Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perään vislaaminen ole ahdistelua. Eikä oikeastaan mikään huutelukaan.
Mun mielestä ahdistelu on sitä, että joku käy fyysisesti käsiksi. Ja sitä mä en ole kokenut enää aikuisena.
Koulussa teini-iässä pojat yritti päästä lääppimään rintoja mutta mä en sitä laske varsinaisesti sellaiseksi ahdisteluksi mitä itse ahdisteluna pidän. Se ei ollut kivaa mutta se oli kuitenkin vain lasten typeryyttä. Ei vahingoittanut mun itsetuntoa millään tavalla.
Eli joo kuulun niihin naisiin, joilla ei ole tuosta asiasta omakohtaista kokemusta. Ja ihmetellä täytyy, miten joidenkin tissejä ja takamuksia jatkuvasti jossakin puristellaan. Enkä mä edes ole ollut poikkeuksellisen rumakaan, ihan tavallinen.
Siis jos kaverin isä sanoo, että haluais panna sua, se ei ole ahdistelua? Kun oot 15v ja ootat että kaveri pääsee ulos.
Vaikea edes kuvitella tuollaista tilannetta. Mun kavereiden isät ei puhuneet tuommosia. Mun kavereiden isiä kiinnosti se mihin me mennään ja milloin kaveri tulee takaisin kotiin.
Tämä on yksi tapa syyllistää uhria. Annetaan ymmärtää, että uhri on valinnut kaverinsa väärin, liikkuu väärissä piireissä tai asuu huonolla alueella.
Elämänsä täydellisen oikein elävä nainen ei voi edes kuvitella koskaan joutumaan samaan tilanteeseen uhrin kanssa. Sehän on ihan oma valinta.
Ehkä hän onkin valinnut seuransa väärin? Ei sinänsä uhrin syy mutta oletko sitä mieltä, etteikö voisi vähän katsoa millaisessa porukassa liikkuu, jos kokee että joutuu kokemaan epäasiallisuuksia?
Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta moniin asioihin voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se häirintä lopu joka naisen kohdalla kun tulee ikää lisää tarpeeksi. 40 vuoden jälkeen alkaa jo kummasti helpottamaan ja 50 vuoden rajapyykki kun ohitetaan niin olet jo näkymätön. Uskokaa pois näin käy joka naiselle.
Ei muuten käy, ehhei ei ollenkaan. Mistä ihmeestä sinulle on syntynyt tuo kuva?
Olen mäkin sen huomannut, että ihan rauhassa saa olla kun ikää tulee. Ja arvovalta kasvaa miestenkin silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ahdistelu on sitä, että joku käy fyysisesti käsiksi. Ja sitä mä en ole kokenut enää aikuisena.
Koulussa teini-iässä pojat yritti päästä lääppimään rintoja mutta mä en sitä laske varsinaisesti sellaiseksi ahdisteluksi mitä itse ahdisteluna pidän. Se ei ollut kivaa mutta se oli kuitenkin vain lasten typeryyttä. Ei vahingoittanut mun itsetuntoa millään tavalla.
Eli joo kuulun niihin naisiin, joilla ei ole tuosta asiasta omakohtaista kokemusta. Ja ihmetellä täytyy, miten joidenkin tissejä ja takamuksia jatkuvasti jossakin puristellaan. Enkä mä edes ole ollut poikkeuksellisen rumakaan, ihan tavallinen.
Siis jos kaverin isä sanoo, että haluais panna sua, se ei ole ahdistelua? Kun oot 15v ja ootat että kaveri pääsee ulos.
Vaikea edes kuvitella tuollaista tilannetta. Mun kavereiden isät ei puhuneet tuommosia. Mun kavereiden isiä kiinnosti se mihin me mennään ja milloin kaveri tulee takaisin kotiin.
Tämä on yksi tapa syyllistää uhria. Annetaan ymmärtää, että uhri on valinnut kaverinsa väärin, liikkuu väärissä piireissä tai asuu huonolla alueella.
