Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Erittäin voimakas nikkelikosketusallergia -> kapi! 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Yleensä hyväkuntoinen ihoni alkoi kukkia kasvoissa leuassa ja suun ympärillä. Menin näyttämään ja nuori lääkäri vaan sanoi, että nuo ihottumat nyt voi olla mitä vaan, kokeile vaikka kortisonia.
Näin tein ja kuukauden päästä ihoni oli entistä pahemmassa kunnossa. Menin uudelleen terveysasemalle. Nyt sattui vanhempi lääkäri, joka vain vilkaisi naamaani ja sanoi, että kyseessä on suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti), johon tarvitsen kahden kuukauden antibioottikuurin. Lopuksi sanoi, että älä laita siihen ainakaan kortisonia.
Ymmärrän kyllä, että ihottumat voivat olla vaikeita diagnosoitavia jos ei ole paljon kokemusta. Mutta olisin arvostanut sitä jos tämä ensimmäinen lääkäri olisi konsultoinut kokeneempaa kun ei ollut mitään hajua mistä oli kyse. Sitä hän ei kuitenkaan halunnut tehdä. Eihän tuossa mistään vakavasta ollut kyse, mutta aika huonoon kuntoon iho pääsi kun en saanut oikeaa hoitoa heti.
Mutta eihän kortisoni pidetty käytetä noin pitkään? Eikös siinä pakkauksessa lue se. Ja miten ihmeessä sinä kuukauden käytät? Etkö aiemmin ymmärtänyt, ettei se toimi vaan pahentaa? Niinku itte olisit voinut huomata ~ peilistä ja tuntemuksista?
Oli joo, osaamaton, mutta Ei ihan kaikesta voi lääkäriä syyttää.
Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume.
Kuumeessa sairaalapäivystyksessä - sairaanhoitaja jakoi d-luokka eli kaikkein vähiten kiireellisiin. Makasin vastaanotolla 2 tuntia, kun muut menivät kiireellisyysjärjestyksessä ohi. Vihdoin kun pääsin, lääkäri kuunteli keuhkot ja totesi, ettei täältä kuulu mitään. Ota buranaa. Seuraavana päivä tk:ssa todettiin, ettei sieltä tosiaan kuulu mitään, koska keuhkon kyseinen kohta niin pahassa kunnossa, ettei sieltä kuulu enää hengitysääniä. Röntgen ja sellainen antibioottimäärä, ettei apteekissa meinattu antaa tiskin yli. Farmaseutti sanoi, ettei tällaisia yleensä anneta, vaan siinä kohtaa olisi pitänyt olla tiputuksessa. No mutta Buranalla hoituu hei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskauspahoinvointiin hoito-ohjeeksi kahvin juomisen ja rasvaisten ruokien syömisen välttämistä. Piti oikein vinkua sitä pahoinvointilääkettä, ei olisi halunnut määrätä.
Se pahoinvoitilääke on todettu vaaralliseksi sikiölle. Ei sitä varmaan sen takia helposti määrätä..
Mikähän pahoinvointilääke on kyseessä? Niitähän on useita ja osaa määrätään naistentaudeillakin odottajille.
Mulla oli jo pidemmän aikaa ollut vähän epämääräisiä alavatsakipuja ja gynekologisia vaivoja. Yksi munasarjakysta oli löytynyt aikaisemmin, joka tosin poistui itsekseen, mutta kipujen vuoksi mietin voisiko kyseessä olla endometrioosi tai PCOS. Vastaanotolla n. 60v mieslääkäri näytti jo alkukättelyissä nostaneen kätensä pystyyn ja lopulta GOOGLASI ed. mainitut diagnoosit sekä näiden mahdolliset oireet. ”Joo ei se voi olla toi kun sulla ei oo tota...”
Diagnoosia en luonnollisesti siltä hepulta saanut, kehotti hakeutumaan uudestaan hoitoon jos kivut jatkuvat. Yksityisellä sitten todettiin se endometrioosi.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä kovasti, kun moni ei ymmärrä lääketiedettä lainkaan. Se on tiede siinä missä muutkin, ja perustuu todennäköisyyksiin ja näiden taustalla olevaan tutkittuun tietoon. Kaikkea ei tiedetä. Kaikkea ei voida tutkia kaikilta. Täysin 100% diagnooseja ei usein etenkään taudin alkuvaiheessa ole edes mahdollista tehdä, eikä mikään testi taudin toteamiseen ole täysin 100%. Lääkärit haluavat auttaa, kaikille sattuu uran aikana mahtavia onnistumisia sekä ei-niin-hienoja hetkiä. Näin tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, tällä alalla onneksi luotenkin oikeaan ratkaisuun on monta tietä. Lääkärit ovat myös ihmisiä.
