Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se häirintä lopu joka naisen kohdalla kun tulee ikää lisää tarpeeksi. 40 vuoden jälkeen alkaa jo kummasti helpottamaan ja 50 vuoden rajapyykki kun ohitetaan niin olet jo näkymätön. Uskokaa pois näin käy joka naiselle.
Ei muuten käy, ehhei ei ollenkaan. Mistä ihmeestä sinulle on syntynyt tuo kuva?
Olen mäkin sen huomannut, että ihan rauhassa saa olla kun ikää tulee. Ja arvovalta kasvaa miestenkin silmissä.
Minä puolestaan olen huomannut, että iällä ei ole ollut mitään merkitystä. Arvovalta saa yhä useamman miehen kokeilemaan kukkoilua.
T: aikaisemmin kirjoittanut 57 vuotiasNo jos ei yli viuskymmppisenä ole jo sen verran arvovaltaa ja itsetuntoa että vieläkin miehet edes yrittää hyppiä silmille ja kouria niin minun puolesta saa olla lattiamattona lopun elämäänsä. Nuorempana saattoivatkin lähennellä ym mutta eivät todellakaan enää uskalla, eivät nuoret eivätkä vanhemmat miehet. Olen nimittäin sellainen kotka että vien munat jos joku uskaltaa tulla kutsumatta iholle. Eivät ole uskaltaneet, yksi katse riittää.
Annetaan alapeukkuja naiselle joka pitää puolensa? No mieluummin olen niin päin kun sellainen joka käy täällä vikiseen ja luetteleen seikkaperäisesti miten "miehen on siellä ja täällä kourineet ja minä tyttö se vaan vikusin.." Vikise kuule ihan rauhassa vaikka elämäsi loppuun asti kun ei paukut riitä parempaan. Itsetunnoton ja kiltti nainen sietää miesten rumaa käytöstä, ei uskalla asettaa rajojaan. Minä uskallan ja siksi minua ei huonosti kohdellakaan.
Itsetunnosta ei todellakaan ole kyse kun ahdistelija käy kiinni tai huutelee. Muttei kaikkien naisten tarvitse uhota sinunkaltaista hullua noitamaisuuttaan ja silti on oikeus kulkea rauhassa. Kaikenlaisten naisten on saatava kulkea rauhassa.
Yksin lenkillä ollessa itsensäpaljastelijoita, autolla seuraajia ja huutelijoita "annatko p***ua", "otatko suihin" jne. Ravintolassa kähmijöitä, rintojen kommentoijia ja "lähetäänks panee" -kyselijöitä. Työpaikalla tuijottelua ja huulten lipomista kun kävelen ohi. Onhan näitä, onneksi vähenemään päin kun on kohta 50 mittarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se häirintä lopu joka naisen kohdalla kun tulee ikää lisää tarpeeksi. 40 vuoden jälkeen alkaa jo kummasti helpottamaan ja 50 vuoden rajapyykki kun ohitetaan niin olet jo näkymätön. Uskokaa pois näin käy joka naiselle.
Olen mäkin sen huomannut, että ihan rauhassa saa olla kun ikää tulee. Ja arvovalta kasvaa miestenkin silmissä.
Minä puolestaan olen huomannut, että iällä ei ole ollut mitään merkitystä. Arvovalta saa yhä useamman miehen kokeilemaan kukkoilua.
T: aikaisemmin kirjoittanut 57 vuotiasNo jos ei yli viuskymmppisenä ole jo sen verran arvovaltaa ja itsetuntoa että vieläkin miehet edes yrittää hyppiä silmille ja kouria niin minun puolesta saa olla lattiamattona lopun elämäänsä. Nuorempana saattoivatkin lähennellä ym mutta eivät todellakaan enää uskalla, eivät nuoret eivätkä vanhemmat miehet. Olen nimittäin sellainen kotka että vien munat jos joku uskaltaa tulla kutsumatta iholle. Eivät ole uskaltaneet, yksi katse riittää.
