Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään muulla tällaista että facebookissa

Vierailija
19.12.2019 |

sä käyt tykkäämässä ja peukuttamassa kavereidesi kirjoituksia, kirjoitat kommentteja ja sitten toisinpäin ei tulekaan mitään peukutuksia eikä kommentointeja, sulle. Ne samat jolle sä peukutat, ei koskaan peukuta sulle.

Taidan olla peukuttamatta tästä lähtien ollenkaan.

Kokemuksia? Mielipiteitä?

Kommentit (189)

Vierailija
61/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takiaisista haluaa pysyä kaukana.

Vierailija
62/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millä algortmilla Facebook arpoo FB-kavereideni päivityksiä uutisvirtaani, mutta ei mulla ole aikaa eikä halua käyttää tuntikausia kurkkimalla kaikkien kavereideni seiniä ja tykkäillä päivityksistä. En odota itsekään, että kukaan tekisi niin mun päivitysteni osalta. Jos osuu silmiin, fine, ja jos ei osu, ihan fine sekin. Mulle Facebook on vain yksi viestintäväline muiden joukossa. Ei mikään ihmissuhteen laadun mittari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu näinen viestien perusteella, että mä käytän facekookia(kin) jotenkin ihan väärin 😆

Tykkään jutuista, joista oikeasti tykkään, siis esimerkiksi aidosti hauskoista, vaikuttavista tai muuten hienoista jutuista/kuvista/uutisista miettimättä yhtään, kuuluuko minun tykätä juuri tämän tyypin jutuista. Koska en roiku fb:ssä koko aikaa (+fb:n oudot algoritmit), saattaa monikin juttu mennä ohi, enkä käy ihan vaan kohteliaisuuttani katsomassa kavereiden seiniä ja tykkäämässä vanhoista jutuista.

Luultavasti kuitenkin tykkään läheisimpien kavereiden jutuista enemmän, mutta se johtuu yleensä siitä, että tiedän heidän asioistaan enemmän muutenkin. Siis jos vaikka tiedän, että kaverilla on ollut tosi vaikeaa, voin tykätä ihan vaan jostain tylsästä ”kävin kävelyllä” - päivityksestä, koska minulle se voi kertoa, että kaveri on esimerkiksi saanut kipsin pois jalastaan tai vaikka poistunut kotoaan ensimmäisen kerran kuukauteen tms. Vieraamman kaverin vastaavasta päivityksestä luultavasti tykkäisin vain, jos hän kertoisi tarkemmin tapahtuman merkityksellisyydestä tai liittäisi mukaan erityisen onnistuneen kuvan.

Jostain syystä miellän toisten vanhojen kuvien katselun vähän noloksi stalkkaukseksi. Itselleni esimerkiksi tuli juuri yhdeltä vanhalta työkaverilta tykkäys kuusi vuotta vanhaan kuvaani ja siitä tuli jotenkin epämukava olo. Minulle tämä tykkäys kertoi, että tämä ihminen oli selaillut jostain syystä kuvakansiotani tosi pitkälle ja luultavasti painanut peukkua vahingossa, koska kuva ei millään tavalla ollut sen ihmeellisempi kuin muutkaan.

Vierailija
64/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, millä algortmilla Facebook arpoo FB-kavereideni päivityksiä uutisvirtaani, mutta ei mulla ole aikaa eikä halua käyttää tuntikausia kurkkimalla kaikkien kavereideni seiniä ja tykkäillä päivityksistä. En odota itsekään, että kukaan tekisi niin mun päivitysteni osalta. Jos osuu silmiin, fine, ja jos ei osu, ihan fine sekin. Mulle Facebook on vain yksi viestintäväline muiden joukossa. Ei mikään ihmissuhteen laadun mittari. 

Ei sun tarvitsekaan kurkkia KAIKKIEN kavereiden seiniä, vaan niiden ketkä sinua kiinnostaa. Väitätkö että et käy kenenkään kiinnostavan ihmisen sivulla? Älä valehtele. Jokainen seuraa niitä kavereita, joiden tekemiset edes vähääkään kiinnostaa, miten muuten niitä tykkäyksiä kenellekään tulisi? Feedissä ei tietenkään näe kaikkien kavereiden päivityksiä, eikä voi olettaakaan että näkyisi. Eikös se mene myös niin, että niiden kenen jutuista tykkäät, niiden jutut ilmestyvät siihen feediin? Eli jos väität että kaikki on Facebookissa ihan randomia, niin olet vaan typerä. Tekosyyltä kuulostaa enemmänkin.

Vierailija
65/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitsekaan kurkkia KAIKKIEN kavereiden seiniä, vaan niiden ketkä sinua kiinnostaa. Väitätkö että et käy kenenkään kiinnostavan ihmisen sivulla? Älä valehtele. Jokainen seuraa niitä kavereita, joiden tekemiset edes vähääkään kiinnostaa, miten muuten niitä tykkäyksiä kenellekään tulisi? Feedissä ei tietenkään näe kaikkien kavereiden päivityksiä, eikä voi olettaakaan että näkyisi. Eikös se mene myös niin, että niiden kenen jutuista tykkäät, niiden jutut ilmestyvät siihen feediin? Eli jos väität että kaikki on Facebookissa ihan randomia, niin olet vaan typerä. Tekosyyltä kuulostaa enemmänkin.

