Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Lääkäri totesi 5 minuutin käynnin jälkeen, ettei vauvalla ole allergiaa, koska ei itkenyt käynnin aikana.
Maitoallergia todettiin sitten verikokeilla.
Arvelutti mennä hammaslääkäriin kun kuulin että siellä on kandi vastaanotolla. Kaikki tulee menemään ihan pieleen eikä mitään osata jne. Mutta oli elämäni paras hammaslääkärikokemus. Tutkimus oli todella tarkka, eikä jättänyt mitään arvailujen varaan. Otti röntgenkuvia oma-aloitteisesti ( jotka kokenut sitten tulkitsi) ja vikaa löyty, joita sitten lähdettiin hoitamaan. Koulutus on ainakin mennyt oikeaan suuntaan hammaslääkäripuolella. Julkisella puolella tämä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.
Samat lekurit siellä yksityispuolella rahastaa kuin julkisellakin...Eli kannattaa tehdä sutta ja sekundaa julkisella niin saa hyväuskoisen potilaan yksityisvastaanotolle...On nää ketkut niin nähty...Vai luulitko kenties että yksityispuolen lekurit koulutetaan eri koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?
Ei taida olla sullakaan kaikki kotona jos kuormitat terveydenhuoltoa jonkun flunssan takia...
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä kovasti, kun moni ei ymmärrä lääketiedettä lainkaan. Se on tiede siinä missä muutkin, ja perustuu todennäköisyyksiin ja näiden taustalla olevaan tutkittuun tietoon. Kaikkea ei tiedetä. Kaikkea ei voida tutkia kaikilta. Täysin 100% diagnooseja ei usein etenkään taudin alkuvaiheessa ole edes mahdollista tehdä, eikä mikään testi taudin toteamiseen ole täysin 100%. Lääkärit haluavat auttaa, kaikille sattuu uran aikana mahtavia onnistumisia sekä ei-niin-hienoja hetkiä. Näin tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, tällä alalla onneksi luotenkin oikeaan ratkaisuun on monta tietä. Lääkärit ovat myös ihmisiä.
Rakastan ammattiani, mutta on tiettyjä syitä miksi ammattini on välillä erityisen rankka (esim. tämän ketjun luottamuksen puute). Mikä muu ammattiryhmä saa yhtä paljon vastaavaa kommentointia?
Tässä ammatissa virheet vaikuttaa aika ratkaisevasti toisen ihmisen elämään, voi jopa päättää toisen ihmisen elämän. Siksi tällaisia ketjuja. Ymmärrän hyvin potilaita ja että tietyt mokat jää ikuisesti mieleen (koska potilaalla on voinut olla tosiaan se hengenkin lähtö lähellä, ei sellaista unohda). Se on se vastuu ja ammatin varjopuoli, mikä on opittava kantamaan. Terveisin toinen lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Ei taida olla sullakaan kaikki kotona jos kuormitat terveydenhuoltoa jonkun flunssan takia...
Heh heh!
Kun flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä. Siis itse flunssaan. Tavalliset särkylääkkeet riittä kipuun ja jomotukseen.
Vasta jos vakavan flunssa jälkeen tulee keuhkokuume, se lääkitään tietenkin.
Törkeitä ylilyöntejä tässä ketjussa, sepitelty omassa melkoisia stooreja ja pantu siihen vielä pikkasen ns. Lapin lisää!
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ollut ihmeellistä huippausta ja mies vei minut lääkäriin, tuli mukaan huoneeseen. Lääkäri, viisikymppinen nainen, oli jotenkin outo, pälyili miestäni, kyseli onko ollut stressiä, kurkkasi varoittamatta pooloneuleeni kauluksen alle ja lopulta pyysi miestäni käytävään odottamaan. Diagnoosi oli jännitysniska.
Vasta jälkeenpäin ymmärsin lääkärin epäilevän perhe vä kivaltaa! Siksi kai kurkki kauluksenikin alle, etsi mustelmia...