Rakastan ammattiani, mutta on tiettyjä syitä miksi ammattini on välillä erityisen rankka (esim. tämän ketjun luottamuksen puute). Mikä muu ammattiryhmä saa yhtä paljon vastaavaa kommentointia?
Opettajat.
Toinen silmä punotti,vuoti ja oli turvonnut, lääkärin kysymys kuului olisiko sinne mennyt meikkiä? Vastasin etten meikkaa johon lääkäri että etkö edes pikkuisen?
Lääkäri alkoi tentata minua mielenterveysongelmistani: "No sanopas mitä haluat, että asialle tehdään??! Mitä sinä haluat hoidolla saavuttaa? Jos et kerro, niin me ei auteta sua!"
Selitin, mitä haluan asialle tehtävän. Ja taas sama kysymys. Puoli tuntia meni näin. Lopulta lähdin itkua nieleskellen pois. En tosiaan tajua mikä tätä tyyppiä vaivasi. Sain kyllä lopulta tarvitsemaani apua ja kuulla, että kyseessä oli kesäsijaisnen, eli ilmeisesti opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri alkoi tentata minua mielenterveysongelmistani: "No sanopas mitä haluat, että asialle tehdään??! Mitä sinä haluat hoidolla saavuttaa? Jos et kerro, niin me ei auteta sua!"
Selitin, mitä haluan asialle tehtävän. Ja taas sama kysymys. Puoli tuntia meni näin. Lopulta lähdin itkua nieleskellen pois. En tosiaan tajua mikä tätä tyyppiä vaivasi. Sain kyllä lopulta tarvitsemaani apua ja kuulla, että kyseessä oli kesäsijaisnen, eli ilmeisesti opiskelija.
Niin ja siis diagnoosi oli, että ei sinua mikään vaivaa. Kaikilla on tuollaista ja kaikista tuntuu tuolta ja tältä joskus. Kaikkia ahdistaa välillä.
Ihan kiva, mutta minulla on aiemmin diagnosoitu muutamakin mt-sairaus.
Äidilläni oli kuulemma alkava diabetes. Hoidettiin ruokavaliolla noin kymmenen vuotta. Ei saanut lopulta alas juuri mitään ruokaa. Kuusi viikkoa ennen kuolemaa paljastui pitkälle kehittynyt haimasyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en lähtisi töihin enää töihin arvauskeskukseen. Omasta mielestäni nämä laitokset pitäisi sulkea kokonaan ja ottaa käytttöön Keski-Euroopasta tuttu listautumismalli eli lääkäri hoitaa ne potilaat kenen kanssa hänellä on sopimus ja ei yhtään enempää. Potilaat lähetetään matalalla kynnyksellä erikoissairaanhoitoon eikä jäädä hautomaan tapauksia viikko- tai kuukausikaupalla jolloin monet hoitotulokset huonontuvat.
Terveyskeskusten arvostus on laskenut hyvin alas ja sen seurauksena entistä harvempi suomalaistaustainen viitsii hakeutua töihin perusterveydenhuoltoon potilaiden haukuttavaksi ainakaan nykyisellä palkkatasolla. Taitaa olla niin että ulkomaalaistaustaiset lääkärit tulevat jatkossa kantamaan suurimman vastuun arvauskeskuksissa kun suomalaistaustaiset menevät sairaaloihin töihin.
T: erikoislääkäri sairaalasta
Minä olen ollut terveyskeskuslääkärinä tässä yli 20000 asukkaan terveyskeskuksessa yli 20 vuoden ajan. Tunnen potilaat suurelta osin jo pidemmältä ajalta. Meillä ei ole tällä hetkellä ainoatakaan ulkomaalaistaustaista lääkäriä töissä. Ne ulkomaalaiset, jotka ovat olleet, ovat olleet pidettyjä, kielitaitoisia ja arvostettuja myös potilaiden keskuudessa. Lähinnä netin kautta saan kuulla arvosteluja "arvauskeskuksesta", mutta kyllä omat potilaat IRL ovat hyvin kiitollisia tekemästämme työstä. Tätä yleislääketieteen osaamista tarvitaan. Eivät ne meidän monisairaat potilaat hoidu oikean jalan isovarpaaseen erikoistuneista sairaalan erikoislääkäreistä, vaan tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa lääketieteen apua. Aina se lähete erikoissairaanhoitoonkaan ei toimi, kun Charcot'n jalka epäily kiireellisellä lähetteellä jää odottamaan kuvantamisaikaa monen viikon päähän.
