muita aseksuaaleja?
keskustelu aloitettu pääasiassa vertaistuen näkökulmasta, ei jotta muut kuin aseksuaalit kyselisivät että mikä teitä vaivaa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Siis teidän ei ikinä tee mieli seksiä? Entä parisuhdetta? Onko se silloin seksitön suhde toisen aseksuaalin kanssa?
Onko aseksuaalit usein neitsyitä vai olette kokeilleet ja todennut ettei minun juttu?
Mielenkiintoinen aihe.
Aseksuaaleja on aromanttisia ja romanttisia. Aromanttinenkin voi haluta elämänkumppanin, jonka kanssa jakaa elämän. Romanttinen aseksuaali taas voi ihastua ja rakastua tosi voimakkaasti kaikin romanttisin höystein, mutta ei vaan halua seksiä.
Osa siis haluaa parisuhteen ja osa ei. Seksuaali voi harvemmin pidättäytyä seksistä, joten aseksuaali voi halutessaan joustaa seksin suhteen kumppanin takia. Osa aseksuaaleista ei ikimaailmassa voi kuvitella haluavansa seksiä.
Osa voi kokeilla omin käsin tai apuvälinein miltä penetraatio tuntuisi, osa voi kokeilla miehen kansssa ja osa kuolee omasta toiveestaan neitsyenä. Elämän edetessä voi tulla vastaan tilanteita, joiden vuoksi on valmis kokeilemaan tai sitten ei vaan koe tarvetta kokeilla. Miksi pakottaa itsensä kokeilemaan jotain joka ei kiinnosta?
Vain sormettaminen ja vibra kiinnostavat, ja nekin harvoin. Toiset ihmiset kiinnostavat vain ystävinä, ei romanttisina kumppaneina tai seksikumppaneina. Googlasin "solosexuality" eli sooloseksuaalisuus, ja sekin taitaa olla joku juttu, eli olen luultavasti sitten sellainen eliö.
Kuuluuko teistä aseksuaalisuus Setan sateenkaareen? Onko aseksuaalisuus seksuaalinen suuntaus samassa mielessä kuin homous tai lesbous? Seksuaalista haluttomuuttahan voi ilmetä todella monesta syystä.
Ovatko aseksuaalit sorrettu vähemmistö? Heterokinkyt ainakin tykkäävät esiintyä pride-kulkueissa.
Onko aseksuaalisuus identiteetti, määritelläänkö kaikki enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti selibaatissa elävät aseksuaaleiksi? Vai pohjautuuko aseksuaalisuus itsemäärittelyyn, kuten transsukupuolisuus?
Kuinka kauan tämmöinen termi on ollut olemassa? Kiinnostaisi tietää syistä joita en nyt jaksa selittää.
olen aseksuaali, tai antiseksuaali. en halua seksiä kenenkään tai minkään kanssa, jo pelkkä ajatus inhottaa. yhtä hyvin voisin syödä kastematoja. toisten ihmisten seksuaalisuus on minulle yhdentekevää, se ei herätä tunteita harrastivatpa millaista tahansa. seksi kyllä on siinä mielessä mielenkiintoinen aihe, että miten paljon ihmiset antavat sen vaikuttaa elämäänsä ja miksi ihmiset haluavat sitä. sama juttu uskontojen kanssa.
Moi!
Vierailija kirjoitti:
keskustelu aloitettu pääasiassa vertaistuen näkökulmasta, ei jotta muut kuin aseksuaalit kyselisivät että mikä teitä vaivaa.
Täällähän minä olen.
Oli kyllä itselleni 2010-luku yhtä sosiaalista tykitystä. En olisi uskonut, että näin ujosta erakosta voi tulla ihmisten seurassa ja Priden kaltaisissa tapahtumissa viihtyvä tyyppi. Aseksuaalisuuden löytäminen teki tämän mahdolliseksi.
Et ole yksin👍 Täällä toinen. Rankkaa kun pidetään ihan oudokkina kun ei seksi kiinnosta. Parisuhde kiinnostaisi (eli läheisyys, elämän jakaminen), mutta sitä tietenkin tämän aseksuaalisuudentakia on hankala muodostaa.