Katson vain päivitykset, jotka tulevat mun feediini. Ja jos en ole esim pariin päivään käynyt koko Facebookissa, on voinut mennä ohi montakin feediini niinä päivinä tullutta päivitystä. Kuten edellisessä sanoin, Facebook on mulle vain yksi viestintäväline muiden joukossa. Mulle tärkeisiin ihmisiin pidän yhteyttä myös muilla tavoin kuin Facebookin kautta. Osa mulle tärkeistä ihmisistä ei ole edes koko Facebookissa (esim äitini)  ja osa käy ehkä pari kertaa vuodessa siellä (esim poikani). 

Vierailija
66/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://kustantamo.sets.fi/kirja/10-syyta-tuhota-kaikki-sometilit-nyt/

Lukekaa. Silmiä avaavaa tekstiä.

Mä en uskalla avata linkkejä, kerro lyhyesti sisältö.

” Olisitko onnellisempi, vapaampi ja älykkäämpi ilman somea?

Yhdysvaltalainen teknologiaguru Jaron Lanier väittää, että onnellisen elämän avaimet löytyvät, kun ihminen sulkee kaikki sosiaalisen median tilinsä lopullisesti. Sosiaalinen media tekee meistä surullisia, vihaisia, pelokkaita ja eristäytyneitä ja vääristää empatiakykyämme.

10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt pureutuu sosiaalisen median toimintamekanismeihin. Historian menestyksekkäimmät yritykset seuraavat herkeämättä elämäämme, manipuloivat ja synnyttävät meissä riippuvuuksia, syövät kallisarvoista aikaamme. Viiltävän älykäs ja viihdyttävä kirja pakottaa meidät tarkastelemaan omaa suhdettamme someen ja kysyy, mistä olemme valmiita luopumaan vapauden vuoksi.”

Vierailija
67/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmennetäänkö vielä: Jos nyt puhutaan sellaisesta henkilöstä, jonka kanssa olette irl tekemisissä ja itse katsotte olevanne ystäviä, ja hän ei koskaan tykkäile päivityksistänne tai kuvistanne. Miten tämän itse ottaisitte? Itse kuitenkin katsotte välillä mitä hänelle kuuluu, ja tykkäätte hänen päivityksistä. En siis puhu tässä nyt jostain 30 vuotta vanhasta opiskelukaverista, jota ette ole nähneet livenä 10 vuoteen. Vaan ihmisistä, joita tapaatte vapaa-ajallanne, tai ainakin välillä. Mielestäni ignooraus kertoo jotain. En ole vielä selvittänyt itselleni mitä tämä tarkoittaa, itsellänikin Facebook kaverilistalla juuri tuon tapaisia ystäviä. Ehkä he eivät aidosti pidä minusta, tai jotenkin haluavat kulissien takana inhota minua. Jotain outoa tuossa on. Jos he eivät pidä minusta lainkaan, miksi sitten edes haluaisivat koskaan tavata minua? Ymmärrän tämän aloituksen, ja olen samaa mieltä että ihmiset eivät käyttäydy Facebookissa tasavertaisesti. Kaikesta ei voi pitää, mutta jos ignooraa järjestelmällisesti kaikkea, siinä on jo jotain outoa. Kyllähän siitä tulee se fiilis, että tuo ihminen ei pidä minun jutuistani, tai ei ole pätkääkään kiinnostunut mitä minun elämääni kuuluu.

Kyllä!

Vierailija
68/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennetäänkö vielä: Jos nyt puhutaan sellaisesta henkilöstä, jonka kanssa olette irl tekemisissä ja itse katsotte olevanne ystäviä, ja hän ei koskaan tykkäile päivityksistänne tai kuvistanne. Miten tämän itse ottaisitte? Itse kuitenkin katsotte välillä mitä hänelle kuuluu, ja tykkäätte hänen päivityksistä. En siis puhu tässä nyt jostain 30 vuotta vanhasta opiskelukaverista, jota ette ole nähneet livenä 10 vuoteen. Vaan ihmisistä, joita tapaatte vapaa-ajallanne, tai ainakin välillä. Mielestäni ignooraus kertoo jotain. En ole vielä selvittänyt itselleni mitä tämä tarkoittaa, itsellänikin Facebook kaverilistalla juuri tuon tapaisia ystäviä. Ehkä he eivät aidosti pidä minusta, tai jotenkin haluavat kulissien takana inhota minua. Jotain outoa tuossa on. Jos he eivät pidä minusta lainkaan, miksi sitten edes haluaisivat koskaan tavata minua? Ymmärrän tämän aloituksen, ja olen samaa mieltä että ihmiset eivät käyttäydy Facebookissa tasavertaisesti. Kaikesta ei voi pitää, mutta jos ignooraa järjestelmällisesti kaikkea, siinä on jo jotain outoa. Kyllähän siitä tulee se fiilis, että tuo ihminen ei pidä minun jutuistani, tai ei ole pätkääkään kiinnostunut mitä minun elämääni kuuluu.

