Suomen tulli aikoo lopettaa 7,5 -vuotiaan kotikoiran! Tässä sivistysvaltiossa ei ole edes 3 päivän karanteenimahdollisuutta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d4ca5b6-b575-4c0b-bf3d-d3849e0c8a4f
Tuntuu ihan kamalalta
Kommentit (127)
– Koira on pusutellut minua viikon. Kai minäkin olisin voinut saada jonkun rabieksen, mutta minut päästettiin kentältä.
Omistaja ihmeissään, kun ei pistetty häkkiin?!?!
Ap ei ole tainnut ymmärtää, että itse karanteeni ei ole kolmea päivää vaan viikkoja/ kuukausia. Jutussa oli puhe siitä, että koiraa voi pitää lentokentällä kolme päivää eristettynä odottamassa siirtoa karanteeniin (jolle ei ole virallisia tiloja Suomessa) tai takaisin Tunisiaan. Ja koska tulevaisuus niiden kolmenkin päivän jälkeen on epämääräinen, ellei omistaja muuta takaisin Tunisiaan koiran kanssa, kunnes se täyttää Suomeen tulon määräykset, on parempi lopettaa koira heti kuin kolmen päivän kuluttua.
Toisaalta toivoisin, että tähän löytyisi joku muu ratkaisu kuin lopettaminen.
Tässä on nyt oiva muistutus siitä, että taudit tarttuvat ihan yhtä lailla kennelnimellä varustettuihin ja rekisteröityihin kotikoiriin kuin rescue-koiriin. Monesti vain rescue-koirista puhutaan tautipesäkkeinä, vaikka monella toimijalla on toimiva käytäntö maastavietävien koirien asiakirjojen ja terveydentilan hoitoon.
Turha syyttää tullia, kun itse on laiminlyönnit velvollisuudet ja mokannut kaikki koiran terveysasiat ihan perinpohjaisesti. Vain vastuuton koiranomistaja ei ota selvää noista asioista? Ikävää, jos koira joutuu lopetukseen välinpitämättömän omistajan takia.
Kuulkaas nyt "eläinrakkaat". Kai sitä voi järjenkin pitää päässä, eikä saattaa riskiin kaikkien muidenkin koiria. Tiedättekö edes mitä nuo sairaudet voivat saada aikaan?
Tiedän, että yhdellä passilla tuodaan Virosta ja Venäjältä koko pentue, mutta miksi ihmeessä? Suuri riski ja mikään ei sen jälkeen ole entisensä.
Ei niitä määräyksiä ihan suotta anneta. Oma vika kun ei ottanut selvää.
Ja karanteeni ei ole 3 päivää vaan huomattavasti pitempi aika.
Eikös se tuon ikäiselle koiralle ole eutanasiaa muutenkin?
Mutta joo, koiran omistaja on nyt mokannut pahemman kerran...
Ehkä Tunisiaan on eri määräykset ja takaisin mennessä koira ei täytä niitä kriteerejä.
Jos joku on sairasta niin koirien valtava määrä Suomessa..
Vierailija kirjoitti:
"Koiralla ei ole voimassa olevaa rabiesrokotusta, sitä ei ole käsitelty ekinokokkoosia vastaan ennen tuontia, koiralla ei ole EU:n terveystodistusta, päätöstä perusteltiin."
Siis ihan oikeasti? Mitä laiminlyöntiä omistajan taholta ja nyt itketään karanteenista ja rahaa facebooksista?
Omistaja sais hävetä nyt ja kunnolla.
Tiedot olivat rokotustodistuksessa mutteivät passissa. Joulumieli menee pilalle ajatellessa koiraparkaa häkissään. Liekö lopetettu jo.
Ymmärsinkö oikein, että se on anopin koira? Miksi pitää raahata koira tuollainen stressimatka tänne? Olisi parempi vaikka maksaa koiran ylläpidon paikanpäällä. Se olisi paljon eläinrakkaampaa. Tänne raahaaminen on pelkkää itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Tunisiaan on eri määräykset ja takaisin mennessä koira ei täytä niitä kriteerejä.
Niin mutta kuka ei ota selvää niitä määräyksistä takaisin tullessa? Minä olen lukenut kuin piru raamattua kaikkia ohjeita tuodakseni koirani takaisin Suomeen.
Nyt ei ole kyllä yhtään joulumieltä. Eikö tälle nyt löytyisi jokin muu ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Koira pääsee tietysti takaisin lähtömaahansa Tunisiaan, jahka joku sen sinne hoitelisi.
Säälittää koira mutta omistaja on typerä kuin saapas.
Tässä kyllä pitäisi nyt käyttää jonkinlaista järkeä tai harkintaa. Mua surettaa kyllä koira, joka ei käsittääkseni pääse häkistä edes tekemään tarpeitaan. Eikö tämä ole jo eläinrääkkäystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koiralla ei ole voimassa olevaa rabiesrokotusta, sitä ei ole käsitelty ekinokokkoosia vastaan ennen tuontia, koiralla ei ole EU:n terveystodistusta, päätöstä perusteltiin."
Siis ihan oikeasti? Mitä laiminlyöntiä omistajan taholta ja nyt itketään karanteenista ja rahaa facebooksista?
Omistaja sais hävetä nyt ja kunnolla.
Tiedot olivat rokotustodistuksessa mutteivät passissa. Joulumieli menee pilalle ajatellessa koiraparkaa häkissään. Liekö lopetettu jo.
Ei ne koiratkaan ilman passia enää lentele. Hakiessani koiranpennun ulkomailta kasvattaja laittoi monisivuiset terveyslomakkeet passin lisäksi mukaan. Lomakkeissa oli tarkat lentotiedot, ja eläinlääkärin hyväksyntä lentomatkalle.
Älytöntä lennätellä koiria ympäri ämpäri. Puhumattakaan näistä resque koirista. Huh.
Kyllä meinas itku tulla kun katselee meidän kultasennoutjan jouluriemua ja ajattelee että toiset koiraparat joutuvat tekemään hätänsä häkkiin😭