Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi kymmenisen kertaa vastaanottokäynnin aikana ”Älä höpötä!”, kun yritin kertoa uupumusoireistani. Hän lätkäisi pöytään masennustestit ja sanoi kovalla äänellä, että ”älä höpötä, täytä nyt nämä” ja osoitti kaavakkeita. Ihan normaaliin tapaan yritin kuvata oireitani ja vaikeaa tilannettani. Menin lopulta niin kipsiin, että aloin itkeä.
Olikohan sama lääkäri kuin minulla! Tiuski vain " olehan nyt hiljaa!" kun koetin kertoa miten masentunut ja elämänhaluton olo minulla on ja miten en saa nukuttua tai syötyä. Jotain !"oletko masentunut"-lomakkeita työnsi eteen, että pitäisi täyttää ja kun aloin itkeä, tiuskaisi äimänkäkenä' " No mikä nyt nyt on" Ai mikä on?! Se että VIIMEIN haen apua ja lääkärin asenne on että ei kuule kiinnosta.
Minulle tehtiin sydämen pallolaajennus ja menin jälkitarkastukseen. Rinnan alla oli jotain punaista ihottumaa, josta en kyllä lääkärille kertonut.
Omakannassa lukee nyt diagnoosina ihottuma rinnan alla johon opastettu laittamaan perusrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi kymmenisen kertaa vastaanottokäynnin aikana ”Älä höpötä!”, kun yritin kertoa uupumusoireistani. Hän lätkäisi pöytään masennustestit ja sanoi kovalla äänellä, että ”älä höpötä, täytä nyt nämä” ja osoitti kaavakkeita. Ihan normaaliin tapaan yritin kuvata oireitani ja vaikeaa tilannettani. Menin lopulta niin kipsiin, että aloin itkeä.
Olikohan sama lääkäri kuin minulla! Tiuski vain " olehan nyt hiljaa!" kun koetin kertoa miten masentunut ja elämänhaluton olo minulla on ja miten en saa nukuttua tai syötyä. Jotain !"oletko masentunut"-lomakkeita työnsi eteen, että pitäisi täyttää ja kun aloin itkeä, tiuskaisi äimänkäkenä' " No mikä nyt nyt on" Ai mikä on?! Se että VIIMEIN haen apua ja lääkärin asenne on että ei kuule kiinnosta.
Olen pahoillani, aivan kamalaa. Miten kukaan voi sanoa tuolla tavalla toiselle. Taitaa olla lääkäri itse avun tarpeessa, kun on noin kyynistynyt työhönsä. Minun on pakko mennä tälle lääkärille jatkossakin, kun omalääkäri. Ensi viikolla taas..
Ikinä en lähtisi töihin enää töihin arvauskeskukseen. Omasta mielestäni nämä laitokset pitäisi sulkea kokonaan ja ottaa käytttöön Keski-Euroopasta tuttu listautumismalli eli lääkäri hoitaa ne potilaat kenen kanssa hänellä on sopimus ja ei yhtään enempää. Potilaat lähetetään matalalla kynnyksellä erikoissairaanhoitoon eikä jäädä hautomaan tapauksia viikko- tai kuukausikaupalla jolloin monet hoitotulokset huonontuvat.
Terveyskeskusten arvostus on laskenut hyvin alas ja sen seurauksena entistä harvempi suomalaistaustainen viitsii hakeutua töihin perusterveydenhuoltoon potilaiden haukuttavaksi ainakaan nykyisellä palkkatasolla. Taitaa olla niin että ulkomaalaistaustaiset lääkärit tulevat jatkossa kantamaan suurimman vastuun arvauskeskuksissa kun suomalaistaustaiset menevät sairaaloihin töihin.
T: erikoislääkäri sairaalasta
Jouduin sairaalan/tk:n päivystykseen kovien rintakipujen vuoksi. Lääkärin kunniaksi on sanottava, että hän saapui hetimmiten minua katsomaan, kun makasin siellä verhojen takana.
Minulla oli hengitysvaikeuksia siinä samalla ja rinnassa puristava kipu, mitkä oireet toin ilmi.
Lääkäri oli noin 40-v nainen, joka seisoi tumput suorana sängyn vieressä ja totesi: Mitenkä sinä olet niin hätääntyneen oloinen, mistä sellainen johtuu?
Mielessäni ajattelin: No prkle, kun tahtoo happi loppua ja rintaa puristaa.
Sanoin ääneen uudelleen, että minun on vaikeata hengittää ja tuntuu, että tukehdun ja rinnasta puristaa. Oireet alkoivat oltuani puutarhatöissä.
Vihdoin, kun lääkäri ei tehnyt kertakaikkiaan mitään, hoitaja totesi: Otetaas EKG ja ryhtyi heti tomerasti hommiin.
Minulla todettiin sydämen eteisvärinä, jonka oli aikaansaanut minulle määrätty lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin sydämen eteisvärinä, jonka oli aikaansaanut minulle määrätty lääkitys.
Mikähän lääke mahtoi olla kyseessä? =D
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en lähtisi töihin enää töihin arvauskeskukseen. Omasta mielestäni nämä laitokset pitäisi sulkea kokonaan ja ottaa käytttöön Keski-Euroopasta tuttu listautumismalli eli lääkäri hoitaa ne potilaat kenen kanssa hänellä on sopimus ja ei yhtään enempää. Potilaat lähetetään matalalla kynnyksellä erikoissairaanhoitoon eikä jäädä hautomaan tapauksia viikko- tai kuukausikaupalla jolloin monet hoitotulokset huonontuvat.
Terveyskeskusten arvostus on laskenut hyvin alas ja sen seurauksena entistä harvempi suomalaistaustainen viitsii hakeutua töihin perusterveydenhuoltoon potilaiden haukuttavaksi ainakaan nykyisellä palkkatasolla. Taitaa olla niin että ulkomaalaistaustaiset lääkärit tulevat jatkossa kantamaan suurimman vastuun arvauskeskuksissa kun suomalaistaustaiset menevät sairaaloihin töihin.
Minä olen ollut terveyskeskuslääkärinä tässä yli 20000 asukkaan terveyskeskuksessa yli 20 vuoden ajan. Tunnen potilaat suurelta osin jo pidemmältä ajalta. Meillä ei ole tällä hetkellä ainoatakaan ulkomaalaistaustaista lääkäriä töissä. Ne ulkomaalaiset, jotka ovat olleet, ovat olleet pidettyjä, kielitaitoisia ja arvostettuja myös potilaiden keskuudessa. Lähinnä netin kautta saan kuulla arvosteluja "arvauskeskuksesta", mutta kyllä omat potilaat IRL ovat hyvin kiitollisia tekemästämme työstä. Tätä yleislääketieteen osaamista tarvitaan. Eivät ne meidän monisairaat potilaat hoidu oikean jalan isovarpaaseen erikoistuneista sairaalan erikoislääkäreistä, vaan tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa lääketieteen apua. Aina se lähete erikoissairaanhoitoonkaan ei toimi, kun Charcot'n jalka epäily kiireellisellä lähetteellä jää odottamaan kuvantamisaikaa monen viikon päähän.
Minä muuten tienaan erikoistumattomana terveyskeskuksessa tuplasti sen, mitä sinä erikoissairaanhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut terveyskeskuslääkärinä tässä yli 20000 asukkaan terveyskeskuksessa yli 20 vuoden ajan. Tunnen potilaat suurelta osin jo pidemmältä ajalta. Meillä ei ole tällä hetkellä ainoatakaan ulkomaalaistaustaista lääkäriä töissä. Ne ulkomaalaiset, jotka ovat olleet, ovat olleet pidettyjä, kielitaitoisia ja arvostettuja myös potilaiden keskuudessa. Lähinnä netin kautta saan kuulla arvosteluja "arvauskeskuksesta", mutta kyllä omat potilaat IRL ovat hyvin kiitollisia tekemästämme työstä. Tätä yleislääketieteen osaamista tarvitaan. Eivät ne meidän monisairaat potilaat hoidu oikean jalan isovarpaaseen erikoistuneista sairaalan erikoislääkäreistä, vaan tarvitsevat kokonaisvaltaisempaa lääketieteen apua. Aina se lähete erikoissairaanhoitoonkaan ei toimi, kun Charcot'n jalka epäily kiireellisellä lähetteellä jää odottamaan kuvantamisaikaa monen viikon päähän.
Minä muuten tienaan erikoistumattomana terveyskeskuksessa tuplasti sen, mitä sinä erikoissairaanhoidossa.
Sanoit asian todella hyvin! Mun kokemuksen mukaan ESH:ssa hoidetaan vain se yksi kapea-alainen ongelma, ei keskitytä kokonaisuuteen, mikä on toki ihan ymmärrettävää. On todella tärkeää, että joku hoitoketjussa arvioi potilaa kokonaistilannetta ja lääkitystä kokonaisuutena (varsinkin vanhusväestössä). Lääketieteen osaamisessa tärkeää on myös muut kuin kapean erikoisalan osaaminen.
Inhottaa tämä tk-lääkärien dissaaminen. Toki uskon, että monilla on huonoja kokemuksia, epäasiallista kohtelua ym. Se ei tietenkään ole oikein, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että tk:issa tehdän myös hyvää ja tärkeää työtä. Työskentelen itse saman kokoisessa tk:ssa kuin ed. kirjoittaja. En voi kuin ihailla monien kollegoideni ammattitaitoa ja perehtyneisyyttä, ainakin meillä tehdään hyvää ja tärkeää työtä potilaiden parhaaksi.