Kunhan uhoat, et sinä millään voi estää huuteluja ja kähmimisiä vaikka veisit kotkana kaikki munat.
Ja sullekko kaikki miehet huutelee? Oot tod näk ylipainoinen tavis jolle kukaan ei huutele yhtään mitään. Just saying..
Ei se sinusta tee julkkista. Paitsi en ole niin ylipainoinen kuin sinä.
Helsingissä asuessani vuosituhannen alkupuolella, minulla oli metrostalkkeri. Olimme aamuisin samassa metrovaunussa ja hän tuijotti aina hyvin intensiivisesti, olo oli itselläni hyvin vaivaantunut. Aloin vaihtamaan eri vaunuun, tai että en aina mennyt samaan mihin tavallisesti. Näin pääsinkin aina välillä tästä tuijottelijasta eroon. Kerran satuimme iltapäivällä samaan metrovaunuun ja koska olin jo ehtinyt tuijottelijan unohtaa, säikähdin todella kun istuin tätä tyyppiä vastapäätä. Hän selvästi innostui kun näki ja tunnisti minut. Alkoi kysellä ja houkutella treffeille. Yritin jutustella takaisin mitä kykenin (niin, miksi en vaihtanut paikkaa tai jäänyt väärällä pysäkillä pois). Hän alkoi kosketella polveani ja olin jo ihan jäätynyt tilanteesta. Oma pysäkkini tuli ja nousin jäädäkseni pois ja hän nousi ja suuteli minua poskelle. Tuntemuksia nuoren ja ujon tytön pään sisällä on vaikea kuvailla edelleen. Tämän jälkeen en kumma kyllä häneen enää juuri törmännyt. Vilaukselta harvoin. Edelleen puistattaa.
Kunpa pysyisi aina keskusteluissakin se linja, että rikollinen näissä tilanteissa on se joka ahdistelee, kourii, hyökkää sanallisesti ja monin muin tavoin pakottaa ja alistaa uhria omien tekojensa ja sanojensa kohteeksi. Rikolliseen tekoon EI syyllisty se, joka on näiden kohde, siis se joka yrittää parhaansa mukaan selviytyä tilanteesta.
On aivan karseaa jos ruvetaan syyttämään kohdetta siitä ettei ole osannut tai pystynyt parempaan puolustukseen ja selviytymään ns voittajana.
Mutta juuri tällaisissa asenteissa on ME TOO:lla vielä paljon työsarkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu naisestakin. Nainen usein itse antaa aiheen tai tosiaan jonkin singnaalin, että voi lähestyä.
Toiset ovat jatkuvasti tyrkyllä ja puhuvat ilmeillään ja eleillään siten, että mies rohkaistuu lähestymään.
Nainen kertoo itsestään paljon myös pukeutumisella ja meikillä-
Miksi fiksuja naisia ei koskaan ahdistella. Täytyyhän siihen olla jokin syy.
Mikähän se mahtaisi olla?
Ai fiksuja naisia ei ahdistella?
Tunnen esimerkiksi monta johtajaa ja jopa kansanedustajaa, joita on ahdisteltu. Osaa ihan siellä työpaikalla.Puolustusministeri E.Rehn kertoi näistä kokemuksistaan myös. Eikä voi syyttää provoamisestaan tai nössöydestään eikä iästäänkään, niin ----?
Mutta varmasti piti puolensa eikä vaan hiljaa alistunut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan uhoat, et sinä millään voi estää huuteluja ja kähmimisiä vaikka veisit kotkana kaikki munat.
Ikä suojelee jo. Luuletko että 57 vuotiaalle vielä miehet perään huutelee? :D Puhuin omalla kohdalla työelämästä, olen miesvaltaisella alalla. Siellä tosiaan on hyvästä itsetunnosta ja terveistä rajoista hyötyä. Ei kaikki kouriminen ym ole osoitus siitä että nainen olisi niin vastustamattoman viehättävä miesten mielestä, vaan yrityksestä alustaa nainen. Minun on ollut pakko opetella pitämään puoleni ja huom. asiallisesti. Viesti on todellakin mennyt miehille perille eikä minua lähestytä asiattomasti vaikka nainen olenkin.
