Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?

Vierailija
31.12.2019 |

Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.

Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.

Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.

Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.

https://vara.yle.fi/article/3-11114989

Kommentit (684)

Vierailija
141/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin kaikki koulut ja yliopistot keskitettiin määrättyihin kaupunkeihin. Sitten naisia kannustettiin opiskelemaan. He muuttivat sitten näihin kaupunkeihin, opiskelivat, valmistuivat ja menivät töihin. Näissä kaupungeissa vaan olevat miehet eivät runsauden paljoudessa enää halunneetkaan yhtä naista, vaan alkoivat vaihtaa naisia kuin sukkia.

Turussa on juuri näin. Vaikka kuinka paljon naisia. Paljon enemmän kuin miehiä ja samalla nekin vähät miehet eivät halua sitoutua ja hankkia perhettä.

Mitä jossain Kainuussa on? Miksi ihmeessä sinkkunainen muuttaisi sinne? Ei työtä, ei koulua, ei harrastuksia tai edes kulttuuritarjontaa. Jopa lentokenttä on järjettömän kaukana ja kaverit opiskelupaikkakunnalla.

Netistä voi ostaa vaatteita, mutta kun niitä ei tarvitse kun minnekään ei tarvitse tai ole minne mennä missä niitä käyttää, niin netin tavaroiden saatavuudella ei ole merkitystä.

Ongelma ei ole nuoret naiset vaan kaikki mikä heidän ympärillään on. Jos Uuteenkaupunkiin tai muille näille miesvoittoisille paikkakunnille laitettaisiin naisia kiinnostava yliopisto, niin ehkä kohtaamisongelmaa pystyttäisiin lieventämään ja tinder kiellettäisiin.

Norjalaiset ja ruotsalaiset yliopisto opiskelijat saisivat käydä useammin Suomessa. Viime kesänä oli täällä Helsingin päässä käymässä noiden lisäksi saksalaisessa yliopistossa opiskelevia miehiä. Löysivät melko omatoimisesti paikallisen Tinderin ;)

Vierailija
142/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisista näköjään taas puhutaan ikään kuin olisivat vain synnytyskoneita, ei käy teitä kateeksi.

Itse en tahdo isäksi, koska en halua lapseni jäävän ilman isää. Elämäntyylini (harrastukset, en ole juoppo) on sellainen, että en usko eläväni kovin vanhaksi. Taas ensi kesänä moottoripyörällä kolmeasataa. :)

Täytyy toivoa, että hormonihuurusi rauhoittuvat, tai että ajat itsesi kaiteeseen yksin, aiheuttamatta vaaraa muille tielläliikkujille. 

Joo toivotaan. En tosin tiedä kuinka äkkiä. Isänikin ajaa vielä 55:na Kawasaki Ninjalla, eikä aina hiljaa. Siirryin moottoripyöriin osittain senkin takia, että siinä todennäköisemmin käy huonosti vain itselle. Meni vähän OT, mutta tahdoin tuoda oman esille oman näkökulmani. Minulla on myös muutama kaltaiseni ystävä ihan samassa tilanteessa. Kyllä se matala syntyvyys johtuu meistä miehistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä olisi kiva,fiksu ja melko komea mies kuka olisi valmis synnytystalkoisiin, voin siis lapsia tehdä mutta isäksi en halua koska minua ei lapset kiinnosta enkä halua jäädä koti-isäksi.

M27

Moni lesbopariskunta ottaa tarjouksesi mielellään vastaan.

Vierailija
144/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nrolle 143, joka sotki lainaukset. Täällä joku argumentoi, että feminismi on vienyt naisilta vapauden olla kotiäitejä. Samalla tavoin orjuuden lakkauttaminen on vienyt miehiltä vapauden olla päättämättä omista asioistaan.

Joten jos ihannoidaan aikaa, jolloin naiset olivat miesten omaisuutta, voidaan ihannoida myös aikaa, jolloin miehet olivat toisten miesten omaisuutta. Jos nykyaika on mielestäsi tällaista aikaa, tiedät aika vähän historiasta.

Vierailija
145/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut 18-vuotiaana yhden lapsen ja enempää en tee. Olen tältä osin kantanut korteni kekoon Suomen väkiluvun kasvattamiseksi. Halusin alunperin 2 lasta, mutta tiedän nyt ettei mulla todellisuudessa kantti riitä siihen, synnytys oli niin kivulias kokemus. Minua ihmetyttää kyllä tämä kun puhutaan ettei ihmiset halua nykyään lapsia, biologisen kellon tikitys on fakta ja se on estänyt sen ettei olla kuoltu sukupuuttoon, joten mitä sellaista on tapahtunut mikä olisi muka pystynyt poistamaan biologisen kellon tikittämisen olemassa olon?