(Jos ei kukaan muu kehu tai anna arvoa, niin sitten pitää vähän itse kehua.😃)
T: tk-lääkäri
Yhden väkevän viinin juominen viikossa on alkoholin suurkuluttaja.
Näin tuli HUS:n gastrolla testituloksesta.
Poika sanoi, että THL:n testi antaa miehen juoda viikossa 14 annosta - eli yhden VIINApullollisen. Viikossa.
Eikä vielä ole kuin kohtuukäyttäjä.
Hurjia on poikkeamat.
Vierailija kirjoitti:
Olin laskettelussa murtanut jalkani ja se kipsattiin ja sain kainalosauvat. Kun kysyin mahdollisuutta taksikyytiin, koska koulumatkaa oli 4 km eikä bussiyhteyksiä minun käskettiin mennä pyörällä. Kysyessäni miten pääsen pyörän päälle kun en voinut laskea sille painoa ja mihin laitan kepit sain vastaukseksi hämmentynyttä muminaa, jotta hmmm...
Tuossa vaiheessa pidin tyyppiä kyllä idioottina korkeakoulutuksestaan huolimatta.
Auttakaa 😂 jalkakipsin kanssa pikku pyörälenkille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.
Ei flunssaan ole mitään lääkettä.
Paitsi Kossu ja Panacod auttavat hetken
Tämä jos mikä ketju tulisi heti poistaa.
Nostin kassia lattialta lauantaina ja kättäni alkoi särkeä aivan hirvittävästi. Menin seuraavana päivänä tk-päivystykseen. Sain 800mg buranaa. Kun kipu ei lähtenyt mihinkään, menin maanantaina työterveyteen. Lääkäri näki heti käteni asennosta, että kyseessä on välilevyn pullistuma niskassa ja sain lähteä samoin tein yliopistolliseen sairaalaan tarkistuttamaan, etten halvaantuisi. Kysyin vielä myöhemmin lääkäriltä, niin välilevyn pullistuman näkee heti siitä käden asennosta. Paitsi jos olet tk- lääkäri....
Menin näyttämään polveani tk-lääkärille. Aiemmin oli toisesta polvesta leikattu kierukka ja tämä toinen koipi oireili aivan samoin. Tk lääkäri tökkäsi etusormellaan polveani ja tuumasi että Buranaa vaan, kyllä se siitä. Soitin parkkipaikalta yksityiselle, pääsin "vasta" seuraavana päivänä. Magneettikuviin heti ja nivelkierukkahan se oli hajalla. Ei olisi Buranalla parantunut, leikattiin samalla viikolla yksityisellä.
Arvata saattaa että eräs ei käy julkisessa terveydenhuollossa muuta kuin mammografiassa, papa:nkin otatan yksityisellä. Ja yksityisellä kävin raskauteni aikana, lapsella yksityislääkäri kouluikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän lääke mahtoi olla kyseessä? =D
Kyseessä oli Copaxone, pistoslääke ms-tautiin. Kuuluin tuolloin lääkekokeilun piiriin. Tästä eteisvärinästä ilmoitettiin ns. puolueettomalle lääkärille, joka määräsi lääkkeen käytön lopetettavaksi välittömästi kertoen sen aiheuttaneen ko. sairauskohtauksen.
Mulla oli 41 astetta kuumetta ja kamala yskä. Lääkäri sanoi että "yskä lähtee yskimällä". Seuraavana päivänä uudestaan kun kuume ei laskenut millään tavallisilla kuumelääkkeillä. Lopputuloksena keuhkokuume ja viikon sairaalareissu.
Yksityinen auttaa oikeasti hädässä, ilman yksityislääkärin lähetettä olisin menehtynyt, sydänoireet jotka vaativat heti hoitoa. En käytä julkista, pois lukien erikoissairaanhoidon sydänpoli.
Vierailija kirjoitti:
Raskauspahoinvointiin hoito-ohjeeksi kahvin juomisen ja rasvaisten ruokien syömisen välttämistä. Piti oikein vinkua sitä pahoinvointilääkettä, ei olisi halunnut määrätä.
Se pahoinvoitilääke on todettu vaaralliseksi sikiölle. Ei sitä varmaan sen takia helposti määrätä..
Lekuri käski mieheni noutaa apteekista närästyslääkettä, vaikka jo kolmannen kerran toimitettiin ambulanssilla päivystykseen kovien ylävatsakipujen takia. Neljäs kerta sitten hätäleikkaus: sappikivi tukkinut koko tiehyeen. Hengenlähtö oli kyllä lähellä.