Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Tämä ei varsinaisesti ole otsikon mukainen tapaus, mutta menkööt.
Jouduin sairaalan päivystykseen järkyttävän päänsäryn vuoksi. Hoipuin tajunnan rajamailla ja pääsin onneksi pitkäkseni sänkyyn.
Hoitaja tuli ottamaan esitietoja ja kysyi minkä suuruiseksi arvioisin kivun asteikolla 0-10. Vastasin, että 9. Hoitaja ryhtyi sättimään minua pahanpäiväisesti: Ei kai kenelläkään voi olla niin kovaa kipua! Ym.
Miksihän hänen skaalassaan numeroita oli 10 saakka.
Arvioin itse kivun sillä perusteella, että juuri ja juuri pysyin tajuissani, tosin kun minua oltiin lähdössä viemään toiseen sairaalaan, koin jonkinlaisen hallusinaation. Luulin, että päätäni porattiin. Ihmettelin, miksi olen silti hereillä kesken leikkauksen. Vihdoin tajusin makaavani käytävällä paarien päällä, eikä lähellä ollut tuolloin ketään ihmistäkään.
Minulla todettiin myöhemmin hortonin neuralgia.
Tämän jälkeen minua on aina pelottanut, kun joku kysyy kivun määrää numerolla mitattuna. Sanon yleensä alhaisemman kuin onkaan tästä kokemuksesta viisastuneena.
Burnout, verenpaine 220/110.
Sain Nasolin nenäsumutetta, jos vaikka tuntuu "painetta päässä" ja antibiootit, jos vaikka on jokin tulehdus. 😆😆
Tämä sattui JKL:ssä Kuokkalan TK:saa n. 20 vuotta sitten.
Kaverilla leikkasivat väärän polven. Sit se oli ihan paskana, kun heräsi, koska ei voinut kävellä enään hetkeen, koska se tervekin polvi oli kipeä.
Ystävättäreni kävi peräsuolen tähystyksessä vatsavaivojen vuoksi joulukuussa ja joukkopapassa tammikuussa, silti kukaan ei hoksannut vatsasyöpää joka löydettiin päivystyksessä huhtikuussa :( Piti olla terve nuori nainen. Kesäksi aiottu Lontoon reissu piti aikaistaa vauhdilla, pian sen jälkeen nukkui pois. Jäi 14 ja 12 vuotiaat pojat ilman äitiä
Järjetön keuhkokuume oli..Sulla on näköjään joku flunssatauti,buranaa vaan ja kotiin lepäilemään.Näytät kyllä vähän kalpealta otan kuitenkin tulehdusarvon,hups yli 400,lähdetkin ambulanssilla keskussairaalaan.Paha bakteerikeuhkokuume.Olin sairaalassa antibioottitipassa 2 viikkoa.Noin puoli vuotta kesti toipuminen ennalleen.Jos tuo lääkäri olis kotiin laittanut,olisin kuollut varmaan saman päivän aikana.
Minä taidan voittaa tämän ketjun: Lääkäri kysyi vatsassani olevasta arvesta ja kun kerron sen olevan hätäsektion arpi suuttui, että eihän se noin päin ole! Jankkasi tuohtuneena miksen voi vain tunnustaa että minulta on leikattu umpisuoli, mitä oikein pelkään? Aloin olla oikeasti paniikissa ja mietin että tämä on nyt kyllä joku hullu ja oikea lääkäri sidottuna komerossa, eihän tälläistä tapahdu. Onneksi siirsi minut sitten kokeneemmalle takapäivystäjälle jonka kanssa ei tarvinnut väitellä arvesta.
Viimeiset 2 Omalääkäriä Tk:ssa ovat olleet niin hyviä, että mieluummin olen jonottanut niille kuin mennyt työterveyden kautta paljon huonommille lääkäreille. Tylsää haukkua TK- lääkäreitä.
Aviomies meni paikalliseen tk:n pahentuneen selkäkipunsa kanssa. Virolainen lääkäri ei kuulema juuri tutkinut vaan ohjeisti syömään kaurapuuroa, sillä se selkävaiva paranee. Mies kävi sitten tutulla fysioterapillaan hoidoissa ja kertoi hämmästyneensä saamastaan ohjeistuksesta. Muutaman hoitokerran jälkeen "fyssa" sitten kerran totesi naureskellen, että hoidossa oli käynyt toinenkin henkilö jolle oli vaivaansa suositeltu kaurapuuroa. Kyllä minä tuota ihmettelin silloin muutama vuosi sitten, eipä taida olla nykyisin paremmaksi taso tullut.
No siis olin idiootti eivätkä huomanneet ollenkaan. Haluaisin kyllä tahat takaisin tästä hyvästä. :P
Lääkäri sanoi kymmenisen kertaa vastaanottokäynnin aikana ”Älä höpötä!”, kun yritin kertoa uupumusoireistani. Hän lätkäisi pöytään masennustestit ja sanoi kovalla äänellä, että ”älä höpötä, täytä nyt nämä” ja osoitti kaavakkeita. Ihan normaaliin tapaan yritin kuvata oireitani ja vaikeaa tilannettani. Menin lopulta niin kipsiin, että aloin itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi kymmenisen kertaa vastaanottokäynnin aikana ”Älä höpötä!”, kun yritin kertoa uupumusoireistani. Hän lätkäisi pöytään masennustestit ja sanoi kovalla äänellä, että ”älä höpötä, täytä nyt nämä” ja osoitti kaavakkeita. Ihan normaaliin tapaan yritin kuvata oireitani ja vaikeaa tilannettani. Menin lopulta niin kipsiin, että aloin itkeä.
Sinua siis pyydettiin täyttämään masennustestit, mutta et ryhtynyt pyydettyyn hommaan vaan höpötit vaan höpöttämästä päästyäsi.
Minulla on ollut ainoastaan hyviä kokemuksia tk-lääkäreistä. Yksi kerta jäi erityisesti mieleen. Lapsella 12 v oli ollut talven mittaan harvakseltaan epämääräisiä vatsakipuja, joiden takia hän oli joutunut olemaan useasti pois koulusta. Tk-lääkäri todella paneutui lapsen haastattelemiseen ja hyvin ikätasoisesti jututti tyttöä. Hän kävi läpi ruokavalion, miten lapsi nukkuu, miten vatsa toimii, stressitekijät, onko ystäviä, millainen on mieliala, esiintyykö koulussa kiusaamista, onko jotain murheita, onko perheessä huolia, onko selittämätöntä väsymystä, onko muita kipuja, miten koulussa sujuu jne. Eli näin maallikon korvin kaikki mahdolliset somaattiset ja psykosomaattiset syyt. Määräsi verenkuvan, pissatestit, keliakiaseulan, en muista mitä kaikkia. Missään testeissä ei näkynyt mitään. Eli syy jäi ikuisesti mysteeriksi, ehkä se oli psykosomaattista oireilua. Mutta siinä oli kyllä mahtava malliesimerkki yleislääkäristä, joka todella perusteellisesti kävi läpi mahdollisia syitä mahakipuiluun.
Voin niin kuvitella, että jos tällaisella lapsella (jolla on hyvin yleinen ja epäspesifi oire eli mahakipu), todettaisiin pari vuotta myöhemmin joku yksi miljoonasta sairaus, jota ei juuri näillä aiemmilla testeillä saatu kiinni, voisi tulla tänne viisastelemaan, kuinka tk-lääkärin olisi pitänyt se tajuta jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua siis pyydettiin täyttämään masennustestit, mutta et ryhtynyt pyydettyyn hommaan vaan höpötit vaan höpöttämästä päästyäsi.
Voi ei, kyllä yritin vain kertoa tilanteestani. Hän toisteli tuota koko ajan, vaikka ei ollut määrä täyttää mitään. Kiitos kommentistasi, sehän tuntui kaiken lisäksi oikein kivalta.