Satun tietämään kuule aika montakin lähes kuusikymppistä naista joille huudellaan yhä ja paljon. Itsetunto ei auta yhtään vaan on heille suorastaan ollut yllyttävänä tekijänä yrittää tulla rajojen yli.
Heh, luulitko etteivät he osanneet laittaa rajaa? Kyllä osasivat mutta se vaiva joka siitä aiheutuu on vaan oikeus olla kokematta silti.
Sinunkin olisi pitänyt voida olla puolustamatta näin normaalia asiaa kuin Suomessa rauhassa olo ja kävely ja työskentely.
Hulluko olet kun et tajua tuota jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan alapeukkuja naiselle joka pitää puolensa? No mieluummin olen niin päin kun sellainen joka käy täällä vikiseen ja luetteleen seikkaperäisesti miten "miehen on siellä ja täällä kourineet ja minä tyttö se vaan vikusin.." Vikise kuule ihan rauhassa vaikka elämäsi loppuun asti kun ei paukut riitä parempaan. Itsetunnoton ja kiltti nainen sietää miesten rumaa käytöstä, ei uskalla asettaa rajojaan. Minä uskallan ja siksi minua ei huonosti kohdellakaan.
Itsetunnosta ei todellakaan ole kyse kun ahdistelija käy kiinni tai huutelee. Muttei kaikkien naisten tarvitse uhota sinunkaltaista hullua noitamaisuuttaan ja silti on oikeus kulkea rauhassa. Kaikenlaisten naisten on saatava kulkea rauhassa.
Tämä. Monesti nämä tilanteet tulevat täysin turvallisissa normaaleissa olosuhteissa täysin puskista. Itse ainakin jäädyin ja ahdistuin ujona ja kilttinä nuorena näistä todella. Vaikuttaa käytökseeni edelleen. En vahingossakaan pukeudu huomiotahakevasti, naisellisesti, en meikkaa, en liiku yksin illalla enkä käy viihteellä. En juttele miesten kanssa kuin minimit. En käytä julkisia kulkuvälineitä. Minimoin tilanteet, joissa kukaan pääsee lähelle. Kiitos vaan kourijat , häiriköijät ja ahdistelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu naisestakin. Nainen usein itse antaa aiheen tai tosiaan jonkin singnaalin, että voi lähestyä.
Toiset ovat jatkuvasti tyrkyllä ja puhuvat ilmeillään ja eleillään siten, että mies rohkaistuu lähestymään.
Nainen kertoo itsestään paljon myös pukeutumisella ja meikillä-
Miksi fiksuja naisia ei koskaan ahdistella. Täytyyhän siihen olla jokin syy.
Mikähän se mahtaisi olla?
Ai fiksuja naisia ei ahdistella?
Tunnen esimerkiksi monta johtajaa ja jopa kansanedustajaa, joita on ahdisteltu. Osaa ihan siellä työpaikalla.Puolustusministeri E.Rehn kertoi näistä kokemuksistaan myös. Eikä voi syyttää provoamisestaan tai nössöydestään eikä iästäänkään, niin ----?
Mutta varmasti piti puolensa eikä vaan hiljaa alistunut!
Kyse onkin siitä ettei edes tarvitse joutua pitämään puoliaan, joita ei pystynyt taksissa juuri edes tekemään, eikä ehtinyt kun kiinnikäyminen jo tapahtui.
Etkä ymmärrä ettei naisten Tarvitse joutua kokemaan- ei ole kyse siitä miten he reagoivat. Oikeus olla rauhassa kuuluu Perustuslakiimme ja koskemattomuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ovat naiset ahdistelleet aina. Pyytävät siirtämään esi kaappia ja kehuvat treenattuja käsivarsiani. Jopa naispuolinen lääkäri sanoi yläkroppaa lihaksikkaaksi ja katseli rintalihaksiani. Sitten rannalöa naiset huutelevat perään vaikka mitä. Baarissa vanhat naiset tuppautuvat syliin ja näin joulun aikaan haluavat esittää pukille lahjatoiveen. Miehet kokevat tätä myös, mutta sitä jos jotakin vähätellään.
Miehet itse vähättelevät ja vääristelevät näitä häirintä juttuja. Esim nuo lihasjutut. Jos ihminen on lihaksikas, niin lääkäri voi siitä mainita. itse olen kuntoutuksessa töissä ja kuuluu oikeastaan ammattitaitoon nähdä, missä kunnossa potilaan lihakset on. En ole koskaan ajatellut sitä seksuaalisena häirintänä, vaan kuntoutuksena. Alussa testataan lihaskunto ja sama tehdään kuntoutusjakson lopussa. Kurjaa, jos joku luulee, että se on häirintää. Koska jos potilas on tehnyt kuntoutussuunnitelman mukaan tehtävänsä, voi olla, että lihaksia/lihaskuntoa pääsee kehumaan. Mutta täytyy se varmaan sitten lopettaa, ettei tule väärin käsityksiä.
Ja jos olet baarissa pukkina, niin totta kai ihmiset tulee pukin syliin kertomaan lahjatoiveitaan. Ja ymmärrät varmaan, ettei siellä baarissa ole Tuija 5v niitä kertomassa, vaan Tuija 50v.
Kyllä sinä tässä vähättelet miesten kokemuksia. Paras kaverini on todella hyvännäköinen mies ja parisuhteessa. Kyllä häntä vaivaa asiattomat, asiaan kuulumattomat kommentit ulkonäöstään aivan samalla tavalla kuin naisiakin. Kyllä se on aivan eri testailla lihaskuntoja tilanteessa, jossa lihaskunnosta on kyse kuin saada lääkäriltä huomautus ulkonäöstään keuhkokuume-epäilyssä tms. tilanteessa.
Kaverini syliin tungetaan lähes poikkeuksetta baarissa, vaikka todellakaan ei ole siellä missään pukinvirassa. Naiset jostakin syystä nimenomaan kuvittelevat, että miehille tilanne on aina imarteleva, vaikka tämä kaverini sattuu vielä olemaan vähän tosikko. Ei siis ota edes oikein huumorilla näitä, vaan ihan niin: ahdistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut tulee siitä kun haukut muita naisia siitä etteivät he osaa olla kotkia. Syyllistät vain uhreja samalla kun kehut itseäsi.
Aplodejako odotit?
Vierailija kirjoitti:
Kunpa pysyisi aina keskusteluissakin se linja, että rikollinen näissä tilanteissa on se joka ahdistelee, kourii, hyökkää sanallisesti ja monin muin tavoin pakottaa ja alistaa uhria omien tekojensa ja sanojensa kohteeksi. Rikolliseen tekoon EI syyllisty se, joka on näiden kohde, siis se joka yrittää parhaansa mukaan selviytyä tilanteesta.
On aivan karseaa jos ruvetaan syyttämään kohdetta siitä ettei ole osannut tai pystynyt parempaan puolustukseen ja selviytymään ns voittajana.
Mutta juuri tällaisissa asenteissa on ME TOO:lla vielä paljon työsarkaa.
Ja tuo ap on ihan arvauksella sama joka puhuu videoillaan metoottia vastaan...
Mitä se auttaa pitää puoliaan, jos siinä vaiheessa on jo kuorittu, seurattu tai kommentoitu törkeästi???? Parempi olisi, jos sellaista ei tapahtuisi lainkaan.
Naiset saavat olla vaikka kuinka naisellisia ja viehättäviä ja ihan vaikka millaisia ja on saatava rauha. Kotkamaisuus tai väkivallalla uhkailu ei tule edes kuulua keinoina jos on kiltti ja herkkä, niin saa olla sellainenkin ja vapaasti tässä maassa.
Tästä lähdetään. Ne jotka eivät halua noudattaa lakia saatettava vastuuseen. Niin se menee muuallakin ja kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa pitää puoliaan, jos siinä vaiheessa on jo kuorittu, seurattu tai kommentoitu törkeästi???? Parempi olisi, jos sellaista ei tapahtuisi lainkaan.