Elämänsä täydellisen oikein elävä nainen ei voi edes kuvitella koskaan joutumaan samaan tilanteeseen uhrin kanssa. Sehän on ihan oma valinta.
Ehkä hän onkin valinnut seuransa väärin? Ei sinänsä uhrin syy mutta oletko sitä mieltä, etteikö voisi vähän katsoa millaisessa porukassa liikkuu, jos kokee että joutuu kokemaan epäasiallisuuksia?
No missä nyt akateeminen raitis ja kunnollinen liikkuu? No Yliopistolla kaupoilla ja akateemisissa seuroissa ja silti tuota koetaan. Ei ihan teoriasi pidä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon massahysterian lietsomista ja keskinäistä voimaantumista koko ketju. Miten helvetissä kukaan voi olla noin sekaisin? Mikä mielisairaus aiheuttaa sen että olkiukkoillaan ja lietsotaan toisia miesvihaan, keinolla millä hyvänsä? Minä kyseenalaistan täysin nämä "ihan Helsingin keskustassa minua kourittiin ja yritettiin yhdyntää, lisäksi miesjoukko vielä katsoi minua ahdistelevasti" jutut. Jossain pöndellä sellaista ehkä voikin esiintyä, mutta keskellä pääkaupunkia ei koskaan.
- kaksimetrinen mies tarrasi rintoihini niin, että jäi mustelmat, raitiovaunussa Mikonkadulla
- mies huuteli perääni rintojeni koosta ja spekuloi niiden aitoutta Esplanadilla
- mies ehdotti minulle anaaliseksiä Eerikinkadulla
Rautatieasemalla ja metrossa sattuneita juttuja en ala listata, tulee liian pitkä viesti.
Taidat trollata, mutta todella vastenmielisellä tavalla.
Sinä paska trollaat minkä kerkeät. Jumalauta mitä ihmettä saat tuollaisesta psykoottisesta paskanjauhannasta? Mikonkadun sporapätkä on pari metriä, siinä ajassa joku spurgu tarrasi utareihisi? Sinä sekopää et ole mitään häirintää kohdannut, kunhan trollailet myrkyllisesti vakavalla aiheella. Mitkä lie motiivisi, sitä tiedä en.
Kaikki kertomani on totta.
Ratikkamies ei ollut spurgu, vaan hieman humalainen yhteiskunnan hyväosainen. Tarraaminen tapahtui Mikonkadulla. Siinä vaiheessa kun pääsin irti miehestä, olimme pysähtymässä Rautatieasemalla.
Miksi kertomani herättää sinussa tällaisia aggressioita? En minä kyseenalaista miesten kokemaa väkivaltaa tai ahdistelua. Tiedän, että sitä tapahtuu.
Viestisi voisi ilmiantaa, koska nimittelet minua asiattomasti. En sitä nyt tee, koska on tärkeää nähdä, miten absurdeja reaktioita ahdistelusta kertominen herättää.
Vierailija kirjoitti:
Ellen erehdy niin tään ketjun aloittajalla on tubevideoita ja muistaakseni antifa/PVL tms ääriliikkeestä, mutta varma en ole. Kuulin joskus tuota puhetta kun vietettiin iltaa ja tube toisti videoita. Täytyy olla sama provotrolli jälleen.
Sanokaas nyt ne uusimmat ääriliikeet nopsaan niin löytyy ne tämän provoilijan videotkin.
[/quote]
Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta moniin asioihin voi.[/quote]
Olet aivan hakoteillä. Pahasti hakoteillä.
Mutta tuollaisia syyllistäjiä riittää. Kyllähän moni on esimerkiksi sitäkin mieltä, että ra. I sk@tuksi tuleminrn on uhrin syytä ja että jos puoliso pahoinpitelee, uhri on syyllinen, koska on varmadti provosoinut jotenkin.
