Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
901/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BB- Helmerin tapaus :O

linkki

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6d20f67e-25fc-4ad3-9ec5-353543…

Vierailija
902/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla selässä välilevyn pullistuma. Papereihin kirjattu välilihan pullistuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvain oli muka psykologinen ongelma. Passitus psykologille joka ei läytänyt päästä vikaa. Henkilö kuoli vuotta myöhemmin levinneeseen aivokasvaimeen.

Vierailija
904/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden väkevän viinin juominen viikossa on alkoholin suurkuluttaja.

Näin tuli HUS:n gastrolla testituloksesta.

Poika sanoi, että THL:n testi antaa miehen juoda viikossa 14 annosta - eli yhden VIINApullollisen. Viikossa.

Eikä vielä ole kuin kohtuukäyttäjä.

Hurjia on poikkeamat.

Itse olin lääkärin mielestä kaappijuoppo kun sanoin että saatan juoda yksin kotona yhden siiderin 1-2 krt kuussa :D

Vierailija
905/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulostaa kivuliaalta :D

Vierailija
906/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.

Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?

Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella. 

Toihan on totta että naiset käy helpommin lääkärillä tarkistuttamassa. Jos ei nuorena niin viimeistään neuvolarumban jälkeen.

Naiset myös elävät pidempään.

Omalla kohdallani päädyin isoon leikkaukseen neuvolan kautta, eli vaikka neuvolakäyntejä ei laskettais niin kyllä mun kihdallani terveydenhoidon kulut kohosivat, kiitos neuvolan.

Kysymys sulle, katkera penninvenyttäjä: pitäiskö kulujen mielestäsi olla tasan, ja miten toteuttaisit tasajaon?

Naiset synnyttämääm kodeissa, esimerkiksi kerrostalossa suihkukaapin lattialle?

Hoito lopetettais kaikilta kun ylittyis keskimääräinen elinikä? Myös pitkäikäisiltä miehiltä, muuhan ei olis tasaveroista 👍🏻

Mitäs muuta?

Kyllä äitiysneuvolan ja seulaultraäänet ovat äitien kuluja. Eihän lapsi ole syntynyt, eikä sillä ole mitään etua jolle edes kirjata neuvolakäyntejä. Lastenneuvola vasta kirjautuvat lapselle.

Lisäksi naisten tulisi käydä kerran vuodessa gynellä, vaikka ei edes olisi mitään akuutteja oireita. Se vaan on niin, että kun on kohtu ja munasarjat, niissä voi olla sairauksia jotka pitää hoitaa. Jokainen lääkäri tietää että naisten vatsavaivat ovat paljon monimutkaisempia diagnosoida kuin miesten (ja enää tätä ei yleisesti kutsuta hysteriaksi).

Nykyään jatkuvaa gynellä käyntiä ei enää suositella. Kohdussa ja munasarjoissa kun ei ole mitenkään erityisen paljon oireettomia sairauksia verrattuna muihin elimiin. Ei miehetkään käy kolonoskopiassa vuosittain ilman oireita. Eikä maksa-arvoja oteta vuosittain.

Mitä sinä selität, kohtu ja munasarjasyöpä ovat oireettomia niin kauan, että kun oireita tulee, syöpä on jo pitkällä.

Kohdunrungonsyöpä on hitaasti etenevä ja lähes aina hyväennusteinen. Ei todellakaan edellytä vuosittaisia gynekäyntejä.

Munasarjasyöpää on oireettomana hyvin vaikea havaita gynekologisessa tutkimuksessa, ultrauksessakaan sitä ei usein havaita. Sen alkuvaiheen seulonta ei ole mahdollista säännöllisin gynekäynnein.

Lisäksi munasarjasyöpä on oikeasti harvinainen: noin 400 tapausta vuodessa. Saman verran kuin maksasyöpää. Maksasyöpä tulee melkein pelkästään miehille, joten noita voi hyvin verrata. Maksasyöpääkin voisi ultraamalla seuloa, mutta ei kukaan oleta että kaikki miehet kävisi ultrauttamassa maksansa yksityisellä vuosittain!

Kohdunrungon syöpiä on vuosittain sitten tuplat tuohon. Siihen sairastuu enimmäkseen vanhemmat naiset ja siihen harvemmin kuolee -toisin kuin maksasyöpään, johon kuollaan lähes aina. Munasarjasyöpä on tappavampi, mutta silti huomattavasti vähemmän tappava kuin maksasyöpä.

Näin naisena välillä tuntuu että tässä "ravaa jatkuvasti gynellä" -jutussa on kyse vain "rahat pois tyhmiltä" -teeman variaatiosta.

Varmaan joo kertoi oikein pitkään ja hartaasti. Haist v**tu.

Vierailija
907/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkatuki tai ei niin en poissulkisi sitä vaihtoehtoa, että tämä Helmeri on sairastanut oireettomana tai lievänä koronan ja saanut sitten sen surullisen kuuluisan veritulpan jälkioireena.