En ole varsinaisesti aseksuaali mutta ei ole mitään motivaatiota juosta naisten perässä. Jos joku tulee ovelle ja tarjoaa niin voin ottaa. Muuten riittää oma käsi oikein hyvin. Lapset jo tehty etten senkään puolesta tarvitse naista ja mihinkään parisuhteeseen en enää lähde
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanko sellainen aseksuaaliksi jolla on haluja vain rakastuneena, vai vain sellainen ettei ole koskaan haluja?
Demiseksuaali.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen miettinyt johtuuko aseksuaalisuuteni osin siitä että saan orgasmin niin helposti ja nopeasti omin käsin. Joku pariseksi ei anna mitään, tuntuu täysin turhalta ja tylsältä, sotkuiseltakin.
Toisaalta aika haastavaa sitoa itsensä ja sitten antaa itselleen piiskaa..
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi koskaan maistanut sokeria, ei osaisi kaivata sitä :) Sama asia.
Minä taas koin itseni hirvittävän seksuaaliseksi enkä juuri muuta ajatellut, kunnes aloin ”saada” seksiä. Siihen loppui halu. En kaipaa seksiä, ja olen onnellinen ja tasapainoinen silloin, kun minulla ei ole tarvetta miettiä sitä. On ollut hyviä ja huonoja rakastajia, mutta minulle se vain ei ole mikään tarve.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva että joku aseksuaali viitsisi vastata tähän mastrurbaatio kysymykseen.
Fantasioin seksistä toisen ihmisen kanssa, mutta se on vain fantasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis teidän ei ikinä tee mieli seksiä? Entä parisuhdetta? Onko se silloin seksitön suhde toisen aseksuaalin kanssa?
Onko aseksuaalit usein neitsyitä vai olette kokeilleet ja todennut ettei minun juttu?
Mielenkiintoinen aihe.
Ei tee mieli koskaan seksiä kumppanin kanssa. Ovulaation aikaan joskus alavatsalla / alapäässä tuntuu sellainen vaivaava kutina jota kai panetukseksi on tapana sanoa, ja siihen auttaa masturbointi. Mutta ei silloinkaan kun se olo on päällä, halua ketään toista ihmistä siihen kuvioon, häiritsee vain.
Itse olen myös aromantikko ja yleisestikin epäsosiaalinen persoona, joten en ole koskaan halunnut parisuhdettakaan. Mutta aseksuaaleja on myös sellaisia jotka kaipaavat toisen ihmisen läheisyyttä ja romanttista parisuhdetta. Näitä on sitten sekä suhteissa toisen aseksuaalin kanssa että suhteessa seksuaalisen henkilön kanssa - aika usein ihmiset peittää oman aseksuaalisuutensa ja vaan suostuvat hiljaa seksiin, koska sillä saa sen kaivatun suhteen.
Olen kokeillut seksiä kyllä, olen jopa seurustellut useamman kerran. Minulle seksi ei ole erityisen vastenmielistä, se on vaan ollut yhdentekevää. Itselleni kovempi juttu oli se etten jaksa katsella ketään ihmistä muuten. Varmaan olisin voinut harrastaa ongelmitta seksiä loppuikäni, jos muuten olisin halunnut jonkun parikseni. Mutta kun en halunnut, eikä sitä seksiäkään tee mieli varsinaisesti.
Moi!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tämmöinen termi on ollut olemassa? Kiinnostaisi tietää syistä joita en nyt jaksa selittää.
1950-luvulla joku professori käytti termiä aseksuaali jo nykytarkoituksessaan, mutta ehkä se oli puhdas sattuma. 1970-luvulla aseksuaalisuutta käsiteltiin jo sanomalehdissä enemmänkin.
Varsinainen läpimurto tapahtui 1990-luvun puolivälin jälkeen, kun Internet alkoi yleistyä. Eräällä nettisivulla oli mahdollisuus jättää kommentteja, ja moni ilmoitti löytäneensä itsestään aseksuaalisuuden. Eräs nettisivun käyttäjä, David Jay, perusti AVEN-nimisen foorumin 2000-luvun alkupuolella.
Itse olen ollut termistä tietoinen noin vuodesta 2004 saakka. Wikipediasta sen löysin, kun etsin tietoa selibaatista ja neitsyydestä.
Moi!
Vierailija kirjoitti:
1950-luvulla joku amerikkalainen professori käytti aseksuaali-termiä jo nykytarkoituksessaan, mutta ehkä se oli puhdas sattuma. Samoihin aikoihin oli Kinseyn tutkimuksia, joissa löydettiin uusi ryhmä - ryhmä X. 1970-luvulla aseksuaalisuutta käsiteltiin jo sanomalehdissä enemmänkin.
Varsinainen läpimurto tapahtui 1990-luvun puolivälin jälkeen, kun Internet alkoi yleistyä. Eräällä nettisivulla oli mahdollisuus jättää kommentteja, ja moni ilmoitti löytäneensä itsestään aseksuaalisuuden. Eräs nettisivun käyttäjä, David Jay, perusti AVEN-nimisen foorumin 2000-luvun alkupuolella.
Itse olen ollut termistä tietoinen noin vuodesta 2004 saakka. Wikipediasta sen löysin, kun etsin tietoa selibaatista ja neitsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Aseksuaalisuushan on jana, tai vaihtoehtoisesti kattotermi jonka alle mahtuu monenmoista suuntausta.
Itse kuulun siinä mielessä aseksuaalisuuden ”katon” alle, etten ole kiinnostunut seksistä muiden ihmisten kanssa, enkä ole tietääkseni koskaan tuntenut seksuaalista vetoa kehenkään tapaamaani ihmiseen.
Masturboin ja fantasioin kyllä, mutta mitään mielenkiintoa mihinkään seksuaaliseen muiden ihmisten kanssa ei ole.
Joku joskus kutsui minua näillä perustein ”autoseksuaaliksi”, mutta Google sanoo sen tarkoittavan ”seksuaalista vetoa itseään kohtaan”, mikä kuulostaa kyllä vähän väärältä. :D Joten sanottakoon mielummin vain rumasti, että olen ”r**kkari, joka ei halua panna”.
https://lgbta.wikia.org/wiki/Autochorisexual
Ps. Kerrankin oli täällä mielenkiintoinen keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko teistä aseksuaalisuus Setan sateenkaareen? Onko aseksuaalisuus seksuaalinen suuntaus samassa mielessä kuin homous tai lesbous? Seksuaalista haluttomuuttahan voi ilmetä todella monesta syystä.
Ovatko aseksuaalit sorrettu vähemmistö? Heterokinkyt ainakin tykkäävät esiintyä pride-kulkueissa.
Usein esim. homot ja lesbot "vihaavat" aseksuaaleja samoin kuin heterot. He selittävät sitä sillä, että he kumminkin harrastavat seksiä toisen kanssa, mutta aseksuaalit eivät. Esim. eräs ulkomainen foorumi, joka oli aseksuaaleille tarkoitettu oli homojen ja lesbojen valtaama ja aseksuaalit jäivät siellä hiljennetyksi vähemmistöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein esim. homot ja lesbot "vihaavat" aseksuaaleja samoin kuin heterot. He selittävät sitä sillä, että he kumminkin harrastavat seksiä toisen kanssa, mutta aseksuaalit eivät. Esim. eräs ulkomainen foorumi, joka oli aseksuaaleille tarkoitettu oli homojen ja lesbojen valtaama ja aseksuaalit jäivät siellä hiljennetyksi vähemmistöksi.
Hei, samaa huomannut!
Saattavat todellakin suuttua pelkästä aseksuaalien olemasta olosta.
Monet jopa eivät ”usko” aseksuaalien olemmassaoloon.
Tai alkavat vain kiukuttelemaan että vain he ovat sorrettuja ja aseksuaaleila ei ole mitään oikeutta puhua omista vastoinkäymisistään....
Erikoista!
En ole ehkä sitä mitä tässä haettiin (olen tuo aikaisemmin mainittu r**kkari), mutta itse en tosiaan kaipaa toista ihmistä seksuaaliseen läheisyyteen kanssani.
Saatan mielessäni pyöritellä skenaarioita millaista olisi olla rakastavassa parisuhteessa ja harrastaa seksiä, mutta ne ovat samanlaisia ”fantasioita” kuin jos mietin vaikkapa millaista olisi voittaa lotossa tai olla kuuluisa näyttelijä. Tuota lottovoittoa lukuunottamatta en useinkaan kaipaa näitä mielessä pyörittelemiäni asioita osaksi oikeata elämääni.
Olen kohta 30, en ole koskaan seurustellut, enkä sitä kaipaakaan. Joskus, esim. reissussa, saattaa nousta mieleen, että ”tämä [kokemus] olisi mukavaa jakaa jonkun kanssa”, mutta arkeani, elämääni (ja kehoani :P) en halua jakaa kenenkään kanssa.