Tuollainen ajattelu on varmaankin tapa välttää kohtaamasta ikäviä asioita elämässä ulkoistamalla ne täysin ja kuvittelemalla, ettei sellaista voi itselle tapahtua. Vrt. Ne naiset, jotka aina vauhkoavat palstalla, että heidän miehensä ei ikinä pettäisi heitä ja että pettäminen johtuu siitä, että puoliso pihtaa tai nalkuttaa tai on ruma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä taas sanoisin että huutelukin on ahdistelua. Olen kaupungilla vihertöissä ja monesti jossain kitkiessä tai muuta siistimishommaa tehdessä siihen on tullut mies/miesjoukko joka on vieressä seissyt ja sanoin ja elein kuvaillut mitä haluaisi minulle tai työkavereilleni tehdä, kun ollaan siinä niin "tarjolla". Kerran se huutelu ja sanallinen ahdistelu meni niin pahaksi että herkempi työkaveri puhkesi itkuun ja oli pakko poistua paikalta, onneksi olitiin autolla liikkeessä koska nämä silloiset sankarit seurasivat perässä kulkuneuvolle asti.
En ole kokenut koskaan mitään tuollaistakaan. Toi on tietysti ikävää.
Tarkoitin huutelulla sellaista yksittäistä huo-rittelua tai muuta asiatonta puhetta.
Sekin riippuu ihan ihmisestä miten helposti tuollaisen huutelun pystyy karistamaan mielestään pois. Itse ainakin olen sellainen että asiat jää herkästi mieleen, ja kun joku on kutsunut huo-raksi tai muuten esittänyt jonkun törkeyden niin sitä jää ajattelemaan vaikka tietää ettei pitäisi. Ja tämä on nimenomaan sitä mitä se huutelija haluaa.
Enpä lähtisi tuohon että pitäisi edes voida karistaa. Eiköhän sille huutelijalle ja kähmijälle pidä antaa se kokemus vaan ettei se sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä nyt akateeminen raitis ja kunnollinen liikkuu? No Yliopistolla kaupoilla ja akateemisissa seuroissa ja silti tuota koetaan. Ei ihan teoriasi pidä siis.
Kuka sanoi, että akateemiset on juurikin mukavimpia ja parhaiten käyttäytyviä ihmisiä?
Mä en ole liikkunut akateemisissa ympyröissä ja olen jäänyt ilman tuota teidän akateemisten kähmintäkulttuuria.
Asun ulkomailla ja koen ahdistelua lähes aina liikkuessani yksin, eli melkolailla päivittäin. Asuinmaani kuuluu Eurooppaan, mutta asun alueella, jossa asuu myös paljon Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleita ma mu ja, jotka ilmeisesti kokevat oikeudekseen ääneen kommentoida naamaani, hiuksiani ja kroppaani, ja jopa lähteä seuraamaan. Vaatteilla ei ole mitään väliä, saan tismalleen saman vastaanoton juhlamekossa ystävän synttäreille menossa kuin pieruverkkareissa koiraa lenkityttäessä. Kyllä tätä tapahtuu toki paikallistenkin puolelta, mutta selvästi eniten ma muil ta. En halua tällaista kulttuuria Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ole koskaan kukaan läheinen hakannut, eli perhe- ja parisuhdeväkivalta taitaa olla joidenkin huomionhakuisten kuvitelmaa vain.
En ole koskaan törmännyt taskuvarkaisiin, eli sellaisia tuskin on olemassa. Kotiini ei myöskään ole murtauduttu, eli kaikki joiden kotiin muka on, tehtailevat todennäköisesti vain vakuutuspetoksia.
Mä en usko, että normaali aikuinen ihminen voisi saada työstään potkut. Itse olen ollut aina työelämässä. Kaikki jotka vättävät tulleensa irtisanotuiksi ovat pummeja, jotka valitsevat itse loisimisen työnteon sijasta.
En usko koirien myrkyttäjien olemassaoloon, koska mun koira on ihan terve.
Puhut asiaa.
Minä en ole koskaan kokenut sotaa. Sotia ei voi olla.
Minä en ole koskaan nähnyt pingviiniä. Pingviinejä ei voi olla olemassa.
Minä en ole koskaan sairastunut syöpään. Syöpä on vain huomiohakuisten keksintöä.
Minä en ole koskaan asunut kerrostalossa. Kukaan muukaan ei voi asua kerrostalossa.
Minä en ole koskaan käynyt Intiassa. Intiaa ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se häirintä lopu joka naisen kohdalla kun tulee ikää lisää tarpeeksi. 40 vuoden jälkeen alkaa jo kummasti helpottamaan ja 50 vuoden rajapyykki kun ohitetaan niin olet jo näkymätön. Uskokaa pois näin käy joka naiselle.
Olen mäkin sen huomannut, että ihan rauhassa saa olla kun ikää tulee. Ja arvovalta kasvaa miestenkin silmissä.
Minä puolestaan olen huomannut, että iällä ei ole ollut mitään merkitystä. Arvovalta saa yhä useamman miehen kokeilemaan kukkoilua.
T: aikaisemmin kirjoittanut 57 vuotias
Eniten häirintää tulee vastaan, kun väki on saanut vähänkin alkoholia. Koskee sekä miehiä että naisia. En ole yökerhoissa riekkunut koskaan, mutta mm. puolipakollisissa firman pikkujouluissa saa nähdä työkavereidensa ikävät puolet. Se on kyllä sääli, miten monilla kaikki itsekontrolli ja kunnioitus muita kohtaan katoaa viinan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestaan olen huomannut, että iällä ei ole ollut mitään merkitystä. Arvovalta saa yhä useamman miehen kokeilemaan kukkoilua.
Jaa. Mulla on sitten parempia kokemuksia. Ei mulle miehet ole ennenkään kovin usein ryppyilleet mutta nykyään entistä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, naisen valta se vasta aiheuttaakin miehissä reaktioita ja sitten vasta tapahtuukin, ihan uskomattomia juttuja. Näitä kun kuuntelee ei voi kuin haukkoa henkeä. Elizabeth rehn hän kertoi ulkomailla jostain kovan tason ministeristä tai jostain miten mies kävi taksissa kiinni kuin kinkkuun ja kun taksi tuli perille käyttäytyi taas kuin ei yhtään mitään. Jos puolustusministerinaisen kimppuun käydään joka ei ollut edes nuori niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei yli viuskymmppisenä ole jo sen verran arvovaltaa ja itsetuntoa että vieläkin miehet edes yrittää hyppiä silmille ja kouria niin minun puolesta saa olla lattiamattona lopun elämäänsä. Nuorempana saattoivatkin lähennellä ym mutta eivät todellakaan enää uskalla, eivät nuoret eivätkä vanhemmat miehet. Olen nimittäin sellainen kotka että vien munat jos joku uskaltaa tulla kutsumatta iholle. Eivät ole uskaltaneet, yksi katse riittää.
Miehillä on sellainen käsitys ilmeisesti, että iskuyritykseen kuuluu kourinta. Pidän aika yleisenä tätä metodia enkä siis ole erityisesti ollut sen kohteena, vaan virran mukana silloin kun kiersin kapakoita ja olin sellaisissa työpaikoissa joissa oli miehiäkin (enimmäkseen naisia kylläkin). Oma alkoholinkäyttö vei järjen omasta päästä, siitä varmaan voitaisiin minua syyttää. Ehkä omaa syytäni myös moni muu asia...?
Kun muistelee niitä omia sosiaalisesti aktiivisia aikojaan, tulee erittäin ikäviä tunteita muistojen mukana. Ihan rajujakin juttuja on tapahtunut, tai jos on ollut lievempi tilanne (ei siis raiskausyritys) niin sen on tehnyt rajuksi se että kyseessä on ollut työkaveri yllättävässä tilanteessa tms.