Mieheni on puoliksi romani minkä uskon vaikuttaneen lääkärin asenteeseen.
Lääkäri toimi täysin oikein. Et varmasti ollut ensimmäinen nainen, joka tulee vastaanotolle mies "seuranaan". Kokemus opettaa, että on parempi varmistua, kuin olettaa kaiken olevan kunnossa.
JOS kyseessä olisikin ollut kotiväkivalta eikä lääkäri olisi toiminut kuten toimi, täällä kirjoitettaisiin kuinka lääkärin olisi pitänyt pyytää miestä poistumaan ja tutkia sinut yksinään.
Toistan: lääkäri toimi aivan oikein, olipa miehesi romani, somali tai saamelainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Tai sitten se tilastollisesti johtuu naisilla ihan luonnon luomasta systeemistä siinä alavatsan seutuvilla, jonka monimutkaisuudesta meillä miehillä ei ole aavistustakaan, kun meillä siihen verrattuna varsin yksinkertainen paineletkusysteemi. Omiakin aivojaan saa käyttää...
Niinpä ja se on jännästi se paikka josta kaikki ihmiset tulee tähän maailmaan eli kaikki ne veronmaksajat, ne verorahojen käytöstä märisevät miesveronmaksajatkin.
Ja ne ehkäisy, neuvola, synnytys, lastenneuvola yms käynnit on yhtä paljon miehen käyntejä kuin naisen. Nainen nyt vaan joutuu aina olemaan se joka kantaa vastuun ja tekee.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri oli täysin varma, että mulla juomisen takia maksakirroosi, arvot oli tonneissa, noh syyksi paljastu akuutti c-hepatiitti, ultrassa näky ihan ok maksa, vähän rasvottunu vaan.
Olitko piikittänyt itseäsi likaisella neulalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimakas hengenahdistus oli kuulemma psyykkistä. Sain masennuslääkereseptin.
Kun keuhkoputkeni supistuivat spontaanisti umpeen ja jouduin soittamaan ambulanssin, selvisi, että se olikin vaikea astma :)
Hups!
Lisään vielä, että kerroin kyllä lääkärille, että kun ei minua masenna.
Hänen mielestään masennuksen puute ei kuitenkaan riittänyt poissulkemaan masennusdiagnoosia.
Sanoitko, että "minua ahdistaa kauheasti" ja olit kärsivän näköinen. On näitä astmakohtauksia ennenkin psykiatrian päivystyksessä nähty.
Ei ihan diagnoosi, vaan lääkärin sanelusta. Sappirakonpoistoa varten kävin röntgenkuvassa. Sanelussa " poistettu kohtu ja munasarjat". Miksi ei kukaan ole minulle kertonut ja milloin?? Ei ollut aiemmin leikattu mitään vatsan alueelta.
Minulla oli sitkeä, hakkaava yskä jonka takia en saanut nukuttua eikä varmaan naapuritkaan. Lääkärin ensimmäinen kysymys oli, poltatko? Vastasin kieltävästi. Toinen kysymys, onko eläimiä? Tähänkin vastasin kieltäväsi. Lääkäri suu meni mutruun ja sanoi että kyllä tämä nyt on selvää tupakkayskää tai eläinallergiaa ja rivien välistä syytti valehtelijaksi. Myöhemmin selvisi, että kierrätyskeskuksesta olevassa sohvassani oli hometta. Oireet hävisi, kun sohva lähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ollut ihmeellistä huippausta ja mies vei minut lääkäriin, tuli mukaan huoneeseen. Lääkäri, viisikymppinen nainen, oli jotenkin outo, pälyili miestäni, kyseli onko ollut stressiä, kurkkasi varoittamatta pooloneuleeni kauluksen alle ja lopulta pyysi miestäni käytävään odottamaan. Diagnoosi oli jännitysniska.
Vasta jälkeenpäin ymmärsin lääkärin epäilevän perhe vä kivaltaa! Siksi kai kurkki kauluksenikin alle, etsi mustelmia...
