Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoja, joita et osaa lausua englanniksi ja siksi joudut käyttämään jotain muuta sanaa

Vierailija
14.01.2020 |

Aloitan: prejudice

Kommentit (512)

Vierailija
61/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aunt

Miten tämä kuuluu lausua? Kun sitä miettii niin onkin aika hankala.

Brittiläisittäin "aant" (mielessäni lausun sen oikein överibritisti 😄) , jenkittäin o(o)nt.

Vaikein ääntää on thorough – ensimmäinen o-kirjain ei ole o, eikä se ole ö, vaan jotain niiden väliltä. Joskus luulen että meni nappiin mutta natiivikaverini mielestäni siltikään ei. 

Ruotsalaiset lausuvat yleensä kaikki ch-alkuiset sh, esim chips on heidän sanomanaan ships. 

Vierailija
62/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Particularly

Paatikuläli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aunt

Miten tämä kuuluu lausua? Kun sitä miettii niin onkin aika hankala.

Brittiläisittäin "aant" (mielessäni lausun sen oikein överibritisti 😄) , jenkittäin o(o)nt.

Vaikein ääntää on thorough – ensimmäinen o-kirjain ei ole o, eikä se ole ö, vaan jotain niiden väliltä. Joskus luulen että meni nappiin mutta natiivikaverini mielestäni siltikään ei. 

Ruotsalaiset lausuvat yleensä kaikki ch-alkuiset sh, esim chips on heidän sanomanaan ships. 

Ja j-alkuiset ovat j, ei dz. Esim. jump on Ruotsissa yump. Jotenkin hassua mielestäni. Miksi näin ei ole Suomessa, vaikka suomen kielessä ei ole englannin j-äännettä?

Vierailija
64/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Golf

Vierailija
65/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Awesome, unbelievable, cool. Taidankin vältellä noita siksi, etten kuulostaisi niin umpityperältä.

Vierailija
66/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään pari vinkkiä, jotka mua on auttaneet: ensinnäkin, kannattaa unohtaa äng-äänteen olemassaolo, sitä ei ole englannissa. Eli esim. angry lausutaan niin, että g:n äänne kuuluu= he was anGry with me, ei "ängri". Toinen on u-kirjain, joka ääntyy kutakuinkin "ju", eli esim. education= edJucation eikä "edukation". Aiemmin joku mainitsi sen kolmitavuisten sanojen keskiosan painottamisen ja se auttaa tässäkin, tämä äänne menee harvoin väärin kun sanotaan "United States".

Sen sijaan esimerkiksi v ja w on mulle aina vaikeita, ja siirtymiset noiden eri "pehmeiden" konsonanttien välillä, puhe meinaa puuroutua. Tyyliin "While we were wishing..."

Mun mielestä ääntäminen kehittyy parhaiten, kun valitsee jonkun aksentin ja lähtee jäljittelemään sitä parhaansa mukaan. Ei kannata yrittää poimia jotain brittienkusta, ja jotain amerikasta, vaan yrittää omaksua koko sitä nuottia. Lopputuloshan kuitenkin on suomalainen aksentti jossain määrin, ja se on ihan luonnollistakin :)

Vierailija
67/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs wind? Toisella tavalla lausuttuna tuuli ja toisella tavalla lausuttuna mutka. Miten käännätte Beatlesin biisin Long and Winding Road?

Vierailija
68/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

british navy (pritiss naavy)

massachusets (huh huh en viitsi edes yrittää)

Vierailija
69/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vocabulary

Vierailija
70/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

earthquake

Miten tuo sanan loppuosa lausutaan!

Vierailija
71/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Water, jewerly nää on mulle noloja ollut aina,,,,

Vierailija
72/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo eka lausutaan?

P(pehmeä r)ezudis

Vierailija
73/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Strategic

Mulla piti käyttää tätä vasta töissä ja jouduin viikon verran harjoittelemaan, että osasin lausua 😓

Vierailija
74/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhuäänteet kuten vaikkapa tests. Kyllä se sieltä tulee mutta tuntuu epäluontevalta.

Vierailija
75/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarat ja kauna; sanon ja kirjoitan aina väärin päin.

Vierailija
76/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

impossible

Vierailija
77/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gauge.

Vierailija
78/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista olisiko koskaan tullut vastaan, ei ainakaan vuosikausiin.

Kohta 30 v asunut UK:ssa ja USA:ssa, enemmän tuottaa ongelmia muistaa joskus miten joku tietty sana pitäisi ääntää juuri siinä englannin versiossa (esim. 'iron', 'rhubarb', jne.).

Vierailija
79/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Organization.  Enkä pysty välttelemään tätä sanaa, kun tarvitsen sitä töissä jatkuvasti.

Vierailija
80/512 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

world