Juuri näin, onneksi täällä on jokunen oikeasti hyväitsetuntoinen nainenkin/mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut tulee siitä kun haukut muita naisia siitä etteivät he osaa olla kotkia. Syyllistät vain uhreja samalla kun kehut itseäsi.
Aplodejako odotit?
Tuo kotka on vaan passiivis aggressiivinen toisia naisia kohtaan ja nauttii piilossa naisten saamasta ahdistelusta, ja on luultavasti vielä kateellinen kierosti sellaisesta.
Mua ei ole lähennelty fyysisesti julkisilla paikoilla, paitsi kerran junassa Euroopassa eräs m*lkku laittoi käden reidelleni ja lähijunassa Helsingissä toinen paljasti munansa 20-vuotiaalle mulle.
On ollut useampia stalkkereita, mutta ovat vainonneet lähinnä tekstiviestin, puheluin ja lähettelemällä paketteja. Pahinta on kuitenkin ollut, kun lähipiirin miehet ovat ahdistelleet. Veljeni kaveri, perhetuttu, aviomieheni ystävä... ihmiset, joihin oon luottanut.
Olen kai liian naiivi kun uskon ihmisistä/miehistä hyvää.
Tuli mieleen lisää juttuja kun tähän jo kirjoittelin. Ekan poikaystäväni kaveri tuli kotibileissä saunan jälkeen pelkässä pyyhkeessä mua kähmimään, heitti sit pyyhkeen kans pois. Sitä kaveria kuulemma sitten hakattiin porukalla jälkeenpäin.
On huudeltu perään, ja sit sanottu et on varmaan menkat kun en huomioi.
Lentokentällä Italiassa yksi vartija juoksi mun perään ja käski pysähtyä, ja antoi mulle lapun missä luki huonolla englannilla "yuo ara pretty, call me", ja puhelinnumero. Ei ehkä oo ahdistelua, mutta säikähdin tästä todella pahasti, ja tietenkin ihmiset jäivät tuijottelemaan, että mitä tein väärin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuessani vuosituhannen alkupuolella, minulla oli metrostalkkeri. Olimme aamuisin samassa metrovaunussa ja hän tuijotti aina hyvin intensiivisesti, olo oli itselläni hyvin vaivaantunut. Aloin vaihtamaan eri vaunuun, tai että en aina mennyt samaan mihin tavallisesti. Näin pääsinkin aina välillä tästä tuijottelijasta eroon. Kerran satuimme iltapäivällä samaan metrovaunuun ja koska olin jo ehtinyt tuijottelijan unohtaa, säikähdin todella kun istuin tätä tyyppiä vastapäätä. Hän selvästi innostui kun näki ja tunnisti minut. Alkoi kysellä ja houkutella treffeille. Yritin jutustella takaisin mitä kykenin (niin, miksi en vaihtanut paikkaa tai jäänyt väärällä pysäkillä pois). Hän alkoi kosketella polveani ja olin jo ihan jäätynyt tilanteesta. Oma pysäkkini tuli ja nousin jäädäkseni pois ja hän nousi ja suuteli minua poskelle. Tuntemuksia nuoren ja ujon tytön pään sisällä on vaikea kuvailla edelleen. Tämän jälkeen en kumma kyllä häneen enää juuri törmännyt. Vilaukselta harvoin. Edelleen puistattaa.
Naiset eivät auta toisiaan ollenkaan näissä. onneksi mun luokse tulaan tällaisessa hädässä. Kerrankin kaunista tanssiystävääni oli seurannut polkupyörällä joku ulkkari monta tuntia, ja tyttö mutkitteli edellä uskaltamatta mennä kotiinsa suoraan, no tuli meille ja katsottiin miestä ikkunasta yhdessä. On nämä ihan turhia kokea nuorena tai koskaan.
Siis nuorena. Nyt oot 55v. Saatko vieläkin miehiltä ikävää huomiota?!