Kyllä se oli yleistä niinä vuosina. Enimmäkseen liitän sen omaan elämäntapaani ja naisena tietenkin minulle kuuluu ''häpeäjän'' osa. (Tiedän olevani väärässä siinä, mutta tämä ajattelumalli on vallitseva ja monet varmaan kokevat samoin.)
Ankeaa on muistella moisia. Mutta kun ne ovat osa elettyä elämää, minkäs voit. Yritän ne nyt kohdata ilman itsesyytöksiä. Siis: yritän. Aktiivinen unohtaminen olisi kiva juttu, jos onnistuisi.
Myös tänne kotiini ja pihaan tuli pari kertaa humalainen mies (ent koulututtu) häiriköimään kyseenalaisella tavalla.
Kaikkein varhaisimmat muistot ovat kouluajoilta, nyt tämän avauksen aktivoimana muistan koulumatkat pikkubussissa, jolloin jouduin kauhean kourimishyökkäyksen kohteeksi kahden pojan toimesta useamman kerran. Kuski (mies) mennä köryytteli eteenpäin, ei reagoinut mitenkään. Oksettaa muistaa tämäkin. Toinen kourijoista asuu parin km päässä.
Tapahtumia elämän varrelta on karsea määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellen erehdy niin tään ketjun aloittajalla on tubevideoita ja muistaakseni antifa/PVL tms ääriliikkeestä, mutta varma en ole. Kuulin joskus tuota puhetta kun vietettiin iltaa ja tube toisti videoita. Täytyy olla sama provotrolli jälleen.
Sanokaas nyt ne uusimmat ääriliikeet nopsaan niin löytyy ne tämän provoilijan videotkin.
Sama naikkonen joka valitteli täälläkin ettei saa millään miehiltä niitä kikkelinkuvia...? Ja muistaakseni myös ettei ahdistella, veikkaan tätä. Julkisuustyrkyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: aikaisemmin kirjoittanut 57 vuotiasNo jos ei yli viuskymmppisenä ole jo sen verran arvovaltaa ja itsetuntoa että vieläkin miehet edes yrittää hyppiä silmille ja kouria niin minun puolesta saa olla lattiamattona lopun elämäänsä. Nuorempana saattoivatkin lähennellä ym mutta eivät todellakaan enää uskalla, eivät nuoret eivätkä vanhemmat miehet. Olen nimittäin sellainen kotka että vien munat jos joku uskaltaa tulla kutsumatta iholle. Eivät ole uskaltaneet, yksi katse riittää.
Olen vähän samaa mieltä. Kyllä yli viisikymppisenä jo pitää pystyä pitämään puolensa. Normaaleissa tilanteissa ainakin.
Mua on humalainen vieressäistuja alkanu halailla junassa, vastapäätä istuneet oli kuin eivät huomais mitään. Humalainen vielä suttui verisesti kun komensin ottamaan kädet irti minusta. Hän vaan olis vähän halannut, kun siinä yksin istuin eli jonkinlaista palvelusta mielestään mulle olis tehny.
Bussissa viis-kuuskymppinen mies tuijotti ensin tissejä ja sitten lipoi huuliaan ja iski silmää. Selväksi tuli mitä tarkoitti. 15v. kun olin niin ei ehkä hirveesti naurattanu.
Tädin mies kävi käsiksi, useamman kerran. Selvinpäin ja humalassa. Aina silloin kun muita ei ollut paikalla. Piti siis varoa, ettei jää ukon kanssa kahdenkesken, mut kyllähän se osas vaania tilaisuuksia. Tämän aloitti kun olin n. 13-14v. En ollut ainoa uhrinsa, sekkujen kanssa on ukon kuoltua juteltu ja muillakin oli vastaavia kokemuksia.
Somen kautta tullut ehdotuksia, ihan tuntemattomilta. Törkyviestejä. Seksiehdotuksia.
Nyt keski-ikäisenä tanttana nää on loppuneet. Tosin en mä nuorempanakaan mikään kaunotar ollut, ihan täysi tavis, jollen jopa rumanpuoleinen.