Miten saatte motivaatiota iänikuiseen ruoanlaittoon?
Mitään muuta ehtisi elämässä tehdä kuin olla keittiössä, jos päättäisin syödä terveellisesti. Miten motivoidutte kokkaamaan? Tiedän että jotkut nauttivat siitä - en ymmärrä - mutta te jotka ette nauti ja silti laitatte joka päivä ruokaa, miten jaksatte? Jos mulla olisi rahaa sikana, palkkaisin itselleni kokin tekemään viikon ruoat jääkaappiin. :D
Kommentit (238)
Kännnissä ja alasti keekoilen kyökissä hommat sujuu kuin itsestäään.
Miten nyt tuossa muka menee aikaa? 15 min meni tänään ja ruokana oli paistettu kanasenmunanen, italianpataa, höyrytettyjä kasviksia ja kirsikkatomaateja. Mitä sinä teet siellä keittiössä?
Nälkä motivoi. En tajua, ap, millä logiikalla terveellisen (prosessoimattoman) ruuan väsääminen on työläämpää kuin epäterveellisen?
Kai nyt nippu vihanneksia on yhtä helppo poimia kaupasta kuin lihis?
Mä teen kerralla pariksi päiväksi. Tai enemmänkin ja ylimääräiset pakastimeen.
Ei aina huvita kun olen tätä yli 30 vuotta tehnyt, mutta etukäteissuunnittelu helpottaa ja tietyn perusraaka-ainevaraston ylläpito (kun jokin on vähissä, se merkitään ostoslistaan heti eikä viikon päästä).
Niinä päivinä kun ei yhtään huvita, kaivan jotain pakastimesta.
En tykkää eineksistä vaan haluan syödä itsetehtyä ruokaa. Joskus hemmottelen itseäni Glorian ruokalehdellä, sieltä löytyy usein joku kiva, uusi resepti.
No kyllä menee aikaa.
Eilen oli lihapullat, kastike, perunat ja fetasalaatti.
Tänään vaan eineksiä.
Ei mua motivoi kun nirso teini. Tuollaiset 15 min voi unohtaa.
Aikaa kuluu keittiössä.
Sitten vielä leipominen päälle tai vohvelit.
Tätä kestää enää 5 vuotta niin teinit poissa ja sitten teen jos huvittaa.
"On ihan kauheen rankkaa tehä ruokaa, ja sekin aika on pois av-palstalta notkumisesta."
Sellainen naislapsi siellä.
Näkeehän sen tokin ihan ruokakaupassakin, kun nykynaiset mättää ostoskoriinsa jotain nyhtökauraa ja smoothieita. Oikein huvittaa katsella sitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä menee aikaa.
Eilen oli lihapullat, kastike, perunat ja fetasalaatti.
Tänään vaan eineksiä.Ei mua motivoi kun nirso teini. Tuollaiset 15 min voi unohtaa.
Aikaa kuluu keittiössä.
Sitten vielä leipominen päälle tai vohvelit.Tätä kestää enää 5 vuotta niin teinit poissa ja sitten teen jos huvittaa.
Miten tuollaiset 15min voi unohtaa? Tee sellaista ettei tarvitse unohtaa. Luuletko sinä että mitä enemmän ruoanlaittoon käyttää aikaa, sitä terveellisempää tulee, vai mitä?
Kokkkaaminen kannattaa aloittaa siitä että kerää raaka aineet valmiiksi ensiksi.
Mä aloin nauttia kokkaamisesta kun syntymänirso nuori muutti omilleen. Jos haluaa hyvää, on melkeinpä tehtävä itse.
Itsen en välitä ruuanlaitosta, mutta motivoidun selailemalla vanhaa reseptikansiota. Olen kerännyt vuosien varrella siinne hyviä ja helppoja ruokareseptejä, joita haluan kokeilla uudestaan. Siitä se motivaatio lähtee...
Teen helppoja ja nopeita ruokia isoja satseja kerralla.
Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?
Esimerkki:
sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.
Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.
Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.
Tiistain ruoka on jo valmis. Samoin salaattiainekset. Syötte vain eri soppaa.
Keskiviikkona voitte taas syödä samaa soppaa kuin maanantaina.
Mä katon usein Netflixiä tai kuuntelen jotain radion asiaohjelmaa, kun laitan ruokaa. Se auttaa. Onhan se pilkkominen aika monotonista.
Eipä aina löydy motivaatiota. Nälkä pistää kokkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?
Esimerkki:
sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.
Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.
Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.
Sitä samaa soppaa syödään yleensä jo monta päivää, koska ei sitä viitsi tehdä vain muutamaa lautasellista.
Jos ei osaa ajatella, se tekee asioista vaikeampia.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki:
Onneksi en asu teillä. Soppaa.
Siitä, että näkemällä sen vaivan, oli isompi tai pienempi, tulee parempaa ruokaa tai halvempaa kuin jos ostaisin valmiina.
Mutta en ryhdy ruoanlaittoon väsyneenä ja nälkäisenä, yritän keksiä kaikki helpotukset. Yritän tehdä ruokaa niin, että jos väsyttää, ruokaa on valmiina pakkasessa jo. Tai sitten teen ruokaa, jonka tekeminen on vaivatonta tyyliin pannulla paistamista tai uuniin laittamista.