Suomen tulli aikoo lopettaa 7,5 -vuotiaan kotikoiran! Tässä sivistysvaltiossa ei ole edes 3 päivän karanteenimahdollisuutta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d4ca5b6-b575-4c0b-bf3d-d3849e0c8a4f
Tuntuu ihan kamalalta
Kommentit (127)
Sairaat ihmiset pitäis lopettaa tullissa.
Ihmisellä ei ole oikeutta päättää elääkö joku eläin vai ei.
Miksi ihmisiltä ei vaadita vastaavia todistuksia. Kyllä taudit leviävät ihmistenkin mukana. Ei kyllä kovin loogiselta vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meinas itku tulla kun katselee meidän kultasennoutjan jouluriemua ja ajattelee että toiset koiraparat joutuvat tekemään hätänsä häkkiin😭
Et ole tosissasi, koiran jouluriemua??
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja…
Tästä en nopealla silmäyksellä löytänyt Tunisiaa, mutta satavarmasti ei ole lievempää kuin EU:sta tai Norjasta/Sveitsistä tms.
Täältä löytyy: https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/tuonti-ja-vienti/tuonti-eun-ulkop…
EU:n ulkopuolinen tuonti vaatii (paksunsin nuo vaadittavat toimenpiteet):
- Eläimen lähtöpaikkaan ei saa kohdistua raivotautitilanteesta johtuvia rajoittavia määräyksiä
- Lähtöpaikalla tulee olla osoite
-Eläimellä tulee olla annettuna tunnistusmerkintä (mikrosiru tai ennen 3.7.2011 annettu selvästi luettavissa oleva tatuointi) ennen raivotautirokotuksen antamista. Mikrosirujen on vastattava ISO 11784 -standardia ja sovellettava HDX- tai FDX-B-tekniikkaa; ja voitava olla luettavissa ISO 11785 -standardin mukaisella lukulaitteella.
- Raivotautirokotus on annettu aikaisintaan 12 viikon iässä. Raivotautirokotuksen jälkeen tulee noudattaa JOKO odotusaika 21 vrk TAI vasta-ainetesti 30 vrk rokotuksesta. Testin tulos tulee olla 0,5 IU/ml tai sen yli. Näytteen ottamisen jälkeen odotusaika lähtömaassa on 3kk. Näyte tulee analysoida EU:n hyväkymässä laboratoriossa. (Tunisiasta tullessa vaaditaan vasta-ainetesti)
- Ekinokokkoosilääkitys annettu vähintään 1, enintään 5 päivää ennen koiran tuontia (ei koske kissoja ja frettejä)
- Kliininen tarkastus 48 tunnin sisällä ennen matkaan lähtöä
-Eläimellä on oltava alkuperämaan virkaeläinlääkärin myöntämä EU-mallinen terveystodistus. Terveystodistus on voimassa 10 päivää sen myöntämisestä. Terveystodistus voidaan myöntää, kun kaikki toimenpiteet on suoritettu. On suositeltavaa skannata terveystodistus meille ennen, kun eläin lähtee matkaan, jotta voidaan varmistua että kyseessä on oikea malli ja että tuontivaatimukset täyttyvät.
- Alkuperäiset rokotusasiakirjat tai oikeaksi todistetut kopiot
- Eläinlääkinnällinen rajatarkastus ensimmäisessä EU-jäsenmaassa, jonne eläin saapuu. Hyväksymisen yhteydessä eläimelle myönnetään CVED-todistus ja tieto jää TRACES-järjestelmään.
Että aika monta asiaa on nyt jäänyt mammalta tekemättä. Ei siihen vaadita kuin että yksi asia on tekemättä, että koira jää tulliin. Saati sitten, että mitään ei ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja…
Tästä en nopealla silmäyksellä löytänyt Tunisiaa, mutta satavarmasti ei ole lievempää kuin EU:sta tai Norjasta/Sveitsistä tms.