Minä muuten tienaan erikoistumattomana terveyskeskuksessa tuplasti sen, mitä sinä erikoissairaanhoidossa.
Sanoit asian todella hyvin! Mun kokemuksen mukaan ESH:ssa hoidetaan vain se yksi kapea-alainen ongelma, ei keskitytä kokonaisuuteen, mikä on toki ihan ymmärrettävää. On todella tärkeää, että joku hoitoketjussa arvioi potilaa kokonaistilannetta ja lääkitystä kokonaisuutena (varsinkin vanhusväestössä). Lääketieteen osaamisessa tärkeää on myös muut kuin kapean erikoisalan osaaminen.
Inhottaa tämä tk-lääkärien dissaaminen. Toki uskon, että monilla on huonoja kokemuksia, epäasiallista kohtelua ym. Se ei tietenkään ole oikein, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että tk:issa tehdän myös hyvää ja tärkeää työtä. Työskentelen itse saman kokoisessa tk:ssa kuin ed. kirjoittaja. En voi kuin ihailla monien kollegoideni ammattitaitoa ja perehtyneisyyttä, ainakin meillä tehdään hyvää ja tärkeää työtä potilaiden parhaaksi.
(Jos ei kukaan muu kehu tai anna arvoa, niin sitten pitää vähän itse kehua.😃)
Varmasti totta. Enkä halua dissata rk-lääkäreitä, teette tärkeää työtä. Mutta itselläni hoitosuhde erikoissairaanhoitoon, sisätautipuoli. Minulla siellä niin loistava lääkäri, että hoitaa kyllä kokonaistilannetta, ohjaa aina eteenpäin, jos menee oman erikoistumisalan ohi tarpeet.T: tk-lääkäri
Olen myös ihmetellyt miksi Suomeen ei saada jonkun tyyppistä omalääkärisysteemiä, siinä ainakin ihminen tulee kokonaisuutena huomioitua. Uskon että se on vain järjestelykysymys.
Menin kysymään, että onko pitkään jatkunut flunssa keuhkoputken tulehdus.
- no ainahan se keuhkoputki flunssassa tulehtuu. Mutta saikkua varmaan tulit hakemaan, niin laitanko tästä kaksi päivää?
just just... Sanoin, että kun voi ihan omalla ilmoituksellanikin olla kolme päivää, niin kiitoksia nyt tohtorille kovasti tästä avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä kovasti, kun moni ei ymmärrä lääketiedettä lainkaan. Se on tiede siinä missä muutkin, ja perustuu todennäköisyyksiin ja näiden taustalla olevaan tutkittuun tietoon. Kaikkea ei tiedetä. Kaikkea ei voida tutkia kaikilta. Täysin 100% diagnooseja ei usein etenkään taudin alkuvaiheessa ole edes mahdollista tehdä, eikä mikään testi taudin toteamiseen ole täysin 100%. Lääkärit haluavat auttaa, kaikille sattuu uran aikana mahtavia onnistumisia sekä ei-niin-hienoja hetkiä. Näin tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, tällä alalla onneksi luotenkin oikeaan ratkaisuun on monta tietä. Lääkärit ovat myös ihmisiä.
Rakastan ammattiani, mutta on tiettyjä syitä miksi ammattini on välillä erityisen rankka (esim. tämän ketjun luottamuksen puute). Mikä muu ammattiryhmä saa yhtä paljon vastaavaa kommentointia?
Opettajat.
Molemmat ammattiryhmät ovat institutionaalisen ja henkilökohtaisen vallan käyttäjiä. Lääkäri pystyy vaikkapa julistamaan jonkun ihmisen mieleltään häiriintyneeksi eikä kelpoiseksi yhteiskuntaan tai toimeen. Ennen näin saattoi tehdä katolinen kirkko eli papisto. Me annamme oman henkemme ja omat lapsemme näiden ammattiryhmien käsiin, mitä vaihtoehtoja yksittäisellä ihmisellä on jos tulee väärin kohdelluksi tai hoitovirheen kohteeksi? Rakenteisiin sisältyvistä vallasta pitää pystyä avoimessa yhteiskunnassa keskustelemaan.
Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti jos jossain saa purkautua omista kokemuksia terveydenhuollon piirissä.
Rakastan maatani, mutta Suomi on minusta outo maa, aina ollaan jossain suitsimassa keskustelua. Joo-o, kyllä vertasin lääkäristöä keskiaikaiseen papistoon.
Vierailija kirjoitti:
Polveni oli pitkään ollut järkyttävän kipeä ja lopulta jalka lukkiutui suoraksi, kärsin särystä myös toisessa polvessa ja sormissa. Kävin kolme kertaa Tk:ssa ja kolmannella kerralla lääkäri pisti lähetteen polven tähystytysleikkaukseen. Leikkauksessa tehtiin virhe, jonka vuoksi polvi meni lopullisesti sököksi ja kaiken lisäksi minulla todettiin pian tämän jälkeen reuma! Jos lääkärillä olisi soinut hälutyskellot ja olisi ohjannut reumalääkärin pakeille, olisi vältytty turhalta ja tuhoiselta tähystykseltä.
Miten ihmeessä tämä on tk-lääkärin syytä? Eiköhän tuossa tapauksessa tähystyksen tehnyt kirurgi ole syyllinen jos joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polveni oli pitkään ollut järkyttävän kipeä ja lopulta jalka lukkiutui suoraksi, kärsin särystä myös toisessa polvessa ja sormissa. Kävin kolme kertaa Tk:ssa ja kolmannella kerralla lääkäri pisti lähetteen polven tähystytysleikkaukseen. Leikkauksessa tehtiin virhe, jonka vuoksi polvi meni lopullisesti sököksi ja kaiken lisäksi minulla todettiin pian tämän jälkeen reuma! Jos lääkärillä olisi soinut hälutyskellot ja olisi ohjannut reumalääkärin pakeille, olisi vältytty turhalta ja tuhoiselta tähystykseltä.
Miten ihmeessä tämä on tk-lääkärin syytä? Eiköhän tuossa tapauksessa tähystyksen tehnyt kirurgi ole syyllinen jos joku.
No ei. Jos ensimmäinen lääkäri olisi tajunnut että kyse on reumasta, potilasta ei olisi edes laitettu siihen polvileikkaukseen vaan olisi päässyt ajoissa asianmukaiseen reumalääkärin hoitoon.
arvauskeskus vaiko lääkäriasema kirjoitti:
Menin näyttämään polveani tk-lääkärille. Aiemmin oli toisesta polvesta leikattu kierukka ja tämä toinen koipi oireili aivan samoin. Tk lääkäri tökkäsi etusormellaan polveani ja tuumasi että Buranaa vaan, kyllä se siitä. Soitin parkkipaikalta yksityiselle, pääsin "vasta" seuraavana päivänä. Magneettikuviin heti ja nivelkierukkahan se oli hajalla. Ei olisi Buranalla parantunut, leikattiin samalla viikolla yksityisellä.
Arvata saattaa että eräs ei käy julkisessa terveydenhuollossa muuta kuin mammografiassa, papa:nkin otatan yksityisellä. Ja yksityisellä kävin raskauteni aikana, lapsella yksityislääkäri kouluikään saakka.
No eipä yllätä että rahasi ovat yksityiselle lääkärille kelvanneet. Onneksi olkoon kusetetuksi tulemisesta. Minulta repesi nivelkierukka ja parantui 3 viikossa ihan ilman leikkausta. Suurin osa nimittäin parantuu ihan fysioterapialla ihan ilman leikkausta.
Buranaa ja 2pv saikkua. Tätä saa julkiselta aina ja ihan joka vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailiija kirjoitti:
Ikinä en lähtisi töihin enää töihin arvauskeskukseen. Omasta mielestäni nämä laitokset pitäisi sulkea kokonaan ja ottaa käytttöön Keski-Euroopasta tuttu listautumismalli eli lääkäri hoitaa ne potilaat kenen kanssa hänellä on sopimus ja ei yhtään enempää. Potilaat lähetetään matalalla kynnyksellä erikoissairaanhoitoon eikä jäädä hautomaan tapauksia viikko- tai kuukausikaupalla jolloin monet hoitotulokset huonontuvat.
Terveyskeskusten arvostus on laskenut hyvin alas ja sen seurauksena entistä harvempi suomalaistaustainen viitsii hakeutua töihin perusterveydenhuoltoon potilaiden haukuttavaksi ainakaan nykyisellä palkkatasolla. Taitaa olla niin että ulkomaalaistaustaiset lääkärit tulevat jatkossa kantamaan suurimman vastuun arvauskeskuksissa kun suomalaistaustaiset menevät sairaaloihin töihin.