Vierailija
908/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen ohiksena, yksityisen puolen lääkärit ainakin täällä voi tuurailla välillä julkisella. Se että joku lääkäri on tk:ssa töissä ei tarkoita, että hän olisi huonompi.

Yksityisellä passitetaan helpommin lisätutkimuksiin, koska asiakas tai vakujtusyhtiö maksaa. Mikä taas on tulosta yksityiselle firmalle. Julkisella puolella homma toimii hieman toisin.

Vierailija
909/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälleen ohiksena, yksityisen puolen lääkärit ainakin täällä voi tuurailla välillä julkisella. Se että joku lääkäri on tk:ssa töissä ei tarkoita, että hän olisi huonompi.

Yksityisellä passitetaan helpommin lisätutkimuksiin, koska asiakas tai vakujtusyhtiö maksaa. Mikä taas on tulosta yksityiselle firmalle. Julkisella puolella homma toimii hieman toisin.

En tiedä onko sattumaa, mutta itsellä kohtelu on ollut parempaa julkisella sellaisilta lääkäreiltä, joiden tiedän työskentelevän myös yksityissektorilla. Ehkä asenne on selkärangassa erilainen sellaisilla, joiden leipä tulee myös yksityiseltä?

Vierailija
910/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävättäreni kävi peräsuolen tähystyksessä vatsavaivojen vuoksi joulukuussa ja joukkopapassa tammikuussa, silti kukaan ei  hoksannut vatsasyöpää joka löydettiin päivystyksessä  huhtikuussa :( Piti olla terve  nuori nainen.  Kesäksi aiottu Lontoon reissu piti aikaistaa vauhdilla, pian sen jälkeen nukkui pois. Jäi 14 ja 12 vuotiaat pojat ilman äitiä

Onneksi sentään ehti Lontooseen, sehän nyt oli kaikista tärkeintä....

Vierailija
911/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi oli ilmavaivat, lääkkeeksi jotain purua.

Seuraavalla viikolla se olikin vatsalaukun syöpä.

No menihän se aika liki, vatsassa kumminkin..

Vierailija
912/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävättäreni kävi peräsuolen tähystyksessä vatsavaivojen vuoksi joulukuussa ja joukkopapassa tammikuussa, silti kukaan ei  hoksannut vatsasyöpää joka löydettiin päivystyksessä  huhtikuussa :( Piti olla terve  nuori nainen.  Kesäksi aiottu Lontoon reissu piti aikaistaa vauhdilla, pian sen jälkeen nukkui pois. Jäi 14 ja 12 vuotiaat pojat ilman äitiä

Onneksi sentään ehti Lontooseen, sehän nyt oli kaikista tärkeintä....

Mitä jos pojat oli vaikka Harry Potter-faneja ja äiti oli luvannut viedä heidät katsomaan Potterin maisemia?Sai samalla viimisen yhteisen reissun lastensa kanssa.

Vierailija
913/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen valitteli alapään kuivuutta gynegologille.. Johon miespuolinen gynegologi tuumasi että taitaa olla munanpuutostautia :)

Vierailija
914/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polveni oli pitkään ollut järkyttävän kipeä ja lopulta jalka lukkiutui suoraksi, kärsin  särystä myös  toisessa polvessa ja sormissa. Kävin kolme kertaa Tk:ssa ja kolmannella kerralla lääkäri pisti lähetteen polven tähystytysleikkaukseen. Leikkauksessa tehtiin virhe, jonka vuoksi polvi meni lopullisesti sököksi ja kaiken lisäksi  minulla todettiin pian tämän jälkeen reuma! Jos lääkärillä olisi soinut hälutyskellot ja olisi ohjannut reumalääkärin pakeille, olisi vältytty turhalta ja tuhoiselta tähystykseltä.

Vierailija
915/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5vkoa synnytyksestä kovat alavatsakivut. Kuulemma jälkisupistuksia, hieman epäilin että mukamas noin kauan olisi. No ei ollut supistuksia vaan muuten oireeton virtsatietulehdus, kerkes sitte mennä munuaisiin saakka ja olin 40 asteen kuumeessa ja suonensisäisessä antibiootissa melkein 2 vkoa.

Vierailija
916/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lienee enemmän sanelukukkanen / puheentunnistusvirhe. 

Vierailija
917/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkylässäni oli vanha "kylälääkäri", joka yleensä määräsi joko aspiriinia tai mobilattia. Jos vaiva vaati jotain muuta, piti lukea pharmaca fennicaa pitkään ja hartaasti, mutta yleensä noilla kahdella lääkkeellä pärjättiin.

Vierailija
918/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en lähtisi töihin enää töihin arvauskeskukseen. Omasta mielestäni nämä laitokset pitäisi sulkea kokonaan ja ottaa käytttöön Keski-Euroopasta tuttu listautumismalli eli lääkäri hoitaa ne potilaat kenen kanssa hänellä on sopimus ja ei yhtään enempää. Potilaat lähetetään matalalla kynnyksellä erikoissairaanhoitoon eikä jäädä hautomaan tapauksia viikko- tai kuukausikaupalla jolloin monet hoitotulokset huonontuvat. 