Täältä löytyy: https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/tuonti-ja-vienti/tuonti-eun-ulkop…
EU:n ulkopuolinen tuonti vaatii (paksunsin nuo vaadittavat toimenpiteet):
- Eläimen lähtöpaikkaan ei saa kohdistua raivotautitilanteesta johtuvia rajoittavia määräyksiä
- Lähtöpaikalla tulee olla osoite
-Eläimellä tulee olla annettuna tunnistusmerkintä (mikrosiru tai ennen 3.7.2011 annettu selvästi luettavissa oleva tatuointi) ennen raivotautirokotuksen antamista. Mikrosirujen on vastattava ISO 11784 -standardia ja sovellettava HDX- tai FDX-B-tekniikkaa; ja voitava olla luettavissa ISO 11785 -standardin mukaisella lukulaitteella.
- Raivotautirokotus on annettu aikaisintaan 12 viikon iässä. Raivotautirokotuksen jälkeen tulee noudattaa JOKO odotusaika 21 vrk TAI vasta-ainetesti 30 vrk rokotuksesta. Testin tulos tulee olla 0,5 IU/ml tai sen yli. Näytteen ottamisen jälkeen odotusaika lähtömaassa on 3kk. Näyte tulee analysoida EU:n hyväkymässä laboratoriossa. (Tunisiasta tullessa vaaditaan vasta-ainetesti)
- Ekinokokkoosilääkitys annettu vähintään 1, enintään 5 päivää ennen koiran tuontia (ei koske kissoja ja frettejä)
- Kliininen tarkastus 48 tunnin sisällä ennen matkaan lähtöä
-Eläimellä on oltava alkuperämaan virkaeläinlääkärin myöntämä EU-mallinen terveystodistus. Terveystodistus on voimassa 10 päivää sen myöntämisestä. Terveystodistus voidaan myöntää, kun kaikki toimenpiteet on suoritettu. On suositeltavaa skannata terveystodistus meille ennen, kun eläin lähtee matkaan, jotta voidaan varmistua että kyseessä on oikea malli ja että tuontivaatimukset täyttyvät.
- Alkuperäiset rokotusasiakirjat tai oikeaksi todistetut kopiot
- Eläinlääkinnällinen rajatarkastus ensimmäisessä EU-jäsenmaassa, jonne eläin saapuu. Hyväksymisen yhteydessä eläimelle myönnetään CVED-todistus ja tieto jää TRACES-järjestelmään.
Että aika monta asiaa on nyt jäänyt mammalta tekemättä. Ei siihen vaadita kuin että yksi asia on tekemättä, että koira jää tulliin. Saati sitten, että mitään ei ole tehty.
Ja tämän takia suutuuttaa, että nyt itketään pitkin iltalehtiä ja facebookia, vaikka ei itse olla tehty asian eteen yhtikästä mitään. Taisivat olettaa, että koira pääsee noin vain tullin läpi. Eihän tuota tarkastusta kaikille koirille tehdä kuitenkaan. Kaksi kertaa olen koirieni kanssa vain kävellyt ilman mitään tarkastuksia, tosin kaikki paperit olivat kyllä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän takia suutuuttaa, että nyt itketään pitkin iltalehtiä ja facebookia, vaikka ei itse olla tehty asian eteen yhtikästä mitään. Taisivat olettaa, että koira pääsee noin vain tullin läpi. Eihän tuota tarkastusta kaikille koirille tehdä kuitenkaan. Kaksi kertaa olen koirieni kanssa vain kävellyt ilman mitään tarkastuksia, tosin kaikki paperit olivat kyllä kunnossa.