T: erikoislääkäri sairaalasta
Minä olen ollut terveyskeskuslääkärinä tässä yli 20000 asukkaan terveyskeskuksessa yli 20 vuoden ajan. Tunnen potilaat suurelta osin jo pidemmältä ajalta. Meillä ei ole tällä hetkellä ainoatakaan ulkomaalaistaustaista lääkäriä töissä. Ne ulkomaalaiset, jotka ovat olleet, ovat olleet pidettyjä, kielitaitoisia ja arvostettuja myös potilaiden keskuudessa. Lähinnä netin kautta saan kuulla arvosteluja "arvauskeskuksesta", mutta kyllä omat potilaat IRL ovat hyvin kiitollisia tekemästämme työstä. Tätä yleislääketieteen osaamista tarvitaan. Eivät ne meidän monisairaat potilaat hoidu oikean jalan isovarpaaseen erikoistuneista sairaalan erikoislääkäreistä, vaan tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa lääketieteen apua. Aina se lähete erikoissairaanhoitoonkaan ei toimi, kun Charcot'n jalka epäily kiireellisellä lähetteellä jää odottamaan kuvantamisaikaa monen viikon päähän.
Minä muuten tienaan erikoistumattomana terveyskeskuksessa tuplasti sen, mitä sinä erikoissairaanhoidossa.
Alkuperäiselle esh-lääkärille: itse en ikinä menisi sairaalaan. Työskentelen pienessä kunnassa, jossa tunnen kaikki potilaat taustoineen ja henkilökunta muodostaa pienen ja tiiviin yhteisön, jossa kaikki pitävät huolta toisistaan. On aivan turha ylenkatsoa terveyskeskuslääkärien työtä sieltä esh-puolelta, täällä työskentelee paljon ammatilleen omistautuneita ja aktiivisesti myös sairaalassa päivystäviä päteviä kollegoita.
On totta, että isoissa kaupungeissa on noita ulkomaalaisten työhönsä epämotivoituneiden huonosuomi-lääkärien valtaamia "arvauskeskuksia", joissa työskennellään ihan rahan vuoksi, mutta miksi näiden takia koko systeemi ja esim. täällä maaseudulla paikoin todella hyvin toimivat terveyskeskukset pitäisi lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Menin kysymään, että onko pitkään jatkunut flunssa keuhkoputken tulehdus.
- no ainahan se keuhkoputki flunssassa tulehtuu. Mutta saikkua varmaan tulit hakemaan, niin laitanko tästä kaksi päivää?
just just... Sanoin, että kun voi ihan omalla ilmoituksellanikin olla kolme päivää, niin kiitoksia nyt tohtorille kovasti tästä avusta.
Lääkäri oli ihan oikeassa. Mitä siis olisit halunnut muuta kuin saikkua?
Minulla on ollut lapsesta asti pahoja nivel/lihaskipuja ja paljon on tutkittu mutta mitää muuta ei ole löytynyt kuin jalkojen virheasento. No muutin opiskeluaikana Etelään ja päätin taas mennä lääkäriin kun kivut pahenivat ja lihasvoimat tuntuivat katoavan urheilusta huolimatta. Nuori tk-lääkäri sitten antoi minulle lappusen kotiin mihin piti merkitä kohdat mihin kehossa oikeen sattui. Hämmentyneenä laitoin melkein kaikkiin kohtiin pisteet koska joka paikkaan sattui ja lääkäri tämän nähdessään mätkäisi mulle fibromyalgia diagnoosin. No en tähän nuorena osannut oikeen sanoa mitään, hyväksyin vaan diagnoosin. Seuraavien vuosien aikana oli kyllä todella hankalaa saada mitään uutta apua kipuihin, koska aina kun lääkärit näkivät fibro-diagnoosin niin pakkohan kaikkien oireiden oli johtua siitä. Kärvistelin sitten diagnoosin kanssa 4 vuotta kunnes menin tänä keväänä työterveyteen ja siellä lääkäri paineli minulta yleisimmät fibron kipupisteet, joita minulta ei edes löytynyt! Lisäksi minulla ei ole mitään nukkumisvaivaa tai saunakrapulaa mitkä fibroon kuuluvat. Sain sitten lähetteen neurolle ensi kuussa tulossa enmg-tutkimus sillä nyt on jonkinlainen ajatus että jokin lihassairaus voisi olla, varsinkin kun serkulla löytyi myös. Vituttaa vaan että edelleen se fibro siellä teksteissä kummittelee ja saan aina vääntää ettei kyseistä tautia minulta löydy.