Luuleeko jotkut oikeasti, että he voivat jatkaa nykyistä saastuttavaa elämää?
Jos joku vielä luulee, että autolla ajo ja lihansyönti voivat jatkua entiseen malliin, niin te olette todella väärässä. Jos näitä ei lailla saada suoraan kiellettyä, niin verotusta nostamalla ne käytännössä kielletään. Jos bensan hinta on vaikkapa 50€/litralta, niin monen ajot loppuvat. Ettekö te ymmärrä, että nuoret pistävät lopun tälle nykymenolle ensi vuosikymmenellä? Kun nyt viisaat ja ympäristötietoiset nuoret voivat pian äänestää, vihreiden kannatus lienee 40-50 %.
Kannattaisi alkaa käyttää julkisia ja syömään kasviksia jo ihan sen takia, ettei muutos tunnu yhtä pahalta. Tämä nykymeno nimittäin ei montaa vuotta jatku.
Kommentit (318)
https://yle.fi/uutiset/3-11135960
"Ilmastonmuutoksesta puhuttiin vuonna 2019 enemmän kuin koskaan, mutta liha on yhä suomalaisten ykkösherkku ja lentojen määrä vain kasvaa"
Itse olen vapaaehtoisesti luopunut paljosta, eikä tunnu missään. En esim. tarvitse matkailukokemuksia, joita muka sitten voi vanhana muistella, pyh täyttä sontaa ja hukkaanheitettyä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nykyistä elämäntyylia voi jatkaa niin kauan kuin se on mahdollista. Ratkaisut vaativat valtiollisia toimia.
Yksilötasolla syyllistäminen ja sormella osoittelu ei saa aikaan mitään hyvää kenenkään kannalta.
Ja sitten kun tehdään isompia toimia, kuten lehmänlihan ja maidon tarjoamisen lopettaminen, niin ihmiset kiljuvat kauhuissaan että ei niin voi tehdä.
Jokainen JOKAINEN meistä voi tehdä oman osansa. Ei tarvitse luopua kaikesta, oma hiilijalanjälki tarvitsee vain hinata siihen että pärjäämme 1 maapallolla, 5,4 sijaan. Se riittää. Se, että valtiollisella tasolla ei kielletä, jättää jokaiselle mahdollisuuden valita mitä haluaa pitää ja mistä luopua. Esim, minä en halua luopua lemmikistä, mutta olen luopunut maidosta, lihaa syön vain vähän, en matkustele, asun kerrostalossa kohtuullisen kokoisessa asunnossa, en autoile, suosin kotimaisia tuotteita, kierrätän, ja pyrin vähentämään turhan jätteen määrää.
Kaikki voivat toistaiseksi valita omassa elämässään mitä asioita haluavat pitää ja mitä eivät. Mutta iso osa ei meinaa tehdä mitään, niin sitten tulee pakkoja joista kukaan ei tykkää. Miksei järki kaikilla sano, että olisi KAIKKIEN etu, että pakottamaan ei jouduttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on täysin selvää, että nuo asiat tullaan kieltämään jossain vaiheessa lailla. Helpompaa olisi itse luopua niistä vapaaehtoisesti, mutta ihmiset ei ajattele niin.
Olen ajatellut samoin jo kymmenisen vuotta. Mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa, joillekin on todella kipeitä ja elämääkin suurempia asioita nämä ''oikeudet'' syödä rajattomasti lihaa ja saastuttaa mielin määrin sillä varjolla, että kylhän ne kiinalaisetkin. Korneimpia on kommentit tyyliä ''minäpäs ihan uhallani syön kymmenen kiloa lihaa päivässä ja varmasti käyn vaikka joka päivä hupiajelemassa sata kilometriä, niin ja tilaan sieltä Kiinastakin niitä härpäkkeitä ja rihkamaa, mutta ei mun kulutuksella silti ole mitään vaikutusta''.
Edelleenkään se, että ihminen syö lihaa, ei saastuta ilmastoa yhtään sen enempää kuin se, että metsän eläimet syövät lihaa. Te kakarat voisitte olla tarkempana siellä koulussa ja kiinnittää erityisesti huomiota opetukseen biologian tunneilla, kun puhutaan hiilen kierrosta :)
Ei hyvää päivää...metsäneläimetkin siis harrastavat tehomaataloutta?
Niinkö siinä luki? Oletko jotenkin vajaa? Kerro toki kuinka tehotuotetut kasvikset pilaavat ilmastoa. Odotan innolla :) Viherhöperöiden fantasiassa ihmiset viljelevät itse parvekkeillaan yrtit ja niillä sitten eletään päivästä toiseen :D
Sinä taidat olla jotenkin vajaa. 80% tehotuotetuista kasveista menee niille lihakarjoille ja maitokarjoille ravinnoksi. Vaikka söisin joka päivä avokadoja jotka on tuotu toiselta puolen maapalloa, saman kalorimäärän saamiseksi lihasta tuhotaan maapalloa paljon enemmän.
Höpö höpö. Autoillahan ajetaan. Ei ne lentokoneitakaan ole kieltämässä, vaan kehittelevät ympäristöystävällisempiä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on täysin selvää, että nuo asiat tullaan kieltämään jossain vaiheessa lailla. Helpompaa olisi itse luopua niistä vapaaehtoisesti, mutta ihmiset ei ajattele niin.
Olen ajatellut samoin jo kymmenisen vuotta. Mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa, joillekin on todella kipeitä ja elämääkin suurempia asioita nämä ''oikeudet'' syödä rajattomasti lihaa ja saastuttaa mielin määrin sillä varjolla, että kylhän ne kiinalaisetkin. Korneimpia on kommentit tyyliä ''minäpäs ihan uhallani syön kymmenen kiloa lihaa päivässä ja varmasti käyn vaikka joka päivä hupiajelemassa sata kilometriä, niin ja tilaan sieltä Kiinastakin niitä härpäkkeitä ja rihkamaa, mutta ei mun kulutuksella silti ole mitään vaikutusta''.
Edelleenkään se, että ihminen syö lihaa, ei saastuta ilmastoa yhtään sen enempää kuin se, että metsän eläimet syövät lihaa. Te kakarat voisitte olla tarkempana siellä koulussa ja kiinnittää erityisesti huomiota opetukseen biologian tunneilla, kun puhutaan hiilen kierrosta :)
Niinkö siinä luki? Oletko jotenkin vajaa? Kerro toki kuinka tehotuotetut kasvikset pilaavat ilmastoa. Odotan innolla :) Viherhöperöiden fantasiassa ihmiset viljelevät itse parvekkeillaan yrtit ja niillä sitten eletään päivästä toiseen :D
Sinä taidat olla jotenkin vajaa. 80% tehotuotetuista kasveista menee niille lihakarjoille ja maitokarjoille ravinnoksi. Vaikka söisin joka päivä avokadoja jotka on tuotu toiselta puolen maapalloa, saman kalorimäärän saamiseksi lihasta tuhotaan maapalloa paljon enemmän.
No Suomessa naudoille syötetään ruohoa, mitä ei mitenkään tarvitse tehotuottaa.
Selitätkö nyt miten niiden tehotuotettujen lehmien päästöt pilaavat ilmastoa? Onko niiden päästelemä metaani ja hiilidioksidi jotenkin erilaista kuin sinun päästelemäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nykyistä elämäntyylia voi jatkaa niin kauan kuin se on mahdollista. Ratkaisut vaativat valtiollisia toimia.
Yksilötasolla syyllistäminen ja sormella osoittelu ei saa aikaan mitään hyvää kenenkään kannalta.
Ja sitten kun tehdään isompia toimia, kuten lehmänlihan ja maidon tarjoamisen lopettaminen, niin ihmiset kiljuvat kauhuissaan että ei niin voi tehdä.
Jokainen JOKAINEN meistä voi tehdä oman osansa. Ei tarvitse luopua kaikesta, oma hiilijalanjälki tarvitsee vain hinata siihen että pärjäämme 1 maapallolla, 5,4 sijaan. Se riittää. Se, että valtiollisella tasolla ei kielletä, jättää jokaiselle mahdollisuuden valita mitä haluaa pitää ja mistä luopua. Esim, minä en halua luopua lemmikistä, mutta olen luopunut maidosta, lihaa syön vain vähän, en matkustele, asun kerrostalossa kohtuullisen kokoisessa asunnossa, en autoile, suosin kotimaisia tuotteita, kierrätän, ja pyrin vähentämään turhan jätteen määrää.
Kaikki voivat toistaiseksi valita omassa elämässään mitä asioita haluavat pitää ja mitä eivät. Mutta iso osa ei meinaa tehdä mitään, niin sitten tulee pakkoja joista kukaan ei tykkää. Miksei järki kaikilla sano, että olisi KAIKKIEN etu, että pakottamaan ei jouduttaisi?
Maidon ja lihan poisjättäminen ei vaikuta ilmastoon mitenkään.
Lihaa ei saisi syödä tai autolla ajaa, mutta lentokoneella voi lentää ympäri maapalloa? Kyllä noista se lentäminen on se mikä pitäisi ensimmäisenä kieltää.
Ralli- ja formulasirkus aivopesee ihmismieliä pitämään autoa "mulkun jatkeena" ja nautinnon ja viihteen välineenä, jota se toki onkin, mutta tämä vesittää luonnonsuojeluvalistuksen tehoa ja siksi polttomoottoriautokilpailut pitäisi heti kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bensan hinta nousee 50€/litra, valtaosalla suomalaisista ei ole enää varaa sen paremmin ruokaan kuin lääkkeisiinkään. Eikä oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Ei niilläkään, joilla ei ole omaa autoa. Töissä voivat käydä ainoastaan ne, jotka tekevät etätöitä ja ne, joilla työpaikka on kävely- tai pyöräilymatkan päässä. Ja hekin vain silloin, jos he tuottavat jotain sellaista, mikä voidaan siirtää paikasta toiseen virtuaalisesti.
Tuossa vaiheessa on jo kauan sitten ollut halvempaa ajaa sähköautolla - mikä oikeastaan on nyt jo tilanne. Sähkö on niin halpaa, että siinä säästää helposti kalliimmat hankintakustannukset ja vaikka sen paljon pelätyn akunvaihdon takuun loputtua.
Mistä luulet valtion ottavan menetetyt polttoaineverot, jos siirrymme sähköautoihin?
Ohis...tuosta nyt en olisi huolissani. Uusien verojen keksimiseen vain mielikuvitus on rajana.
Sitä juuri tarkoitin, jostain ne rahat otetaan ja joltain ne ovat pois. Ilmeisemmin sähköä aletaan verottaa enemmän ja sähköautoilu ei enää olekaan halpaa, kuten nyt mainostetaan.
Autoon menevää sähköä ei voi mitenkään erikseen verottaa kuten bensaa voi. Ainakin tämän pitäisi jotenkin olla EU-tasolla.
Eli se tarkoittaa suomeksi sitä, että kotitalouksien sähkön hinta nousee. Silloin myös ne autottomat maksavat autoilun kustannuksia, nyt autoilijat ovat bensaverossa maksaneet muidenkin menoja, kaikkea tieliikenteestä kerättyjä rahoja ei käytetä liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos Suomen päästöt ovat tulevaisuudessa 0%, sehän vähentää koko maailman hiilidioksidipäästöjä peräti 0,1 %. Maailma pelastuu!!
Tiedätkö mistä johtuu, että se "kiina" saastuttaa? Siellä on niin paljon tuotantoa länsimaiden tarpeisiin. Tuotannon päästöt menevät Kiinan piikkiin, vaikka oikeasti länsimainen kuluttaja on niistä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten huvittaa vastaanväittävät änkyrät jotka eivät seuraa esim. automaailman uutisia. Kyllä esim. polttomoottorien valmistus ihan oikeasti tulee loppumaan. Voi tulla järkytyksenä huvisaastuttajille.