Mieheni on puoliksi romani minkä uskon vaikuttaneen lääkärin asenteeseen.
Lääkäri toimi täysin oikein. Et varmasti ollut ensimmäinen nainen, joka tulee vastaanotolle mies "seuranaan". Kokemus opettaa, että on parempi varmistua, kuin olettaa kaiken olevan kunnossa.
JOS kyseessä olisikin ollut kotiväkivalta eikä lääkäri olisi toiminut kuten toimi, täällä kirjoitettaisiin kuinka lääkärin olisi pitänyt pyytää miestä poistumaan ja tutkia sinut yksinään.
Toistan: lääkäri toimi aivan oikein, olipa miehesi romani, somali tai saamelainen.
Mun mies tulee myös aina huoneeseen mukaan. Samoin mä miehen mukaan. Kai se on joku tapa :D Paitsi silloin jos kunto on niin hyvä että pystyy ajamaan itse sen 50 km mikä meiltä on terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun flunssaan ei ole olemassa mitään lääkettä. Siis itse flunssaan. Tavalliset särkylääkkeet riittä kipuun ja jomotukseen.
On niitä, voi tosin olla että niitä ei sinulle kirjoiteta. Jos ihminen on pakko flunssasta huolimatta saada tolpilleen, niin useimpia flunssan oireita voi lievittää eri lääkkeillä. Nopeasti tulee mieleen ainakin kuusi erilaista lääkehoitoa pelkästään oireisiin, eli tässä ei vielä ole mikrobilääkkeitä/viruslääkkeitä mukana.
Perustilanteessa tietysti hoitona on buranaa ja petiin.
Mitä muuta poistettu, tietämättäni?? kirjoitti:
Ei ihan diagnoosi, vaan lääkärin sanelusta. Sappirakonpoistoa varten kävin röntgenkuvassa. Sanelussa " poistettu kohtu ja munasarjat". Miksi ei kukaan ole minulle kertonut ja milloin?? Ei ollut aiemmin leikattu mitään vatsan alueelta.
Itse sain tietää 40-vuotiaana sappirakonpoistoleikkauksen jälkeen lapsuuden ja nuoruuden diagnooseja, joita ei ollut minulle kerrottu. Oli lisätty minun tietoihin sairaalan tietokannasta. Järkytti enemmän kuin tämä sappirakko, jonka takia olin huonossa kunnossa. Pitäisi ajallaan kertoa diagnoosit.
Minulla oli ollut muutamana päivänä vatsakipua ja hakeuduin omaan terveyskeskukseen. Miellyttävä keski-ikäinen mieslääkäri paineli vatsaani ja kirjoitti saman tien lähetteen päivystykseen. Sairaalassa todettiin umpisuolentulehdus ja leikannut lääkäri kertoi, että umpisuoli oli ollut juuri puhkeamaisillaan. Henkeni pelastui.
Minulle kaksi eri leguria määräsivät varauksellla 394 nappia särkylääkkeitä viikon aikana.Hammaslääkäri
pisti ensin ja sitten tk leguri antoi varalle särkyyn ,että kestäis odotella yli kuukauden päästä saatua erikois
lääkärin vast.otto aikaa.Mutta kun yritin saada penisiliini kuuria ,jollaisella aiemmin hoidettiin jalkaani niin
ei käyny.EIKÄ SIINÄ VIELÄ KAIKKI tekeeköhän Hok -Elanto hautaustoimisto yhteistyötä kun tuli tarjous poltto-
hautauksesta 7 vai 900,-€.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kystia munasarjoissa ja näitä on sitten hoidettu keskussairaalassakin, mutta nyt tuli paras diagnoosi kautta aikain. Menin terveyskeskukseen, kun alavatsassa oli outoa kipua ja se aaltoili, välillä meni viikkoja ihan mukavasti ja sitten taas kivut ja kuume palasivat. Tk-lääkäri tutki ja ultrasi, sitten totesi, että endometrioosihan tämä on ja kirjoitti lähetteen keskussairaalaan, että tekevät siellä tarkemmat tutkimukset. Ok ja vielä ennen lähtöäni vastaanotolta lääkäri antoi ohjeen, jättää turhat e-pillerit pois, koska raskautuminen on enemmän kuin epätodennäköistä, että se on melkein utopistinen ajatuskin. Minähän uskoin lääkäriä ja nykyään tuosta diagnoosista seurauskin on jo parikymppinen nuori nainen. Mitä tuohon alkuperäiseen diagnoosiin tulee, niin alavatsakipua ja tulehdusta hoidettiin vuosikymmenet puhjenneena kystana, mutta todellisuus paljastui nelikymppisenä, kun se umpipussin tauti johti suolen puhkeamiseen. Tätä hoitaneet lääkärit olivat sitä mieltä, että sitä oli sairastettu jo harvinaisen pitkään, mutta loppu hyvin kaikki hyvin, diagnoosi löytyi, vaikka henki oli mennä.
Olin tiputuksessa sairaalassa diagnoosina kohtutulehdus ja se uusiutui suht säännöllisesti. Kokoajan oli oikeasti tämä divertikuliitti ja pahin mutka pussineen leikattu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa että lääkärit ei ole ajatuksenlukijoita, eli he tekevät päätelmät sen perusteella mitä on kerrottu ja toki todennäköisyyksien valossa myös. Jokaista närästelijää ei voi tähystää, mutta jos iästä riippumatta puhutaan myös nielemisvaikeudesta ja laihtumisesta niin johan lähtee paatuneimmaltakin ja kiireisimmältäkn lähete skopiaan.
Tuossahan olisi useampi eri oire. Potilas saa mainita niistä vastaanotolla vain yhden.
"Ota vastaanotolla esille vain yksi hoidettava asia."
"Ystävällisin terveisin Maisa Kuusela, terveyspalveluyksikön johtaja, yleisterveyden ylilääkäri YTHS, Turku-Rauma". Mä ymmärsin tuon niin, että yhdellä vastaanotolla ei käsitellä monta erillistä vaivaa. Polvikipu ja mielenterveys vaativat oman aikansa, tällä käynnillä käsitellään diabetestä. Yhdessä vaivassa voi toki olla useampi eri oire joista lääkärin on saatava tieto voidakseen tehdä diagnoosin ja suunnitella hoidon.
Tässäkin ilmeisesti säästetään kun asiakas ramppaa monta kertaa eri asioiden kanssa lääkäriä tapailemassa? Mahtaako todella tulla säästöjä...
Mä tiedän ihan tasan tarkkaan mikä aluesairaala ja mikä venäläinen naislääkäri. ”Hoiti” myös mun miestä kun mies oli jäänyt mönkijän alle. Kirjoitti siis Panacodia jonka lisäksi kettuili mulle siitä että olin miehen mukana myös vastaanotolla. Mies halusi mut sinne, oli niin tuskainen että oli parempi että oli useammat korvat kuulolla mitä lääkäri sanoi. Ei kuvia, ei mitään tutkimuksia. Seuraavana aamuna mies pyörtyi kivusta Panacodista huolimatta, ja vatsa oli todella turvoksissa. Takaisin päivystykseen, maksa-arvot viturallaan, sieltä sitten ultraan (sisäelimet oli onneksi ehjät, kylkiluista löytyi pelkästään toiselta puolelta 7 murtumaa, toista puolta eivät enää viitsineet ultrata kun ei niille mitään kuitenkaan voi tehdä), ja taas lääkärille. Tämä toinen, kokenut ja aivan mahtava mieslääkäri määräsi sitten paremmat lääkkeet, ja maksa-arvot palasivat normaaliksi ja turvotus poistui Panacodin lopettamisen myötä.
Joka tapauksessa tästä kyseisestä naislääkäristä olen kuullut pelkkää huonoa, en ymmärrä miten saa pitää työnsä. Täysin asiatonta käytöstä ja mitään ei kiinnosta hoitaa.