Olisi kyllä kannattanut ottaa selvää, että mitä tuontiin vaaditaan. En ymmärrä miten ei ole käynyt mielen vieressäkään, että tuontiin todella vaaditaan vaikka mitä asioita. Enkä ymmärrä, että miten luottaa johonkin tunisialaiseen eläinlääkäriin, että tämä tietää vientiasioista. Itse en kyllä olisi luottanut. Aikaahan (ja rahaa) noihin valmisteluihin olisi kyllä mennyt, kun rabiesrokotteen jälkeen olisi pitänyt odottaa kuukausi ennen vasta-ainetestejä, ja hyväksytystä vasta-ainetestistä olisi pitänyt odottaa vielä kolme kuukautta Eli 4 kk pelkästään olisi mennyt tuon rabisejutun kuntoon laittamiseen. Jos koiran vasta-aineet ei nouse tarpeeksi, se pitää rokottaa uudelleen, ja aloittaa sama rumba alusta. Joillakin koirilla ei vasta-aineet nouse koskaan tarpeeksi useista rokotuksista huolimatta, joten koira ei pääse lainkaan matkustamaan.
Jonkun verran nyt jo edesmenneen koirani kanssa matkustin, ja otin kyllä aina hyvissä ajoin itse selvää, että mitä vastaanottava maa vaatii. Ihan samalla lailla kun itsekin aina tarkistan ennen matkaa, että tarvitsenko itse jotakin viisumia tai lippulappujen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
– Koira on pusutellut minua viikon. Kai minäkin olisin voinut saada jonkun rabieksen, mutta minut päästettiin kentältä.
Omistaja ihmeissään, kun ei pistetty häkkiin?!?!
Olen itse todellakin saanut ulkomailla mahdollisen rabiestartunnan sisällä pidetyltä kotieläimeltä.
Koska mulla oli työpaikan puolesta terveysvakuutus, en onneksi joutunut paikalliseen valtion sairaalaan, jossa olisin joutunut ottamaan 21 piikkiä mahaan, vaan onneksi pääsin parempaan yksityissairaalaan, jossa oli modernimpi hoito eli vain 6 piikkiä peppuun. Tosin siinäkin on 6 kk odotusaika, jonka aikana voi hoidosta huolimatta saada taudin. Jos piikit eivät auta, sitten tauti on ihmiselläkin kuolemaksi.
Se, että omistaja ei ole huolehtinut Suomessa eikä edes rabies-alueelle mennessään koiralleen rokotusta, kertoo ettei tässä ole välitetty koiran eikä koiran kanssa tekemisiin joutuvien ihmistenkään terveydestä.
Lisäksi jokainen tajuaa että kun kyse on isosta susikoirasta, ei koira ole takuulla ollut Tunisiassa koko päivää sisällä vaan vähintään käynyt asioillaan ulkona (jolloin mahdollisuus saada rabies kontaktissa katukoiriin tai -kissoihin on suuri.
Tämä hässäkkä lentokentällä on vain surullisen välinpitämättömyyden ja tietämättömyyden esityksen loppunäytös.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Tunisiaan on eri määräykset ja takaisin mennessä koira ei täytä niitä kriteerejä.
Pohjois-Afrikassa kadut ovat täynnä kulkukoiria ja -kissoja. Rabies on yleinen tauti. Suomalaiset eivät ymmärrä tätä, koska meillä on pystytty pitämään (tarkoilla säännöillä!) tauti kurissa ja sitä esiintyy lähinnä villieläimillä itärajalla. Pohjois-Afrikassa asialle ei ole tehty paljon mitään, silloin tällöin poliisit käyvät ampumassa kulkukoiria. Arjessa siis ei tarvitse kuin kävellä kadulla tai rappukäytävässä ja joku vesikauhuinen eläin puraisee sua.
Tunisiassa rabies taitaa olla vielä kasvava trendi ja joka vuosi kuolee n. 5 ihmistäkin. Eläimiä sairastuu n. 500 vuodessa ja tässä siis vain tapaukset jotka lääkärit ovat voineet todeta. Ilmeisesti aiheesta tullut nyt iso poliittinen ongelma siellä. Ihmettelen todella että ko. koiran omistaja on voinut asua maassa eikä muka tietää asiasta yhtään mitään.
