Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppaajia paikalla?Miten imettävä voi aloittaa karppaamisen?

20.06.2006 |

Eli olen koko aamupäivän tutkinut noita karppaajat.info sivuja mut en oikein tiedä mistä lähteä liikenteeseen? Vauvani (2,5kk) on täysimetyksellä ja mitä niitä sivuja tarkastelin niin tulin tulokseen että myös meille imettäville karppaus on sallittavaa. Puhutaanko nyt sitten siitä hyväkarppauksesta? Ja mikä olisi nyt siis järkevä aloitus tälle ruokavaliolle maidon määrään vaikuttamatta?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan niin, että jos äkisti vaihtaa ruokavaliota, voi niin käydä. On eri asia aloittaa karppaus ennen synnytystä kuin imetyksen kestäessä. Kaikki muutkin muutokset kun tuntuu maidon määrässä. Tosin tuokin on toki yksilöllistä. Mutta multa siis loppui maito, oikeasti. Poika oli 10kk, joten en sitä niin pahakseni pistänyt.

Vierailija
22/27 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vuosi ja 1 kk sitten aloitin karppauksen kolmannen lapseni ollessa 1 kk ikäinen. Itselläni oli hirveät makeahimot ja reilusti raskauskiloja. Ensimmäisen neljä viikkoa vedin tyyliin aamulla puuroa ja tai ruisleipää lisukkeineen, muuten hiilarit vapaasti hedelmistä, marjoista, ja maitotuotteista. Kermarahka makeutusaineella oli mun erityisherkku päivittäin. Makeanhimo hävisi nopeasti. Tuon jälkeen peruskaava syömisessä oli edelleen a) syön kun on nälkä kunnes olen kylläinen b) en napostele.

Aamupalalla 1-2 vpl ruisleipää + lisukkeet, pääruoka liha/kala ja kasviksia, kahvin kanssa tummaa suklaata, kesällä usein jäätelöä. Iltapalaksi jugurttia/rahkaa/ joskus 1 ruisleipä. Satunnaisesti syön ruoalla 1 uuden perunan, jos mieli tekee. erikoistilaisuuksissa herkuttelen hiilareilla miten mieli tekee, nykyään vaan makeaa riittää niin vähän että yksi pieni pala jostain piirakasta/kakusta riittää muuten tulee huono olo. Ei todellakaan tule maisteltua kahvipöydässä kaikkia herkkuja vaan valkkaan yleensä sen mieluisimman herkun. Jäätelöstäkin vaniljakin tuntuu usein liian makealta, joten näitä erikoisjätskejä ei tee mieli.

Imetän edelleen tosin enää muutama kerta päivässä ja maito on riittänyt hyvin koko imetysajan. Suosittelen aloitukseen nimenomaan hyväkarppilinjaa, eli karsi turhat nopeat ja makeat hiilarit minimiin. Hiilareita ei kannata laskea liian alas, ettei nälän tunne katoa ja tulee syötyä riittävästi.Itse en missään vaiheessa laskenut hiilarimääriä. Tärkeää on kuunnella omaa nälkäänsä ja syödä aluksi tarpeeksi, ettei maidon määrä vähene.

Tsemppiä karppaukseen!!!!

Ai niin se mukavin meinasi unohtua... painan nyt 20 kg vähemmän kuin viime kesänä!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jokin tietty merkki vai ihan mitä tahansa tummaa suklaata? Kahvin kanssa kaipaa todellakin jotain herkkua entisten pullien tilalle, kotijuusto aika hyvää kahvin kanssa.

Mulla on 4kk vanha vauva ja täysimetyksellä ollaan. Ennen raskaaksi tuloa pudotin painoa 13kg karppaamalla ja nyt raskaudesta jäljellä edelleen 5kg sillä olen herkutellut IHAN MIELETTÖMÄSTI:) Jos en imettäisi ja olisin herkutellut näin paljon niin olisin varmaan jo aikamoinen;). Nyt olenkin jättänyt herkut pois ja kaikki sokerit+pastat yms ja kolmessa päivässä paino pudonnut 1.4kg. Nesteitä tietenkin paljon, mutta silti olen tosi tyytyväinen. Maidon tuloon ei ole vaikuttanut onneksi. 2kk toivottavasti mennään vielä täysimetyksellä ja energiankulutus siis melkoinen (harrastan myös liikuntaa) ja tavoitteena päästä tässä ajassa eroon raskauskiloista. Painoin tänä aamuna 64,6kg (163cm), ennen raskutta painoin 60-61 eli se tavoitteena ja mieluusti pari kiloa alle:). Paino juuri ennen synnytystä oli 78kg, huh huh!