On luonnollista että vauvakuume ja biologisen kellon tikitys iskee jossain vaiheessa suurimpaan osaan naisista.

Sekään ei mielestäni tuhoa vauvakuumeen ja biologisen kellon tikittämisen olemassa oloa että nykyään tehdään uraa pidempään ennen perheen perustamista.

Minkään ei pitäisi pystyä tuhoamaan biologisen kellon tikittämistä jotta ei kuolla sukupuuttoon!

Vierailija
146/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naiset haluavat tehdä uraa, niin ehkä pienten paikkakuntien pitäisi miettiä miten saada ne naiset siellä omalla paikkakunnalla tekemään sitä uraa? Silloin niitä naisia alkaisi tulla sinne paikkakunnalle sen uran perässä ja kun lastenhoito puoli on kunnossa niin ehkä he tekisivät jopa lapsia, kun miehiäkin on paljon tarjolla.

Nyt on, että niissä paikoissa joissa voi opiskella tai tehdä uraa ei ole miehiä ja niissä missä on miehiä niin kaikki muu ei ole mahdollista.

Vierailija
147/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut 18-vuotiaana yhden lapsen ja enempää en tee. Olen tältä osin kantanut korteni kekoon Suomen väkiluvun kasvattamiseksi. Halusin alunperin 2 lasta, mutta tiedän nyt ettei mulla todellisuudessa kantti riitä siihen, synnytys oli niin kivulias kokemus. Minua ihmetyttää kyllä tämä kun puhutaan ettei ihmiset halua nykyään lapsia, biologisen kellon tikitys on fakta ja se on estänyt sen ettei olla kuoltu sukupuuttoon, joten mitä sellaista on tapahtunut mikä olisi muka pystynyt poistamaan biologisen kellon tikittämisen olemassa olon?

On luonnollista että vauvakuume ja biologisen kellon tikitys iskee jossain vaiheessa suurimpaan osaan naisista.

Sekään ei mielestäni tuhoa vauvakuumeen ja biologisen kellon tikittämisen olemassa oloa että nykyään tehdään uraa pidempään ennen perheen perustamista.

Minkään ei pitäisi pystyä tuhoamaan biologisen kellon tikittämistä jotta ei kuolla sukupuuttoon!

Kyllä minäkin huomasin jossain vaiheessa että ns kello tikittää mutta ilman työtä, rahaa, miestä jne en halunnut lähteä kellon tikitystä toteuttamaan.

Vierailija
148/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20 vuotta sitten naisella oli _mahdollisuus_ itse elättää itsensä kaikissa tilanteissa. Se oli hyvä juttu.

Nyt tämä on kääntynyt niin, että naisella on _velvollisuus_ itse ja aivan yksin elättää itsensä ihan joka tilanteessa. Myös äitiyslomalla. Myös useita lapsia saaneena ja heihin kallisarvoisia työvuosia käyttäneenä. Se ei enää olekaan hyvä juttu, vaan aiheuttaa isoja riskejä naisen elämään, jos hän päättää saada lapsia.

Pahimmillaan naisen velvollisuus elättää aivan yksin itsensä myös lapsiperheen äitinä ulottuu lasten elättämiseen aivan yksin. Yhä useampi mies kuvittelee, että hänen tulonsa ovat vain häntä itseään varten, ja vaimo ja lapset saavat pärjätä sillä vaimon palkalla miten parhaiten taitavat.

Feministit onnistuivat tekemään naisille velvollisuuden elättää itsensä ja poistivat naisilta vapauden olla kotiäitejä.

Miehiltäkin on nykyään poistettu vapaus olla toisten käskyläisiä. Ehkä jonkinlainen paluu feodaaliyhteiskuntaan nostaisi syntyvyyttä. Maaorjan vaimokin kuului isännälle, ja lapsia syntyi tuohon aikaan hurjasti...

Entisajan suomalaiset miehet olivat itsenäisiä talonpoikia, nykyajan miehet taas ovat työnantajien käskyläisiä.

Vierailija
149/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nrolle 143, joka sotki lainaukset. Täällä joku argumentoi, että feminismi on vienyt naisilta vapauden olla kotiäitejä. Samalla tavoin orjuuden lakkauttaminen on vienyt miehiltä vapauden olla päättämättä omista asioistaan.

Joten jos ihannoidaan aikaa, jolloin naiset olivat miesten omaisuutta, voidaan ihannoida myös aikaa, jolloin miehet olivat toisten miesten omaisuutta. Jos nykyaika on mielestäsi tällaista aikaa, tiedät aika vähän historiasta.

Suomessa ei ole ollut juurikaan maaorjuutta kuten muualla Euroopassa vaan täällä oli itsenäisiä talonpoikia.

Vierailija
150/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naiset haluavat tehdä uraa, niin ehkä pienten paikkakuntien pitäisi miettiä miten saada ne naiset siellä omalla paikkakunnalla tekemään sitä uraa? Silloin niitä naisia alkaisi tulla sinne paikkakunnalle sen uran perässä ja kun lastenhoito puoli on kunnossa niin ehkä he tekisivät jopa lapsia, kun miehiäkin on paljon tarjolla.

Nyt on, että niissä paikoissa joissa voi opiskella tai tehdä uraa ei ole miehiä ja niissä missä on miehiä niin kaikki muu ei ole mahdollista.

Näkisin juurisyynä haluttomat isännät. Esimerkiksi meidän pitäjästä löytyy aasialaisia ja itä-eurooppalaisia emäntiä eikä näiden löytäminen ollut kuulemman mukaan mitenkään mahdotonta. Pohjoisessa tahtoo olla ideaalitilanne siinä mielessä sillä autolla pääsee ajamaan melkolailla mistä suunnasta tahansa tuohon Tinderin kantaman päähän ja ottamaan yhteyden sikäläisiin naisiin.

Uranainen taasen haluaa useimmiten löytää kaltaisensa puolison vaikka onhan noita poikkeuksia jossa lääkäri on mennyt naimisiin työttömän kanssa jne. Poikkeus vahvistaa tässäkin tapauksessa säännön. Niitäkin urahenkisiä naisia löytyy mitkä ei halua miestä tai perhettä, ja jos haluaa niin osaavat usein itse hakeutua tällaisten ehdokkaiden luokse.

Vierailija
151/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että tähän maailmanaikaan perheen ja työelämän yhdistäminen tuntuu monesta liian työläältä. Työelämä on raskasta. Mä oon syntynyt vuonna 1980, ja äitini muistelee, millaista oli 80-luvun työelämä tähän päivään (hän jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle) verrattuna. Hän on sairaanhoitaja, ja muistelee, miten hänen nuoruudessaan töissä tehtiin kaikkia hauskoja käytännön piloja työkavereille (vaikkapa koristeltiin yön aikana osasto joulukoristeilla) – eihän tuollainen tänä päivänä ole enää mahdollista, koska työ on mitoitettu niin tiukalle. Hoitoalalla monella keho pettää, kun ei varsinkaan vanhemmiten enää jaksa. Äidiltänikin meni viimeisinä työvuosina selkä. Samoin anoppini, joka oli labrassa, meni viimeisinä työvuosinaan huonoon kuntoon, kun työ oli niin tiivistä, kävelyä oli ihan älyttömästi, eikä misään vaiheessa ehtinyt levätä.

Työelämä on myös epävarmempaa, on paljon silppu- ja pätkätyötä. Eivät kaikki halua tehdä siihen lapsia.

Sitten myös puhutaan siitä, että pitäisi lisääntyä, mutta kuitenkin nyt tulee esim. sellainen uudistus, että raskausajan sairauslomat vaikuttavat äitiysloman aikana maksettavaan korvaukseen. Kun sitä ei nyt varsinaisesti voi etukäteen päättää, kärsiikö vaikkapa mittavasta pahoinvoinnista tai vaikkapa vuodelepoon pakottavista supistuksista, niin lisäähän tuo epävarmuutta.

Tuo uudistus, jossa raskausajan sairaslomat vaikuttavat äitiys-ja vanhempainpäivärahaan, on sen sortin uudistus, että saattaa jäädä tämä lapsiluku yhteen. Kiitos Suomen valtio, täältä olisi tullut kunnon vanhemmilta, joskaan ei kauhean rikkailta, 2-3 potentiaalista veronmaksajaa. 5 vuotta aikaa korjata tämä, ennen kuin minulla alkaa mennä aikaikkuna umpeen.

Minä aina suuresti ihmettelen, millainen perhe-elämä olisi ollut näillä lapsilla, jotka jäävät syntymättä jonkin etuuden muutoksen takia.

Ehkä oikeastaan hyväkin näin. Mitä jos olisit ehtinyt pyöräyttää neljä lasta, ja lapsilisät olisi lakkautettu? Adoptioon?

-Kolmen äiti, joka on miettinyt lapsiluvun suhteen kaikkea muuta paitsi päivärahoja.

Olipas vastenmielinen kommentti. Jotkut ihmiset miettivät asiansa tarkemmin kuin toiset. Jos sinä et ole ollenkaan miettinyt päivärahoja, voi olla, että sinulla on ollut parempituloinen mies, joka on joka tapauksessa elättänyt perhettään, tai voi olla, että olet vain huonompi suunnittelemaan talouttasi. Kumpikaan ei ole hyvä peruste kirjoittaa ilkeitä kommentteja muille.

Lapsilisät ovat tärkeä juttu jopa hyvätuloiselle. Minä jätin kolmannen lapsen tekemättä, koska kaikkia asiaan liittyviä taloudellisia aspekteja huononnettiin, ja sitten vielä lapsilisiin kohdistui poliittista epävarmuutta ”rikkaiden” osalta siihen aikaan. Se kolme sataa euroa kuussa ja sen luotettavuus tulevaisuudessa oli meidänkin hyvätuloisessa taloudessa lopulta merkittävä tekijä, kun kolmannen lapsen myötä olisi pitänyt vaihtaa vielä isompaan asuntoon ja autoon. Jos leikkauksia olisi ollut vähemmän ja poliittista leikkaushalua olisi ollut vähemmän, meillä olisi nyt isompi perhe.

Ansiosidonnaista vanhempainrahaa saadaan yhdestä lapsesta yhteensä alle vuoden ajan, ja sekin jaetaan kahden vanhemman kesken. Myös parempipalkkaisen vanhemman kannattaa pitää vanhempainvapaata - ei vain verotuksellisista syistä, vaan ennen kaikkea siksi, että kyseessä on oma lapsi, jonka seura on etuoikeus.

Vaikka lapsia olisi neljä, puhutaan vain muutaman vuoden tulojen heittelystä. Sen sijaan lapsia pitää valmistautua elättämään pitkälti yli 20-vuotiaaksi. Noiden vuosien aikana ehtii tulla monenlaisia taloudellisia yllätyksiä. Kalleinta aikaa on teini-ikä.

Joten edelleen olen sitä mieltä, että on hölmöä ja lyhytnäköistä päättää lapsilukunsa sillä perusteella, mikä on vanhempainrahan taso juuri nyt.

T. Se ilkeäksi moitittu.

Vierailija
152/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole ollut juurikaan maaorjuutta kuten muualla Euroopassa vaan täällä oli itsenäisiä talonpoikia.

Jotka toivat leivän pöytään. Nuo miehet sentään yrittivät pitää perheensä leivässä toisin kuin täällä olevat länkyttäjät. Harva haluaa elättää perhettään pelkästään tukien varassa :P

Vierailija
153/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Suomen naiset ovat olleet poikkeuksellisen itsenäisiä. Täällä ei ole koskaan ollut sitä kotirouvakulttuuria, jota moni ihailee.

Vierailija
154/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyyttä laskee:

-tasa-arvo sekä sen myötä sukupuoliroolien katoaminen.

-naisten kouluttautuminen

-naisten töissä käynti

-miesten työttömyys

-sinkku talouksien määrän huomattava kasvu

-parisuhteiden lyhyt kesto

-korkea ensisynnyttäjän ikä

En usko että politiikalla saadaan syntyvyyttä nostettua tai laskettua merkittävästi mihinkään suuntaan, ainakin ruotsissa ja islannissa kun uudistettiin perhepolitiikkaa tekemällä perhevapaa uudistus niin niissä maissa syntyvyys on vain laskenut sen jälkeen vuosi vuodelta.

Itse olen lapseton ja varmaan suurimmat syyt siihen on että en ole koskaan ollut edes parisuhteessa eikä minulla ole hinkua tulla isäksi. Isänä olo ei kiinnosta koska en halua luopua työurastani eikä minulla muutenkaan ole mitään hoivaviettiä.

Onneksi nykyään lapsettomuus on hyväksyttyä.

