Miten saatte motivaatiota iänikuiseen ruoanlaittoon?
Mitään muuta ehtisi elämässä tehdä kuin olla keittiössä, jos päättäisin syödä terveellisesti. Miten motivoidutte kokkaamaan? Tiedän että jotkut nauttivat siitä - en ymmärrä - mutta te jotka ette nauti ja silti laitatte joka päivä ruokaa, miten jaksatte? Jos mulla olisi rahaa sikana, palkkaisin itselleni kokin tekemään viikon ruoat jääkaappiin. :D
Kommentit (238)
Kannattaa tehdä isompi satsi kerralla niin ei tarvitse joka päivä kokata. Helppoa kuin heinän teko. Jääkaapissa monet ruuat säilyy päivkausia hyvänä eikä kannata koko satsia kerralla lämmittää vaan aina vain annos kerrallaan mikrossa.
Osta pakastevihanneksia niin ei tarvitse kuoria eikä pilkkoa.
Pari tuntia siinä eilen meni jos sitäkään, kun kaksi ruokaa valmistin eilen 1.1.2023. Makaronilaaltikon tein uuniin kypsymään ja sitten tein aiemmin aamulla kuorimistani perunoista perunamuussin ja siihen lisäksi nakit keitin. Perunamuussia jäin vielä tähteensi seuraavalle päivälle ja makaronilaatikosta saan monen päivän eväsruuan. Syön vain yhden lämpimän ruuan päivässä. Kotiin mentyä jotain pientä leipää ja jogurttia tms.
Pakaste perunasuikaleet on hyvä juttu. Niistä saa monenlaisia kiusauksia tehtyä ja ruoka on uunissa 15 minuutissa. Toki riippuu valmistusastiasta ja annoksen koosta (paksuudesta) kuinka kauan ruuan tarvitsee olla uunissa. Minulla kinkkukiusaus kahdesta puolen kilon perunasuikalepussista tehtynä niin, että on lisäksi 400 g pala saunapalvikinkkua, jonka pilkon ja kaksi 2,5 dl kevyt ja paksu ruokakermaa + mausteet paistoaika 2 h.
Katselen telkkarista kokkausohjelmia ja muuntele niitä omaan makuuni, aina tulee jotain kivoja juttuja eteen
Striimaan ruoanlaiton only fansiin niukoissa vetimissä
Mirja
Itselle helpointa on miettiä useampi päivä ennakkoon suurin piirtein mitä ruokaa tekee. Suurin piirtein siksi, että voi vielä kaupassa napata alennuslaarista jotain ja muuttaa suunnitelmaa.
Näin ei tarvitse käyttää joka päivä energiaa "mitä syödään"-suunnitteluun. Voi vain kasata aineet pöydälle ja hops; ruoka on valmis.
Välillä voi tehdä isomman satsin ruokaa, niin voi jonkun päivän pitää vapaata, kun on esim. makaroonilootaa lämmitettäväksi.
Erityisen helppoja ja maukkaita ovat sosekeitot. Porkkana+tähtianis, bataatti+peruna, tuorehernekeitto (ihan toista kuin purkkivastaavat) jne. Yllättävän hyvin nämä pitävät myös nälän poissa.
Oon myös tosi paljon tykästynyt Sikke Sumarin ruokaohjeisiin. Ne ovat maanläheisiä ja ihmeellistä, kun saa itse tehtyä Siken ohjeilla niin hyviä ruokia, että meinaa pää räjähtää.
Välillä lipsutaan mutta palataan ajan ja rahan säästämiseksi systeemiin, jossa ma-ti syödään keittoa (voi tehdä jo sunnuntaina, sillä keitto usein paranee uudelleenlämmittäessä), ke-to laatikkoa, pe jotain itse tehtyä hyvää (pizzaa, tortilloja, nachopelti, purilaisia), viikonloppuna lounas on brunssityylinen ja päivällisiin enemmän eforttia (kutsutaan usein vieraita tai saadaan itse kutsu).
Aikuisten lounaiksi pakkasesta edellisviikkojen aarteita, usein teen viikolla ruokaisan salaatin josta tulee 4 annosta, kerran viikossa syödään työpaikkaruokalassa tai lounasravintolassa. Lapsi syö lounaan koulussa.
Meillä pyörii keittomenussa kasvisnakkisoppa, kalaton keitto, linssikeitto, texmex-papukeitto, kanaton keitto currylla, kesäkeitto.
Laatikoissa vebabkiusaus, savutofukiusaus, makaronilaatikko, pinaattilasagne, kanaton riisivuoka, spagetti-pyörykkävuoka tomaattikastikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?
Esimerkki:
sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.
Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.
Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.
Tiistain ruoka on jo valmis. Samoin salaattiainekset. Syötte vain eri soppaa.
Keskiviikkona voitte taas syödä samaa soppaa kuin maanantaina.
En lohikeittoon mitään selleriä ja lanttua laita, lihakeittoon kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan saman neuvon, mikä täällä jo öllut moneen kertaan. Varioi ruokalistaa. Kehittele uutta. Kokeile. Pari luovaa ateriaa päivään kun kokkaa, säilyy tatsi ja innostus.
Lounaaksi tänään kasvissosekeittoa jossa chilipaprika tuorejuustoa.
Illalla tonnikalapihvit ja uunijuureksia.Huomenna makaronilaatikkoa lounaaksi, illalla omaa pizzaa pari pellillistä.
Jne
Tämä toimii jossain kahden aikuisen tai isojen lasten taloudessa. Eri meininki näin 3- ja 1,5v lasten äitinä, silloin se on sitä iänikuista makaronilaatikkoa ja perunaa mifu/kasviskastikkeella ym mahdollisimman suolatonta ja kevyesti maustettua perusruokaa.