Meillä kesti raskaaksi tulo yli 2v ja olen aika varma, että painonpudotus ja tämä ruokavalio auttoivat asiaa. Kierto ainakin säännöllistyi.

Olis kiva, jos kirjoittelisitte mitä päivän aikana syötte, vois saada hyviä vinkkejä. Itse en ehdi nyt kirjoittamaan enempää, mutta palaan asiaan taas kun ehdin.

Sport75 ja pikku-ukko kohta 4kk

Hyvä rahka: 500g rahkaa, banaanijugurttia 2-3dl (Valion rasvaton, ei sokeria), purkki mango-sosetta, makeutukseen fun light-mehua (Guanabana) Tosi hyvää. Syödessä sekoittelen vielä mukaan pähkinärouhetta, leseitä yms mitä tekee mieli:)

Vierailija
24/27 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä kannattaa katsoa suklaalevyjen tuoselosteita. Itse kelpuutan sellaisen suklaan jossa hh on alle 40%. Kaikki tumma suklaa ei siis ole karpille hyväksi, sillä osaan lisätään sokeria ihan liikaa. Itse ostan ihan leivontahyllystä (halvinta) sitä fazerin 70% premium suklaata. Päivässä syön n. 30g. Kahvin kanssa otan myös joskus rahkaa, pähkinöitä, kingis-light puikon tai muuta sokeritonta jäätelöä.

Niin ja Sport75, lisäähän rasvaa vielä rahkaasi, niin on täydellinen karppivälipala. Kuohukermaa tai ainakin rasvaista jogurttia. Olet ennenkin karpannut, joten varmaan tämän tiesitkin, mutta tätä palstaa lukee niin moni että haluan korostaa tätä. Vähähiilihydraattinen ja vähärasvainen ruokavalio ei toimi. (Karppi nousee aina varpailleen kun kuulee sanan " rasvaton" ..) :)

Vierailija
25/27 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

40% ainakin minusta liika makeeta, 70% parasta. Ainainen leipäjuusto kahvin kera tökkii ainakin mulla.

Mun karppaus ei hirveen hyvin suju, kun selkäranka petti. Tai no, oltiin reissussa 5pvä ja oli väliin syötävä mitä oli tarjolla. Mut sen kyl huomasi et yks karpppiruoka oli saatava muuten tuli huono olo ja nälkä tuli heti takaisin. Painoa oli silti pudonnut. Oltiin kai niin paljon liikkeellä et nesteet lähti kiertämään. Nyt pitäis taas pistää itteni ruotuun, ja heittää pahimmat hiilarit menemään. Olis kyllä kiva saada mahtumaan vielä tälle kesälle omat vanhat vaatteet päälle, mut taitaa olla tällä tahdilla turha toive. Jäljellä olis vielä 7kg. Ja lähinnä vyötärölinjan alapuolella :) ääh...

Maito on kuitenkin nyt riittänyt mutta syömisestä saa tosisssaan pitää huolen. Söinpä sitten mitä söin. Nyt on mansikoita ja kermaa maha ihan pullollaan.

Vierailija
26/27 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

fgx:

40% ainakin minusta liika makeeta, 70% parasta.

Tarkoititko minun viestissäni lukua 40%? Kirjoitin siis alle 40% hh (hiilihydraatteja) eli silloinhan suklaan kaakaopitoisuus on noin 70%. Prosenttiluku suklaalevyssä tarkoittaa kaakaon osuutta.

Vierailija
27/27 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin juuri tuota kaakaopitoisuutta. HH pitoisuus ei taida käydä lidlin levyissä ilmi, mutta ainakaan sokeri ei ole valmistusainelistalla ensimmäisenä. Kyllähän sen mausta osaa jotenkin päätellä, siis sokerin mutta ei muiden hh määrää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän