Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadulla esim on läpsitty takapuolta parikin kertaa, ja baarissa huomattavasti vanhempi mies alkoi silittämään mun käsiä et "on ne niin pehmeät, tulisitko syliin". Yksi yrittäjäkurssin vetäjä joka oli myöskin huomattavasti vanhempi tarjosi muka töitä, ehdotti sitten et voidaan keskustella asiasta rauhassa hänen luonaan, ja oli kännissä alkanut sit viestittelemään (olin siis yksi oppilaista.) Töissä vanhukset puristaneet rintojani, takapuolta jne...on kyllä muistisairaita joten ei sille voi oikein mitään. Appikin sanoi mua "herkulliseksi"(en oikein tiedä miten tohon pitäis suhtautua.) Ja sit oli yks mies kosinut suoraan (koska halusi pysyvästi asua Suomessa), ihan vaan kaupassa kävin ja siellä se mies alkoi seuraamaan mua. Ja on mulle kans yks tuttu mies selvitellyt mun numeroa ja soitellut jatkuvasti siis monta kertaa päivässä, piti sit estää numero, oli tämäkin huomattavasti vanhempi.
Lähes aina ne vanhat miehet on ahdistelleet, ei koskaan nuoremmat. Tai ehkä se on minusta tuntunut ahdistelulta kun taas nuoret ovat vaan yrittäneet iskeä?
No kyllä tuota perseen kourimista ja läpsimistä baareissa ja ties mitä vihjailua saa nuoret miehetkin osakseen vanhojen tätien osalta.
Onko se mielestäsi asiallista ja mukavaa? Mietipä sitten pitemmälle. Mitä nämä vanhat tädit pystyisi sinulle tekemään jos kohtaamispaikka olisi esim yksinäinen lenkkipolku tai porraskäytävä?
Kunnon massahysterian lietsomista ja keskinäistä voimaantumista koko ketju. Miten helvetissä kukaan voi olla noin sekaisin? Mikä mielisairaus aiheuttaa sen että olkiukkoillaan ja lietsotaan toisia miesvihaan, keinolla millä hyvänsä? Minä kyseenalaistan täysin nämä "ihan Helsingin keskustassa minua kourittiin ja yritettiin yhdyntää, lisäksi miesjoukko vielä katsoi minua ahdistelevasti" jutut. Jossain pöndellä sellaista ehkä voikin esiintyä, mutta keskellä pääkaupunkia ei koskaan.
Miehenä kyllä itsekin nähnyt että humalaiset köyrii naisia baareissa tai öisen grillin jonossa, saanut sitten hätyytellä itsekin nyrkit ojossa innokkaimpia pois naisystävän ja siskojen t.isseiltä. Suomessa tuntuu että se alkoholi on se yhteinen tekijä mitä julkisen paikan väkivaltaan ja ahdisteluihin tulee.
Naiset kohtaavat ahdistelua, vähättelyä ja häirintää ihan pelkästään sukupuolensa vuoksi. Nyt se on tullut erityisen räikeästi esiin, kun pääministeriksi valittiin nuori nainen. Miesten kommentit ovat avoimen seksistisiä ja halventavia. Satoja sukupuoleen liittyviä halventavia kommentteja jokaisessa uutisten kommenttiosiossa.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ahdisteltu työpaikalla (sekä työkaverit että asiakkaat), bussissa, baareissa, ihan kadulla kulkiessakin. Onneksi omalla kohdalla on ollut vähäistä koska en ole mitenkään kaunis.