Kyllä!

Juuri tämä ajatus!

Vierailija
69/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käy joka päivä facebookissa ja etusivua pääasiassa selaan joten jää huomaamatta joidenkin päivitykset. En jaksa kaikkien profiiliin mennä katsotaan onko tullut jotain tykättävää.

Vierailija
70/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä peukutan kiinnostaville jutuille. En esim. pidä jääkiekosta, joten en koskaan tykkää siihen liittyvistä päivityksistä (olipa ne jutut keltä vaan). Sisältö ratkaisee, ei ihmiset.

Vierailija
71/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää miettimään, miten läheinen kaveri/ystävä oikeasti "hän" onkaan... juuri hän, jolle irl olen vielä jokin aika sitten vuodattanut elämäni vaikeimmat asiat, jaettu yhdessä paljon pitkään elämiemme tapahtumia, niin nyt ei piittaa pas kan vertaa facebookissa päivityksistäni... ei kuukausiin, ei yhtään, ei ollenkaan. Silti tykkäilee ja kommentoi muille...

Vierailija
72/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivityksiä jää tykkäämättä, koska:

- En käy joka päivä fb:ssa

- Luen yleensä vaan feedin

- Negatiiviset päivitykset jää ilman peukkua.

- Joku fb-kaveri on niin ahkera päivittäjä, että suurinta osaa en ehdi lukea.

- Jos joku kehuskelee itseään läpinäkyvästi

- En ole samaa mieltä päivittäjän kanssa

Vierailija
73/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat kiusaa vaikka maailman tappiin asti. Kannattaa unohtaa sellaiset "ystävät", jotka käytöksellään haluavat sinulle pahan mielen. Toinen syy voi todennäköisesti olla kateellisuus, kadehtivat jostain syystä elämääsi. Uusia ihmisiä tulee tilalle, kun jättää nämä ilkeät ihmiset omaan arvoonsa.

Vierailija
74/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin viestin yhdelle, jonka kanssa mä olen ollut joskus ihan tiiviisti tekemisissä, ihan irl viestin  whatsapin ja toivotin hyvää joulua hänelle ja kyselin samalla kuulumisia. Tästä on aikaa vajaa viikko. Se vastasi siihen heti kuittamalla Hyvää joulua! Vastailin hänen kuulumisiinsa. Kyseli sekin mitä mulle kuuluu. Kerroin että aloitin syksyllä uuden harrastuksen ja jäin pitkälle sairaslomalle marraskuussa. Siihen loppui ne kyselemiset sen osalta että minkä harrastuksen olen aloittanut tai mikä sairastuminen on tullut. Enkä todellakaan alkanut selittämään enempiä, halusin rueta tietämään enemmän alkaako sitä kiinnostaa edes tuon vertainen. Mä tulkitsen asian nyt kyllä niin että se ei halua olla tekemisessä ei fb:n kautta eikä juuri irl:kään! Jouluviestin vielä kirjoitti hyvien käytöstapojen vuoksi.

Vierailija
75/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat kiusaa vaikka maailman tappiin asti. Kannattaa unohtaa sellaiset "ystävät", jotka käytöksellään haluavat sinulle pahan mielen. Toinen syy voi todennäköisesti olla kateellisuus, kadehtivat jostain syystä elämääsi. Uusia ihmisiä tulee tilalle, kun jättää nämä ilkeät ihmiset omaan arvoonsa.

Kateuden valossa mä en ole oikeesti osannut miettiäkään tätä asiaa. Se voisi selittää paljon.

Vierailija
76/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sivusta sanottuna. Minä en ole ikinä käynyt kavereideni sivuilla, en kenenkään. En edes puolisoideni sen jälkeen kun olen tarkastanut profiilin aitouden. Olen ollut Facebookissa 12 vuotta ja ei ole vielä aikaa eikä kiinnostusta löytynyt. Jos ei näy feedissä niin en minä etsimään lähde.

Vierailija
77/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt niin. Olen loukkaantunut. Muille kyllä peukuttivat aina mutta ei mulle. Jätin sellaiset kaverit .

Vierailija
78/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookkia ei kannata ottaa kovin vakavasti.

Vierailija
79/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa!! Kylläpä sain yleis-sivistävää tietoa luettuani tämän ketjun. Facebookiin en ole ikinä aikonut liittyä ja nyt vielä vähemmän.

Niin, se miksi kirjoitin tuon ” loistavaa” oli siksi ,että, siellähän teitä näyttää olevan uusi ns, kiusattujen ryhmä. Ei ole vaan enää ne samat , joita kiusataan päiväkodissa, ala-asteella, yläasteella , amiksessa, työelämässä, eläkkeellä ja harrastuksissa. Siis, niinhän se menee, olen lukenut , että samoja tyyppejä ” kiusataan” läpi elämän kaikkialla ja nyt sitten nämä änkeävät sinne facebookiin - ja taas kiusataan, kun joku ei peukuta heitä.

Ei voi olla todellista..

Vierailija
80/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Facebook, ei ole noin vakavaa, oikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan