Voiko masennuslääkkeet pysyvästi sekoittaa aivokemiat ja esim. vähentää kykyä tuottaa välittäjäaineita luonnollisesti?
En uskalla edes kokeilla masennuslääkkeitä kun mitä jos ne pahentaa ongelmaa entisestään esim. aiheuttamalla sen että aivot ei enää senkään vähää osaa tasoittaa eri välittäjäaineiden määriä tms. Sit on masennuslääkkeiden jälkeen pahemmassa kunnossa kuin ennen niiden aloittamista.
Tiedättekö voiko näin käydä?
Kommentit (112)
Ainakin pysyvä seksuaalihaitta on mahdollinen.
Siis näinhän tapahtuukin. Esimerkiksi masennukseen aikoinaan käytetty MDMA on juuri sellainen aine.
Välittäjä reseptorit jäävät ikäänkuin "auki" ja dopaamiini lakkaa virtaamasta aivoissa, se tappaa sitten tunne-elämän kokonaan. Olisin itse ainakin kohtalaisen tarkka noiden lääkkeiden vaikutuksista ja varsinkin niistä sivuvaikutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
En pysy enää lopettamaan. Hyväksyn tilanteen ja kertyneet, jokuset ylikilot. Elämä sujuu paremmin kuin ilman masennuslääkkeitä.
Sairaudettomuuden tunne ja pelko ylikiloista - jotkut jättää määrätyt lääkkeet käyttämättä. Huonoja seurauksia nähty. Syyllistetään muut, mutta omaa toimintaa ei kyetä tarkastelemaan rehellisesti. Siis muutkin sairaudet kuin masennus tässä huomioitu. Näkee käyttäytymisestä, milloin lääke käytössä ja milloin ei.
Olen syönyt vuosia masislääkkeitä. Sellaisen olen kyllä huomannut, että urheilun jälkeinen mielihyvän tunne on kadonnut kokonaan. (Endorfiini)
Sen takia varmaan lihonnutkin kun liikunta ei tuota minkäänlaista mielihyvän tunnetta. Jäänyt näin liikunta vähemmälle.
Seksihaluihin masiskääkkeet ei ole onneksi mulla vaikuttanut mitenkään.
Voi voi. Onko tunireseptorit taas menneet rikki?
Pelkät sivuvaikutukset ovat yleensä niin pahoja että ahdistus/masennus vaan pahenee tai tulos on +-0. Lisäksi turruttavat hyviäkin tunteita. Toimivat harvalla, mutta voithan kokeilla. Teho kuitenkin noistakin lakkaa muutamassa vuodessa jos toimivatkin ja vieroitus voi olla hyvin vaikea.
Kannattaa kokeilla aina kaikki mahdolliset keinot ennen lääkitystä. Jostain syystä vaan nämä lääkkeet tungetaan heti eikä edes kysytä muuten elämäntavoista yms.
Mulla oli opiskelukaveri joka aloitti ssri lääkkeen masennukseen 2000-luvun alussa. Hän yritti monta kertaa lopettaa mutta ei enää pärjännyt ilman. Hän joutui jatkamaan käyttöä ja resepti vaihdettiin aina välillä toiseen ssri merkkiin. En tiedä mitä hänelle kuuluu nyt 24 vuotta myöhemmin, että onkohan vieläkään päässyt eroon. Niin ja tosiaan noi seksuaalihäiriöt voi kuulemma jäädä pysyviksi ja onhan nekin välittäjäaineista johtuvia. Mä pelkään just sitä että lääkkeiden aiheuttaman kemiallisen manipuloinnin takia masennun entistä pahemmin eikä lopulta mikään enää auta. Tekisi mieli kokeilla lääkkeitä kun kuulee hyviä kokemuksia mutta noiden riskien takia oon päätynyt luonnollisiin hoitomuotoihin (ruokavalio, liikunta, lisäravinteet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
"Mahdolliset haittavaikutukset".
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli opiskelukaveri joka aloitti ssri lääkkeen masennukseen 2000-luvun alussa. Hän yritti monta kertaa lopettaa mutta ei enää pärjännyt ilman. Hän joutui jatkamaan käyttöä ja resepti vaihdettiin aina välillä toiseen ssri merkkiin. En tiedä mitä hänelle kuuluu nyt 24 vuotta myöhemmin, että onkohan vieläkään päässyt eroon. Niin ja tosiaan noi seksuaalihäiriöt voi kuulemma jäädä pysyviksi ja onhan nekin välittäjäaineista johtuvia. Mä pelkään just sitä että lääkkeiden aiheuttaman kemiallisen manipuloinnin takia masennun entistä pahemmin eikä lopulta mikään enää auta. Tekisi mieli kokeilla lääkkeitä kun kuulee hyviä kokemuksia mutta noiden riskien takia oon päätynyt luonnollisiin hoitomuotoihin (ruokavalio, liikunta, lisäravinteet).
Minua ärsyttää kun sanotaan että SSRI lääkkeet ei aiheuta riippuvuutta. No kyllä aiheuttaa, monikaan ei pysty lopettamaan kauheiden vieroitusoireiden takia.
Oikeasti masentuneena ei ole voimia tai halua elää terveellisillä elämäntavoilla. Silloin jos muutenkin vihaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun sanotaan että SSRI lääkkeet ei aiheuta riippuvuutta. No kyllä aiheuttaa, monikaan ei pysty lopettama
Niinhän ne sanoo neurolepteistäkin. Mutta kuitenkaan niitä ei saisi lopettaa kerrasta poikki.
Pitkään vahvoja lääkeaineita syöneet näkee jo silmistä. Samoin tuoksu muuttuu. Vaikuttaa myös esim. kävelytyyliin.
Persoona muuttuu. Ihmisistä tulee sellaisia, että ne reagoivat vähemmin ulkoisiin ärsykkeisiin.
Nämä siis tälläisiä mitä sivusta seuraava maallikko näkee.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään vahvoja lääkeaineita syöneet näkee jo silmistä. Samoin tuoksu muuttuu. Vaikuttaa myös esim. kävelytyyliin.
Persoona muuttuu. Ihmisistä tulee sellaisia, että ne reagoivat vähemmin ulkoisiin ärsykkeisiin.
Nämä siis tälläisiä mitä sivusta seuraava maallikko näkee.
Tää jälkimmäinen on totta. Moni masennuslääkkeitä syövä on jotenki jännästi "sosiaalisesti kömpelö", vaikkei ennen olis näin ollutkaan. Vähän kun tietyt sosiaaliset koodistot ei enää merkkaisikaan. Oon pannut saman merkille.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti masentuneena ei ole voimia tai halua elää terveellisillä elämäntavoilla. Silloin jos muutenkin vihaa itseään.
Ei mene kaikilla noin. Perfektionistiset itsensäpiiskaajat todellakin elävät terveellisesti. T. Vakavan masennuksen sairastanut
Vierailija kirjoitti:
Pelkät sivuvaikutukset ovat yleensä niin pahoja että ahdistus/masennus vaan pahenee tai tulos on +-0. Lisäksi turruttavat hyviäkin tunteita. Toimivat harvalla, mutta voithan kokeilla. Teho kuitenkin noistakin lakkaa muutamassa vuodessa jos toimivatkin ja vieroitus voi olla hyvin vaikea.
Joistain voi tulla ikäviäkin sivuvaikutuksia ja toisista ei taas huomaa mitään ikävää, vaan vaikuttavat juuri siihen mihin on tarkoitettukin. Uudemmilla masennuslääkkeillä taitaa nuo seksuaalisuuden häiriöt olla harvinaisempia, eivät lihota eivätkä latista tunteita. Toki jokainen reagoi eri tavalla lääkkeeseen ja se mikä on toiselle hyvä ei välttämättä toiselle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde
Yleistietoa. pakkausselosteessa kerrotaan, että pyvistä haitoista raportoitu, mediassa useita artikkeleita PSSD:sta.
Mulle ei ole käynyt niin.