Eräs ystäväni taas on hyvännäköinen eikä saa oikeastaan missään niin etteikö joku lähestyisi. Lähes aina kauppareissulla joku tunkee jutulle, pysäyttää kadulla, lähestyy uimarannalla tms. Kaikkia lähestymisiä ei tietenkään voi sanoa ahdisteluksi, mutta on niitäkin jotka eivät ota Ei'tä vastauksena vaan ryhtyvät stalkkaamaan tai muuten käytös muuttuu vastenmieliseksi. Kun ystäväni on vaihtanut numeroita lapsensa kavereiden vanhempien kanssa niin jossain välissä kavereiden isät aina alkaa pommittamaan vonkausviesteillä, kuinka oma vaimo on niin tylsä ja eikö voisi vähän salaa... Tämä kaikki ahdistaa kaveriani suunnattomasti, eikä hän itse anna mitään signaaleja ja haluaisi vain olla rauhassa.
Uskon täysin tämän, sillä olen nähnyt tämän tapahtuvan ominkin silmin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon massahysterian lietsomista ja keskinäistä voimaantumista koko ketju. Miten helvetissä kukaan voi olla noin sekaisin? Mikä mielisairaus aiheuttaa sen että olkiukkoillaan ja lietsotaan toisia miesvihaan, keinolla millä hyvänsä? Minä kyseenalaistan täysin nämä "ihan Helsingin keskustassa minua kourittiin ja yritettiin yhdyntää, lisäksi miesjoukko vielä katsoi minua ahdistelevasti" jutut. Jossain pöndellä sellaista ehkä voikin esiintyä, mutta keskellä pääkaupunkia ei koskaan.
- kaksimetrinen mies tarrasi rintoihini niin, että jäi mustelmat, raitiovaunussa Mikonkadulla
- mies huuteli perääni rintojeni koosta ja spekuloi niiden aitoutta Esplanadilla
- mies ehdotti minulle anaaliseksiä Eerikinkadulla
Rautatieasemalla ja metrossa sattuneita juttuja en ala listata, tulee liian pitkä viesti.
Taidat trollata, mutta todella vastenmielisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riippuu naisestakin. Nainen usein itse antaa aiheen tai tosiaan jonkin singnaalin, että voi lähestyä.
Toiset ovat jatkuvasti tyrkyllä ja puhuvat ilmeillään ja eleillään siten, että mies rohkaistuu lähestymään.
Nainen kertoo itsestään paljon myös pukeutumisella ja meikillä-
Miksi fiksuja naisia ei koskaan ahdistella. Täytyyhän siihen olla jokin syy.
Mikähän se mahtaisi olla?
Syyllistät uhreja? Mitäs kerjäsit? Niin sitä kyllä voi ihmetellä, että mikä sinusta antaa viestin ,että kannattaa ahdistella. Itse olen aina peittävästi pukeutunut, en meikkaa en flirttaa. Jopa löysä toppapuku kiihottaa jotakuta? Kokemani ahdistellut ovat tapahtuneet ihan normaalissa arjessa julkisilla paikoilla, joissa on ollut pakko olla liikkeellä työn tai opiskelun takia. Viihteellä en edes käy, koska siellä hän on ihan oletusarvo, että joutuu häirityksi.
Pitkä ketju, en kahlannut kokonaan läpi, niin en tiedå onko tämä pointti jo tullut esille. Viimeisimpien kommenttien perusteella ei. Siis hyvät ihmiset, ahdistelussa ei ole kyse seksistä tai siitä että olet "tarpeeksi hyvännäköinen" kiinnittääksesi ahdistelijan huomion. Siinä ei ole kyse siitä että kun olet isorintainen blondi, niin sua automaattisesti häirittäisiin. Ahdistelussa ja seksuaalisessa häirinnässä on pohjimmiltaan kyse vallasta. Ahdistelija kokee olevansa kohdettaan ylempänä, usein ei pidä kohdettaan edes ihmisenä. Hän kokee että tuo ei voi sanoa tai tehdä mitään vastaan, tai sitten haluaa pistää kohteen ns. ruotuun, osoittaa että minä olen jotain ja sinå et. Siksi ahdistelun uhriksi joutuu usein nuori, kiltin näköinen ja oloinen, yleensä vielä olemukseltaan hieman epävarma. Tai sitten toinen ääripää, ns. suorasuu, joka halutaan palauttaa sinne "omalle paikalleen" alimpaan kastiin. Minun on hyvin vaikea uskoa, että täällä 'isorintaiset blondit" kertoo, miten eivät koskaan ole joutuneet ahdistelluiksi. Mutta ok, jos uskotaan että tämä on totta (eikä kyseessä ole parrakas trolli), niin kysyn että miksi nämä "ei-koskaan ikuna kukaan ahdistellut" tyypit kokee asiakseen mitätöidä niiden kokemukset, joita on ahdisteltu? Luuleeko he, että ahdistelu on jotain mukavaa? Ja että koska he ovat niin hyvän näköisiä, että tottahan heitä olisi pitänyt ahdistella ja jos näin ei ole tapahtunut, niin koko ilmiötä ei ole? Tajuavatko he itse miten kieroutunut tuollainen ajatuskuvio on (hyvin monella tapaa)? Ja että noin auki sanottuna se suoraan sanoen kuulostaa jonkun ahdistelijan näppikseltä tulleelta?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa itseeni kohdistuneesta ahdistelusta on tapahtunut nimenomaan Helsingissä julkisilla paikoilla ja julkisissa kulkuvälineissä.
Nuorempana 12-20v sain ahdistelua osakseni julkisissa kulkuvälineissä, kadulla ja myöhemmin baareissa.
Kun mittari ylitti 20v ja painoa tuli hieman lisää ahdistelun määrä väheni huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä näkökulma jo tullut käsitellyksi, mutta:
Ne naiset ja varsinkin nuoret naiset, erityisesti teinitytöt, joilla on rikkonainen perhetausta ovat huomattavasti alttiimpia hyväksikäytölle ja ahdistelulle kuin terveen taustan naiset.
Jos on terve itsetunto ja omanarvontunto, ei todennäköisesti juurikaan edes joudu tilanteisiin, joissa ahdistelua tapahtuu, tai lähetä itsestään sellaista signaalia, että hei, mä en osaa pitää puoliani. Ja tämä ei siis ole mikään loukkaus ketään kohtaan, itse olen ollut juuri sellainen teini ja nuori nainen, että ihan jokainen ahdistelija on musta aistinut, että tuota voi ahdistella, se ei osaa pitää puoliaan.
Ja ei, en ole erityisen kaunis tms.
Ja mitä nämä ahdistelut on olleet:
Teini-iässä:
- aikuiset (sukulais) miehet tunkee saunaan yhtä aikaa, ja pohtii että oispa tota kiva panna,
-isän kaverit yrittää ihan oikeasti päästä käsiksi, ahdistelee, koskettelee, jatkuvasti härskejä juttuja jne-ulkomaalaistaustainen työkaveri kun itse olin nuori aikuinen muka halasi, oikeasti kouri tissejä
- ulkomailla miehet on seuranneet kadulla, metrossa on painettu seisovaa mulkkua mua vasten.Riittääkö nämä? Vai vieläkö menee kuvittelun piikkiin?
Kun olen kasvanut aikuiseksi ja oppinut pitämään puoleni, ei näitä enää ole tapahtunut.
Eli se on naisen tai tytön oma vika, että on niin "ahdisteltavan" oloinen? Aika hurjaa että nainen kirjoittaisi tällaista.
äärioikeistolaisnaisissa on juuri tuollaisia jotka eivät itse muka koe ahditelua (mikä ei pidä edes paikkaansa), he vaan ovat jääneet sille tasolle, että eivät tunnista kun alistetaan ja hakeutumalla hakeutuvat alistettaviksi jonka sitten kieltävät
Quote: Ja että koska he ovat niin hyvän näköisiä, että tottahan heitä olisi pitänyt ahdistella ja jos näin ei ole tapahtunut, niin koko ilmiötä ei ole? Tajuavatko he itse miten kieroutunut tuollainen ajatuskuvio on (hyvin monella tapaa)?
Juuri tuo ensimmäinen lause on se oikea oivallus. Ja. eivät tajua kieroutuneisuuttaan. Hyvä kirjoitus sulta, noin se juurikin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kaksimetrinen mies tarrasi rintoihini niin, että jäi mustelmat, raitiovaunussa Mikonkadulla
- mies huuteli perääni rintojeni koosta ja spekuloi niiden aitoutta Esplanadilla
- mies ehdotti minulle anaaliseksiä Eerikinkadulla
Rautatieasemalla ja metrossa sattuneita juttuja en ala listata, tulee liian pitkä viesti.
Taidat trollata, mutta todella vastenmielisellä tavalla.
Sinä paska trollaat minkä kerkeät. Jumalauta mitä ihmettä saat tuollaisesta psykoottisesta paskanjauhannasta? Mikonkadun sporapätkä on pari metriä, siinä ajassa joku spurgu tarrasi utareihisi? Sinä sekopää et ole mitään häirintää kohdannut, kunhan trollailet myrkyllisesti vakavalla aiheella. Mitkä lie motiivisi, sitä tiedä en.
"Jumalauta mitä ihmettä saat tuollaisesta psykoottisesta paskanjauhannasta?"
Tässä onkin hyvä kysymys, heitän sen heti takaisin esittäjälleen.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, en kahlannut kokonaan läpi, niin en tiedå onko tämä pointti jo tullut esille. Viimeisimpien kommenttien perusteella ei. Siis hyvät ihmiset, ahdistelussa ei ole kyse seksistä tai siitä että olet "tarpeeksi hyvännäköinen" kiinnittääksesi ahdistelijan huomion. Siinä ei ole kyse siitä että kun olet isorintainen blondi, niin sua automaattisesti häirittäisiin. Ahdistelussa ja seksuaalisessa häirinnässä on pohjimmiltaan kyse vallasta. Ahdistelija kokee olevansa kohdettaan ylempänä, usein ei pidä kohdettaan edes ihmisenä. Hän kokee että tuo ei voi sanoa tai tehdä mitään vastaan, tai sitten haluaa pistää kohteen ns. ruotuun, osoittaa että minä olen jotain ja sinå et. Siksi ahdistelun uhriksi joutuu usein nuori, kiltin näköinen ja oloinen, yleensä vielä olemukseltaan hieman epävarma. Tai sitten toinen ääripää, ns. suorasuu, joka halutaan palauttaa sinne "omalle paikalleen" alimpaan kastiin. Minun on hyvin vaikea uskoa, että täällä 'isorintaiset blondit" kertoo, miten eivät koskaan ole joutuneet ahdistelluiksi. Mutta ok, jos uskotaan että tämä on totta (eikä kyseessä ole parrakas trolli), niin kysyn että miksi nämä "ei-koskaan ikuna kukaan ahdistellut" tyypit kokee asiakseen mitätöidä niiden kokemukset, joita on ahdisteltu? Luuleeko he, että ahdistelu on jotain mukavaa? Ja että koska he ovat niin hyvän näköisiä, että tottahan heitä olisi pitänyt ahdistella ja jos näin ei ole tapahtunut, niin koko ilmiötä ei ole? Tajuavatko he itse miten kieroutunut tuollainen ajatuskuvio on (hyvin monella tapaa)? Ja että noin auki sanottuna se suoraan sanoen kuulostaa jonkun ahdistelijan näppikseltä tulleelta?
Tämä on se totuus. Ahdistelussa on kyse vallankäytöstä, ei iskemisestä.
Ei perään vislaaminen ole ahdistelua. Eikä oikeastaan mikään huutelukaan.
Mun mielestä ahdistelu on sitä, että joku käy fyysisesti käsiksi. Ja sitä mä en ole kokenut enää aikuisena.
Koulussa teini-iässä pojat yritti päästä lääppimään rintoja mutta mä en sitä laske varsinaisesti sellaiseksi ahdisteluksi mitä itse ahdisteluna pidän. Se ei ollut kivaa mutta se oli kuitenkin vain lasten typeryyttä. Ei vahingoittanut mun itsetuntoa millään tavalla.
Eli joo kuulun niihin naisiin, joilla ei ole tuosta asiasta omakohtaista kokemusta. Ja ihmetellä täytyy, miten joidenkin tissejä ja takamuksia jatkuvasti jossakin puristellaan. Enkä mä edes ole ollut poikkeuksellisen rumakaan, ihan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ahdistelu on sitä, että joku käy fyysisesti käsiksi. Ja sitä mä en ole kokenut enää aikuisena.
Koulussa teini-iässä pojat yritti päästä lääppimään rintoja mutta mä en sitä laske varsinaisesti sellaiseksi ahdisteluksi mitä itse ahdisteluna pidän. Se ei ollut kivaa mutta se oli kuitenkin vain lasten typeryyttä. Ei vahingoittanut mun itsetuntoa millään tavalla.
Eli joo kuulun niihin naisiin, joilla ei ole tuosta asiasta omakohtaista kokemusta. Ja ihmetellä täytyy, miten joidenkin tissejä ja takamuksia jatkuvasti jossakin puristellaan. Enkä mä edes ole ollut poikkeuksellisen rumakaan, ihan tavallinen.
Aika iso osa ahdistelusta tapahtuu työpaikalla, koska siellä on kyse vallasta ja asemasta.
Oletko itse jollain naisvaltaisella alalla?
Voisiko olla niin, että mitä kovempi kilpailu etenemisestä ja asemasta työpaikalla on, niin miehet käyttävät siinä kyynärpäitään mm ahdistelemalla naisia. Jossain kampaamossa ei ole sellaista asetelmaa.
Ahdistelu on vallanköyttöä ihan siinä missä muukin vallanköyttö.
-Baarissa monia kertoja läpsästy perseelle, festareilla yms läpsitty vaikka oon ollu oman miehen kanssa liikkeellä
-lenkillä joku ulkomaalainen mies rupesi seuraamaan eikä meinannut jättää rauhaan. Kehui mm.seksikkääksi, lipoi huulia jne
-kaverin kanssa oltiin reissussa Italiassa niin bussissa kymmenen hengen miesjoukko saartoi meidät. Kuvasivat puhelimella ja huutelivat törkeyksiä. Ympärillä olijat eivät puuttuneet tilanteeseen ja tämä tapahtui keskellä päivää.
- 14 vuotiaana kaverin keski-ikäinen sukulaismies lähetteli mulle todella ahdistavia viestejä. Änkesi saunaan kun oltiin siellä kaverin kanssa. Lällätteli jälkeenpäin miten on nähnyt mun tissit
-Ulkomailla metrossa mies tunki seisokkiaan mun reittä vasten. Olin 15v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä taas sanoisin että huutelukin on ahdistelua. Olen kaupungilla vihertöissä ja monesti jossain kitkiessä tai muuta siistimishommaa tehdessä siihen on tullut mies/miesjoukko joka on vieressä seissyt ja sanoin ja elein kuvaillut mitä haluaisi minulle tai työkavereilleni tehdä, kun ollaan siinä niin "tarjolla". Kerran se huutelu ja sanallinen ahdistelu meni niin pahaksi että herkempi työkaveri puhkesi itkuun ja oli pakko poistua paikalta, onneksi olitiin autolla liikkeessä koska nämä silloiset sankarit seurasivat perässä kulkuneuvolle asti.
Itse olen kokenut sitä sosiaalisessa mediassa (lähetetään seksiviestejä ja peniskuvia täysin randomeilta) ja baareissa, nuorempana koulun asuntolassa ja työpaikalla. Asiatonta koskettelua ja ehdottelua.
Aloittajalla on varmaan (I) huulet sellaiset, että on pakko esittää ettei ole koskaan saanut häirintää :D. Vaikka saat miltei joka päivä päälle vielä, mutta keljuilet muille asialla, kun ei käy se flaksi.