Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Olen aikuisena tajunnut, että monet naiset on pienestä saakka groomattu tietyllä tavalla ahdisteluun. Siksi ne ei edes erota mikä on ahdistelua ja mikä ei. Ajatellaan, että työporukan seksuaalissävytteinen keskustelu on vain kivaa jutustelua, vaikka kohdistuu porukan ainoaan naiseen. Tai pepulle läpsyttely ystävällisyyttä.
Olen itse kasvanut sellaisissa piireissä tietyn urheilulajin parissa. Ei siellä kukaan aikuinen nainenkaan puuttunut, kun keski-iän ylittäneet miehet heitti seksiläppää teinitytöille. Tai koskettelivat muka huomaamatta. Se koko ympäristö oli niin ehdollistettu sille, että naiset olivat esineitä ja hiljaa hyväksyivät tämän. Ne olo vain juttuja, jotka piti sietää eikä kukaan osannut sanoa ei.
Aikuisena löysin miehen tuon yhteisön ulkopuolelta. Vasta siinä vaiheessa olen pikkuhiljaa herännyt miten pimeää tuo oli. Ikään kuin olisin ollut kultissa.
No mua on kosketeltu ihan kadulla keskellä päivää, kun olin nuorempi. Asialla äidinkielenään muuta kuin suomea puhuvat. Kävin lukiota keskellä kaupunkia ja tuli ilmeisesti liian usein käveltyä erään puiston halki. En mitenkään pyrkinyt heidän seuraansa. Tapauksia oli useampi.
Itse olen kokenut kymmeniä ei toivottuja kontakteja ihan keskellä päivää:
- juna-asemalla
- bussipysäkillä
- keskellä katua
- kävellessä kaupungilla
Kaikki nämä Suomessa. Ahdistavaksi tilanteet ovat tehneet se, ettei 'ei kiitos' ole mennyt perille. Asia erikseen on yöelämässä kohtaamani häirinnät. Oletan, että tällainen on tyypillistä naisille. En ole mikään kedon kaunein kukkanen enkä pukeudu provosoivasti. Ulkomailla on sitten jopa kysytty hintaa tai muuten vaan yritetty viedä puskan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kokenut kymmeniä ei toivottuja kontakteja ihan keskellä päivää:
- juna-asemalla
- bussipysäkillä
- keskellä katua
- kävellessä kaupungilla
Kaikki nämä Suomessa. Ahdistavaksi tilanteet ovat tehneet se, ettei 'ei kiitos' ole mennyt perille. Asia erikseen on yöelämässä kohtaamani häirinnät. Oletan, että tällainen on tyypillistä naisille. En ole mikään kedon kaunein kukkanen enkä pukeudu provosoivasti. Ulkomailla on sitten jopa kysytty hintaa tai muuten vaan yritetty viedä puskan taakse.
Lisäksi n. 13-vuotiaana joku tyyppi oli kulkenut samalla bussilla vuoden verran ja rohkaistui lopulta soittamaan kotiini. Oli siis selvittänyt nimen ja numeron. Kertoi olevansa 24 ja pyysi treffeille.Yksi existä sekosi erosta ja stalkkasi pari kertaa ikkunan takana, tunnusti. Toinen seuraili muuten vaan. Kolmas puolituttu on myös vainonnut minua sitten vakavammin pitkään. Tein hänestä myös rikosilmoituksen. Kaiken kokemani perusteella olen tullut siihen tulokseen, että harvassa ovat ne täysjärkiset miehet.
Hyvä pitää mielessä että yksi ahdistelija voi ahdistella sataa ihmistä päivän aikana jos sille päälle sattuu. Eli se että esimerkiksi 50% naisista on kokenut ahdistelua ei tarkoita että 50% miehistä ahdistelee naisia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pitää mielessä että yksi ahdistelija voi ahdistella sataa ihmistä päivän aikana jos sille päälle sattuu. Eli se että esimerkiksi 50% naisista on kokenut ahdistelua ei tarkoita että 50% miehistä ahdistelee naisia.
Sama pätee narsisti-keskusteluun. Aina kyseenalaistetaan, että miten voi noin paljon narsisteja ja isketään prosenttilukuja pöytään jne. jne. Kun totuus on, ettei sillä narsistilla ole vain yhtä uhria vaan sama ihminen aiheuttaa haittaa lukuisille kohtaamilleen ihmisille.
Onhan se vähän erikoista, että naisena sellainen tilanne kun epämääräinen mies lähestyy junalaiturilla ja joutuu siirtymään eri kohtaan kerran tai parikin, ettei tule häirityksi, on sellaista tavallista "arkipäivän normaalia". Monikohan mies on vastaavaa kohdannut? Itse nimittäin en edes laskenut näitä tilanteita tuolla aiemmin kun luettelin ahdistelutilanteita. Mutta onhan se ahdistelua myös, kun sinulle ei anneta tilaa ja lupaa olla ja hoitaa arkiaskareita rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee narsisti-keskusteluun. Aina kyseenalaistetaan, että miten voi noin paljon narsisteja ja isketään prosenttilukuja pöytään jne. jne. Kun totuus on, ettei sillä narsistilla ole vain yhtä uhria vaan sama ihminen aiheuttaa haittaa lukuisille kohtaamilleen ihmisille.
Itse olen kohdannut kaksi varmaa narsistia enkä kummankaan kanssa ole ollut missään romanttisessa suhteessa. Toinen oli nainen. Eli narsisti on narsisti myös työelämässä, harrastuksissa, suvussa yms. eikä vain jonkun exänä.
Kasarilla kaikenlainen ahdisteleva lähentely,lääppiminen oli ihan normia. Kadulla , koulussa. Ei me tajuttu että se oli ahdistelua, se vaan oli asia jota oli. Sitä vaan oppi vetämään puskaraiskaajia turpaan. Ja suhtautumaan miehiin epäluuloisesti
Pitää ymmärtää, että häirintää ei ole pelkkä viheltely tai pepulle läpsiminen. Kaikki häirintä ei siis ole "imartelevaa", vaan myös ulkonäön haukkuminen on häirintää. Tätä jälkimmäistä olen itse kohdannut enemmän, kuin tarpeeksi. On huudelti tissien ja perseen koosta kadulla jne.
6 vuoden iässä alkoi ahdistelu ja jatkuu edelleen yli kolmekymppisenä. Kokenut aikalailla kaikkea mitä tästä keskustelusta lukenut. En ole kovin kaunis ja olen 160 cm pitkä ja sellainen perus kohtelias. En jaksa kertoa monia esimerkkejä, mutta tässä yksi: pari vuotta sitten avasin oven naapurin sedälle. Mentiin hissiin yhdessä ja hän kysyi, onko minulla poikaystävää. Kun sanoin, ettei ole, hän vakuutti että kyllä joku vaikka tästä talosta varmasti haluaa käydä minua panemassa. Ottaako joku tuollaiset kommentit kohteliaisuutena tai vitsinä? Tosi ällöttävää ja pelottavaa mielestäni.
Tyhmyys, sovinismi, rajattomuus ja/tai miessukupuoli tuntuu aiheuttavan joidenkin ihmisten häiriökäyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ymmärtää, että häirintää ei ole pelkkä viheltely tai pepulle läpsiminen. Kaikki häirintä ei siis ole "imartelevaa", vaan myös ulkonäön haukkuminen on häirintää. Tätä jälkimmäistä olen itse kohdannut enemmän, kuin tarpeeksi. On huudelti tissien ja perseen koosta kadulla jne.
Aloituksesta saa nimittäin sellaisen kuvan, että vain hyvännäköisiä häirittäisiin ja ainoastaan hyvännäköiseksi huutelu olisi häirintää.
Juuri pari päivää sitten joku 60+ ukkeli, jota vilkaisin bussipysäkille mennessäni, alkoi tuijottaa. Katsoin ohimennen ajatuksissani uudelleen, kun ehdin jo unohtaa koko asian, ja kovasti hän sitten yritti ottaa kontaktia, käytöksestä näki, että oli kiinnostunut. Siinä sitten minä, 40-vuotias perheenäiti kauppakasseineni yritin olla häiriintymättä. Tuollainen käytös on todella ahdistavaa. Monet näistä miehistä näyttää ihan normaaleilta ensin, tavalliset vaatteet ja siistejä.
Mulla on kolme eri tapausta, olin 7, 10 ja 14... ekasta en tahdo puhua, toka oli itsensäpaljastelija, höpisi ensin jotain että lähdetkö tyttö seikkailuun ja veti peniksensä ulos housuista ja virnisti. Juoksin pois. Kolmannessa kyseessä oli perhetuttu, vanha mies joka alkoi puristelemaan tissejä kun jäätiin huoneeseen kaksin. Karkasin myös tästä tilanteesta.
Minä koen ainakin tilanteen ahdistavana ja pelottavana jos joudun olemaan samassa tilassa jonkun miehen kanssa. Ja ei minu ei tarvi hoitaa ongelmiani vaan miehen täytyy kieltää pääsy tilaan missä voi olla naisia