Tappavan tylsää toistoa viikosta toiseen.
Makaronilaatikko on hiilarihöttöä, lapset tarvitsevat terveellisempää ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Keittää kivikauden ikikeittoa, eli pata tulelle ja nakkaa sekaan mitä milloinkin ruuaksi kelpaavaa, sen kummemmin gourmet nyansseista piittaamatta.
Tämä on oikein hyvä vinkki, jos ruuanlaitto ei nappaa eikä ole väliä, mitä syö. Mutta oikeasti usein ne parhaat ruuatkin syntyvät just noin. Ja jos pitäisi myöhemmin kirjoittaa ruuasta resepti, ei pysty, koska nakkeli sekaan vaan kaikenlaista, mitä kaapista sattui löytymään.
Mä en yleensä suunnittele ruokia etukäteen vaan ostan erilaisia raaka-aineita. Sitten ruuanlaittoa aloittaessani mietin, minkä tyyppistä (meksikolainen, kiinalainen, italialainen, marokkolainen jne) ruokaa mun sillä hetkellä tekisi mieli. Ja teen käytettävissä olevista raaka-aineista mieleistäni ruokaa. Oleellista hommassa on monipuolinen maustevarasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson jääkaappiin ja teen siitä mikä on pakko valmistaa päivämäärän tai fräschöörin takia.
Tänään kylläkin Pytt i panna eli kaikki tähteet paistinpannulle.
Jag har spytt i pannan on kyllä hyvää.
Itse väsään piirakoita jämäkasviksista ja lihoista, sekin helppo ja nopea ruoka.
Har du spytt i pannan:)?
Miäs köökissä kirjoitti:
Itselle helpointa on miettiä useampi päivä ennakkoon suurin piirtein mitä ruokaa tekee. Suurin piirtein siksi, että voi vielä kaupassa napata alennuslaarista jotain ja muuttaa suunnitelmaa.
Näin ei tarvitse käyttää joka päivä energiaa "mitä syödään"-suunnitteluun. Voi vain kasata aineet pöydälle ja hops; ruoka on valmis.
Välillä voi tehdä isomman satsin ruokaa, niin voi jonkun päivän pitää vapaata, kun on esim. makaroonilootaa lämmitettäväksi.
Erityisen helppoja ja maukkaita ovat sosekeitot. Porkkana+tähtianis, bataatti+peruna, tuorehernekeitto (ihan toista kuin purkkivastaavat) jne. Yllättävän hyvin nämä pitävät myös nälän poissa.
Oon myös tosi paljon tykästynyt Sikke Sumarin ruokaohjeisiin. Ne ovat maanläheisiä ja ihmeellistä, kun saa itse tehtyä Siken ohjeilla niin hyviä ruokia, että meinaa pää räjähtää.
Sikkekö siellä? 🙃
Olen todella kiitollinen ammatinvalinnasta jonka tein nuorena, opiskelin ravintolakokiksi ja siitä ammatista on ollut hyötyä läpi elämän. Kokkaaminen on helppoa ja enkä koe edes vaivaksi.
Teen muuta työtä johon kouluttautunut myöhemmin elämässä.
Jos haluan herkkuja, menen ravintolaan.
Kotona teen kaikkea, mikä on vaivatonta. Esim lounas on chili/lime tonnikala tai makrilli, wokkivihannesten kanssa. Lämmitän annoksen mikrossa. Halpaa, hyvää ja terveellistä. Kaloreita on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson jääkaappiin ja teen siitä mikä on pakko valmistaa päivämäärän tai fräschöörin takia.
Tänään kylläkin Pytt i panna eli kaikki tähteet paistinpannulle.
Jag har spytt i pannan on kyllä hyvää.
Itse väsään piirakoita jämäkasviksista ja lihoista, sekin helppo ja nopea ruoka.Har du spytt i pannan:)?
Puligummor överraskar med jämna mellanrum.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on järkyttävät ruokakulut. Yritän säästää tekemällä itse mahdollisimman paljon, mutta kyllähän esim. kaupan valmiit lihapullat tulee halvemmaksi kuin tehdä itse kunnolliset. Kaupan pullissa on jauhettuna kaikki halvat osat. Ostin uudeksi vuodeksi lohta pienen palan (alle puoli kiloa) ja teen siitä tänään lohipastaa. Ei pysty enää uunilohta ostamaan, kun 5-henkiselle perheelle pitäisi olla kilon pala uuniin ja maksaa niin vietävästi. Eilen oli lohkoperunat uunissa, itse tein, ja kermaviilikastiketta ja pannulla paistettuja valmiita nugetteja. Meillä ei kukaan tykkää kiusauksista tai sosekeitoista, jotka olisi edullisia.
Kilon pala viidelle hengelle? Eihän tuo riitä edes kahdelle.
Normaalille ihmiselle riittää 100-150g lihaa/kanaa ja 200g kalaa
En normal människa kan väga allt mellan 45 och 120 kg. I min smak är dina portioner för små och anpassade för någon som väger max. 60 kg.
Restaurangbiffarna var förr 200 g och sedan en tid tillbaka 160 - 180 g. ABC och annat som man täcks kalla à la carte säljer manglat malet kött som lövbiff och någon svinstek med skorpmjöl och fett som olika schnitzlar. Vikten är mellan 120 - 140 g och ett dåligt skämt till föda. Varför nöjer ni er med smått och skräp och är trots det rätt generöst proportionerade?
Keittää kivikauden ikikeittoa, eli pata tulelle ja nakkaa sekaan mitä milloinkin ruuaksi kelpaavaa, sen kummemmin gourmet nyansseista piittaamatta.