Koira on lopetettu. :(
Aivan kamalaa, miten omistaja on voinut toimia noin ja miten tätä ei mitenkään muuten saatu hoidettua, kuin sillä että koira piti tappaa? Aivan käsittämätöntä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa, miten omistaja on voinut toimia noin ja miten tätä ei mitenkään muuten saatu hoidettua, kuin sillä että koira piti tappaa? Aivan käsittämätöntä toimintaa.
Ei voi olla totta. Aivan järkyttävää 😱😢😭Tällaista EI saa tapahtua!!!! Edes palautus ystävien avulla Tunisiaan ei sitten onnistunut..rahankeräys oli vissoin käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just joo tunisiaan joo eikös omistaja tiedä mitä rokotuksia pitää lemmikillä olla. aivan virallisia ovat rokotukset ja säännöt. niitä pitää noudattaa jokaisen joka vie esim koiransa ulkomaille tai tuo sen sieltä.
kyllä eläinlääkäri ainakin neuvoo jos omistaja ei itse ymmärrä. voi voi sentään taasen vali vali ja sitä ja tätä.
otappas omistaja selville ennen kuin lähdet koirasi kanssa mihinkään tunisiaan.
minä itse reissanut koirieni kanssa monessa paikassa eikä mitään ongelmaa ole koskaan tullut tullin kanssa.
ja nyt tämä omistaja jo pyytelee rahallista apua ihmisiltä. johan on aikoihin eletty että koira saa kärsiä tämän omistajan tyhmyydestä.
hänhän oli luottanut sikäläisen eläinlääkärin sanaan. sen mukaan kaiken piti olla kunnossa.
Tähän ei usko kukaan. Tunisiassa rabies on laajalle levinnyt, suuri ongelma juuri koirille ja myös ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetty kokeilemaan josko pääsisi läpi ilman mitään, ei voi olla tietämättä jos on useampaan kertaan käyty siellä. Tämmöiset rahtaamiset saisi kieltää kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun se yksi täysin hoitamaton koira voi tuhota monta alkuperäislajia aiheuttamalla epidemioita taudeilla, jotka on jo saatu kitkettyä Suomesta.
Haluatko rabieksen takaisin Suomeen? Rabies tarttuu joskus siitäkin, jos sairastunut eläin nuolee kättäsi. Kun oireet ilmestyvät ihmiselle, on jo myöhäistä ja uhri kuolee parin päivän sisällä - parannuskeinoa ei ole. Vasta-aineita voidaan sinulle antaa jos tiedät että sinua on purtu, mutta sairaalaan on mentävä heti ennen kuin oireet edes alkavat. Rabiekseen sairastuneet eläimet eivät yleensä edes ole mitään suusta vaahtoavia raivopäitä, vaan itse asiassa käyttäytyvät epätyypillisen ystävällisesti. Villieläin tulee lähelle, tyhmä ihminen silittää "kilttiä" (=sairastunutta) eläintä, ja saa tartunnan.
Omistajan on turha itkeä yhtään mitään. Hän ei edes välittänyt koirastaan minkään vertaa, koskaan. Jos olisi välittänyt, ei olisi jättänyt täysin hoitamatta. Koira ei ole pehmolelu, se on elävä eläin ja planeetan jäsen siinä missä ihminenkin. Rokotuksen/lääkityksen/minkä tahansa hoidon laiminlyöminen on hoitamatta jättämistä, ja todistaa ettei omistaja ole koskaan välittänyt koirastaan ollenkaan.
Se ei ole välittämistä, että tykätään paijata koiraa mutta käännetään selkä, kun koira pitäisi pitää terveenä tai heti jos siitä koituu mitään kuluja.
Tyhmä koiravihaaja omistaja joka ei aidosti välitä koirastaan, tulli tekee oikein kun suojelee luontoa epidemioilta.
haluatko tuberkuloosin ja tuhkarokon takaisin suomeen? Nekin oli saatu kitkettyä suomesta, kunnes... Mikset samalla innolla vaadi myös kehitysmaista tulevia ihmisiä karanteeniin? Miksi tulli ei niissä tapauksissa suojele luontoa ja kanssaihmisiä?
No ihmisten suhteen tilanne on erilainen eikä kuulu tullille.
Ihminen jolla on tuberkuloosi tarttuvassa vaiheessatai muu tartunatauti ei saisi edes nousta koneeseen. Epäiltyjä tb-tapauksia on jopa lentokoneen henkilöstön toimesta poistettu koneista. Tai jo check-in tiskillä voidaan käännyttää matkustaja, jos terveysongelmia ilmenee. Lentokoneen henkilökunta on koulutettu huomioimaan nämä asiat.
Lisäksi taitaa olla niin että jos tietää olevansa sairas ja menee koneeseen, voi joutua syytteeseen ja ainaakaan ei saa mitään kuluja takaisin jos matka keskeytyy tästä syystä.
Sndmdlxmz kirjoitti:
Eihän koiraa tarvitse lopettaa! Tullihan antoi vaihtoehdoksi myös eläimen kuljettamisen takaisin Tunisiaan. Siellä omistajan olisi helppo hoitaa paperit paremmin kuntoon ja tulla takaisin...?
Jos ymmärsin rivien välistä oikein, niin omistaja on eronnut tunisialaisesta miehestään ja on nyt palannut maitojunalla kotiin, ei ole rahaa eikä kontakteja enää Tunisiassa...
Mitä sitten jos tuo jonkun taudin mukanaan joka uhkaa elinkeinoa ja ruuan saatavuutta kun joillekkin mitä rupisimmat koiran lähtöpaikan olosuhteet se juttu?
Syyllinen tapahtumaan on koiran omistaja/maahantuoja, ihan turha viranomaisia syyttää jotka vain huolehtivat siitä, että lakia noudatetaan.
Ja mulla on rescue-koira Venäjältä ja olen reissannut sen kanssa ulkomailla, olen huolehtinut, että paperit ja asianmukaiset rokotukset ja madotukset on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt yhden kiltin kotikoiran asiaa voitu hoitaa, kun päiden katkomista vierestä tukeneet mustakaavut tuodaan kymmenien tuhansien eurojen tilauslennolla Suomeen toipumaan ties minkä hepatiitin kera.
Tämä ei ole enää minun maani.
Joo tiedän että tuo vertaus on populistinen mutta niin totta.
Ei ole vertaus ollenkaan sopiva. Koira on sentään koira ja omistaja on siitä täydessä vastuussa. Lapset ovat orpoina valtion vastuulla. Ja lapsi on sentään ihminen, jos tämä on sulle jotenkin epäselvää.
Tässä ongelmana oli se, että omistaja oli mokannut mennessä Tunisiaan, siellä asuessaan ja Suomeen palatessaan. Koira joutui maksamaan omistajan vastuuttomuudesta kovan hinnan.
Uusia koiria saa pikkurahalla. Turha yhtä lopetettua on surra.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiltä ei vaadita vastaavia todistuksia. Kyllä taudit leviävät ihmistenkin mukana. Ei kyllä kovin loogiselta vaikuta.
On ihmisilläkin pakollisia rokotteita ja jopa Suomessa tiettyjen tautiepäilysten takia rajoitteita, karanteeneja ja pakkolääkityksiä yms.
Osa maista vaatii rokotetodistuksen.
Järkevät ja vastuulliset omistajan lukevat säännöt ihan vain netistä ja menevät eläinlääkäriin pyytämään tarvittavat rokotteet ja toimenpiteet. Näin minä tein. Kerroin lähteväni Suomeen, ja sinne nyt tarvii tämän heisimatolääkityksen 1-5 päivää ennen maahan saapumista. Rabies on aina ollut kunnossa.
En voi olettaa että paikallinen eläinlääkäri tietää kaikkien maiden säännöt tuosta noin vain.