainekset. Syötte vain eri soppaa.

Keskiviikkona voitte taas syödä samaa soppaa kuin maanantaina.

Onneksi en asu teillä. Soppaa.

Mikä vika sopassa? Itse teen kattilallisen soppaa johon tuee brokkolia, kukkakaalia, pari porkkanaa ja pari kolme pottua. Lisään itse valmistamaani lihalientä, yrttejä, suolaa pippuria. Sauvalla sekoitan sakeaksi aika paksuksi sopaksi. Tällä aikaa uunissa ovat paistuneet palvimakkarat, jotka lisätään kokonaisina keittoon. Voi käyttää palvilihaa tai nakkejakin. Jaahas, ja taas kului aikaa kork. 20 min.

Vierailija
84/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maidoton ja gluteiiniton ruokavalio, onneksi pidän ruuanlaitosta. Kun itse valmistaa ruokaa, niin saa hyvää, terveellistä ja ravinteikasta ruokaa edullisesti. Valmistimme juuri lihasoijapullia. 700g naudan 10% jauhelihaa + 3dl tummaa soijarouhetta+ 1,75dl tattarileseitä + pari sipulia + mausteet.

Kokeilimme uudella xxl Philipsin airfryerillä paistamista ja 3 satsia 180c ja 15 minuuttia ja aivan huippuhyvää tuli ja painokin pysyy normilukemissa. Meillä on nyt 5 aikuista ja ruokaa todella kuluu...

T Herra 186/ 80

Vierailija
85/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?

Esimerkki:

sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.

Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.

Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.

Mikä vika sopassa? Itse teen kattilallisen soppaa johon tuee brokkolia, kukkakaalia, pari porkkanaa ja pari kolme pottua. Lisään itse valmistamaani lihalientä, yrttejä, suolaa pippuria. Sauvalla sekoitan sakeaksi aika paksuksi sopaksi. Tällä aikaa uunissa ovat paistuneet palvimakkarat, jotka lisätään kokonaisina keittoon. Voi käyttää palvilihaa tai nakkejakin. Jaahas, ja taas kului aikaa kork. 20 min.

🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
86/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

Minulla on maidoton ja gluteiiniton ruokavalio, onneksi pidän ruuanlaitosta. Kun itse valmistaa ruokaa, niin saa hyvää, terveellistä ja ravinteikasta ruokaa edullisesti. Valmistimme juuri lihasoijapullia. 700g naudan 10% jauhelihaa + 3dl tummaa soijarouhetta+ 1,75dl tattarileseitä + pari sipulia + mausteet.

Kokeilimme uudella xxl Philipsin airfryerillä paistamista ja 3 satsia 180c ja 15 minuuttia ja aivan huippuhyvää tuli ja painokin pysyy normilukemissa. Meillä on nyt 5 aikuista ja ruokaa todella kuluu...

T Herra 186/ 80

Gluteeniton. Ei gluteiiniton.

Vierailija
87/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitusta ruoan laitosta ja kokin palkkaamista tässä kejussa, mutta palstalla on ollut useita ketjuja, joissa valitetaan kuinka kurjaa ruoanlaitto on ja mitä hajuja siitä asuntoon tulee ym. ym. sellaisia olen lukenut. 

Vierailija
88/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika nautinnonhaluinen luonne, yksinkertaisesti pidän hyvästä kotiruoasta. Kuuntelen kokatessa musiikkia, ja keittiöpuuhastelu saa pään irti töistä, koen sen rentouttavana. Meillä tuli tänään lämminsavulohikeittoa ja uunissa on vielä shepherd's pie vaihtoehdoksi.

Vierailija
89/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitusta ruoan laitosta ja kokin palkkaamista tässä kejussa, mutta palstalla on ollut useita ketjuja, joissa valitetaan kuinka kurjaa ruoanlaitto on ja mitä hajuja siitä asuntoon tulee ym. ym. sellaisia olen lukenut. 

Minä en ole huomannut. Ruoanlaitto on perheellisellä ihmisellä todella paljon. Totta kai se joskus puuduttaa eikä aina jaksa.

Ja tuo organisoinnista sössöttäminen on ihan naurettavaa. Ethän sinä edes kuvannut organisoimista vaan kädestä suuhun elämistä.

Vierailija
90/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 24-vuotiaana jouduin pesemään pyykkiä käsin, koska meillä ei ollut pesukonetta. Nyt on astianpesukoneet ja muu tekniikka, ruuanlaitto on todella helppo. Sain vielä lahjaksi hienon keittiöveitsen, jolla kasvisten pilkkominen on todella helppoa. Nykyisin tuntuu, että monet haluaa esitellä hienoa keittiötä eikä siedetä pienintäkään sotkua. Jos haluaa ruuat valmistaa alusta asti itse, on myös totuttava siihen, että sotkua tulee.

Vierailija
91/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Ei kiinnosta sitten tippaakaan. Ehkä jos saan lapsia niin heille haluan kokata ja jos on rauhallisempi vaihe elämässä niin sitten. Mutta nyt ei ole aikaa tai kiinnostusta panostaa ruuanlaittoon. Teen vaim nopeita ja yksinkertaisia ruokia. Tulevaisuudessa ehkä voisin hankkia jonkun kotiapulaisen tai kokin tekemään mulle ruokaa. Siivooja jo onneksi käy kun ei ole sekään homma ihan suosikkipuuhiani...

Vierailija
92/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on usein myös vaikeuksia kaivaa sitä motivaatiota. Yleensä helpottaa, jos mietin etukäteen muutaman seuraavan ruuan, jolloin ei ole niin vaikea ryhtyä ruuanlaittoon kun ei ekana tarvitse pohtia mitä tekee.

Teen sen verran ruokaa, että riittää 2-3 päiväksi. Näin tiedän että seuraavina päivinä saan rauhassa sluibata ja se motivoi kyllä.

Toisinaan lasken myös kuinka paljon tulee annos maksamaan verrattuna vastaaviin valmisaterioihin ja säästö lämmittää mieltä.

Vierailija
93/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokkaa joka päivä nykyään. Otan ihan suosiolla rennommin. Riittää kun muutaman kerran viikossa tekee isomman satsin ruokaa. Samaa voi syödä kahtena päivänä, joskus vielä kolmantena jollain tavalla muunneltuna/ jatkettuna. Käytän nykyään myös puolivalmisteita tai ohan eineksiäkin välillä, eikä kukaan ole niistä sairastunut tai kuollut. Viikonloppuisin käydään melko usein ravintolassa, tai tilataan ruokaa.

Vierailija
94/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foodora laulaa. Aina ilmaiskuljetus ja tarjousfirman kautta. Ihan sopu hinta kun laskee ettei tarvi käydä kaupassa ja moni iso ruoka-annos tarjoaa kaksi ruokailua. Monen ainekset kalliimpia itse ostettuna.

Vierailija
95/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos motivoi. Se, että tulee kokeiltua uusia ruokalajeja ympäri maailmaa. Tänään ruokana risotto alla Milanese. Kokkaan myös kerralla sen verran enemmän, että osan laitan aina pakkaseen ja sieltä sitten sulattelen niinä päivinä joina en jaksa tai kerkeä kokata.

Vierailija
96/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Meilläkin syödään soppaa lounaaksi ainakin 4 päivänä viikossa (vkl ei lounasta ollenkaan). Rakastamme niitä ja ne on todella hyviä. Ruokaisuuden voi ihan itse päättää, vaikka tunkisi puolikkaan sian nälkää pitämään.

Meille riittää loistavasti erilaiset sose-, linssi-, kasvis-, ja kalakeitot. Tänään syötiin tulista maissikeittoa mikä on ihan tajuttoman hyvää näin talvella, eilisestä oli jäänyt pari lusikallista nyhtöbroileria minkä silppusin sekaan. En kaivannut edes leipää lisäksi, hyvin pärjää iltaruokaan saakka. 

Ihme nirsoilua joillakin?? Olisi kiva tietää mitä nämä "kurmandit" itse tekee ja syö.

Vierailija
97/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika nautinnonhaluinen luonne, yksinkertaisesti pidän hyvästä kotiruoasta. Kuuntelen kokatessa musiikkia, ja keittiöpuuhastelu saa pään irti töistä, koen sen rentouttavana. Meillä tuli tänään lämminsavulohikeittoa ja uunissa on vielä shepherd's pie vaihtoehdoksi.

Ihan herkkuruokia!

Me kokeilimme vaihteeksi shepherd's pietä kukkismuussilla ja nyt ei enää muunlaista tehdäkään. 

Vierailija
98/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ruoan laitosta yleensä. Joskus viikonloppuna se on siedettävää kun siemailen viiniä samalla. Mieluiten tilaan kotiin ruoat valmiina tai teen jotain yksinkertaista. Kauheaa jos minulla olisi lapsia niin olisi pakko tehdä arkisinkin ruokaa itse.

Vierailija
99/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi päivä syömättä,niin tulee motivaatio jo hernekeittopurkin avaamiseen

Vierailija
100/238 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua motivoi parhaiten siisti ja jörjestyksessä oleva keittiö.

Niin että tuedän mitä kaapeissa on, kaapit on siistit, työtaso on tyhjä, kaikki on paikoillaan.

Inhoan väsyneenä vääntämistä sotkun keskellä.