Kävin lääkärin luona mielenterveysongelmieni takia ja hän vain nauroi ja vaikutti siltä kuin olisi ollut joku lääkitys päällä ja sanoi että 'vai jotain pientä piristystä olisit vailla, no tässä on' ja määräsi Venlaflaxinin. Käytin sitä varmaan 2 tablettia kun ei sopinut minulle alkuunkaan, oli huono olo ja silmien mustuaiset laajenivat iiriksen kokoisiksi. Näytin ihan mielipuolelta. Onneksi lopetin mokoman myrkyn käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsaan sattui illan tullen ja olo oli huono. Kun korvennus ei lakannut muutamaan tuntiin, lähdin tk:hon lääkäriin. Nuori lääkäri otti EKG:n ja totesi, ettei mitään näy. Epäili närästystä ja käski syödä Rennietä.
Söin yön närästyslääkettä ja raahauduin kivuliaana töihin. Sitten menikin taju. Työkaverit soitti ambulanssin ja minua vietiin keskussairaalaan. Oli sydäninfarkti.
N49
En kyllä ihmettele, että syy ei löytynyt jos ekg näytti normaalilta. Ei niillä terveyskeskuksessa ole muita keinoja tutkia mahdollista infaktia. Jos epäilee infaktia itse, niin pitää mennä sairaalaan, koska siellä voidaan verikokeetkin tutkia samantien.
EKG näytti normaalilta = lääkäri ei osannut tulkita EKG-käyrää. Ihanko oikeasti luulet ettei infarkti näkyisi siinä?
Tk- lääkäri ei välttämättä osaa tulkita niitä EKG- käyriä.
Tuttavani käyrät tk- lääkäri lähetti sydänkirurgille joka sanoi että sydämessä on ollut useampia pieniä. infarkteja.
Ei niitä ollut useampikaan muu lääkäri huomannut.
Hän pääsi sitten pallolaajennukseen ja on voinut hyvin sen jälkeen.
Minä luulen, että henki menee ennen kuin diagnoosin saan.
Minun endometrioosi oli närästystä,kilpirauhasen vajaatoiminta oli masennusta & skolioosi( röntgenkuvista huolimatta) oli omaa kuvitelmaa.
Käskettiin ottaa buranaa ja mennä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lääkärin luona mielenterveysongelmieni takia ja hän vain nauroi ja vaikutti siltä kuin olisi ollut joku lääkitys päällä ja sanoi että 'vai jotain pientä piristystä olisit vailla, no tässä on' ja määräsi Venlaflaxinin. Käytin sitä varmaan 2 tablettia kun ei sopinut minulle alkuunkaan, oli huono olo ja silmien mustuaiset laajenivat iiriksen kokoisiksi. Näytin ihan mielipuolelta. Onneksi lopetin mokoman myrkyn käytön.
Voi ei, olipa ikävä kokemus. Sitä toivoisi lääkäriltä edes auttavaa tilannetajua ja empatiakykyä kohtaamisissaan. Itsekin olen syönyt Venlafaxinia muutaman kuukauden. Ihmettelin sähköiskumaisia tuntemuksia päässä ja mustuaisten koko vaihteli jatkuvasti, kun katsoi peilistä silmiään. Huh.
Kävin näyttämässä kipeätä kurkkuani tk ssa. Hetken googlailun jälkeen minulla oli kuulemma kurkkumätä.
Sitä ei oo ollu Suomessa johki sataan vuoteen. Angiina oli kylläkin.
Mun lapsuudessa 80 luvun lopulla ei osattu astmaa kunnolla hoitaa, siltä vaikuttaa. Äiti vei minut tk lääkärille koska valitin hengen ahdistusta. Lääkäri kuunteli keuhkot ja sanoi ettei kuule mitään poikkeavaa. Hoki moneen kertaan vastaanotolla etten minä tiedä mikä sua vaivaa. Antoi jonkin lääkkeen kuitenkin. Lapsena en osannut sanoa että eihän minua juuri nyt ahdista. Astma on tosiaan vieläkin, ollut koko elämän... Jäi mieleen sen emännän osaamattomuus loppuelämäksi.