Vierailija
155/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20 vuotta sitten naisella oli _mahdollisuus_ itse elättää itsensä kaikissa tilanteissa. Se oli hyvä juttu.

Nyt tämä on kääntynyt niin, että naisella on _velvollisuus_ itse ja aivan yksin elättää itsensä ihan joka tilanteessa. Myös äitiyslomalla. Myös useita lapsia saaneena ja heihin kallisarvoisia työvuosia käyttäneenä. Se ei enää olekaan hyvä juttu, vaan aiheuttaa isoja riskejä naisen elämään, jos hän päättää saada lapsia.

Pahimmillaan naisen velvollisuus elättää aivan yksin itsensä myös lapsiperheen äitinä ulottuu lasten elättämiseen aivan yksin. Yhä useampi mies kuvittelee, että hänen tulonsa ovat vain häntä itseään varten, ja vaimo ja lapset saavat pärjätä sillä vaimon palkalla miten parhaiten taitavat.

Feministit onnistuivat tekemään naisille velvollisuuden elättää itsensä ja poistivat naisilta vapauden olla kotiäitejä.

Miehiltäkin on nykyään poistettu vapaus olla toisten käskyläisiä. Ehkä jonkinlainen paluu feodaaliyhteiskuntaan nostaisi syntyvyyttä. Maaorjan vaimokin kuului isännälle, ja lapsia syntyi tuohon aikaan hurjasti...

Entisajan suomalaiset miehet olivat itsenäisiä talonpoikia, nykyajan miehet taas ovat työnantajien käskyläisiä.

Mistä te historianne oikein revitte? Valtaosa maaseudun väestöstä on ollut maattomia palkollisia.

Vierailija
156/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta yli kolmekymppistä miestä joilla on ollut naissuhteita, mutta ei yhtään pidempää. Ja ei varsinkaan ole lapsia. Miksi miehet eivät halua lapsia? 

Vierailija
157/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut Suomessa kotirouviakaan, vaan emäntiä joilla oli aitan avaimet, ja jotka komensivat miehiään.

Vierailija
158/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotka toivat leivän pöytään. Nuo miehet sentään yrittivät pitää perheensä leivässä toisin kuin täällä olevat länkyttäjät. Harva haluaa elättää perhettään pelkästään tukien varassa :P

Nykymiehille ei ole tarjolla maapaloja joille rakentaa itse oma mökkinsä, eikä ole tarjolla halukkaita emäntiä rinnalle elämään itsenäisen ihmisen elämää ja synnyttämään seuraavaa sukupolvea jatkamaan elämäntapaa.

Vierailija
159/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monta yli kolmekymppistä miestä joilla on ollut naissuhteita, mutta ei yhtään pidempää. Ja ei varsinkaan ole lapsia. Miksi miehet eivät halua lapsia? 

Tästä johtuen naiset ovat alkaneet hakeutua hedelmöityshoitoihin tai etsimään miestä konservatiivisesta maasta. Lapsettomuuskin on kanssa yksi mitä ollaan alettu tekemään vapaaehtoisen sinkkuuden lisäksi. Miksi vaivautua?

Vierailija
160/684 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyyttä laskee:

-tasa-arvo sekä sen myötä sukupuoliroolien katoaminen.

-naisten kouluttautuminen

-naisten töissä käynti

-miesten työttömyys

-sinkku talouksien määrän huomattava kasvu

-parisuhteiden lyhyt kesto

-korkea ensisynnyttäjän ikä

En usko että politiikalla saadaan syntyvyyttä nostettua tai laskettua merkittävästi mihinkään suuntaan, ainakin ruotsissa ja islannissa kun uudistettiin perhepolitiikkaa tekemällä perhevapaa uudistus niin niissä maissa syntyvyys on vain laskenut sen jälkeen vuosi vuodelta.

Itse olen lapseton ja varmaan suurimmat syyt siihen on että en ole koskaan ollut edes parisuhteessa eikä minulla ole hinkua tulla isäksi. Isänä olo ei kiinnosta koska en halua luopua työurastani eikä minulla muutenkaan ole mitään hoivaviettiä.

Onneksi nykyään lapsettomuus on hyväksyttyä.

Miksi kuvittelet, ettei isänä sinulla olisi uraa? Asia on juuri päinvastoin. Uraa tekeville miehillä on enemmän lapsia kuin miehillä, joilta ura ja koulutus puuttuu.

Naisiin pätee sama asia. Koulutetuilla naisilla on enemmän lapsia kuin muilla.