En pidä kovinkaan todennäköisenä että kaikkien polttomoottorien valmistus loppuisi lähivuosina. Vähintäänkin plug-in hybridien valmistus tulee jatkumaan vielä vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Millähän luulet pakollisten työmatkojen hoituvan (tyhjiä linja-autovuoroja vai?) ja mitä vaikutusta YHDEN kansalaisen touhuilla olisi?
Täällä maapallolla on aika monta YHTÄ ihmistä. Ja jos yksityisautoilu on välttämätöntä työmatkojen takia, niin eihän siitä kukaan pakota luopumaan. Jokainen voisi sen sijaan miettiä mitä muita hyviä valintoja arjessa olisi mahdollista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
[
Kaikkien on tehtävä osansa. Suomalaiset kuluttavat neljä maapalloa, joten todellakin meidän on pienennettävä päästöjä.
"Suomalaiset kuluttavat neljä maapalloa" ??
Hyvin näyttää vihreä populistipropaganda uppoavan. Jos kaikki eläisivät kuten suomalaiset, maapallolla olisi 1,1 miljardia asukasta ja väkiluku pysyisi suunnilleen ennallaan. Siitä voit sitten laskeskella kuinka paljon enemmän esim. sademetsiä olisi jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin olisi rajoittaa syntyvien määrää erityisesti kehitysmaissa, koska he vyöryvät länsimaihin kuluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Maapallo on suljettu systeemi, jossa aineen määrä on vakio, eikä hiiltä tule tänne yhtään lisää, vaan se kaikki on aina ollut täällä. Ainoa ulkopuolelta tuleva asia on auringon valo.
Jos me poltamme kaiken maassa olevan hiilen ja öljyn, niin maapallo ei tuhoudu, vaan se palautuu alkupisteeseen.
Täällä meillä taas todellinen tiede_miäs! Työskenteletkö elämäm yliopistossa?
Maaltakin jo lähti linja-autot 15 vuotta sitten kun jokaisella aktiivi-ikäisellä nyt kuitenkin oma auto ja sitten koulukyydit jo sitten matkojen taa kyläkoulujen lopettamisen takia.
Taas sitten kaupungissa tyhjät bussit huristaa tuettuina autoilijoiden lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö nyt miten niiden tehotuotettujen lehmien päästöt pilaavat ilmastoa? Onko niiden päästelemä metaani ja hiilidioksidi jotenkin erilaista kuin sinun päästelemäsi?
Yksi lehmä päästää vuosittain noin 100 kiloa (!) metaania, eli 100kg kaasua, joka vastaa haitaltaan henkilöautoa, jolla ajetaan vuodessa 10 000 kilometriä. Metaani on lähes 30 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Luuletko että minä tai edes sinä piereskelemme tuollaisia määriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Kaikkien on tehtävä osansa. Suomalaiset kuluttavat neljä maapalloa, joten todellakin meidän on pienennettävä päästöjä."Suomalaiset kuluttavat neljä maapalloa" ??
Hyvin näyttää vihreä populistipropaganda uppoavan. Jos kaikki eläisivät kuten suomalaiset, maapallolla olisi 1,1 miljardia asukasta ja väkiluku pysyisi suunnilleen ennallaan. Siitä voit sitten laskeskella kuinka paljon enemmän esim. sademetsiä olisi jäljellä.
Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvitsisimme useamman maapallon. Se ei ole mitään propagandaa vaan totuus. Se, että me emme lisäänny enemmän, ei vähennä sitä tosiasiaa että me voimme kuluttaa enemmän kuin oman osamme. Meillä ei ole oikeus kuluttaa kuin sen YHDEN maapallon verran, ihan sama keitä me olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lehmä päästää vuosittain noin 100 kiloa (!) metaania, eli 100kg kaasua, joka vastaa haitaltaan henkilöautoa, jolla ajetaan vuodessa 10 000 kilometriä. Metaani on lähes 30 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Luuletko että minä tai edes sinä piereskelemme tuollaisia määriä?
Kyseinen metaani voidaan hyötykäyttää polttamalla. Se on varsin vähäpäästöinen energianlähde.