Terveyskeskusten arvostus on laskenut hyvin alas ja sen seurauksena entistä harvempi suomalaistaustainen viitsii hakeutua töihin perusterveydenhuoltoon potilaiden haukuttavaksi ainakaan nykyisellä palkkatasolla. Taitaa olla niin että ulkomaalaistaustaiset lääkärit tulevat jatkossa kantamaan suurimman vastuun arvauskeskuksissa kun suomalaistaustaiset menevät sairaaloihin töihin. 

T: erikoislääkäri sairaalasta

Minä olen ollut terveyskeskuslääkärinä tässä yli 20000 asukkaan terveyskeskuksessa  yli 20 vuoden ajan. Tunnen potilaat suurelta osin jo pidemmältä ajalta. Meillä ei ole tällä hetkellä ainoatakaan ulkomaalaistaustaista lääkäriä töissä. Ne ulkomaalaiset, jotka ovat olleet, ovat olleet pidettyjä, kielitaitoisia ja arvostettuja myös potilaiden keskuudessa. Lähinnä netin kautta saan kuulla arvosteluja "arvauskeskuksesta", mutta kyllä omat potilaat IRL ovat hyvin kiitollisia tekemästämme työstä. Tätä yleislääketieteen osaamista tarvitaan. Eivät ne meidän monisairaat potilaat hoidu oikean jalan isovarpaaseen erikoistuneista sairaalan erikoislääkäreistä, vaan tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa lääketieteen apua. Aina se lähete erikoissairaanhoitoonkaan ei toimi, kun Charcot'n jalka epäily kiireellisellä lähetteellä jää odottamaan kuvantamisaikaa monen viikon päähän. 

Minä muuten tienaan erikoistumattomana terveyskeskuksessa tuplasti sen, mitä sinä erikoissairaanhoidossa.

Sanoit asian todella hyvin! Mun kokemuksen mukaan ESH:ssa hoidetaan vain se yksi kapea-alainen ongelma, ei keskitytä kokonaisuuteen, mikä on toki ihan ymmärrettävää. On todella tärkeää, että joku hoitoketjussa arvioi potilaa kokonaistilannetta ja lääkitystä kokonaisuutena (varsinkin vanhusväestössä). Lääketieteen osaamisessa tärkeää on myös muut kuin kapean erikoisalan osaaminen.

Inhottaa tämä tk-lääkärien dissaaminen. Toki uskon, että monilla on huonoja kokemuksia, epäasiallista kohtelua ym. Se ei tietenkään ole oikein, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että tk:issa tehdän myös hyvää ja tärkeää työtä. Työskentelen itse saman kokoisessa tk:ssa kuin ed. kirjoittaja. En voi kuin ihailla monien kollegoideni ammattitaitoa ja perehtyneisyyttä, ainakin meillä tehdään hyvää ja tärkeää työtä potilaiden parhaaksi.

(Jos ei kukaan muu kehu tai anna arvoa, niin sitten pitää vähän itse kehua.😃)

Varmasti totta. Enkä halua dissata rk-lääkäreitä, teette tärkeää työtä. Mutta itselläni hoitosuhde erikoissairaanhoitoon, sisätautipuoli. Minulla siellä niin loistava lääkäri, että hoitaa kyllä kokonaistilannetta, ohjaa aina eteenpäin, jos menee oman erikoistumisalan ohi tarpeet.

T: tk-lääkäri

Vierailija
919/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin yöllä päivystykseen ja siellä lääkäri kyseli päihteiden käytöstä. Sanoin alkoholia menevän pari annosta vuodessa enkä tupakoi. No menin sitten kontrolliin työterveyteen parin viikon kuluttua ja työterveyslääkäri luki päivystyksen tekstiä ja katsoi minua sen jälkeen hitaasti ylös ja alas. Kysyessäni mikä on vialla niin lääkäri vaan kysyi että käytänkö tosiaan alkoholia pari annosta VUOROKAUDESSA? Oli sitten tullut pikkuinen kirjoitusvirhe ja yritän nyt sitä saada korjattua koska en todellakaan halua sen jäävän sinne.

Vierailija
920/2561 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei lopputuloksensa takia ihan sovi tähän ketjuun, mutta pitää kertoa silti: Oli olkapään seutu kipeänä ja työ fyysistä, joten soitin sinne pahamaineiseen arvauskeskukseen lääkäriajan toivossa (työterveyttä ei ole). Sen sijaan puhelinhoitaja kirjoitti lyhyen sairasloman ja käski ottaa Buranaa 3 kertaa päivässä 5 päivää. Olin erittäin skeptinen, koska olin kuullut niin monta tarinaa siitä, että tk määrää vain saikkua ja Buranaa ja mitään oikeaa hoitoa ei saa. Mutta skeptisyydestäni huolimatta - sehän toimi! Olkapää ei ole sittemmin vaivannut. En olisi ikinä uskonut että noilla konsteilla voi parantaa yhtään mitään, mutta näköjään se sitten joskus osuu oikeaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan